Takaisin artikkelilistaan

Lekan kuulapyssysäännöt 1,0

Lekan kuulapyssysäännöt 1,0

Varsinaiset säännöt

Lisäsäännöt

Varsinaiset säännöt

1. Aseet ja varusteet

1. 1. Pakolliset varusteet

Jokaisella pelaajalla on oltava vähintään silmäsuojaimet. Lisäksi pelinjohto suosittelee myös suun, tai ainakin hampaiden suojaamista. Peliin ei ole asiaa ilman kunnon, muovikuula- tai värikuulakäyttöön tarkoitettua tai muuten kriteerit täysin täyttävää silmäsuojainta. Silmäsuojaimen jokaisen osan on kestettävä 2J voimalla tuleva osuma, eikä siinä saa olla kuulan mentäviä aukkoja. Lisäksi suosittelemme, että suojain on naamarimallinen, eli että se kiinnittyy hihnalla ja painautuu ihoon joka reunastaan.

Silmäsuojaimet on pidettävä päässä koko pelin ajan. Mikäli jossain näkyy ihminen ilman silmäsuojaimia, on peli huudettava seis välittömästi ja tilanne selvitettävä.

1. 2. Ampuma-aseet ja tehorajoitukset

Aseiksi hyväksytään kaikki muovikuula-aseet seuraavilla tehorajoituksilla: Sarjatuli 1,44J eli 120m/s 0,2g ammuksella, kertatuli (myös itselataava) 1,7J eli noin 130m/s 0,2g ammuksella. Suuremmilla virityksillä ei pääse peliin, ja jos yliviritetty pyssy havaitaan, poistetaan pelaaja pelistä, ja annetaan vielä porttikielto seuraaviin peleihin. Talvipeleihin saatetaan nostaa viritysrajaa, siitä ilmoitetaan erikseen.

Huomio! Tehorajoitukset on ilmaistu Jouleissa, lähtönopeudet ovat vain viitteellisiä! Esimerkiksi 0,43g kuulaa 120m/s ampuva tarkkuuskivääri on teholtaan noin 3,01J, eli kielletty Lekan peleissä!

Oikeiden, toimivien tuliaseiden tuominen pelipaikalle on kielletty.

1. 3. Lähitaisteluaseet

Lähitaisteluaseiksi hyväksytään pehmustetut, "bofferi"-tyylin astalot. Mikäli tuot mukanasi lähitaisteluaseita, kysy niille pelinjohdon hyväksyntää ilmoittautumisen yhteydessä. Veitsen voi rakentaa leikkaamalla sen solumuovilevystä, eli esimerkiksi retkipatjasta, ja päällystämällä teipillä.

Puukot ja veitset lasketaan työkaluiksi ja niitä saa tuoda, mutta niitä ei missään nimessä käytetä kentällä taisteluvälineinä.

1. 4. Muut aseet

Miinoja ja muita aseita saa tuoda pelipaikalle, mutta niiden käyttöön on ehdottomasti kysyttävä pelinjohdolta lupa. Parhaiten tämä tapahtuu ilmoittautumisen yhteydessä.

Lekalla on ollut tapana käyttää omia miinojaan peleissä. Nämä ovat putkia, jotka ampuvat muovikuulia tai herneitä jousimännän voimalla. Ase laukeaa kun uhri kävelee ansalankaan. Miinan osuma vastaa muovikuula-aseen osumaa. Vastaavia miinoja saa ja kannattaakin valmistaa, mutta niistä on kerrottava pelinjohdolle ilmoittautumisen yhteydessä.

2. Pelin kulku

2. 1. Pelin alku

Peli alkaa vain kun pelinjohto huutaa "PELI ALKAA!" Kaikki toistavat huudon. Kaikki aikataulut ovat viitteellisiä, ja peli alkaa tosiaan vasta ja vain pelinjohdon käskystä.

