Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 11:41 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 264 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mitä mieltä olette ikärajoista?
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2005 6:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Elo 22, 2004 9:11 am
Viestit: 190
Paikkakunta: Lah-ti
Mitä tuumaisitte jos pelaaja ikäraja nostettaisiin 15 vuoteen?
Itse olen yli 15v ja minunhan on helppo tämä sanoa, mutta nousisiko pelien laatu parempaan suuntaan?
Mitä hyötyä/ haittaa siitä olisi?
Myös team Lekan pitäisi olla vähän tiukempi ikärajojen suheen joissakin peleissä.

Muokattu otsikko vähemmän provosoivaksi.
-Lokki


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2005 7:00 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Tämä on täysin tyhjää spekulointia, koska K15 ja jopa K18 ikärajalla olevia pelejä on järjestetty. Se on henkilökohtainen voi voi, jos ei ole tarpeeksi ikää. Itse olen huomannut, että pelit ovat laadukkaampia mitä tiukempi ikäraja on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2005 7:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Elo 22, 2004 9:11 am
Viestit: 190
Paikkakunta: Lah-ti
En tiedä tuosta tyhjästä spekuloinnista, ja ikärajoista.
Ikärajojen suhteen peleissä pitäisi olla tiukempia, ei vain ajatella omaa rahapussia vaan myös niitä 15v ja siitä ylöspäin.
Pelien laatu kasvaisi roimasti siis suoraan puhuen todella paljon!
Noita pelejä kumminkin järjestetään niin paljon että jokaiselle riittää pelejä!
Tämä ei ole mitn vineemistä alle 15 vuotiaille mutta sen huomaankun ikäraja olisi K-15!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2005 8:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
No esim Lekan pelithän taitaa yleisesti olla K-16 pelejä, tosin hyvillä perusteilla on mahdollista päästä mukaan nuorempienkin. Itse olen ollut tyytyväinen tälläiseen ratkaisuun.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2005 8:48 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Ikärajakeskusteluahan on jo, mutta käytännössä tuli todettua, että pelit sujuvat huomattavasti paremmin ikärajalla. Sitten taas jotkut nuoremmat ovat paljon fiksumpia kuin kolmekymppiset äijät.. Heitä varten on sitten tämä seula, joka tällä hetkellä päästää kyllä kaikenlaista muutakin. Ei ole vielä ollut ongelma, mutta FPJ6-pelissä tämäkin hoidetaan toisin, koska se peli vaatii pelaajalta vähän enemmän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 7:42 am 
Poissa

Liittynyt: Su Elo 22, 2004 9:11 am
Viestit: 190
Paikkakunta: Lah-ti
Eli FPJ 6:ssa tulee olemaan tiukempaa tuosta ikärajasta?
Jos tulee olemaan niin sehän on pelkkää plussaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 8:06 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Ikäraja on titynlainen uskottavuus homma myös. Mikäli vastaan kentällä juoksee usa:n ranger kamoihin pukeutunut 13 v, niin hankala eläytyä siihen tilanteeseen että kyseessä olisi "oikea" sotilas. Tovottavasti kaikki tajuaa mitä yritän tässä sanoa.

Täällä Tampereellahan järjestetään tapahtuma mihin on k18 mikä on minumielestäni hyvä asia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 9:09 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 3:55 pm
Viestit: 21
Paikkakunta: Alaveteli/Vaasa
Flash kirjoitti:
Mikäli vastaan kentällä juoksee usa:n ranger kamoihin pukeutunut 13 v, niin hankala eläytyä siihen tilanteeseen että kyseessä olisi "oikea" sotilas.


Vaikkei tuollainen vakuuttavalta näytä, niin eihän se ole pääasia. Onhan niitäkin vanhempia ihmisiä, jotka näyttävät ~13 vuotiailta (en tarkoita ketään erityistä henkilöä). Ja muutenkin, ei kaiken nyt niin tiptop pidäkään olla.
En tajua miten on hankalaa eläytyä peliin, jossa on ~13 vuotias pelaaja, ns. jenkkivermeissä. Jos tämä pelaaja eläytyy ja käyttäytyy hyvin, on muidenkin paljon helpompi eläytyä pelissä. En ainakaan itse pitäisi elämämöitymistä hankalana sen takia että mukana on nuorempi tai nuoremman näköinen henkilö.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 2:10 pm 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 01, 2004 7:05 pm
Viestit: 96
Paikkakunta: Jyväskylä
Ei sanoisi kukaan ikärajasta kannattaja tommosia k-18 rajoja, jos itse olisi vaikka 14...

