Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 9:39 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 86 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Turvallisuus?
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 7:22 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
Elikkä sain kerrankin olla tiimini johtaja ja päättää kaikesta. No yksi kaverini tuli paikalle ilman asetta ja ajattelin, että hän saa olla hostage.
Sanoin, että ei kyllä millään tiimarin laseilla täällä leikitä ja passitin kaverin hakemaan kotootaan laadukkaamia laseja. Sen jälkeen hän saikin osallistui peliin.

Seuraavana päivänä, hän tuli takaisin ilman lasejaan ja sanoi, että: "Pekka tuo mulle kyllä suojalasit, niin voin olla hostage."
No Pekka tuli paikalle ja antoi suojalasit hostagelle. Ylläri ylläri, lasit olivat sellaiset kemistilasit. Kysyin Pekalta, että: "Saanko kokeilla, että noi kans kestää?"
"Joo."
Ammuin sitten kolme kuulaa melkein piippu kiinni ja kolmannella lasit halkesivat, vaikka tämä niin väitti, että kestää.

Tollasta pelleilyä se on ainakin minun tiimissäni, tiedä sitten millasta se on muualla. Todellakin ärsyttää, kun porukka ei vaan osaa hommata niitä laadukkaita suojalaseja.
Kaverit pitivät varmaan minua hieman tyhmänä kun en olisi antanut muiden olla edes panttivankina ilman laadukkaita laseja. Minun mielestäni tein aivan oikein. Jos joltain se silmä p*ska*ksi menee niin ei kun vanhemmat valittiin kotiovelle ja vaatimaan korvauksia, ja toinen kaveri saa pärjätä ilman toista silmää.
Ehkä tuo jotenkin "nössöä" on, kun ei toista päästä pelaamaan ilman kunnollisia laseja, mutta mielestäni paras johtaja on, kun pitää muiden turvallisuudesta kiinni. Itse en vielä ole niin harrastuksen parissa olemaan niin en muiden tapauksia tiedä.

Kuitenkin, tiimilleni on tulossa peli muita vastaan, joka on ensimmäisemme pelimme. Ja kuulemma tiimissä on pulttilukkoinen kivääri joka kuulemma ampuu 160m/sek rautakuulia. Jos tuo totta on niin minun mielestäni tuo on jo naurettavaa. Tuohan läpäisee jopa laadukkaatkin suojalasit kuin leipää jos oikeassa olen?

Mitä mieltä te olette tollaisista asiosta? Mielestäni olen tehnyt aivan oikein.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Turvallisuus?
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 7:35 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Rynnäkkömies kirjoitti:
Kuitenkin, tiimilleni on tulossa peli muita vastaan, joka on ensimmäisemme pelimme. Ja kuulemma tiimissä on pulttilukkoinen kivääri joka kuulemma ampuu 160m/sek rautakuulia. Jos tuo totta on niin minun mielestäni tuo on jo naurettavaa. Tuohan läpäisee jopa laadukkaatkin suojalasit kuin leipää jos oikeassa olen?


Heh. Vähän veikkaan että tossa on nyt kyseessä taas ns. villi huhu. Kyseessä lienee viritetty pulttilukko jotka viritystasosta riippuen ampuvat 140-170 m/s 0.2 gramman kuulalla.
Tämä siis tarkoittaa että .43 grammaa panavalla Straightin _graffittipinnoitteisella_ kuulalla lähdöt ovat siellä jossain 100-120 m/s tienoilla. Ja tosiaan oikeasti markkinoilla ei ole rautakuulia. Nuo straightin kuulat vaan on nimetty sellaiseksi vitsillä kun useampikin aloitteleva pelaaja on niitä metallisiksi luullut.

Mite turvallisuuteen tulee niin olet ollut toimissasi täysin oikeassa. Se että pelaa panttivankia ei ole mikään tekosyy käyttää huonoja laseja, mahdollisuus kuulan osumaan tuossa roolissa on kuitenkin hyvin suuri. Kunnollinen silmäsuojaus on pakollinen airsoftissa ja sitä tulee valvoa juuri kuvailemallasi tavalla. Hyvä!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Turvallisuus?
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 8:06 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 16, 2005 6:25 pm
Viestit: 75
Gravewind kirjoitti:
Rynnäkkömies kirjoitti:
Kuitenkin, tiimilleni on tulossa peli muita vastaan, joka on ensimmäisemme pelimme. Ja kuulemma tiimissä on pulttilukkoinen kivääri joka kuulemma ampuu 160m/sek rautakuulia. Jos tuo totta on niin minun mielestäni tuo on jo naurettavaa. Tuohan läpäisee jopa laadukkaatkin suojalasit kuin leipää jos oikeassa olen?

