Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Su Huhti 28, 2024 6:45 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 264 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 25, 2006 3:40 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Täälläkin pelaajat aika hyvin valvovat toisiaan, esim. jos joku nuorempi (tai miksei vanhempikin) pelaaja laiminlyö vahingossa turvallisuusseikkoja niin tietty asiasta huomautetaan. Harva toistaa samaa virhettä ainakaan ihan heti.

Itse en ole kovin asiattomia pelaajia, nuoria tahi vanhoja, nähnyt/huomannut missään missä olen sattunut pelaamaan, vaikka esim. Taikussa, jossa itse käyn melkein aktiivisesti, käy hyvinkin nuorta porukkaa.

Toistan jälleen, että mielestäni viikonloppupelien pitäisi olla avoimia kaikenikäisille ja -kokoisille niin kauan kun suojaus on kunnossa. Tapauskohtaisesti tietty voidaan törttöilijöille antaa porttikieltoja pelipaikoille ikään katsomatta. Skenaariopeleistä ikärajat taas voi jättää pelinjärjestäjän tulkintaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 25, 2006 5:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 28, 2005 11:44 am
Viestit: 19
Paikkakunta: Ruotsi
Nyt taisin olla hiukan epäselvä. Sillä valvomisella meinasin että valvoja myös ottaa vastuun kaikesta mitä alaikäinen tekee. Siitä johtuen valvoominen ei ole kovin suosittua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 25, 2006 10:49 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 16, 2005 1:01 pm
Viestit: 79
Paikkakunta: Vantaa
Tosiaan Ruotsi toteuttaa koko lajin K18-ikärajaa (käsittääkseni), ja se näyttää ihan suhteellisesti toimivankin. Tuo, että lajille laitettaisiin selkeä ikäraja voisi mahdollisesti saada airsoftin näyttämään siitä tietämättömälle järjestäytyneemmälle ja enemmän normaaliksi lajiksi/harrastukseksi. Näin se voisi lisätä myös uusien täysi-ikäisten harrastajien määrää. Nykyään airsoftista on monilla mielikuva, että se on pikkulasten leikkiä harmittomilla leluilla.

Suomen airsoftaajien keski-ikä on koko ajan menossa nuorempaan suuntaan. Yht'äkkinen K18-ikäraja ei ehkä olisi toimivin ratkaisu. Ruotsissa siis alaikäinen saa pelata, jos on hänestä vastuun ottava valvoja mukana. Tämän lisäksi voisi tulla myös BootCampin tapainen "koulutus", joka voisi olla ilman ikärajaa tai ikärajalla (esim. K15/K16), ja sen läpi käymällä voisi alaikäiset (tai K15/K16) pelata ilman mukana roikkuvaa valvojaa.

Tällaisen ikärajan toteutuminen Suomessa ei kuitenkaan ole ehkä osa tulevaisuutta. Onneksi meillä on kuitenkin tajuttu järjestää BootCamp ja muita sen tapaisia tapahtumia opettamaan harrastajia. Myöskin valistusta ja informaatiota on annettu lajista mm. vanhempainilloissa, eri medioissa jne., joka on erittäin hieno asia. Muutenkin nuorempiin pelaajiin ei suhtauduta liian torjuvasti ja negatiivisesti, vaan mielummin neuvotaan ja opastetaan toimimaan oikein. Suomen airsoft-skene onkin onneksi pysynyt ahkerien harrastajien toimesta toimivana, vaikka harrastajamäärä on noussut huomattavasti, ja harrastajien aloittajien ikä laskenut.

Tuota ikärajan toteutumista luultavasti tukisin kaikesta huolimatta. Itse en myöskään saisi pelata sen toteutuessa (synt. -91), mutta en kyllä lajista sen takia luopuisikaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 26, 2006 12:45 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Itse olen tuollaista K18 ikärajaa vastaan jo ihan sen takia, että se menee mielestäni liian tiukaksi leikkimieliselle harrastukselle. K15 menee sen takia, että se on se ikä jossa pitää alkaa ottamaan vastuuta itsestään ja sitä rataa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 26, 2006 10:16 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 4:07 pm
Viestit: 473
Paikkakunta: Loppi
Semmoista tuossa mietin, että onhan se loistavaa että järjestetään Bootcamppeja ja muita vastaavia, koulutus on mieleenpainuvaa ja tehokasta. Näin ainakin muistan omasta kokemuksesta.

