Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Pe Elo 17, 2018 11:38 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lääkintämiessääntöjä?
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 2:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 1:37 pm
Viestit: 15
Paikkakunta: Inkoo/Degerby
Eli miten sekoitatte ne siteet (valkoinen, punainen, mustaa), niin että ei tiedetä mikä väri siin on kun ottaa sen esiin? Onks kaikki siteet saman kokoisia vai?
Jos te käytätte näitä sääntöjä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 2:47 pm 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 03, 2005 9:12 am
Viestit: 313
Paikkakunta: Espoo
Lekan peleissä on tällainen käytäntö:

Jokaisen nauhan lopussa on väri. Ne kierretään rullalle niin, että väri tulee vasta lopussa näkyviin. Luonnollisesti avattua sidettä ei saa vaihtaa, vaan se pitää käyttää.

Tällaistako hait?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 3:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 07, 2003 9:37 am
Viestit: 283
Paikkakunta: Kuopio
Minusta Lekan peleissä vois varsin hyvin olla pelkästään parantavia nauhoja. On pienoinen ihme saada pelissä apua lääkintämieheltä ja jos sattuu sitä sitten joskus saamaankin niin tietenkin sattuu juuri se nauha, josta ei ole hitonkaan hyötyä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 3:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 3:04 pm
Viestit: 108
Paikkakunta: Huittinen
No saako ne lääkintämiehet aina oikeassa sodassakaan parannettua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 3:43 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Minä tykkään enemmän Chairbornen kortti-systeemistä. Eli homma toimii seuraavasti: Jokaisella pelaajalla on oma henkilökohtainen sidenauhansa. Lääkintämiehillä on neljä pelikorttia, yksi kutakin maata. Pelaaja saa itse valita kortin, kuvapuolta hän ei luonnollisestikaan näe. Loogisesti hertasta paranee ilman sitomista, padasta tai ruudusta sidotaan ja rististä eliminoidutaan saman tien.

Luonnollisesti Lekan säännöt tukevat enemmän sitä eläytymistä, haavoittuneiden kantaminen yms.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 5:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Järjestämissäni peleissä (DOBBS-pelit) on lääkintäsysteemi kehittynyt pelien myötä ja nykyisellään on käytössä kolmella eri värikoodilla varustetut sidenauhat. Mielestäni tuo on korttien (esim. Chairbornen pelit) ohella parhaita systeemejä, jos haetaan jonkinlaista uskottavuutta niin parempikin kuin kortit.

Kortit ovat nopeampi ja selkeämpi tapa, mutta mielestäni nauhan sitominen joka tapauksessa on sitä yrittämistä, jota lääkintämiehen olisi oikeastikin joka tapauksessa tehtävä. Lisäksi haavoittuneiden kantaminen JSP:lle, jne. luovat uskomattoman hienoa tunnelmaa... Jos vaan saisi loput 50% pelaajista ymmärtämään sen eläytymisosuuden. =/

Siteiden värikoodieilla ja niiden suhteilla voi muuten hyvin heijastaa osapuolten erilaista taitotasoa tai välineistöä tai vain yksinkertaisesti antaa toiselle edun antamalla enemmän valkoisia siteitä... Tämä on toki ehkä epäreilua, mutta jos haetaan taas jonkinlaista "realismia".

Vielä kun saisi oikeasti osaavia lämäreitä hommaan ja pitäisi lastoittaa raajaosumat (sekä pääosuma tappaisi suoraan) niin se olisi siinä...

Meillä on käytössä sama systeemi siteiden kanssa: värikoodi tiukan rullan sisälle, jolloin se ei näy. Lämärit saavat aluksi määrät x valmiiksi rullattuja siteitä, eliminoituneet tai JSP:llä hoidetut rullaavat siteensä ja palauttavat ne niille varattuun koriin/ämpäriin, jos lämärit voivat käydä täydentämässä varantojaan. Extra-siteitä voi saada mm. suorittamalla skenaarioihin kuuluvia tehtäviä (esim. etsi ja nouda laatikko, jossa on y määrä ensisiteitä).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 5:06 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Pääosumien erikoiskäsittelyä harkittiin meillä ja jätettiin oitis pois - ei pidä antaa yhtään ylimääräistä syytä ampua ketään päähän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 5:10 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Jaakonpoika kirjoitti:
Pääosumien erikoiskäsittelyä harkittiin meillä ja jätettiin oitis pois - ei pidä antaa yhtään ylimääräistä syytä ampua ketään päähän.