..Mite turvallisuuteen tulee niin olet ollut toimissasi täysin oikeassa. Se että pelaa panttivankia ei ole mikään tekosyy käyttää huonoja laseja, mahdollisuus kuulan osumaan tuossa roolissa on kuitenkin hyvin suuri. Kunnollinen silmäsuojaus on pakollinen airsoftissa ja sitä tulee valvoa juuri kuvailemallasi tavalla. Hyvä!
Minä oon ihan samaa mieltä, onneks meidän tiimissä ei oo tapahtunu vielä tollasta koska kaikilla on maskit/lasit. Jatka samaan malliin. :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 8:22 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
Joo, kiitoksia.

Pakko myöntää, että kerran olen tyhmyyksissäni päästänyt kaverin panttivangiksi huonommilla suojalaseilla, vaikka näitä kuitenkin testasin, että kestävät, mutta aina se sieltä läpi voi joskus vaikka sarjastakin mennä.
Joukossa tyhmyys tiiviistyy, kun vielä oli ihan lapsuuden kaveriporukka vaikka tässä vielä pentuja ollaankin. Mutta on totta, että mikään ei oikeuta kaveria pelamaan huonommilla suojalaseilla, tämän olen oppinut vaikka mitään vakavaa ei olekkaan vielä sattunut.

Itse olen jopa ajatellut lupalappua vanhemmilta, jos jatkan johtajana tai kysyn itse johtajalta, että tähän laitetaan allekirjoitus, että lapsi pelaa omalla vastuullaan. Tämä on joidenkin mielestä naurettavaa mutta pieni teko kuitenkin jos vaikka jollekkin kuula silmään uppoaa. Varsinkin jos tämä tiimi vielä "kuuluisammaksi" tulee Itse olen tämän oppinut, kun on joskus tullutkin jotain koulukiusaus juttuja esille, vaikka en niissä kummemmin ollut mukana. Kaverini eivät vaan ota virheistään opikseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 8:43 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 10:39 am
Viestit: 244
Teit aivan oikein, turvallisuus on tärkein asia tässä harrastuksessa ja siitä pitää pitää kiinni tai voi suosiolla vaihtaa harrastusta. Tuo lasien testaus on kylläkin hieman kaksipiippuinen asia, kyllä ne voivat kestää ne testilaukaukset mutta sen jälkeen lasit ovat mahdollisesti jo heikentyneet eivätkä kestä seuraavia osumia. Joten paras sääntö olisi päästää peleihin vain ne pelaajat joilla on ASIAN MUKAISET silmäsuojaimet (Bollé, JT, Sansei yms..) tietenkään nämät(kään) lasit eivät ole absoluuttisen turvallisia. Vaaratilanteita karsisi näiden (testattujenkin) laskettelulasien ja kemistilasien käyttäjien kieltäminen pelaamasta, testaus ei ole se täysi totuus lasien kestävyydestä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 1:36 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Järkevää toimintaa, siis tuo kunnollisten silmäsuojainten vaatiminen ja arveluttavien kestävyyden testaaminen. Silmiä kun ihmisellä sattuu olemaan vain kaksi kappaletta ja toistaiseksi ne ovat korvaamattomia. Myös hampaiden suojaaminen kannattaisi ottaa huomioon, sillä jo tavallisella vemppu-pistoolilla ammuttu kuula saattaa halkaista hampaan. Hampaan voi toki korvata, mutta itse ainakin mieluummin välttyisin kivuliaasti lohjenneilta hampailta.

Vanhempien allekirjoittama lupalappu/vastuunvapautustodistus ovat fiksuja käytäntöjä nekin. Etelä-Karjalan alueella aletaan todennäköisesti tulevaisuudessa vaatimaan tuota jälkimmäistä kaikilta alle 18-vuotiailta kaikissa Ekasoftin peleissä. Sitä varten tehdään lappupohja, jonka alussa huomautetaan lajiin liittyvistä riskeitä ja lopussa on valmis pohja, johon huoltaja voi täyttää kulloisenkin pelintiedot (paikka ja aika) ja siirtää vastuun pelin koolle kutsujalta omille harteilleen.