Mutta epäilenpä että esim. Bootcampin 80 jania/vuosi ei oikein taida riittää. Epäilen että vuosittain Airsoftin harrastamisen eri ikäisinä ja eri vakavuudella aloittaa useampisata henkilöä. Ja jotenkin olisi hyvä saada jokaisele taottua takaraivoon perussoftaajan vastuu ja järki. Paikalliset peliporukat ovat tässä toki hyviä, muttei se välttämättä aina taida riittää. Jotain lisää olisi siihen hyvä vielä keksiä.

Itse osasin offgamet, säännöt ja asetekniikkaakin jo reilusti ennen kuin pääsin syssy käurassa metsään muovia sylkemään. Siitä pitivät huolta vanhempani, jotka eivät antaneet minun aloittaa harrastusta ennen kuin löysin vastuullisen peliporukan, osasin säännöt ja maksoin aseeni ja varusteeni itse.

Tästä täydellisenä vastakohtana eräässä viikonloppumätössä oli eräs vaahtosammutin, joka ole ensimmäistä kertaa ikinä pelaamassa ja kädessä oli Beta Speznaz. Ei edes osannut kiristää itse maskinsa hihnaa. :| Kaikkea vastuuta ei voida vierittää vanhemmille, mutta kyllä niilläkin pitäisi jotain holttia olla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 26, 2006 11:28 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 5:48 pm
Viestit: 279
Paikkakunta: Espoo
Itse luin kuukauden verran airsoft-foorumeita ja sivustoja kunnes aloitin (juoksuhauta, leka, airsoft-centteri, airsoft-eden ja nemesiksen foorumit). Olisi hyvä jos jokainen aloittelija lukisi hieman ennen aloittamistaan. Eihän tätä voida mitenkään valvoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 11, 2006 2:59 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 29, 2006 6:41 pm
Viestit: 31
Paikkakunta: rovaniemi
No tietty pelin laatu nousisi parempaan suuntaa jos ikärajat olisivat k15 mutta tulisi tieten vähemmän porukkaa aina ite oon 13.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 11, 2006 3:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 02, 2006 7:11 pm
Viestit: 72
Itse näen skenaarioikärajat ihan hyvänä asiana, vaikka olenkin itse 14. Voin vain kuvitella Jani-Petteri-laumat kykkimässä metsässä eläytymispainotteisessa skenaariossa, huudellen "hei, sä kuolit!!11"

Ovathan ne muutkin odottaneet, että pääsevät isoihin skenaarioihin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 22, 2006 2:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 1:11 pm
Viestit: 11
Itse olen myös teekkarin kanssa samaa mieltä, mutta hänen viesti on niin kaukana joten kertaan: K-15 olisi omasta mielestäni hyvä ikäraja, ilman huoltajan valvontaa ei saisi ampua alle 15-vuotias. Aseen luovuttaminen alle 15-vuotiaalle ilman valvontaa voisi olla täten jopa lailla kielletty. Siinä lyhyesti ja ytimekkäästi. Sama laki, kuin metsästysaseissa. (100% varma en ole metsästyslaista johtuen viime vuosituhannen metsästysoppaasta, mutta korjatkaa, jos täytyy.)
Voi karsia aika paljonkin harrastajia, mutta jotain täytyy mielestäni tehdä.
Huom. Olen ALLE 15-vuotias.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 31, 2006 4:16 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 11:54 am
Viestit: 174
Paikkakunta: Vantaa / PKS Ry
Ikärasisti on taas helppo olla, itse kun lähentelee kolmeakymppiä ja katselee verkkarivemppuveikkoja 11vee offarilla. Vielä kun koitat jaksaa selittää lampaansilmillä tuijottaville vaahtosammuttimille MIKSI ne lippaat pidetään offarilla irti, miksi ei ammuskella pelin aikana, miksi ei osoitella edes tyhjällä aseella offarilla kaveria ja miksi niitä rakettilaseja ei ensi kerralla enää tuoda pelipaikalle...