Juuri tuosta syystä huomautus olikin itselläni suluissa. Varsinkin nyt kun pelkät suojalasit ovat yleistyneet ja verraten harva käyttää enää koko maskia, ovat pääosumat entistä riskialttiimpia.

Pääosumien erikoiskäsittely oli käytössä DOBBS I -pelissä, mutta se jäi sen jälkeen pois meilläkin. Eipä taida olla misään käytössä nykyään... Järki ratkaisu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 5:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Lekan peleistä joskus raportoitiin, että vain "hyvät" siteet kelpasivat porukoille, ja huonot jäivät keruupaikalle. Chairbornen systeemistä taas kuulin PFOR4:n jälkipuinnissa, että joissain tapauksissa lääkintämies sanoi pelaajalle, että ota nyt ihmeessä vaikka tämä kortti, ettet kuole. Ei taida olla niin kivaa peliä, etteikö se jonkun mielestä ole tyhmää, jollei saa pelata ihan omien sääntöjensä mukaan. Systeemi, jossa lääkintämiehille annetaan talon puolesta rajallinen määrä onnistumisia, on sikäli parempi, että vaikka lääkintämies itse päättäisikin, koska onnistuu, ja koska ei, ei hän sentään voi onnistua koko ajan ja määrättömän usein. Tietty kaverit onnistutaan parantamaan, ja tuntemattomia tyyppejä ei, mutta se la vii.

100% ihmeparaneminen lääkintämiehen toimesta voisi tietty lisätä halukkuutta odotella ja huudella lääkintämiestä. Toisaalta, jos skenaariossa ei olisi muuta respausta kuin lääkintämies, osa porukoista varmaankin jäisi huutelemaan myös sitä ei-täysin-varmaa paranemista, ainakin skenarion alkuvaiheessa. Lisäisi halukkuutta kärkimiehen hommiin, kun muuten voi joskus kärjessä ollessa jäädä skenario kovin lyhyeksi. Tällä systeemillä jos tippuu skenarion alussa, saattaapi päästä vielä mukaan (= kivaa), ja jos taas tippuu myöhemmin, niin tod. näk. on jo jotain äksöniä ehtinyt nähdäkin (=kivaa). Ideaa saa käyttää/jatkokehittää ihan vapaasti.


Viimeksi muokannut mrq päivämäärä Ke Touko 18, 2005 9:52 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 5:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 1:37 pm
Viestit: 15
Paikkakunta: Inkoo/Degerby
Kiitos paljon. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 18, 2005 10:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
mrq: Idea on DOBBSin peleissä ollut sinällään käytössä, että respoja on ollut hillitysti (lauantain pelissä vielä vähemmän), sillä päivä koostuu erillisistä 30-90min skenaarioista. Pisimmissä (90min) on tavallisesti yksi respa, muissa ei lainkaan...

Tällöin sitä lämäriä on jaksettu odottaa maastossa, varsinkin jos on pelin alussa haavoittunut. Ja skenaarion loppupuolella ovat sidetarpeet usein kiven alla. Muistanpa yhdenkin pelin, jossa järjestettiin kohtalainen operaatio vihollisen JSP:n ryöstämiseksi. Saivatpahan sieltä siteitä riittävästi joka miehelle. =D