Tiedä sitten onko tuollainen systeemi lakiteknisesti pitävä, mutta ainakin järkevää toimintaa se mielestäni on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 2:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Oikein toimittu. Pidän hiukan kummallisena, että rahaa on pyssyjen ostamiseen, mutta ainoita silmiä suojaaviin kunnollisiin varusteisiin ei muka ole.

Isommissa peleissähän on jo nykyisin käytäntönä sallia vain luotettaviksi tiedetyt suojalasit. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että jos ei tiedä varmasti suojalasien olevan luotettavia, niihin pitää suhtautua kuin ne eivät olisi. Tätä ei voi kyllin korostaa!

Mistä sen sitten tietää? Ehkä paras osoitus on etsiä lasien tiedoista merkintää iskunkestävyydestä. Yleisimmin käytettyjä standardeja lienee amerikkalainen ANSI Z87.1 (tai Z87.1-2003), ja sen ns. high impact-suojaus. Jos siis tämä merkintä jossain näkyy, niin lasin pitäisi kestää.

Käytännössä kaikki ns. ballistiset suojalasit (Bolle, Hatch BOSS, ESS jne) vähintään täyttävät tämän standardin, usein jopa ylittäen sen. Esimerkiksi Bollen lasit ovat pysäyttäneet pienoiskiväärin luoteja.

Toinen vaihtoehto on ostaa ritilämaski tai jokin paintball-käyttöön tehty maski.

Yksittäisen osuman tai edes sarjan kestäminen "kentän tehokkaimmalla aseella" ei ole mikään tae kestävyydestä. Tällä tavoin testattuja laseja on hajonnut huomattavasti heikommista osumista, kuten Sauli Luolajan-Mikkola uusimmassa Softaajassa kirjoittaa.

Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun ei edes arvaile vaan ostaa tunnetun valmistajan suojalasit tai kokomaskin. Ballistisista laseista tutuimmat merkit ovat Bolle, ESS ja Hatch, paintballpuolella kaikki "oikeista" paintball-liikkeistä hankittavat maskit kuten JT.

Vielä loppuhuomiona: VAURIOITUNEITA SUOJALASEJA EI SAA KÄYTTÄÄ! Jos linssissä on minkäänlainen näkyvä halkeama (tavalliset pintanaarmut eivät haittaa), saattaa sen kestävyys olla tosipaikan tullen aivan mitätön. Huonoilla tai vaurioituneilla suojalaseilla pelaaminen antaa vain valheellisen turvallisuuden tunteen. Lähes kaikkiin parempiin suojalaseihin saa vaihtolinssejä, ja niiden hinta on vain hyväksyttävänä harrastuksen normaaleina kuluina.

Ritilämaskit ovat tässäkin poikkeuksia, sillä kuulanjäljet metalliverkossa eivät suuremmin haittaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 5:16 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
Jep. Samaa mieltä olen. Enään en mielelläni menisi itse peliin mukaan jos jollain ovat huonommat lasit, kuten meidän tiimissämme niin on. Asia taitaa olla niin, että joko he ostavat kunnon lasit tai saavat lähteä joukkueesta. Itse en ainakaan tiimissä softaa joka ei ole turvallinen oman kannalta taiko muiden kannalta.

Itse omistan JT maskista otetut lasit jotka luultavasti vaihdan -->epämukavat. Olen ajatellut Bolle x500 ja kai vanhempani nuo ostavat kun, itsellä ei ole rahaa, kyse on sentään SILMISTÄ, tietenkin maksan myöhemmin takaisin, jos on tarvis. Ja parilla kympillähän saa ihan hammassuojiakin, että sellaisetkin luultavasti suuhun. He kun aina paasovat airsoftin turvallisuudesta ja hyvä niin.

Itse en enään tiimini leader ole, en edes tiedä aionko pelatakkaan siellä, kun on melko epäturvallista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 7:42 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 05, 2005 9:48 am
Viestit: 55
Paikkakunta: Varkaus
Suojalaseista puheenollen, saatan nyt sivuta aihetta mutta kerron oman tapaukseni turvallisuudesta ja siitä, miten turvallisuus katosi yhtenä pienenä virheenä.