Minusta k-15 pitää ns. "aloittelijat" poissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 2:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Elo 22, 2004 9:11 am
Viestit: 190
Paikkakunta: Lah-ti
Niin, pelit olisi todellakin paljon parempia jos pidettäisiin tuo k-15 raja!
Jäisi silloin pois kaikki pöllin pituiset nassikat, mutta kuten escobar ja mut massatapahtumat voitaisiin laittaa toho k-13.
Asteta rankemma pelit voitasiin pitää k-16.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 3:31 pm 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 24, 2005 4:36 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Nivala
Wilson kirjoitti:
Niin, pelit olisi todellakin paljon parempia jos pidettäisiin tuo k-15 raja!
Jäisi silloin pois kaikki pöllin pituiset nassikat, mutta kuten escobar ja mut massatapahtumat voitaisiin laittaa toho k-13.
Asteta rankemma pelit voitasiin pitää k-16.


Tuo olisi hyvä :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 4:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 4:39 pm
Viestit: 248
Paikkakunta: haukipudas
On se kumma jos alle 13-v on aloittelia. Itse olen harrastanut lajia päälle 4-v vaikka olen nytten 14. Ja sekin on toinen juttu, kun nuoremmilla meinaa olle parempi mielikuvitus.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 4:29 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Rankkipappa kirjoitti:
On se kumma jos alle 13-v on aloittelia. Itse olen harrastanut lajia päälle 4-v vaikka olen nytten 14. Ja sekin on toinen juttu, kun nuoremmilla meinaa olle parempi mielikuvitus.

Välillä vähän liiankin lennokas.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 5:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Ymmärrän niiden nuorien asennoitumisen jotka ovat oikeasti asiallisia. Varmasti vituttaa kun muut hölmöilevät ja pilaavat näiden erinomaisten yksilöiden mahdollisuudet.

Joskus on vaan tehtävä tiukat rajat jollekkin, mutta uskon kuitenkin että ns monkumis kirjeet jotka tulevat asialliselta sälliltä menevät läpi. Varmaan myös nuo asialliset nuoren ymmärtävät meidän vanhuksien kannan tähän asiaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2005 5:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 10:46 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Rauma
Lainaa:
Minusta k-15 pitää ns. "aloittelijat" poissa.


Harvemmin kai täydet aloittelijat mihinkään isoihin peleihin tulevat. Ja se, onko joku aloittelija, ei katso ikään vaan siihen kuinka kauan on harrastanut. Jopa aika moni aloittaa sen viidentoista vuoden iän jälkeen. Jos ns. aloittelijoilla tarkoitettiin ns. pikkulapsia, voi kyllä pitää ihan paikkansakin.

Lainaa:
Mikäli vastaan kentällä juoksee usa:n ranger kamoihin pukeutunut 13 v, niin hankala eläytyä siihen tilanteeseen että kyseessä olisi "oikea" sotilas.


Eläytyminen on aika paljon kiinni omasta mielikuvituksesta, ei vastustajan iästä. Kyllähän sitä kuvittelisi, että koivu- ja mäntymetsät, harhailevat motocross-pyöräilijät ja vierellä juoksevä valkohiuksinen ja valkoihoinen Savon murretta vääntävä Vietcong-sissiksi pukeutunut suomalaispoika häiritsisivät eläytymistä, mutta ei. Minä ainakin kestän jopa sen alimittaisen Rangerin jos pystyn kuvittelemaan olevani keskellä Vietnamin viidakkoa ollessani suomalaisessa havumetsässä juuri pääkaupungin ulkopuolella.

Hienompaa toki olisi, jos Vietnam-pelit voitaisiin pitää viidakossa, aseissa olisi korviahuumaava ääni ja valtava rekyyli, mutta niinpä nyt ei ole.


Viimeksi muokannut Terosu päivämäärä Su Huhti 24, 2005 7:38 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 23, 2005 7:48 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Ihan täysin riippumatta siitä kuka näyttää uskottavalta tai ei: Mielestäni airsoft-aseen käsittelyyn yleensä pitäisi olla 15 vuoden ikäraja lähinnä vastuukysymysten vuoksi. Alle 15-vuotiasta kun ei voi pitää laillisesti vastuussa omista tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.

Toisin sanoen, aseiden luovuttaminen alaikäisten käsiin ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa (mikä ei mitenkään toteudu peleissä) on ylipäänsä hyvin arveluttavaa. Ei yläasteikäisille anneta oikeitakaan aseita ja sanota "menkää nyt keskenänne tuonne metsään ampumaan jokunen hirvi".

Onneksi mitään vakavampaa ei ole vielä sattunut, mutta hiukan hirvittää pahin mahdollinen skenaario ja se, missä ja miten se loppuviimein ratkaistaisiin. Esimerkiksi "lupa vanhemmilta"-lapuilla ei minun tietääkseni ole Suomessa oikeudellista merkitystä (ellei enintään lieventävänä asianhaarana), koska laillisia oikeuksiaan ei voi tässä maassa vapaaehtoisesti luovuttaa pois. Niinpä, jos jotain vakavampaa sattuisi (korkealta putoaminen tulee ensinnä mieleen, sitten osuma silmään, ja hammasremonttikin on aika arvokasta) ja varsinkin jos osallisena on alle 15-vuotiaita, olisi täysin mahdollista että pelinjärjestäjät ja/tai paikalla olleet vanhemmat pelaajat joutuisivat siitä edesvastuuseen.