2. 2. Pelin keskeytyminen

Kuka tahansa voi keskeyttää pelin riittävällä syyllä. Peli keskeytetään huutamalla "PELI SEIS!" Kaikki toistavat huudon. Huutoon sopii myös kuuluttaa keskeytymisen syy. Keskeytymisen syyn kadotessa peli jatkuu huudolla "PELI JATKUU!" Kaikki toistavat huudon.
Pelin keskeytymisen aiheuttamia syitä voi olla esimerkiksi vaaratilanne, tai pelialueelle eksyytyneet pelin ulkopuoliset, suojautumattomat henkilöt. Kuka tahansa voi keskeyttää pelin milloin tahansa. Pelin keskeyttämisestä valittaminen saattaa johtaa porttikieltoon, mikä tahansa syy on riittävä huutoon.
Pelinjohto saattaa keskeyttää pelin myös muista syistä. Lekan peleissä on ollut tapana pitää ruokataukoja, joista pelinjohto ilmoittaa huudolla "RUOKATAUKO!" Kaikki toistavat huudon. Peli jatkuu huudolla "PELI JATKUU!" Kaikki toistavat huudon. Mainitunkaltaisista pelin keskeyttämisistä mainitaan aina ennen peliä asianmukaisin neuvoin, ja ne tapahtuvat yleensä melko tarkkaan annetun aikataulun mukaisesti.

2. 3. Pelin loppu

Peli loppuu vain pelinjohdon eri käskystä. Kukaan muu ei saa lopettaa peliä. Peli loppuu, kun pelinjohto huutaa "PELI LOPPU!" Kaikki toistavat huudon. Pelin loppumisen jälkeen kaikki pelaajat kerääntyvät välittömästi sille paikalle, jossa alustus pidettiin koko porukalle. Pelien jälkeen on aina loppupuheet ja muuta lopetustoimintaa joissa kaikkien tulee olla paikalla.

3. Taistelu

3. 1. Muovikuula-aseella ampuminen

Muovikuula-aseilla saa ampua miten huvittaa, mutta järkeä saa ja täytyy käyttää. Liian pitkiä sarjoja ei tule ampua liian lähellä, ja mikäli mahdollista, tulee välttää herkkiin paikkoihin, kuten päähän ampumista. Pelinjohdolla ei ole mahdollisuutta valvoa koko kentän toimintaa tai selvittää riitatilanteita, joten pakkomääräyksiä ei ole - luotamme pelaajien järkeen. Päähän ampuminen ei siis ole kiellettyä, sillä emme halua sääntöihin pahaa porsaanreikää! Jos saat osuman päähän siksi, ettei muuta ollut näkyvissä, saat syyttää itseäsi. Aina on syytä pysyä rauhallisena, sillä vahingossa sattuu ja tapahtuu.
Viritettyjen aseiden omistajat joutuvat noudattamaan erityistä varovaisuutta. Mikäli viritetyillä aseilla törttöillään, toisin sanoen lähinnä ammutaan läheltä liikaa arkaan paikkaan, voi tämä toiminta johtaa pelistä poistamiseen ja jopa porttikieltoon.

3. 2. Ammutuksi tuleminen

Osuma mihin tahansa pelaajassa kiinni olevaan varusteeseen lasketaan osumaksi. Jos siis rinkan päällä keikkuva makuupussi tai naamioviitta keräävät kuulavanoja, lasketaan sinut osuman saaneeksi ja saat syyttää vain itseäsi. Osumien määrällä, eli sarjan pituudella ei ole väliä, pitkäkin tikkaus lasketaan yhdeksi osumaksi.
Myös omien tulitus lasketaan osumaksi. Selkeätä kimmoketta ei ole pakko ottaa, mutta jos on vähänkin epävarmuutta, lasketaan se osumaksi.
Aseosumat poistavat ainoastaan osuman saaneen aseen pois pelistä. Peliä saa jatkaa tällöin vara-aseella, tai vaikka aseetta. Mikäli on saanut aseosuman ja löytää kentältä "kuolleen", saa oman aseen ottaa takaisin käyttöön - "kuolleen" asetta kun ei voi ottaa, sillä hänen tullessa pian takaisin elävien kirjoihin on hänellä itsellään sille tarve. Myös kymmenminuuttinen yhtäjaksoinen omassa tukikohdassa oleskelu palauttaa aseen käyttöön.

Osuman saatuaan pelaaja älähtää tuskaisesti ja vaipuu maahan vaikeroimaan. Mikäli lääkintämiessäännöt ovat käytössä, voi pelaaja näytellä haavoittunutta ja odottaa parannusta. Mikäli lääkintämiessääntöjä ei ole, saa silti näytellä tuskaista haavoittunutta. Mikäli pelaaja saa maassa rääkyessään lisää osumia, tai jos vain siltä tuntuu, tulee hänen leikkiä kuollutta. Tämä tapahtuu selällään maaten ase pystyssä niin, että piippu osoittaa suoraan kohti taivasta. Näin "hengissä olevat" huomaavat pelaajan "kuolleen", eivätkä ammu tätä.
"Haavoittuneena" olemisen aikaa ei ole rajattu, voit odottaa kavereita vaikka koko loppupelin, jos siltä tuntuu. Talvella suosittelemme kuitenkin nousemaan viimeistään kohtuullisen ajan jälkeen ylös, sillä hypotermia on ihan oikea riski.