Olimme vielä erittäin aloittelijoita ja tiimissämme oli useita joilla ei ollut omia suojalaseja tms. Eräs pelikaveri sitten antoi lainaan bollen laskettelulaseja muutamat, jotka totesimme kestäviksi. Erään talvisena iltana kaverillani oli nämä lasit päässään. Lasit olivat olosuhteisiin nähden huonot, sillä niissä oli punainen linssi. Kaverini ajatteli tietysti että on huono tuuri jos silmään kuula napsahtaa, ja nosti lasit otsalleen. Lasit kerkesivät olla otsalla muutaman sekunnin kun kaverini sai kuulan aivan keskelle silmää. Ampujaa ei voinut missään nimessä syyttää, sillä pimeää kun oli, ei vihollisia erottanut kunnolla ja kuulaa tuli syydettyä ainoastaan liikkuvia tai ihmisen muotoisia kohteita päin, eikä varsinaista ampujaa edes olisi saatu selville, sillä kaikilla vastustajilla oli mahdollinen tulilinja tähän henkilöön. Kyseinen henkilö joutui aikamoiseen sairaalarupeamaan, muta silmä saatiin kuntoon.

Tarinan opetus: ÄLÄ KOSKAAN OTA SUOJALASEJA POIS PÄÄSTÄSI KESKEN PELIN!!!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 8:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 5:56 pm
Viestit: 77
Paikkakunta: Nivala
Tämä nyt ei liity kyllä muuten asiaan, mutta suojalaseista kuitenkin. Eli kaverini tilasi Pcb-Compilta suojalasit, joita suositeltiin airsoft käyttöön. Kun hän sai lasit kotiinsa, päätti hän testata niitä varmuuden vuoksi ja kappas vain, palasiksi meni 39e lasit :( Valitusta pitää tehdä, mutta eniten kyllä harmittaa se, että jos joku muu ostaa samat lasit ja jättää testaamata, on suuri riski saada pahoja vaurioita silmiinsä. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 8:37 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Kun asiasta asiallisesti huomauttaa firmalle, vetänevät he tuotteen pois myynnistä.

Valaisepa huviksesi, että minkä mallinen suojain on kyseessä.

STTi:n sankamalliset suojalasit ovat myös todettu kestämättömiksi, huolimatta siitä, että niitä kaupataan airsoftiin sopivina.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Turvallisuus?
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 9:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 7:25 pm
Viestit: 111
Paikkakunta: Ivalo
Rynnäkkömies kirjoitti:
Kysyin Pekalta, että: "Saanko kokeilla, että noi kans kestää?"
"Joo."
Ammuin sitten kolme kuulaa melkein piippu kiinni ja kolmannella lasit halkesivat, vaikka tämä niin väitti, että kestää.


Tuli tuosta mieleen omakohtainen kokemus, silloin kun saimme ensimmäiset sähköaseet, ja vemputtajat rupesivat karsiutumaan, tuli eräs Jani-Petteri sukelluslasit kommandopipon sisällä pyrkimään mukaan. Tuumasii Stalinskaya- silloin, että jos nuo kestää kiitettävän kokosen sarjan niin sitten.
Sarja ja siruiksi meni.
Kommentti Jani-Petteriltä- "Vittu! Pitikö ne nyt hajottaa!"
Stalinskaya- "Laseja saat uusia, silmiä et."
Jani-Petteri noitui meidät kaikki, paineli itku silmissä kotiin. Kiittämätöntä!
Kaiketi tämä joskus arvostaa Stalinskayan- tekoa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 9:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 2:19 pm
Viestit: 64
Paikkakunta: Helsinki
perttulaukka kirjoitti:
Tämä nyt ei liity kyllä muuten asiaan, mutta suojalaseista kuitenkin. Eli kaverini tilasi Pcb-Compilta suojalasit, joita suositeltiin airsoft käyttöön. Kun hän sai lasit kotiinsa, päätti hän testata niitä varmuuden vuoksi ja kappas vain, palasiksi meni 39e lasit :( Valitusta pitää tehdä, mutta eniten kyllä harmittaa se, että jos joku muu ostaa samat lasit ja jättää testaamata, on suuri riski saada pahoja vaurioita silmiinsä. :roll:


Jos nyt on kyse noista PCB-Comp:ssa myytävistä Guarderin ampujanlaseista niin niiden linssinhän pitäisi kestää osuma, mutta sangat eivät kestä! Noita ei ole tarkotettu pelikäyttöön vaan offgamelle ja maalitaulujen ammuntaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 7:41 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
Jep. Jos nuo Bollen X500 tai X800:et saisi hankittua sekä hammassuojat, niin siinähän alkaa olemaan jo tärkeimmät osat suojattuna. Minua kyllä ihmetyttää niin pirkuleesti, että miksi ei porukka hommaa niitä kunnon suojalaseja! Säästäisivät edes näihin rahaa.
Itseänikin on silmään kimmotus tullut mutta onneksi ei mitään käynyt, sekä nitropolttoainetta jonka huhutaan sokeuttavan helposti, mutta molemmilla silmillä vielä on näkö tallessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 8:05 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 2:44 pm
Viestit: 105
Paikkakunta: Lahti
Ja vähän offtopickkia: Miten on kestääkö noiden nemesis-airsoft:issa myynnissä olevina 48e wiley-x:än suojalasien sangat ja linssi? Onko nekin tarkoitettu vain taulu-ammuntaan ja offgamelle?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 8:13 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Itse en moisia käyttäisi pelikentällä, tulevassa CDS4:ssä on kielletty kaikki ampujanlasit ja vastaavat.

Guarderin ja ilmeisesti myös Wileyn, sekä jtn muita epämääräisiä ampujanlaseja on kyllä näkynyt peleissä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 8:33 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Linssi kyllä kestää noissa WileyX:ssä "vaikka mitä". Nuo linssithän on tehty polykarbonaatista. Ongelma noissa ampujanlasimalleissa on että ne eivät tarjoa suojaa aivan joka suunnasta. Tällöin takaa tuleva kuula voi teoriassa tulla kimmokkeena silmille.

Lisäksi en nyt muista tuleeko noissa sabreissa mukana hihnaa jonka saisi laitettua pään ympäri. Hihnattomat lasit nimittäin lähtevät päästä hieman helpommin kuin hihnalliset vaikka puuta päin juostessa.

WileyX:n XL-1:t (neme 76 euroa, ei varastossa kirjoitushetkellä) taasen suojaavat silmät joka suunnalta ja niiden mukana tulee hihna jolla lasien päässäpysymisen voi varmistaa. Ongelmana huurtuvuus paikalleen pysähdyttäessä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 10:46 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 2:44 pm
Viestit: 105
Paikkakunta: Lahti
Eli siis bollet olisivat varteenotettavin vaihtoehto? Ja tuonne CDS4 ei päässyt noilla guarderin tai wiley-x:än laseilla. Taisi muuten olla tuolla Tatu-Matti Karhusella escobarissa jotkut wiley-x:än lasit päässään. Jos hän on tänne kirjautunut niin voisiko kertoa mitkä wiley-x:ät oli päässä ja miten ne ovat suojanneet?


Viimeksi muokannut Peltsi päivämäärä Ti Heinä 05, 2005 10:54 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 10:53 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 10:39 am
Viestit: 244
Aivan, ne suojaavat joka puolelta ja linssit ovat Polycarbonaatista tehdyt. Myöskin sangen mukavat päässä leveän kiinnityshihnan ansiosta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 12:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
JT laseissani on se huono puoli, että taakse jää aukko sekä myös nenän kohdalle jää aukko. Myös lasit aiheuttaa ainakin minulle päänsärkyä, kun ovat niin epämukavat. Itse olen ajatellut hommata Bolle X500 -lasit. Mutta meneekös nuo lasit M1 -kypärään ja kun näissä laseissahan on kaksinkertainen linssi niin onko ne molemmat yhtä vahvat kuin Bolle X800 se yksi linssi? Ja mitäs mieltä olette niistä hammassuojista joita saa vaikka Intersportista jotka maksavat noin 15 euroa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 12:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 10:46 pm
Viestit: 187
Paikkakunta: Paha Paikka
Kaippa ne hammassuojat hyvät ovat, kun omanikin maksoivat vain 5 euroa, ja olivat hintansa väärti. Monta kertaa on tullut osumaa huulille, ja ties mitä olisi tehnyt, ellei olisi ollut hammassuojia.