Pelejä en ehdi järjestämään, mutta enpä silti haluaisi olla selittelemässä miten janipetterille kävikin hullusti, ja pahimmassa tapauksessa vastaamassa pahoinpitely- tai jopa kuolemantuottamussyytteeseen.

Ajatellaan vaikka skenaario, jossa ammun Pikisaaressa jyrkän kallion reunalla olevaa pelaajaa, joka säikähtää, lipeää ja putoaa päälleen. Täysikäisen kohdalla "hän tiesi riskit" on paljon pätevämpi puolustus kuin jos kyseessä on 14-vuotias esiteini. Pelkään vähän että eroa on ehdollisen vankeuden verran.

Pelien järjestäminen alle 15-vuotiaille on vähän kaksipiippuinen juttu. Ylläolevista syistä en ole hirveän innostunut pelaamaan lain silmissä alaikäisten kanssa, mutta toisaalta jotenkin kai nuorempiakin pitää ohjata turvalliseen toimintaan, niin kauan kun aseiden hallussapidolle asetetut ikärajat eivät käytännössä pidä.

Jos tämä, hyvät teinit, kuulostaa ikävältä, niin ottakaa huomioon että vaikka osa teistä osaa ajaa autoakin paremmin kuin minä, ei teille silti myönnetä ajokorttia. Eikä aseenkantolupaa. Olisikohan syynä jotain muutakin kuin nuorten kiusaaminen?

Johonkin vain on rajat vedettävä, ja fakta on että nuoremmilla on keskimäärin enemmän intoa kuin arvostelukykyä. Mutta onneksi ikääntyminen on jotain mitä tapahtuu kaikille.

Kunnes joku lainoppinut toisin todistaa, henkilökohtaisesti vastustan airsoft-aseiden luovutusta alle 15-vuotiaille, poislukien tarkasti ohjatussa ampumaratamaisessa toiminnassa. Valitettava tosiasia kun on myös se, että massiivinen valtaosa airsoftin imagolle haitallisista lieveilmiöistä tapahtuu kun alaikäiset saavat aseita käsiinsä ilman valvontaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 23, 2005 8:40 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 7:52 pm
Viestit: 17
Teekkari kirjoitti:
Johonkin vain on rajat vedettävä, ja fakta on että nuoremmilla on keskimäärin enemmän intoa kuin arvostelukykyä. Mutta onneksi ikääntyminen on jotain mitä tapahtuu kaikille.


Tämän jutun olen myös itse huomannut, varsinkin itsessäni kun en edes oli vielä täyttänytkään 15-vuotta.
Mutta tosin, löytyyhän myös niitä vähän henkisesti kehittyneempi ihmisiä 13-vuoden ikäluokasta verrattuna vaikkapa 17-vuotiaisiin. Varsinkin itse olen huomannut, että jopa 13-vuotias osaa käyttäytä paremmin, kuin 16-vuotias. Mutta 13-vuotias sattuu olemaan innokkaampi, mitä 16-vuotias, mutta järki tulee yleensä jäljessä verrattuna 16-vuotiaseen.

Mutta siitä olen samaamieltä asiasta "Aseet ja 15-vuotiaat." Vaikka itse olen melkein 14, voin sanoa, että olisi paljon parempi ainakin airsoftn 'maineen' takia. Ja eikös 15-vuotias ole vastuussa tekemisestään? Jos on, on vain hyvä asia. Jos alle 15-vuotias menee vahingossa/tahalleen ampumaan ikkunan rikki, kuka korvaa? Alle 15-vuotiaan vanhemmat, vaiko pelipaikan oleva vastuuhenkilö...?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 23, 2005 1:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 11:59 am
Viestit: 81
Paikkakunta: Tampere, Pirkkala
Viikonloppupeleihin saisi päästä kaiken ikäiset, mutta joihinkin vähän isompiin peleihin ikäraja saa puolestani olla se 16, vai mikä nyt onkaan.,


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 23, 2005 5:15 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Lyg kirjoitti:
Viikonloppupeleihin saisi päästä kaiken ikäiset, mutta joihinkin vähän isompiin peleihin ikäraja saa puolestani olla se 16, vai mikä nyt onkaan.,


Olipa kerrassaan loistavasti argumentoitu viesti. Kaikki vaan ottamaan mallia.