Haavoittunut ei saa ampua, eikä muutenkaan osallistua hyödyllisesti taisteluun tai toimintaan. Haavoittunut ei saa kontata saatika kävellä tai juosta. Tuskallisesti voi raahata itseään eteenpäin - ottakaa esimerkkiä Lehdon kuolemasta Edvin Laineen Tuntemattomassa sotilaassa. Kaverit voivat kantaa haavoittuneen suojaan. Pelaajia ei saa raahata maata pitkin.
Pelinjohto suosittelee eläytymään osuman saamisen ja haavoittuneena olemisen täysillä. Se sekä kohottaa tunnelmaa että on hirmu hauskaa.
Katso myös lääkintämiessäännöt

"Kuolleet" makaavat maassa kunnes tilanne on ohi. Tämän jälkeen he poistuvat pelin alussa määrätylle heräämispaikalle, josta saa, riippuen siitä miten on ilmoitettu, palata peliin joko aikarajan jälkeen tai kun pelinjohto tulee hakemaan. Kuolleet eivät jää pelialueelle katselemaan, vaan menevät suoraan heräämispaikkaan. Kuolleet eivät pidä asetta uhkaavasti kahvasta, ja pitävät yhtä tai molempia käsiä päänsä päällä.

3. 3. Käsikähmä

Lähitaistelu on mahdollista bofferiasein. Koska kyseessä on kuitenkin muovikuulapeli, on tämä otettava varoen, ja erityistä huolellisuutta on osoitettava vastapuolen varusteisiin - muovikuulapyssyt kun hajoavat herkästi. Suosittelemme käymään taistelut hitaammin.Mikään muu kuin bofferiaseella sohiminen ei ole sallittua, eli lyönnit, potkut, sidonnat ja heitot jätetään suosiolla pois.
Bofferiaseen osuma lasketaan samalla tavalla kuin kuulapyssynkin. Ensimmäisestä osumasta "haavoittuu", ja haavoittuneena osuman saaminen kohtaa "kuolemaan".

Perinteinen "puukotus", eli koskettamalla "tappaminen", tapahtuu siis bofferipuukolla.

Lisäsäännöt

Seuraavat säännöt ovat mukana kohottamassa tunnelmaa. Ne eivät välttämättä koske kaikkia pelejä. Pelien tiedoissa ilmoitetaan erikseen, mikäli jokin säännöistä on siinä käytössä.

Vangit

Vankeja saa ottaa. Tämä voi kuulostaa vaikealta, mutta joskus esimerkiksi eteen kävelee vihollinen ilman ammuksia, tai löytää haavoittuneen vihollisen jonka voi parantaa. Vangiksi jääminen ei ole pakollista, ja keinot estää se ovat helppoja - kun karkuun juoksee, tulee yleensä ammutuksi, eikä sen jälkeen jää vangiksi. Haavoittunut voi traagisesti kuolla juuri kun vihollisen lääkintämies saapuu paikalle.

Tavalliseen pelaajaan ei saa käydä käsiksi. Hänen ei ole pakko luovuttaa tavaroitaan, mutta silloin ei myöskään ole lupaa käyttää piiloitettuja tavaroita. Tavalliselle pelaajalle ei tehdä ruumiintarkastusta ilman eri lupaa häneltä. TP-pelaajalle tulee tehdä kaikki tarpeellinen, mikäli ei halua tämän kaivavan taskuasetta hihastaan ja vapautuvan väkivaltaisesti.

Vankeja ei tule pitää tuhottoman kauan. Tukikohdassa voi pelinjohtajalle ilmoittaa vangista, jolloin hän johtaa toiminnan. Tarpeeksi kauan pidetty vanki voidaan teloittaa. TP-pelaajia saa pitää niin kauan kuin huvittaa.

Vangit teloitetaan ampumalla yksi laukaus paikkaan, johon ei satu - esimerkiksi löysään takkiin.