JT:n laseja olen itse jo käyttänyt 4 vuotta, ja hyvin on toiminut, ja huurtumistakaan ei pahemmin ilmene, kunhan vain levitän fairya sisäpintaan. Ja kyllä nenän kohdalta ainakin voi kuula tulla sisälle, jos kerran paintball kuulakin. Omakohtainen kokemus siitä kun PB-kuula hajonnut sisäpintaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 2:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 02, 2004 6:04 pm
Viestit: 264
Paikkakunta: Oulu
perttulaukka kirjoitti:
Eli kaverini tilasi Pcb-Compilta suojalasit, joita suositeltiin airsoft käyttöön. Kun hän sai lasit kotiinsa, päätti hän testata niitä varmuuden vuoksi ja kappas vain, palasiksi meni 39e lasit

Lasien linssit eivät siis hajonneet, vaan kehykset. Testiaseessa oli M100-viritys. Tätä ei oikein osattu odottaa laseilta joiden tiedoissa mainitaan "Suosittelemme näitä laseja softaajalle kuin softaajalle". Minä hoidin tilauksen ja pistin mailia kuvan kera lasien hajottua. Vastauksena tuli tyylikkäästi "Valitettavasti emme korvaa aiheuttamaasi vahinkoa laseille."

EDIT: Niin joo, kyseessä olivat tosiaankin nämä lasit[/url]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 2:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 2:44 pm
Viestit: 105
Paikkakunta: Lahti
Tietääkö kukaan miten nämä "Guarder Polycarbonate -silmäsuojaimet" lasit kestävät?

[Muokkaus] Vaihdettu linkin sijaan tuotteen nimi. Jatkossa poistetaan kaikki viestit, joissa tuotteen nimeen sijaan laitetaan vain linkki.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 2:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 02, 2004 6:04 pm
Viestit: 264
Paikkakunta: Oulu
Varmaksi en mene sanomaan, mutta epäilen noiden olevan samaa kauraa tuon toisen mallin kanssa. Eli pelikäyttöön ei missään nimessä, mutta aurinkolaseiksi hyvät.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2005 2:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Guarderin ampujanlaseista on sankoja ammuttu ennenkin hajalle. Testasimme Fairsoftin Pekan kanssa ja itse linssit kestivät, mutta muovinen sanka / kehysosa ei.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 12:39 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 8:24 am
Viestit: 38
Paikkakunta: Kerava
En tiedä millaisia kemianlaseja väellä on ollut testattavan, mutta omassa kaapissani on kyllä kahdet kemianlasit jotkai aivan oikeasti kestävät joka suunnasta.
Se on todettu kertaalleen M-100 tasosen AK:n lyhyellä sarjalla läheltä ja kaukaa, sama semillä ja pitkälläkin sarjalla AK B-speznazinkin kanssa. Ne vaan kestävät. Joskus uuden vuoden juhlintaa varten äiskä ne toi, eikä niissä ole naarmuakaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 5:52 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Kemianluokkalaseissa on ongelmana se että niiden laadussa/kestävyydessä on hyvinkin suuria eroja. Olen nähnyt paritkin kemmanluokkalasit jotka ovat kestäneet suoran osuman 3 cm päästä liki neljän joulen tehoisella aseella ("400%" tarkkuuskivääriviritys, vai siis viritys 300% jousella mutta tehot kuitenkin liki 4 J). Toisaalta on tullut vastaan sellaisetkin joista on menty vempulla läpi. Suurin ongelma siis näissä kemianluokkalaseissa ja työturvalaseissa on se että ne eivät ole kaikki samanlaisia ja täten ei voi sanoa että "nämä kestävät". Joten ainut järkevä tapa on joko kieltää nuo peleistä tai testata sillä isolla aseella jolla ei saa ampua pelissä vierestä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 6:59 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
Joo. Meillä päin noihin kemistilaseihin tuli suuri halkeama kolmesta kuulasta. Niinkuin Gravewind sanoi, että kaikista järkevintä olisi vain poistaa ne peleistä.
Itsellänikin on peli tulossa, mutta tiedä sitä menenkö, kun kahdella henkilöllä ei ole kunnon suojalaseja. Itse siihen en taira mennä, kun on silmät kyseessä. Menisittekö te sellaiseen peliin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 7:10 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Menisin ja testauttaisin lasit.
Tosin ensin tarjoaisin lainaan varmaan varalaseja. Turha niitä huonoja suojia on rikkoa jos repussa sattuu olemaan parit kestävät. Kemmanlaseja voi kumminkin käyttää vaikka.. öö.. uutena vuotena raketteja ammuttaessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 7:16 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
Niinpä. Mutta kyseessä on sellaiset, että ne ovat kuin "aurinkolasit", eli sinne jää aukkoja, mutta ei kuitenkaan yhtä huonoa kestävyyttä kuin tavallisilla aurinkolaseilla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 7:33 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Noi tuollaiset tapakset ovat vähän ikäviä. Tuollaisten ampujalasimallisten suojaimien käyttö on aina kiinni pelin järjestäjästä/organisaattorista. Periaatteessahan tuollaiset lasit suojaavat varsin hyvin mutta noilla on aina se mahdollisuus että entä jos kuula tuleekin vähän ikävästä kulmasta. Eli kannattaa jutella siinä porukassa missä pelaatte että mitä mieltä ihmiset ovat ja tehdä sitten yhteinen päätös. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun suurimmissa viikonloppupeleissä nuo ampujanlasit ovat olleet kiellettyjen listalla jo jostain vuosituhannen vaihteesta eteenpäin. Jos niitä on kentälle eksynyt yleensä lasejen käyttäjälle on sitten lainattu "standardit" täyttävät suojaimet ja kehotettu hankkimaan kunnolla suojaava maski/lasit.