...Alkaa väkisinkin tulemaan fiilis, miten helppoa kaikki olisikaan jos ikärajoja vedettäisiin. 15veet tuntuvat lähes poikkeuksetta olevan jo sen verran vastuuntuntoisia ettei ongelmia ole ja juttuun tulee kohtuullisesti. Lisäksi siinä iässä se "pyssyleikki" ei ole enää homman itseisarvo, vaan jo ihan pelaamista ja taktikointiakin pidetään homman suolana.

Sori nyt vaan, minä olen tällainen vanha ja nassikoihin väsynyt ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 31, 2006 4:39 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 04, 2006 12:26 am
Viestit: 84
Paikkakunta: Orivesi/ Tampere
No kuten sanottua ei tarvitse pakottaa koko lajia taipumaan ikärajoihin. Voi järjestää paapparallyn tyylisiä tapahtumia tai sitten meilläpäin pyöriviä k18 viikonloppupelejä. Nämä pelit eivät vie nuoremmilta mitään pois mutta antavat vanehmmille pelaajille hiukan jotain mitä he eivät "normi" peleissä saa. Onhan esimerkiksi jääkiekossakin junnuliigaa jne. Miksi niin ei voisi olla airsoftissakin. Joillekkin tämä voi olla leikkimielistä pelailua, mutta joillekkin tämä voi olla hiukan vakavampimieleistä vääntämistä. Jokaiselle pitää pystyä tarjoamaan mieleistä peliseuraa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 31, 2006 6:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 11:54 am
Viestit: 174
Paikkakunta: Vantaa / PKS Ry
Olen onneasta soikeana, kun löydän pk-seudulta K18 viikonloppupelipaikan. Tai edes K15.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 31, 2006 8:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 6:36 am
Viestit: 18
Paikkakunta: Vantaa
Taajuus kirjoitti:
... kun lähentelee kolmeakymppiä ja ...

... Lisäksi siinä iässä se "pyssyleikki" ei ole enää homman itseisarvo, vaan jo ihan pelaamista ja taktikointiakin pidetään homman suolana...

Sori nyt vaan, minä olen tällainen vanha ja nassikoihin väsynyt


Osuit kyllä asian ytimeen. Kun niitä katselee niin nehän voisi olla vaikka omia. Siinä vaiheessa tulee jotenkin outo olo.

Kun mittari alkaa olla yli 30v niin homman itseisarvo on enemmän siinä että saa sen sohvaan hitsaantuneen p* irti ja lähdettyä tekemään jotain jossa voi joutua hikoilemaan.

K-18 pelit olis kyllä mun makuun. Kun sellaisia tulee pk-seudulle niin laskekaa koko KERPOn joukkue mukaan. Taino pistetään samantien K-24 niin pysytään vauhdissa mukana ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2007 2:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 5:41 pm
Viestit: 119
Paikkakunta: Helsinki
Kyllähän k-15 pelit parantaisi pelien tasoa jonkin verran, mutta se taas karkottaisi nuorempaa pelaajakuntaa.Itse kyllä noita ikärajoja kannattaisin :wink:.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2007 6:41 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 25, 2007 12:29 pm
Viestit: 80
Paikkakunta: Kuopio
Ikärajat on ikuisuuskysymys ja nuoret aina valittavat niistä, mutta mitä on todettu niin korkeat ikärajat nostavat pelien laatua huimasti ja onnettomuusriskitkin vähenevät(ei millään pahalla pienemmille, mutta joskus saattavat olla hiukan yli-innokaita...)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2007 7:16 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Minua ei edes niinkään haittaisi, vaikka se nuorempi pelaajakunta (jos nyt puhutaan vaikka alle 13-vuotiaista) katoaisikin kokonaan ja että nuorimmat pysyisivät lähempänä 14-15 ikävuotta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2007 7:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
K-18. Kaikki ovat itsestään vastuussa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2007 8:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:17 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Rovaniemi
Onko kukaan miettiny mistä niitä uusia lajin harrastajia sitten tulee, jos ikäraja on 15? Nuoremmat lopettavat harrastamisen, koska eivät pääse pelaamaan ja "vakiopelaajien" vanhentuessa aletaan ihmetellä missä on uudet pelaajat?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2007 8:33 pm 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 23, 2006 2:32 pm
Viestit: 33
Paikkakunta: Turku
KikkoMan kirjoitti:
Onko kukaan miettiny mistä niitä uusia lajin harrastajia sitten tulee, jos ikäraja on 15? Nuoremmat lopettavat harrastamisen, koska eivät pääse pelaamaan ja "vakiopelaajien" vanhentuessa aletaan ihmetellä missä on uudet pelaajat?