Lääkintämiessäännöt

Lääkintämiessäännöt ovat käytössä, mikäli erikseen niin on mainittu.

Pelissä on erikseen lääkintämiehiä, jotka kantavat mukanaan siteitä ja ovat kuvitteellisesti tavallista sotilasta lääkintämiestaitoisempia. Varsinaista ensiaputaitoa ei tarvita, vaikka se olisikin hyväksi. Mikäli lääkintämies haavoittuu tai kaatuu, voi tavallinen pelaaja ottaa hänen sideharsorullansa ja toimia korvaavana lääkintämiehenä. Hänellä on kuitenkin vähemmän mahdollisuuksia parantaa pelaajia.

Lääkitseminen tapahtuu seuraavalla tavalla:
"Haavoittuneen" pelaajan parannus tapahtuu aivan kuten oikeasti. Lääkintämiehille on annettu sideharsorullia, joilla he sitovat pelaajan "vammat" samalla tavalla kuin jos ne olisivat oikeita vammoja. Sidos on tehtävä osumakohtaan. Mikäli on useita, joudutaan käyttämään useampia rullia. Päähän osuneet vammat sidotaan niin, että toinen silmä peittyy. Vaatteita ei tarvitse poistaa sidoksen tekemiseen, mutta reput, tetsarit, hatut ja muut helpot varusteet on toki otettava alta pois. Sidos on tehtävä pysyväksi.

Sideharsorullat on merkitty värikoodein, jotka selviävät kun rullan avaa. Mikäli sitomiseen tarvitaan useampi rulla, on suosiollisin esiin tuleva värikoodi määräävä. Mikäli tulos ei miellytä, voi rullia käyttää useampia. Kaikki rullat on tällöin sidottava pelaajaan.

Sideharsorullien värikoodien selvitykset:

Valkoinen (ei väriä)
Lääkintämiehen käyttämänä pelaaja parantuu, ja voi siirtyä kentälle. Tavallisen sotilaan käyttämänä vaikutus on sama kuin punaisella merkillä lämärille.
Punainen
Lääkintämiehen käyttämänä pelaaja parantuu, jos hänet viedään tukikohdan joukkosidontapaikalle. Sieltä hän voi jatkaa pelaamista tavalliseen tapaan. Tavallisen sotilaan käyttämänä vaikutus sama kuin mustalla lääkintämiehelle.
Musta
Lääkintämiehen käyttämänä pelaaja jää henkiin, mutta hänet on vietävä JSP:lle, josta hän voi jatkaa matkaansa henkiinheräämisalueelle. Mikäli pelaaja tahtoo, hän voi myös kuolla käsiin. Tavallisen sotilaan käyttämänä pelaaja kuolee käsiin.

Lääkintämiehen valkoisella nauhalla parantama pelaaja voi siis suoraan jatkaa pelaamista, mutta hänen on varottava "vammaansa" kuin se olisi oikea. Juokseminen on tietysti täysin poissa kysymyksestä, ja esimerkiksi ryömimisen on oltava tuskallisen näköistä, mikäli vamma on sopivassa kohtaa. Mikäli sidos aukeaa, on pelaaja taas haavoittunut, ja tarvitsee uudestaan lääkintämiehen apua.
Haavoittunut pelaaja voi mennä tukikohdan joukkosidontapaikalle ja odottaa siellä viisi minuuttia. Tämän jälkeen hän voi palata normaalisti peliin.

Punaisen siteen saanut pelaaja pitää siis viedä joukkosidontapaikalle. Pelaaja ei saa liikkua itse! Haavoittuneet kannetaan tai raahataan ihan oikeasti. Pelinjohto tuo paikalle paareja tähän tarkoitukseen. JSP:lle saapunut pelaaja odottaa viisi minuuttia ja voi sitten palata peliin terveenä.

Mustalla nauhalla parannettu tuodaan JSP:lle. Lääkintämies ja kantoryhmä saavat onnittelun hengen pelastamisesta, mutta peliin pelaaja ei pääse, vaan menee henkiinheräämisalueelle kuten kuollut ikään.

JSP:lle tulleet haaviottuneet irroittavat siteensä, rullaavat ne käyttökuntoon niin, että värikoodi jää sisälle ja jättävät ne JSP:n keräyslaatikkoon, niin että lääkintämiehet saavat täydentää varastojaan..