Nuo ovat kyllä tosiaan semmoista harmaata raja-aluetta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 8:55 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
Jos kuitenkin testauttaisin ne jos ne kuitenkin kestäisivät. Mutta onko sellaisia tapauksia paljon, että kuula tuleekin sieltä aukosta ja sokaisee pelaajan? Itse kun aloittelija olen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 9:54 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Ei ole tietääkseni vielä tapahtunut kertaakaan. Tosin nuo ampujanlasityyppiset suojaimet ovat olleet aika harvinaisia Suomen peleissä. Ja se että lasit näyttävät ampujanlaseilta ei takaa niiden linssien kestävyyttä. Esimerkiksi K-Raudassa myydään "ampujanlasimallisia" turvalaseja. Nämä kuitenkaan eivät läheskään aina täytä vaadittavia suojaluokituksia. Ja varsinkin sellaisilla kapeanmallisilla suojaimilla joista voi tulla etusektorilta kuula sisään ei missään nimessä tulisi käyttää airsoftpelissä. Tällä siis tarkoitan ampuja/turvalaseja joissa esim päätä alaspäin kallistettaessa on mahdollista katsoa lasejen yli.

Ja tosiaan kun Sansein ritilälasi/maski on sen verran halpa ja hyvä en näe mitään syytä olla ostamatta sellaista jos tosiaan haluaa tätä lajia oikeasti harrastaa, mutta ei viitsi sijoittaa yli 60 euroa taktisiin silmäsuojaimiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2005 2:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 10:48 am
Viestit: 100
Joo, kiitoksia. No minä nyt päätin mennä pelaamaan ja katsotaan asiaa sitten siellä. Jos lasit kestävät kahden sähköaseen sarjan niin voin itsekkin pelata.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2005 9:26 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Ei noiden kemianluokkalasienkaan kanssa tarvitse arpoa, notta kestävätkö eli ei. Kaikissa suojalaseissa on merkinnät, jotka kertovat hyvinkin tarkkaan, mihin lasi on tarkoitettu (suojaamaan lentäviltä hiukkasilta, pölyltä, kaasulta, roiskeilta, säteilyltä yms yms), ja mitä sen luvataan kestävän. Jos lasin/kehyksen luvataan kestävän "pienienerginen isku" eli alle joulen iskuenergia (esim. EN166-F), on luultavaa, ettei se kestä yhtä paljon kuin lasi, jonka luvataan kestävän enemmän - tämä ei liene kenellekään yllätys, paitsi uusavuttomalle softaajalle. Suojalasien joukosta löytyy malleja, joiden kehys ja linssit kestävät muovikuulien iskuenergian, eikä kuula takuuvarmasti pääse silmään mistään kulmasta (eri asia, miten mukavia nuo ovat metsässä hikoillessa). Mutta Typerin Tapa (tm) löytää moinen malli on ostaa kasa erilaisia suojalaseja ja kokeilla, josko sattumalta löytyisi sopiva. Suomessa olisi melkolailla monta silmäpuolta sorvaria ym. duunaria, jos pajojen suojalasit ostettaisiin samanlaisella perstuntumalla.

