Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Ti Touko 21, 2024 4:05 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pelaajien ikäjakautumasta
ViestiLähetetty: Pe Elo 20, 2004 10:57 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 10:50 am
Viestit: 1
Olen mahdollinen uusi nyybba softaaja. Mieltä vain askarruttavat muutamat seikat, joihin toivoisin teiltä kokeneilta taistelijoilta vastauksia.

1) Onko yli 25-vuotias liian vanha leikkimään sotaa muovikuulapyssyillä?
Kun katsoo tiimien kotisivuja, saa sellaisen käsityksen ettei tämän ikäisiä löydy muualta kuin pelaajien vanhempien joukosta :)

2) Onko pääkaupunkiseudulla pelipaikkaa joka olisi vanhemman väen (yli 18 vuotiaat) suosiossa?

3) Löytyykö samalta alueelta myös CQB-pelipaikkoja?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 20, 2004 12:13 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Yli 18-vuotiaita löytää varmasti Konalasta ja Paloheinästä. Konala on pelkkää metsää, joten sieltä ei CQB-karkeloita oikein voi pelata. Paloheinässä on sen sijaan kunnollisia taisteluhautoja, jotka mahdollistavat intensiivisiä hetkiä. Rakennuksia tosin ei Paloheinässäkään ole.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 20, 2004 12:20 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Juu tosiaan, tiimien sivuja kun katselee, niin aikalailla nuorisoon näyttäisi olevan painottunut. Vaikka ei se ainakaan minun näkökulmastani ihan niin pahasti ole, miltä saattaisi näyttää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 20, 2004 2:45 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:01 pm
Viestit: 291
Paikkakunta: Helsinki, Puistola
Tuota tuota... Helsingissä ainakin Tonoxin voisi luokitella CQB mestaksi. Tosin se ei ole kuin kesäisin auki ja sijaitsee Arabian rannassa isossa kuplahallissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 20, 2004 3:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 14, 2004 5:38 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Joensuu
Sanoisin, että ikä ei mielestäni ole ongelma. Pelipaikoista en osaa sanoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pelaajien ikäjakautumasta
ViestiLähetetty: Pe Elo 20, 2004 5:06 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 23, 2003 9:07 pm
Viestit: 355
Paikkakunta: Jyväskylän mlk
Nisupulla kirjoitti:
Olen mahdollinen uusi nyybba softaaja. Mieltä vain askarruttavat muutamat seikat, joihin toivoisin teiltä kokeneilta taistelijoilta vastauksia.

1) Onko yli 25-vuotias liian vanha leikkimään sotaa muovikuulapyssyillä?
Kun katsoo tiimien kotisivuja, saa sellaisen käsityksen ettei tämän ikäisiä löydy muualta kuin pelaajien vanhempien joukosta :)

2) Onko pääkaupunkiseudulla pelipaikkaa joka olisi vanhemman väen (yli 18 vuotiaat) suosiossa?

3) Löytyykö samalta alueelta myös CQB-pelipaikkoja?


1) Ei kukaan ole koskaan liian vanha oikeastaan harrastamaan lajia kunhan on lapsenmielinen (tietyissä raameissa).

2) Onko tuolla nyt väliä jos pelipaikalla olisi vaikka 13-15 vuotiaita pelaajia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pelaajien ikäjakautumasta
ViestiLähetetty: Pe Elo 20, 2004 11:11 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
haatzi kirjoitti:
2) Onko tuolla nyt väliä jos pelipaikalla olisi vaikka 13-15 vuotiaita pelaajia?


Täytyy sanoa, että näin 21-vuotiaalle sillä on paljon väliä, koska 13-15-vuotiaiden off-game-keskustelut ovat yleensä sitä tasoa, ettei pahemmin kiinnosta. Jos uusi pelaaja pääsee heti sellaista pelaajien keskuuteen, jotka ovat kypsyydeltään samalla tasolla, niin aloittaminen on huomattavasti miellyttävämpää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 7:43 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Eipäs taas yleistetä!