Itse olen omat kantani asiaan kertonut jo moneen kertaan ja usealla eri keskustelupalstalla, mutta pikakertaus: 15 vuotta on loistava lakitekninen ikäraja ja toinen moinen on 18 vuotta. Jälkimmäinen on omalla tavallaan jopa vielä parempi. Sitten taas alle 15-vuotiaiden jättäminen keskenään leikkimään on sekin huono idea. =/ Ongelman ratkaisu lähtisi aseiden myynnin valvonnan tiukentamisesta, jolloin päästäisiin varmaankin alle 15-vuotiaista pelaajista. Pelkään kuitenkin, että silloin voitaisiin päästä muistakin pelaajista, riippuen miten tiukalle myynti pistettäisiin.

Sitä ennen: Järjestämiini peleihin on ikäraja 15 vuotta ja kaikki alle 18-vuotiaat allekirjoituttavat vanhemmillaan vastuunvapautustodistuksen tapahtumaa varten... Miksikö? Vaikka vain siksi, että minä sen tapahtuman järjestän ja saan päättää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2005 6:32 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Taas se alkoi. Pelien ikärajat saa järjestäjä päättää, ja siitä on turha lähteä marisemaan. Mutta jos joku estää minua pelaamasta yleensäkään siksi että satun olemaan alle 15- tai 18-vuotias, paskat.

Myynnin valvontaa saisi kyllä tiukentaa roimasti, voisi minun puolestani olla niin että sen vanhemman on aina oltava ostotilanteessa mukana. Lisäksi myyjän pitäisi saada varmuus siitä, että huoltaja tietää mistä hommassa on kyse ja jos ei tiedä, kertoa. Erityisesti painottaen sitä suojausta.

Isompien pelien ikärajoissa pidän erityisesti Lekan systeemistä, eli alle 16-vuotiaat vain erikseen hakemalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 26, 2005 8:33 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Sepe kirjoitti:
Mutta jos joku estää minua pelaamasta yleensäkään siksi että satun olemaan alle 15- tai 18-vuotias, paskat.


Mitä tarkoitat tuolla? "Paskat" niin kuin "no voi höh, pitääpä sitten odottaa, kunnes on tullut tarpeeksi ikää", vai "paskat, minä teen mitä minua huvittaa"?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 26, 2005 11:54 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Taisi olla "kakka mäihä" se pointti tuossa Sepellä.

Teekkari vei argumentoinnillaan jalat suustani, lukekaa vaikka hänen pointtinsa uudelleen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 26, 2005 12:12 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Tarkoitan että minähän en softaamista lopeta vain siksi että joku nero päättää ottaa voimaan K-18 ikärajan koko harrastukselle. Skenaarioiden ikärajoille ei voi muuta sanoa kuin että voi voi, mutta sen, menenkö itse "järjestämiini" viikonloppupeleihin päätän minä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 26, 2005 6:52 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Niin kauan, kun kaikki on hyvin, homma onkin astetta helpompaa. Vaan sitten, kun kaupungilta saadulla pelialueella tapahtuu ensimmäisen kerran jotain vakavampaa, ja kunnanisät alkavat vältellä vastuuta parhaan kykynsa mukaan, aletaan tod. näk. miettiä tarkemmin viikonloppupelienkin pelisääntöjä. En ihmettelisi ollenkaan, jos "virallisille" pelialueille pistettäisiin tällöin ikäraja luvan antavan tahon toimesta. Tämä ihan vain sen takia, että luvan antaja olisi tällöin tehnyt kaiken mitä tehtävissä on, ja voisi (yrittää) pestä kätensä mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Luvallisilla pelipaikoilla heiluvat alaikäiset saattaisivat tällöin olla oikeasti jonkun vastuulla, jolloin tuo joku varmaankin haluaisi pitää kiinni asetetusta ikärajasta. Tosin, vaikka virallisille pelipaikoille ikärajoja ilmestyisikin, epävirallisilla pelipaikoilla voisi pelata viikonloppupelejä iästä riippumatta.

Kuinka moni alle 15/18 -vuotias sitten jättäisi menemättä pelialueelle, jonne on asetettu "virallinen" ikäraja, jota ei kuitenkaan juurikaan pystyttäisi valvomaan... tässä kai sitten mitattaisiin sitä henkistä kypsyyttä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 26, 2005 8:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Tässä on vähän sellainenkin juttu, että en oikein luota että kovin montaa kertaa voi tapahtua mitään vakavampaa ennen kuin joku viskaali havaitsee kaikkein yksinkertaisemmaksi ratkaisuksi kieltää kuulapyssyt kokonaan tai käytännössä kokonaan. Ennakkotapauksiakin kun on Euroopastakin.

Ei meillä, siis lajin harrastajilla, ole ainakaan toistaiseksi yhtään minkäänlaista neuvotteluasemaa. Lajin jatkuvuus säilyy vain siten, että yhtään mitään vakavampaa ei satu eikä lajia tällä hetkellä sietäville (huom: sietäville) viranomaisille anneta suurempaa syytä puuttua toimintaan.