Sieltä mistä aina ennenkin? Aikanaan ne nuoretkin peli-ikään varttuisivat, ja aina lajin voi löytää vanhempanakin. Itse asiassa moni täysi-ikäinen tuttuni olisi kiinnostunut airsoftista, mutta heitä ei huvita lähteä peuhaamaan 13-vuotiaiden lasten kanssa. Kylmiltään ikärajallisiin skenuihin lähteminenkään ei ole se houkuttelevin vaihtoehto.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2007 8:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 5:41 pm
Viestit: 119
Paikkakunta: Helsinki
Vihi kirjoitti:

Itse asiassa moni täysi-ikäinen tuttuni olisi kiinnostunut airsoftista, mutta heitä ei huvita lähteä peuhaamaan 13-vuotiaiden lasten kanssa. Kylmiltään ikärajallisiin skenuihin lähteminenkään ei ole se houkuttelevin vaihtoehto.


Esim. Deconille voi mennä k-18 viikoloppupeleihin tutustumaan.

Edit. http://www.pirkanmaasoft.info/forum/ind ... board=10.0
Tuolla keskustelua Deconin k-18 peleistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2007 10:14 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Niin, monetkin kaverini pelaisivat varmasti muuten, mutta kun kyseessä on pikkulasten leikkikenttä, joten...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2007 11:00 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
"Korkeat ikärajat parantavat peliä" -väite tulee ikärajakeskusteluissa esiin varsin usein. Itsekin allekirjoitan sen (parhaat pelikokemukseni ovat K18-peleistä), mutta haluan tuoda esiin myös asian toisen puolen. Ikäjakauman rajaaminen parantaa pelejä.

Tällä tarkoitan sitä, että vanhemmista pelaajista on mukava pelata oman ikäistensä seurassa, jotka suhtautuvat lajiin suurinpiirtein samalla tavoin ja ovat ehkä jopa samassa elämän vaiheessa, jolloin löytyy mukavaa yhteistä jutusteltavaakin. Toisaalta, nuoremmat pelaajatkaan eivät tunnu viihtyvän niin hyvin pääasiassa vanhempien pelaajien kansoittamissa peleissä. Hekin viihtyvät oman ikäistensä seurassa. Niinpä optimitilanne - nykyisellään - olisi se, että olisi tarjota laadukkaita pelejä niin 18 täyttäneille kuin sitten alle 18-vuotiaillekin. Eli sovittaisiin joku ikävuosi/ikävuodet, jotka jakaisivat porukan junnuihin ja vanhempiin.

18 ikävuoden rajapyykki on lakiteknisistä syistä esimerkkinä. Paikallisesta ikäjakaumasta riippuen ikärajan voi valita varsin vapaasti. Se voi jopa olla joustava vaikkapa siten, että junnujen yläikärajana olisi 18 ja vanhojen partojen alaikärajana 17.

Kaikkialla tällaiseen toimintaan ei kuitenkaan valitettavasti riitä resursseja. Esim. kahden viikoittaisen ikärajallisen pelin järjestäminen Etelä-Karjalassa olisi vaikeaa jo puolittuvan pelaajamäärän takia. Muualla ongelmaksi voi nousta aktiivisten puuhamisten puute, jne.