Yleensäkin rajallisella sidemäärällä saadaan peliin uusia tavoiteltavia elementtejä eli ensiaputarvikkeita. Ovat vielä ihan uskottavastikin tavoittelemisen arvoisia ja helpommin pelinjohdon säännösteltävissä kuin ammukset.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lääkintämiessääntöjä?
ViestiLähetetty: Su Tammi 23, 2011 10:42 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 4:27 pm
Viestit: 50
Eli miten tämä lääkintämies-sääntö toimii? Voiskos joku perinpohjaisesti valaista?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lääkintämiessääntöjä?
ViestiLähetetty: To Helmi 17, 2011 9:01 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Käytännössä lääkintämiessääntö tarkoittaa sitä että muutama tyyppiä osapuolelta nimetään lääkintämieheksi. Näiden tehtävä on parantaa haavoittuneita pelaajia. Esim. yhdestä osumasta haavoittuu, toinen tap.. ELIMINOI..paa. Haavoittunut tyyppi makaa aina maassa, huutaen lääkintämiestä eikä muuta tehden ja kuo...ELIMINOITUU...lee muutaman minuutin päästä tai oman harkinnan mukaisesti. Ainut sallittu liike on kömpiä tulen alta pois jos on tiukka tilanne päällä.

Parantamisesta on sitten monta eri variaatiota, kuten yllä jo lueteltiin. Esim. Chairbornen korttiversio, merkityt haavanauhat, tavalliset merkitsemättömät haavanauhat, lääkintämies tekee 10 punnerrusta ja potilas paranee jne.. Ihan miten haluaa toteuttaa.

Esim. Keski-Suomessa ollaan vedetty ihan tavan valkoisilla 3x30cm valkoisella haavanauhalla aina haavoittumiskohtaan side. Sitten kun side on sidottu, pelaaja voi lähteä takaisin kentälle. Sekin on sitten vaihtelevaa, että tiputtaako seuraava osuma haavoittuneen vai pitääkö se sitoa uusiksi. Viikonloppupeleissä harvemmin käytetään lääkintämiessääntöä ellei kyseessä ole joku vähän tavan frägijuoksusta eroava spektaakkeli.

Jos ei ole ns. lääkintätarpeita eli haavanauhoiksi asti kangasta revittäväksi, niin aina voi käyttää perinteistä kädestäkiinnipitäen-tekniikkaa eli vaikkapa 30-60sek pidetään päässä laskien kädestä potilasta ja tämän jälkeen hän on parantunut. Toinen on sitten punnertaen parannus, joka ainakin rajaa lääkintämiehen halukkuutta/kyvykkyyttä parantaa koko osapuolen haavoittuneita.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lääkintämiessääntöjä?
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2011 12:13 am 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 16, 2005 7:37 pm
Viestit: 14
Paikkakunta: Porvoo
Porvoossa oli aikanaan eräässä mini-skenaariossa käytössä seuraava systeemi:
Lääkintämiehellä oli haavanauhoja, "morfiiniruisku" ja kirjekuoria. Kukin kirjekuori sisälsi vamman kuvauksen ja toimintaohjeet, nämä sitten vaihtelivat "Mies on vainaa, mitään ei ole tehtävissä. Lausu lyhyt rukous ja sulje vainajan silmät" ja "Säälittävä naarmu, verta tuskin tulee. Muistuta taistelijaa rohkeuden syvimmästä olemuksesta" väliltä. erilaisia kuvauksia taisin kirjoitella kolmisen kymmentä, jottei edes lääkintämiehelle osuisi samaa tekstiä ainakaan kahta kertaa enempää. Ruiskun kyljessä taisi olla viisi teipinpalaa, joista yksi piti aina poistaa, kun ruiskua käytettiin. Nauhat sidottiin normaalisti. Osa vammoista vaati vain ruiskua, osa vain nauhoja, osa molempia jotkut saattoivat vaatia useammankin samaa. Jos oikeaa yhdistelmää ei löytynyt, niin potilas menehtyi.
Järjästäjälle vähän tavallista työläämpi systeemi, mutta kaikki tykkäsivät, jopa parannettavat kuuntelivat kiinnostuneina sen tyypillisen "sido se nyt vaan!" meiningin sijaan, vaikkei peli ollut erityisen eläytymispainotteinen. Pelin loputtua lämärit repivät auki kaikki jäljelle jääneet kuoret ja naureskelivat teksteille.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com