Aseiden luovuttaminen rikosoikeudellisesti vastuuttomille eli alle 15-vuotiaille ei ole sovitettavissa yhteen tämän tavoitteen kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 27, 2005 5:34 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Näinpä hyvinkin. Ja jos joku epäilee totaalikiellon olevan jollekin päättäjälle liian järeä ratkaisuesitys, niin suosittelen tutustumista hgin ympäristölautakunnan kuntosuunnistusta koskevaan esitykseen... pitäen mielessä, että suunnistus on jo melko hyvin onnistunut vakiinnuttamaan asemansa (koulujen liikuntaopetussuunnitelmaankin kuuluu suunnistusta), ja suunnistajat ovat jo pitkään toimineet yhteisten pelisääntöjen kanssa (mm. luonnonsuojelulliset vaatimukset otetaan huomioon, joskus jopa omatoimisesti) - kun taas softaus on marginaalista hörhöilyä, jossa metsää roskataan muovikuulilla.

Ja vaikkei mahdollisesti esitettävä totaalikielto toteutuisikaan, jo sen esille nostaminen tulee aiheuttamaan sen, että selittelyä ja lepyttelyä tarvitaan...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2005 9:09 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
kossuhepe: Kivahan se on varmati tukkia lautaa lapsellisilla kommenteilla, mutta:

Jos olit tosissasi, niin ymmärrät muutaman vuoden päästä miksi rajan pitäisi tosiaan olla 15, eikä esim. 10. Jos ihan piruuttasi vain riehut laudalla niin se on moderaattoreiden ongelma.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2005 12:53 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Jep, yli 15-vuotiaana on hyvä kannattaa 15 vuoden ikärajaa, yli 18-vuotiaana 18 vuoden jne.

Parempi olisi mielestäni sellainen systeemi, että olisi olemassa viralliset tietokannat softaajista, joita ylläpitäisi jokin liitto. Ikärajaa ei tarvittaisi, tämä liitto pitäisi huolen että pelaajat ovat tarpeeksi kypsiä harrastamaan. Jos vaikkapa olisi "Airsoftkortti" kuten on metsästyskortti ja ajokortti, ja ilman korttia ei pyssyjäkään heruisi.

Olenpas tänään futuristisella tuulella, yllä mainittu voisi toteutua ehkä 2050 jos se nyt saisi ilmaa siipiensä alle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2005 1:25 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Sepe kirjoitti:
Jep, yli 15-vuotiaana on hyvä kannattaa 15 vuoden ikärajaa, yli 18-vuotiaana 18 vuoden jne.

Niin, kylla mina ainakin jo nuorempana olin jo 15-vuoden ikarajan takana. Ja yha enemman mita vanhemmaksi tulen.

[quote]Parempi olisi mielestäni sellainen systeemi, että olisi olemassa viralliset tietokannat softaajista, joita ylläpitäisi jokin liitto. Ikärajaa ei tarvittaisi, tämä liitto pitäisi huolen että pelaajat ovat tarpeeksi kypsiä harrastamaan./quote]
Alkaisitko sina tallaista harrastamaan?
Lopulta kuitenkin hankaloitetaan turhaan harrastuksen aloittamista yms. aivan naurettavalla tavalla. Eihan monissa muissakaan lajeissa (Paintball anyone...?) ole vastaavia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2005 2:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Elo 22, 2004 9:11 am
Viestit: 190
Paikkakunta: Lah-ti
Sepe kirjoitti:
Jep, yli 15-vuotiaana on hyvä kannattaa 15 vuoden ikärajaa, yli 18-vuotiaana 18 vuoden jne.

Parempi olisi mielestäni sellainen systeemi, että olisi olemassa viralliset tietokannat softaajista, joita ylläpitäisi jokin liitto. Ikärajaa ei tarvittaisi, tämä liitto pitäisi huolen että pelaajat ovat tarpeeksi kypsiä harrastamaan. Jos vaikkapa olisi "Airsoftkortti" kuten on metsästyskortti ja ajokortti, ja ilman korttia ei pyssyjäkään heruisi.

Olenpas tänään futuristisella tuulella, yllä mainittu voisi toteutua ehkä 2050 jos se nyt saisi ilmaa siipiensä alle.


Vielä mitä? Airsoft vero?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2005 2:32 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Ehkä tuo olikin "vähän" typerä juttu.

Ikärajakysymyksessä pysyn edelleen kannalla, että pelinjärjestäjä päättää itse ikärajat miten tykkää, mutta harrastukselle ei mitään ikärajoja kaivata. Ja miten sitä loppujen lopuksi valvottaisiin? Voihan olla, että "kunnolliset" nuroemmat softaajat nielisivät sen, mutta onko tämä loppujen lopuksi niin hyvä asia? Sittenhän ne ikärajan alla olevat naskit, joille pyssyjä ei myytäisi, saisivat niitä ostettua vanhempien kavereiden kautta.