Toki monen 13-15 vuotiaan vitsit voivat olla sitä luokkaa ettei täysi-ikäistä pelaajaa kovin paljoa naurata, mutta eihän tämä tarkoita sitä, että kaikki alle 18-vuotiaat ovat täysiä naskeja, eihän? Jos näin on, olen minäkin kaiketi naski. Tosin tässä tapauksessa en taida paljoa muuta halutakaan olla, jos kohtelu on noinkin lämmintä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 8:03 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 11:54 am
Viestit: 241
Lokin kommenttia ei kertakaikkiaan voi mitenkään pitää loukkaavana. Minä ainakin ymmärrän täysin, mikseivät täysi-ikäiset välttämättä halua keskustella n.5 vuotta nuorempien henkilöiden kanssa, puheenaiheet ja huumorin taso ovat kuitenkin sen verran erilaisia. (Toki harrastuksestamme keskustelu kuitenkin onnistuu helposti eri-ikäistenkin välillä, vai?)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 8:10 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Sepe kirjoitti:
Eipäs taas yleistetä!

Toki monen 13-15 vuotiaan vitsit voivat olla sitä luokkaa ettei täysi-ikäistä pelaajaa kovin paljoa naurata, mutta eihän tämä tarkoita sitä, että kaikki alle 18-vuotiaat ovat täysiä naskeja, eihän? Jos näin on, olen minäkin kaiketi naski. Tosin tässä tapauksessa en taida paljoa muuta halutakaan olla, jos kohtelu on noinkin lämmintä.

Mutta kun Lokki nyt sentään sanoo faktaa. Kyllähän se vähän nuin on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 3:37 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 23, 2003 9:07 pm
Viestit: 355
Paikkakunta: Jyväskylän mlk
No kyllä se minusta näin on että jos ei halua 15 vuotiaiden kanssa pelata ni lopettakoon koko harrastuksen. Tänne ketään ikäsyrjiöitä kaivata. Aina ei voi siihen vaikuttaa minkä ikäisten kanssa pelaa joten parasta vaan hyväksyä se ja nauttia sitten vain pelkästään itse lajista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 5:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 7:52 pm
Viestit: 17
haatzi kirjoitti:
No kyllä se minusta näin on että jos ei halua 15 vuotiaiden kanssa pelata ni lopettakoon koko harrastuksen. Tänne ketään ikäsyrjiöitä kaivata.


Ei kukaan ole puhunut ikäsyrjinnästä, mutta ajatellaanpa asiaa ~15-vuotiaiden osalta. Jos pelipaikalle tulee 8-vuotiaita aloitteliota, ja hiedän jutut ovat luokkaa "Mää Hanqin m16 ja siihq m160 virit niin musta tulee kamala OwnaajA ja ma tapan teidät ja että mulle ei kannata urppia", niin en minä ainakaan jaksaisi kuunella kauaan tuommoisia juttuja...
Et sinäkään softaisi mielellään 20-vuotiaana luokkaa 10w.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 6:08 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 23, 2003 9:07 pm
Viestit: 355
Paikkakunta: Jyväskylän mlk
No olen sitä mieltä että juuri tuollaiset "8-vuotiaat" ovat hyvää peliseuraa koska he ovat oivaa tykinruokaa koska eivät oikein osaa likkua. :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 6:52 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
haatzi kirjoitti:
No olen sitä mieltä että juuri tuollaiset "8-vuotiaat" ovat hyvää peliseuraa koska he ovat oivaa tykinruokaa koska eivät oikein osaa likkua. :D

Niin, mutta tuossa ei viitattukkaan siihen, vaan juttujen tasoon. Sellaista se vain on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 10:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 3:37 pm
Viestit: 77
Paikkakunta: Tampere / Turku
Pysykäähän topikin aiheessa, tai perustakaa uusi viestiketju nimellä "Ikäsyrjintä".

Itse olen 20-vuotias ja pelailen lähinnä Turun alueella, jonka lisäksi olen ollut mukana miltei kaikissa Etelä/Länsi-Suomen kesäskenaarioissa.

Turun alueella ikäjakauma on melko nuori. Aktiivipelaajia löytyy aina 13 vuotiaista n. 30 vuotiaisiin asti. Keskiarvon arvelisin piilevän hieman täysi-ikäisyyden alapuolella.

Suurin "ikäporras" on lähinnä tässä 13-18 -vuotiaiden välillä, sen sijaan, omiin "kenttätutkimuksiini" perustuen väittäisin, että 20-30 -vuotiaiden ajatusmaailma on sen verran samankaltainen, että mitään "ikäporrasta" ei pelaajien välillä ole (jokainen toki aikuistuu hieman omia aikojaan, ja poikkeuksia löytyy suuntaan jos toiseen).