Ja jollei "suoja"lasissa tai sen paketissa ole minkäänlaisia standardimerkintöjä, se on juuri sitä: "suoja"lasi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2008 11:46 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:11 pm
Viestit: 288
Paikkakunta: Espoo
Kyselen nyt tässä aiheessa (kun en parempaa löytänyt) pitkään minua mietityttänyttä asiaa; eli kun sankalasit (linssit ampujanlasi -malliset) ovat K-18 useimmissa peleissä, niin onko myös ampuajan lasit elastisella hihnalla kiellettyjä alaikäisiltä? Kun useimmathan perustelevat ampujanlasien sallimista (ja niiden sallittamattomuutta) sankojen heikkoudella ja sillä että kun pään ympäri ei mene remmiä eli lasit voivat tippua päästä kesken pelin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2008 11:59 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:22 pm
Viestit: 131
Itseasiassa k18 leiman takana on nimenomaan vastuu ja toisekseen se ettei ampujanlasit oikeen tuppaa suojaamaan pientä päätä. Kun ikää keertyy, useimmiten päälle keertyy myös vähän kokoa jolloin lasit oikeasti suojaavat ihan hyvin, kun taas pienemmillä pelaajilla tuppaa jäämään suurehkot kolot lasien alle ja takaviistoon. Joissain lasimalleissa tämä näkyy pahemmin kun toisissa ja joskus nuo kuminauhat auttaa. Loppujen lopuksi taitaa olla pelinjärjestäjästä kiinni ja sitä kannattaa heiltä kysyä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Turvallisuus?
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 8:13 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 27, 2004 10:37 am
Viestit: 14
Paikkakunta: Ilomantsi
Rynnäkkömies kirjoitti:
Ja tosiaan oikeasti markkinoilla ei ole rautakuulia. Nuo straightin kuulat vaan on nimetty sellaiseksi vitsillä kun useampikin aloitteleva pelaaja on niitä metallisiksi luullut.



Näin minäkin luulin, kunnes katsoin AATV:n uusimman jakson, jossa esiteltiin 1110 fps ampuvaa AUGI:a(kato vaikka), ja videossa vilahti Begadissa myytävät TERÄSKUULAT. Mutta totta on että Straightin kuulia on luultu teräskuuliksi, nyt ne vain ovat totta.

Kuulat: http://www.begadishop.com/catalog/product_info.php?cPath=21_46&products_id=232

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=JbyBjbZ4zqw

Edit:
Mitäs helvettiä, löysin tuolta samaisesta kaupasta myös lasikuulia(?) ja alumiinikuulia. http://www.begadishop.com/catalog/product_info.php?cPath=21_208&products_id=2047


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 8:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Eikä ole edelleenkään _rauta_kuulia. 6mm teräslaakereita on kyllä ollut saatavilla jo ennen begadin teräskuulia.

Ongelmahan noissa on se että airsoftaseella ei oikeen saa tuollaiselle teräskuulalle tarpeeksi hoppia että niistä olisi mitään hyötyä. Ollaan ihan Suomessakin kokeiltu tuollaista monsteraugin tyylistä konseptia jossa asetta ajettiin tehon puolesta HPA:lla. Ja vaikka tehot väänsi noin 14 jouleen niin hoppia vaan ei yksinkertaisesti riittänyt tarpeeksi tollasen teräslaakerin pitämiseen suoralla lentoradalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 8:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 4:54 am
Viestit: 311
Paikkakunta: Kuopio
Nuo teräkuulat näyttävät ihan laakerin kuulilta, mitä ne taitavat varmaan ollakkin. Olen kerran kuulut, että joku herra käytti noita tanakassaan ja ilmeisesti hoppikin riitti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 9:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 7:27 pm
Viestit: 335
Eivät olleet terästä, olivat (ilmeisesti) komposiittikuulia. Kyseinen Tanaka kronotti 11J kun namikat käänsi kaakkoon, jokainen voi siis päätellä itse millainen pyssykkä kyseessä on...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 9:49 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 02, 2006 10:41 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Kuopio
Sfll kirjoitti:
Eivät olleet terästä, olivat (ilmeisesti) komposiittikuulia. Kyseinen Tanaka kronotti 11J kun namikat käänsi kaakkoon, jokainen voi siis päätellä itse millainen pyssykkä kyseessä on...


Turvallinen joka-paikan-puhdistaja. Miksei valmisteta 6mm ris-kisko kuulia?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 86 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com