Perhana, laittakaa vaikka 30 vuoden ikäraja, minun sisäinen naskini laittaa minut softaamaan silti. Jos pyssy hajoaa niin sitten se on tietysti voi voi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2005 2:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Airsoftin huonopuoli on että aseita voi ostaa "K-martista" eli niiden myynti ei ole jokapaikassa hirvittävän hyvin valvottua.
Paintballissa taas aseita myyvät vain alan erikoisliikkeet, joten tuollaista " ampuillaan sivullisia ja tehdään kaikkee typerää" ilmiötä kyseisessä lajissa ole VIELLÄ päässyt käymään. Laji on kasvussa, ja varmasti jossakin vaiheessa myös nuo aseet tulevat markettien hyllylle, ja siitä alkaa varmasti haloo. Kun tuota haloota käsitellään niin Airsoft ja Paintball eivät ole asiasta pättävien silmissä missään eriasemassa, ja kräppiä tulee kaikille. On turhaa toivoa jotain mitä ei voi saada, mutta on mielestäni virhe että airsoft aseita myydään marketeissa, valvomattomissa olosuhteissa. Viellä suurempi virhe on jos sinne laitetaan paintti aseet viereen. Tuo on se asia mihin ne ikäraja lait pitäisivät paneutua paremmin. En usko että kukaan kuka ostaa aseensa alan liikkeestä hölmöilee sen kanssa (on olemassa varmasti poikkeuksiakin) ja nuo asiattomasti käyttäytyvät kaverit ovat juuri näitä K-mart ostelijoita. Aikaisemmin ilmoitettu "Airsoft kortti" on vähän liian raju, ja karsisi varmasti harrastajakuntaa. Jonkintyyliset " Peliin pääsee jos on suorittanut KT-VAn bootcampin" ratkaisut voisivat olla hyvinkin toimivia.

Esim ikäraja 18 tai Bootcambin suoritus taustalla.
Näin ollen nuoremmille tarjottaisiin mahdollisuutta päästä pelaamaan, ja heillä olisi mahdollisuus osoittaa olevansa oikeasti niitä parempia ja asiallisempia nuoria.

Olen pahoillani että asia lipsahti hiukan pois raiteiltaankin, mutta uskon että tämä annetaan anteeksi.

Minulle ei ole myöskään maksettu KT-VA:n puolelta jotta sanoisin noin, otin vain vapauden käyttää heidän ideaa esimerkkinä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2005 4:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Sepe kirjoitti:
Voihan olla, että "kunnolliset" nuroemmat softaajat nielisivät sen, mutta onko tämä loppujen lopuksi niin hyvä asia? Sittenhän ne ikärajan alla olevat naskit, joille pyssyjä ei myytäisi, saisivat niitä ostettua vanhempien kavereiden kautta.


Saahan sitä alle 18v autonkin käyttöönsä, jos tekee mieli ajella, mutta silti ajokortissa on ikäraja. Eikä viinanjuonti tahi tupakanpolttokaan ole ihan ennenkuulumatonta alaikäisten keskuudessa. Jotkut sisäinen naski pistää tekemään kaikenlaista ikarajoista huolimatta. Eikä siinä mitään niin kauan, kun ko. toimilla ei häiritä muita: alaikäiset juokoon viinaa, kunhan eivät rähjää kännipäissään ja ajakoon autolla, kunhan eivät törttöile liikenteessä, ja tappavat pahimmassa tapauksessa vain itsensä (samat vaatimukset tulevat tosin mieleen myös maagisen ikärajan ylittäneille)... Ikärajat molempiin touhuihin on kait keksitty siksi, että niillä pyritään a) suojelemaan muita ja b) suojelemaan asianomaisia tai c) jokin muu syy.

Se ero softauksessa on autoihin ja viinaan, että niiden totaalikieltäminen ei ole yhtä helppo nakki kuin airsoft-aseiden. Eli vaikka n törppöä tappaa itsensä viinalla ja autoilla vuosittain, sama lukema (suhteellisena tai ei) airsoftissa saisi päättäjät heräämään hilpasen ripeään, eikä silloin puhuttaisi ikärajasta. Sama kyllä tapahtuisi, vaikka koheltajat olisivat täysi-ikäisiäkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 01, 2005 6:47 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Huhti 29, 2005 3:44 pm
Viestit: 2
Paikkakunta: Taipalsaari
Minusta 15 voisi olla hyvä ikäraja jokaiseen vähänkin viikonloppupeliä isompaan. Toisaalta otetaan esimerkiksi 11-vuotias veljeni, joka aloitti samaan aikaan minun kanssa airsoftin, eli parisen kuukautta sitten. Hän ei ole ollenkaan naskimainen ja vaikka olenkin toistakymmentä senttiä häntä pidempi ja ihan liian paljon leveämpi, hän osaa vakuuttaa minut luontaisilla pelitaidoillaan joka ainoa kerta. Jos kaikki olisivat hänen tyyppisiään, minusta ikäraja voisi olla vaikka 10. Valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan ole.