Ajoneuvosäännöt

Ajoneuvoja voi käyttää pelissä. Ajoneuvoja koskevat seuraavat säännöt:

Mikäli ajoneuvo on pelissä, on pelaajien huomioitava seuraavat seikat:

TäysilläPelissä (TP)-sääntö

TäysilläPelissä-, eli TP-pelaaja on lyhyesti sellainen, joka eläytyy peliin kunnolla, ja laittaa itseänsä tavallista enemmän likoon. Tavalliset kohteliaisuussäännöt eivät TP-pelaajaan päde, eikä ylisuuri pelko varusteiden puolesta. Tämä ei tarkoita sitä että tetsarit poistetaan vangilta puukolla leikkaamalla, vaan sitä että pelaajaa voi esimerkiksi raahata maata pitkin haavoittuneena. TP-pelaajaksi voi hakeutua ilmoittautumisen yhteydessä pelipaikalla. TP-pelaajaksi pääsee 18 vuotta täyttänyt allekirjoitettuaan vastuunvapautussopimuksen. TP-pelaajan tunnistaa kentällä nilkkaan sidotusta punaisesta nauhasta.

TP-pelaajan erikoissäännöt:

TP-pelaajalla ei ole henkilökohtaista koskemattomuutta. TP-pelaajasta saa ottaa kiinni, hänen varusteensa voi ottaa haltuun ja hänet saa sitoa.

Varusteet ja ruumiintarkastus

Vanginta- tai muussa vastaavassa tilanteessa TP-pelaajalle saa tehdä täysin läpikohtaisen ruumiintarkastuksen sillä poikkeuksella, että ruumiinaukkoihin ei kajota - eikä niihin myöskään täten saa piilottaa mitään. TP-pelaajalta saa ottaa haltuun aseet ja muut vaarallisiksi katsotut varusesineet, kuten radio, kenttälapio jne. Varusteiden haltija pitää kamoista hyvää huolta, sillä huolimatta siitä onko hän itse TP-pelaaja vai ei, hän joutuu korvaamaan hukkaamansa tai rikkomansa tavarat! Varusteet luovutetaan TP-pelaajalle kun tilanne laukeaa, eli esimerkiksi kun hänet ammutaan, tai vaikka vapautetaan vanginvaihdossa. Mikäli TP-pelaaja pääsee vapaaksi, saa hän varusteensa takaisin, mikäli pakenee vangitsijoiden silmlien kantamattomiin. Tämän jälkeen hän voi tulla käsi pään päällä hakemaan tavaroitaan takaisin ja ne saatuaan kadota hyvän matkan päähän ennenkuin aloittaa taistelun.

Aika

TP-pelaajaa saa pitää vangittuna tai muussa tilanteessa kuinka kauan tahansa. Järkeä saa kuitenkin käyttää! Peliaikaa on rajallisesti, ja jos vangille ei löydy käyttöä, hankkiudutaan hänestä mahdollisimman nopeasti eroon, jotta hän voisi jatkaa peliään tavalliseen tapaan.

Tilanne seis!

TP-pelaaja voi irtautua mistä tahansa tilanteesta sanomalla "Tilanne seis!". Kaikki lähipiirissä toistavat tämän, kaikki TP-pelaajaan kohdistuva toiminta lopetetaan, varusteet palautetaan ja pelaajaa kohdellaan kuten tavallistakin pelaajaa, kunnes hän toisin sanoo tai kunnes katoaa näkymistä. Tämän tarkoitus on siis antaa TP-pelaajalle mahdollisuus perääntyä kun homma ei enään olekaan hauskaa, eikä siitä saa todellakaan valittaa.

Mitä TP-pelaajalle EI tehdä

Vastuu

Vastuu on ensisijaisesti TP-pelaajalla itsellään. TP-pelaajalla paljon tavallista enemmän riskejä, ja aina roiskuu kun rapataan. Tästä syystä ikärajat. Mikäli TP-pelaajalta otetaan varusteita haltuun, on vastuu näistä haltuunottajalla, ja hän siis korvaa mikäli jokin katoaa tai hajoaa. Mikäli TP-pelaajien käsikähmässä hajoaa jotain, jaetaan vahingot puoliksi, ellei jompikumpi vapaaehtoisesti ota vastuuta kokonaan itselleen.

Valtteri Jaakonpoika

- LEKA - webmaster@varusteleka.fi