Omasta mielestäni hienoa olisi se, että lajille saataisiin tiukka ikäraja, vaikkapa 15 tai 18 (lakiteknisistä syistä). Tämä ei kuitenkaan nyt näytä mahdolliselta, joten on mentävä sillä mitä on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2007 11:24 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Kaikki on mahdollista, pitää laittaa vaan rattaat pyörimään. Ei ole olemassa mahdotonta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2007 1:03 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:46 pm
Viestit: 23
Paikkakunta: JKL
Elukka kirjoitti:
...Toisaalta, nuoremmat pelaajatkaan eivät tunnu viihtyvän niin hyvin pääasiassa vanhempien pelaajien kansoittamissa peleissä...


Höh. Minä ainakin tykkään pelata vanhempien "kansoittamissa" peleissä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2007 5:10 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Pahoittelen yleistämistä, mutta tällaisia suuria linjauksia miettiessä on pakko yleistää jonkin verran. Kyllähän jotkut nuoremmat vamasti pitävät vanhempia seurassa pelaamisesta, mutta ainakin Turun suunnalta oli tullut nuoremmilta hyvää palautetta vain nuorille suunnatusta pelistä. En tiedä onko vastapuolella kivaa, mutta minulla vanhempana pelaajana ei ainakaan ole järin hauskaa kun tiputan kuudetta kertaa saman kymmenvuotiaan samasta paikasta. Tuntuu aika tylyltä, mutta kun taitotasossa on eroa niin sille ei voi mitään.

Ja jotakuinkin kaikki tosiaan on mahdollista, mutta itse en pidä todennäköisenä, että airosft-harrastukselle saataisiin vuoden, parin sisällä valtakunnallinen tiukka ja valvottu ikäraja. Yrittää toki kannattaa aina!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2007 1:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 3:04 pm
Viestit: 12
Ymmärtäisin, että "valtakunnallinen, tiukka ja valvottu ikäraja" tarkoittaa lain kautta saatua ikärajaa. Mielestäni tuota ikärajaa ei kannata lähteä väen vängällä hakemaan lain kautta. Nytkin jokaisen pelin järjestäjä ja pelialueen hallitsija voi halutessaan määrätä minkä ikäistä porukkaa hänen peleihinsä tulee. Lain määräämä ikäraja ei kuitenkaan toisi lajillemme mitään sellaista, mitä pelaajayhdistykset eivät itse voisi toteuttaa/järjestää. Ns. "villit softaajat" olisivat joka tapauksessa ongelma ikärajoista huolimatta.

Ikärajojen ja niiden tuomien ongelmien kautta lajiammehan voisi verrata esimerkiksi itsepuolustuslajeihin ja hakea sieltä uusia ajatuksia lajin kehittämiseen. Joidenkin mielestä esimerkiksi taekwondo, karate tai nyrkkeily on väkivaltaista, joidenkin mielestä airsoft on sotahullujen lasten peliä. Joissain lajeissa on ikärajoja (15v?, 18v?) peruskursseille, esim. thai-nyrkkeily, kun taas judoa voi harrastaa jo alle kouluikäisestäkin lähtien. Judossa harjoituksia saatetaan pitää joillekin ikäryhmille, esim. 10-15-vuotiaille, tai sitten ihan oikeasti aikuisille, 40+

Eräs ongelma oli kahden ikärajallisen viikkopelin järjestäminen siten, että molempiin riittää pelaajia. Ikärajahan voi tuoda lisää pelaajia esim. näihin k18-peleihin, kuten Roska sanoi - ja miksei alle 18-vuotiaiden peleihinkin? Toisaalta pelejä voi järjestää vuoroviikonlopuinkin; parillisen viikon viikonloppuina täysi-ikäiset ja parittomina vajaaikäiset.