Turussa en näe mitään ongelmaa 25-vuotiaalle airsoft-harrastuksen aloittamisessa. Itse pelissä on mahdollista liikkua omissa ryhmissä, joka mahdollistaa kavereiden / ikätovereiden pelit yhdessä - Tällainen jakautuminen tapahtuu yleensä luonnostaan, sillä eiväthän 13-vuotiaatkaan välttämättä halua pelata isojen, pelottavien "aikuisten" kanssa :). Myöskään offgamella ei kukaan pakota seurustelemaan nuorempien kanssa, mikäli näin katsoo parhaaksi. Useimmiten offgamellakin pelaajat lokeroituvat omien ikätovereidensa kanssa samoihin kivenkoloihin, sillä tullaanhan peleihin myös vaihtelemaan kuulumisia yms. itse pelien lisäksi.

Jokainen pelaaja voi siis tehdä omat valintansa. Oman teoriani mukaan kannattaa kuitenkin koettaa parhaansa mukaan välttää tällaisten "ikämuurien" syntymistä; tämä hoituu parhaiten olemalla kanssakäymisissä myös nuorempien pelaajien kanssa niin pelissä, kuin offgamellakin. Tämä edistää hyvää ilmapiiriä.

Turussa, vanhempien pelaajien kesken ollaan sovittu selkeä linja, jonka tavoitteena on ehkäistä ikä-yms-muurien syntymistä. Kun nuorempia pelaajia on hieman kannustettu, ja heidät on otettu mukaan "vanhojen partojen" toimintaan, ovat he oppineet ohessa paljon (esim käsimerkkejä ja toimintamalleja, strategioita). Peleissä on mukana useita ~13-14 -vuotiaita, jotka todella osaavat pelata. Jos kehitys jatkuu samoilla raiteilla, auta armias, että meitä vanhempia viedään muutaman vuoden päästä :).

Skenaariopeleissä ikäkontrastit ovat keskimääräisesti huomattavasti pienempiä, ja näissä pyritäänkin sitten pelaamaan tiiviisti oman tutun porukan kesken. On myös olemassa erityisiä kutsupelejä, joihin kutsutaan vain tietyt pelaajat/tiimit. Pelejä on siis monella eri asteella.

Suoralta kädeltä en keksi toista harrastusta, jossa ikäerot haittaisivat yhtä vähän kuin airsoftissa.

Näin Turussa. En ole pahemmin muilla alueilla pelannut viikonloppumättöjä, joten en osaa sanoa miten asiat ovat toisaalla.

Kommentoidaanpa vielä pikaisesti näitä ikäsyrjintäjuttuja:
haatzi: Onhan se viimekädessä täysin ymmärrettävää, että esim 25 ja 13-vuotiaat eivät välttämättä viihdy samassa seurassa. Eri ikäisten ajatusmaailma on kuitenkin melkoisen erilainen. Lisäksi toiset nauttivat airsoftista esimerkiksi pelkästään toimivan ryhmätoiminnan ansiosta - ja onhan se täysin ymmärrettävää, että 13 vuotiaan lapsen ja 25 vuotiaan reserviläisen välillä ei välttämättä tiimitoiminta pelaa. (Tiimitoiminta vain yhtenä esimerkkinä)
Ja kommenttina vielä jälkimmäiseen viestiisi: Itse en ainakaan pelaa airsoftia "fragien" takia, mutta kukin taaplaa tyylillään.

Allekirjoitan myös Lokin kommentin, mitään loukkaavaa viestissä ei suinkaan ollut.

Terveisin,
Pekka Paaskunta
Turkusoft RY


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 21, 2004 11:29 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
haatzi kirjoitti:
No kyllä se minusta näin on että jos ei halua 15 vuotiaiden kanssa pelata ni lopettakoon koko harrastuksen.


Tähän voin selventää omaa kantaani, ettei ollut tarkoitus antaa ymmärtää, etten siedä alle 15-vuotiaita ollenkaan. Kunhan löytyy pari pelaajaa, joiden kanssa juttu luistaa hyvin, niin aivan mielelläni pelaan nuorien pelaajien parissa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com