Tero


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 02, 2005 9:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
terok kirjoitti:
Minusta 15 voisi olla hyvä ikäraja jokaiseen vähänkin viikonloppupeliä isompaan. Toisaalta otetaan esimerkiksi 11-vuotias veljeni, joka aloitti samaan aikaan minun kanssa airsoftin, eli parisen kuukautta sitten. Hän ei ole ollenkaan naskimainen ja vaikka olenkin toistakymmentä senttiä häntä pidempi ja ihan liian paljon leveämpi, hän osaa vakuuttaa minut luontaisilla pelitaidoillaan joka ainoa kerta. Jos kaikki olisivat hänen tyyppisiään, minusta ikäraja voisi olla vaikka 10. Valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan ole.


Jotenkin minusta tuntuu, että minulla olisi oikeus sanoa tähän: *syvä houkaus* Muuta en nyt sano. Syitä miettikööt jokainen, niitä löytyy minun ja monen muun kirjoittaman moneltakin airsoft-laudalta.

Jos minulla ei ollut oikeutta sanomisiini, moderaattorit hoitakoot.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2005 11:45 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 4:59 pm
Viestit: 118
On tullut huomattua, että mitä vanhempi on, sitä korkeampia ikärajoja kannattaa. Ja tämä ei päde ainoastaan airsoftissa, vaan joka puolella, missä on ikärajoja yleensäkin.

Esimerkiksi 15 - vuotias kannattaa ehdotonta 15 - ikärajaa, 18 - vuotias 18 - vuoden ikärajaa ja niin edelleen. Ne ketkä ovat välissä, kannattavat alempaa ikärajaa tai jos ovat parin kuukauden päässä toisesta, kannattavat he sitä. Joskus tulee mieleen, että haluaako ihminen leikkiä vain itsensä kaltaisten kanssa, kun aina verrataan itseensä, omaan superioottiseen paremmuuteensa tai vaikka hiuksen väriin. Kunhan se väri on sama kuin itsellään.

Miettikää nyt hyvät ihmiset muitakin. Tämä ikäraja - juttu on ja pysyy päättömänä mietiskelynä siihen asti, että joku oikeasti keksii kunnollisia rajoituksia tai oikeuksia. Yksi tapa olisi pitää "Naski - kokeet", joissa kysytään sekä kirjallisena että käytännössä airsoftin perusideoita ja turvallisuustekijöitä. Tuohon taasen eivät riitä resurssit, joten suljetaan se pois.

Ikärajat, jotka ovat hetken mielijohteesta muita ajattelematta tehty, ovat tuomittu kuolemaan. Se, joka ei ole ikärajan mukainen, tekee jotain saadakseen itsensä sen mukaiseksi. Ostavathan ne ala-astelaisetkin tupakkaa. Jos ei saa suoraan kaupasta, kaverit tai sukulaiset tuovat pari askia.

Jos airsoft - peleihin lisättäisiin yleisesti vaikka 15 - vuoden ikäraja, voisivat pelaajat sinänsä parantua, mutta... Sen jälkeen naskit alkaisivat pitää omia pelejään, jonka seurauksena Karhukopla saisi väärän hälytyksen, jos toisenkin. Sen jälkeen myöskin puhjenneet silmät alkaisivat näkyä useammin uutisotsikoissa ja sitten ihmetellään, että mikä meni väärään.

Ajatelkaa, ajatelkaa tarkasti, älkääkä vain missään nimessä tuomitko ihmisiä iän perusteella.

- Ihminen joka omistaa 15 - vuoden maagisen iän, mutta joka ei kannata ikärajoja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2005 7:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Eikös tässä ole jo monesta suusta selvitetty, miksi nimenomaan 15 tai vaihtoehtoisesti 18 vuotta ovat erittäin päteviä ikärajoja. Ja niiden kohdalla on jo olemassa "kunnolliset rajoitukset ja oikeudet". Kertauksen vuoksi: lue esim. tämä threadi.

Tietty voidaan tapella siitä, onko lainsäätäjä keksinyt nuo iät hetken mielijohteesta ja muita ajattelematta... perkeleen siat ovat kai olleet 16- ja 19-vuotiaita lakeja laatiessaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2005 7:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 4:59 pm
Viestit: 118
Sitähän se tuppaa teettämään. Mutta pääpointtini äskeisessä viestissä oli, että yleensä ihminen ajattelee noin. Lakien säätäjä tekee sitä jo työkseen ja koko uransa kokemuksella, joten hän voi ajatella asiaa jo hieman objektiivisemmin.