Ikärajoja lajiin en kannata muutoin kuin lajin luonnollisen kehityksen kautta (yhdistysten, pelaajaporukoiden yms. kautta tulevat rajat). Sen sijaan pelinjärjestäjien toivon pitävän haluamansa ikärajat, itsekin viihdyn paremmin vanhusten peleissä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 02, 2007 5:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 6:56 pm
Viestit: 6
Kyllä se ihan sopivaa olisi jos laittaisi ikärajaksi sen 15v.
Ajattelin tässä vaan että ne kaikki pelaajat jotka ei pääse pelaamaan luvallisille alueille, menevät tietenkin luvattomille alueille pelaamaan. Siitä voidaan sitten päätellä tulevat seuraukset. Itteäni ei haittaa jos laittaisi tuon ikärajan kun itse olen 15. Kyllä se 18 vuoden rajakin kelpaa. Ainakin aikaa hankkia kamppeita :lol: .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 12:22 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 10:57 pm
Viestit: 7
Mitä ihmeen järkeä olisi ehdoton K-18 raja??. Siinähän katoaisi 80% Pelaajista ellei enemmän. Jos ei ymmärrä, että aseet ovat aseita (airsoft tai ei) ja niitä käsitellään sen mukaisesti, tai ei kestä kuulan osumaa niin... Meidänkin peliporukassa on välillä niitä uhmaikä naskeja. Jotka leijuu "isoilla"aseilla, eli vakio ämpäreillä kaikille. Tätä lapsellista käyttäytymistä on ampua maskittomia(esim pois lähteviä tai peliin tulevia) pitäisi saada pois. Henkinen ikä ratkaisee. Sanoisin K-15 skenuihin ja K15 tai K18 MilSimiin riippuen kuinka tiukat rajat ovat kyseessä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 9:23 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Kadotkoon 80% harrastajista, jos ne on lapsia.

Ruotsissa on 18 vuoden ikäraja hommalle. Ja sehän näkyy ja kuuluukin. Pirusti mielekkäämpää toiminta täysi-ikäisten kanssa kuin se, että seassa on lapsia. Tokihan se on lapsista mageeta ampua kaikkee, mut silti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 9:30 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 6:13 pm
Viestit: 21
Ikärajoista en tiedä, mutta valitettavasti nuoremmat tuppaavat innostumaan herkästi. Esim. Eräässä softissa, kun ilta alkoi laskeutua meinasi nuoremmilla alkaa lähteä ääntä, että varmasti "naapurusto" heräsi ja muutenkin levottomina sielä toimivat. Aseidenkin turvallinen käsittely meinasi jäädä narikkaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 9:59 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Täten yhdyn Roskaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 11:02 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:51 pm
Viestit: 897
Paikkakunta: Charleston, South Carolina
Nimi: Kalle-Erik Vähäkylä
K-18 olisi hyvä. Toki voisihan poikkeuksia saada esimerkiksi vaikka muutaman pelaajan ryhmittymät, joissa on ala-ikäisiä, mutta ovat osoittaneet, että tietävät, mitä tekevät. Muuten kyllä k-18.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 11:24 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Ei poikkeuksia. Johonkin se raja on vedettävä. Kaikki teistä kasvaa vielä täysi-ikäisiksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 11:32 am 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 29, 2006 3:47 pm
Viestit: 42
Paikkakunta: Rovaniemi
Itselläni ei ole mitään ikärajoja vastaan, ne saisi nousta jos jaksavat nousta. Mutta jos Suomen airsoft-peleistä tulisi kaikista K18 pelejä, tämä näkyisi heti pelaajamäärissä. Ja sitten olisi tälläinen tapaus joka varmasti toteutuisi, kaikki ne vaahtosammuttimet sun muut, alkaisivat järjestämään omia pelejään luvattomilla pelialueilla. Ei kaikki välttämättä taivu siihen että "vaahtosammutin" on juuri vaikka kesätyö rahoilla ostanu Inokatsun M60:n, ja seuraavana päivänä tulee ikärajat käytäntöön. Ja sitten pitäisi myydä ase pois tai laittaa koristeeksi takan päälle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 11:45 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Poistumaa paikattaisiin mukaan tulevilla aikuisilla. Luvattomilla alueilla pelaaminen on laitonta ja näinollen ongelman pitäisi poistua lainvartijoiden toimesta. Tämä vain heittona asiaan.

Faktahan on että lajilla on pentujen leikkimaine ulkopuolisten silmissä. Tämä on sinänsä väärin mutta ymmärrän lajin myönteisen vaikutuksen myös nuorisoon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 4:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 11:54 am
Viestit: 174
Paikkakunta: Vantaa / PKS Ry
Ikävä kyllä Flash on monessa mielessä oikeassa lausunnoissaan, vaikka ne melko kärkeviä ovatkin.

Asia on kaikkea muuta kuin helppo ja yksinkertainen. Trust me, päivä hakataan yhteen paljon näiden kysymysten kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 26, 2007 7:52 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 2:48 pm
Viestit: 1
Paikkakunta: Espoo
Ehdottasin kyllä melkeen k-15 jos jotain ehottaisin, koska se on ihan pätevä kompromissi; 15-vuotiaat eivät ainakaan kuulu minun määritelmään "naski", lisää varttuneempia softaajia tulisi luultavasti ja jokainen voi päättää pistääkö peliinsä k-15, k-16,k-17 vai k-18 ikärajan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 27, 2007 3:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 7:27 pm
Viestit: 335
Airsoft kokonaisuudessaan K-16.

Alle 16-vuotiaat EIVÄT saa kantaa asetta, vaan harjoittelevat pelaamista "puukoilla".

Kun kilahtaa 16, saa ekan pelata jousi pislalla.

Kun on 18, saa hankkia jo minkä aseen haluaa.
Kaikki, 20+ vuotta täyttäneet saavat rankaista kaikkia rikkureita, parhaaksi näkemällään tavalla, (vaikka sillä vsr10 m984 tussarilla, jos se on väärän ikäisellä).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 27, 2007 3:59 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Tuo nyt ei toimisi edes huonona vitsinä. Mitä ihmeen airsohottelua se on kun juostaan keppien kanssa metsässä? Mää ainaskin tein sitä joskus yli kymmenen vuotta sitten ja tämä harrastus oli se seuraava askel 14-vuotiaana. En varmaankaan olisi lähtenyt mukaan samalla innolla, jos pitää juosta kaverin perässä säilä kädessä. Sitä varten voi ruveta larppaamaan ;)

Miten sitä nyt oikeastaan käytännössä valvottaisiin, jos tulisi ehdoton ikäraja xx vuotta? Kielletään pääsy yhteisiin viikonloppupeleihin tai isompiin? Pojat kyllä kehittelisivät omat pelit ja piirit, josta juuri yritetään mm. yhdistystoiminnalla päästä eroon. Tehtävä on mahdoton ja utopiaa.

Muutes, löysin kaksi vähän toisiaan vastaan tappelevaa argumenttia samalta sivulta.. :)

Roska kirjoitti:
Itse olen tuollaista K18 ikärajaa vastaan jo ihan sen takia, että se menee mielestäni liian tiukaksi leikkimieliselle harrastukselle. K15 menee sen takia, että se on se ikä jossa pitää alkaa ottamaan vastuuta itsestään ja sitä rataa.


Roska kirjoitti:
Kadotkoon 80% harrastajista, jos ne on lapsia.

Ruotsissa on 18 vuoden ikäraja hommalle. Ja sehän näkyy ja kuuluukin. Pirusti mielekkäämpää toiminta täysi-ikäisten kanssa kuin se, että seassa on lapsia. Tokihan se on lapsista mageeta ampua kaikkee, mut silti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 27, 2007 4:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 7:27 pm
Viestit: 335
Nojaa. Aika selkeästi Roska kertoi jotta K18 on liian tiukka lajille, varsinkin kun niitä harrastajia pitäisi lisää saada. Mutta Roska ei kertonut mitä ikäluokkaa pitää lapsina.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 27, 2007 4:16 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Emt, tuolloin olin K18 ikärajaa vastaan, nyt en enää niinkään mutta pidän silti K15 rajaa varsin fiksuna mahdollisuutena.

Ei se silti meinaa, ettenkö nauttisi siitä, että pelissä on vain täysi-ikäisiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 27, 2007 5:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:27 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kuopio
Joo hypätkää suohon! Se on kyllä totta, että ne tosi pienet perkeleet (>13v) on vähän tylsää katsottavaa pelipaikalla, mutta että ihan sinne niin korkealle riman pistäisitte? K15 voisi olla ihan hyväksyttävä, mutta sitten kasvaa mahdollisesti ne laittomien pelien määrä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 264 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com