Joo, olen lukenut koko aiheen ja tiedän kyllä hyviä perusteluita ikärajoille - Esim. 15 ikävuoden jälkeen rikosoikeudellinen vastuu. Väitin kuitenkin vastaan, koska jos ikärajat säädettäisiin, syntyisi "naskien" omat säännöt ja heidän omat pelinsä, kun pahat softaajasedät eivät päästä mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2005 9:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 7:58 pm
Viestit: 11
Paikkakunta: Siilinjärvi
Ikärajoista on hyötyä ainakin pelinjohdolle ja järjestäjille. On enemmän vastuuta pois heidän harteilta. Ja voivat keskittyä olennaiseen, kun ei ole kokoajan "janipetteri" kyselemässä ja pyörimässä jaloissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2005 9:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Pahin (?) ongelma lienee se, että vanhemmat eivät tajua airsoft-aseita aseiksi, vaikka 18 vuoden ikäraja ostamiseen onkin. Jostain syystä esim. painttiaseiden kanssa riehuvia naskijengejä ei ole päässyt syntymään (tai sitten osaavat pysytellä syvällä metsien kätköissä :shock:). Yhtenä syynä tähän on (ehkä?), että harva isä/äiti hommaisi painttiaseen vesselilleen, jättäisi lasienkin hommaamisen lapsen itsensä vastuulle ("joo mulla on ne laskettelulasit, jussimatti sanoi että ne on hyvät"), ja päästäisi vekaran sitten kirmaamaan pitkin kerrostalon takapihaa kavereitaan, ohikulkijoita ja pikkulintuja ammuskelemaan.

Wanhempi polvi vielä muistaa ne ajat, jolloin sotaa leikittiin myös ilmakivääreillä... mutta nykyajan vanhemmat ovat niin nöösöjä, ettei moiseen leikkiin juuri ilmakkoja osteta, vaikka lapsi kuinka vinkuisi. Eikä 12v ostaja saa ilmakivääriä enää kovin monesta kaupastakaan. Tämä ei tarkoita, etteikö tuskamoodipelaaja saisi ilmakivääriä hommattua. Sen verran hankalaksi ostaminen on tarkoituksella kuitenkin tehty, että tuota jaloa lajia on helpompi alkaa harrastamaan vasta siinä vaiheessa, kun aseen voi ostaa itse. Ja vastuukysymysten vuoksi on parempi, että peliporukka on joko kokonaisuudessaan vastuussa teoistaan, tai sitten kukaan ei ole. Muuten tulee pahaa huutoa siinä vaiheessa, kun 20v pelaaja (vahingossa tottakai) päräyttää silmän puhki 10v pelaajalta, joka "ihan selvästi sanoi, että tajuaa, mistä tässä on kyse, ja lupasi, ettei nosta numeroa, jos sattuu vahinko". Ja tietty myös niin, että vanhemmat "vastuulliset" pelaajat, jotka eivät ammu toista tarkoituksella silmään tai kulkusille, saavat pelata rauhassa. Voivat esim. suurin piirtein luottaa siihen, että vastustaja, jota kirpasi ikävästi, ei kostoksi tee jotain täysin typerää (ikä ei takaa tätä, mutta korreloi).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 04, 2005 5:53 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Spysnake kirjoitti:
Joo, olen lukenut koko aiheen ja tiedän kyllä hyviä perusteluita ikärajoille - Esim. 15 ikävuoden jälkeen rikosoikeudellinen vastuu. Väitin kuitenkin vastaan, koska jos ikärajat säädettäisiin, syntyisi "naskien" omat säännöt ja heidän omat pelinsä, kun pahat softaajasedät eivät päästä mukaan.


Homma pitäisi tietenkin hoitaa yksinkertaisesti niin, että relevanttiin aselainsäädännön kohtaan kirjattaisiin kielto luovuttaa myös replika-aseita alle 15-vuotiaille poislukien vanhempien suorassa valvonnassa. Näin pelien ikärajaongelma poistuisi itsestään muutamassa vuodessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 04, 2005 1:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 7:06 pm
Viestit: 133
Paikkakunta: Kirkkonummi - 22 Acacia Avenue
Tarkoitatko tuolla "vanhempien suorassa yhteydessä" huoltajia? Vai yksinkertaisesti 18 vuotiasta, airsoftin harrastajaa, joka olisi valmis kaitsemaan mukuloita? Jos se on tuo ensinmäinen niin... perkele. Jos olisin jo 15, niin olisin Teekkarin kanssa samaa mieltä, mutta kun en ole. Eli, jos haluaisin viikonloppuisin pelaamaan, niin pitäisi olla isukki valvomassa? Tämäpä vasta olisi hauskaa(oikeasti). Anteeksi, päästelin taas turhia höyryjä mistä rokotetaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 264 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com