Enimmäkseen olen Mercenaryn kanssa samaa mieltä. Oikeat tuliluikut ja softikset ovat niin erilaisia, että suureen realistisuuteen ei jälkimmäisillä päästä. Siihen ei kyllä sitten päästä oikeastaan millään muullakaan.
Softiksissa on nimittäin myös etuja mm. armeijan käyttämään TaSi-lasersimulaattoriin nähden. Kuulia voi edes rajoitetusti ampua puskien läpi ja tunnistimien peittyminen ei ole ongelmana. Kantama on luonnollisesti heikompi.
Jos sen ei anna haitata, niin ajatuksella softaten voi hyvinkin kehittää henkilökohtaisia taistelijantaitojaan ja taktiikantajuaan. Esimerkiksi koukkauksen ja linjankäännön merkityksen tajuan nyt huomattavasti paremmin. Syöksyen eteneminen ja taistelijaparin tukeminen tulee opittua kantapään kautta, jne jne. Myös tähtäämisen merkitys korostuu, superläpäisevällä 12,7 mm tarkkuuskiväärilläkään ampumisesta ei loppupeleissä ole paljoa hyötyä jos sillä ei osu kohteeseen...ja modernit, kevyttä 5,56 mm luotia ampuvat rynnäkkökiväärit kuten mahdollisesti Suomessakin palveluskäyttöön tuleva G36 taitavat joka tapauksessa olla läpäisyltään jokseenkin vaatimattomia vehkeitä. (mm. SEAL-erikoisjoukot vaihtoivat MP-femmat M4-sarjan aseisiin ja muihin rynnäkkökivääreihin, koska ämpäri koettiin yliläpäiseväksi aseeksi...)
Tosin nykyaikaisissa konflikteissa suuri osa tappioista tulee kouluttamattomien taistelijoiden röpöttäessä yllättäen kulman takaa, aidan yli tai vastaavasta paikasta kalashnikovilla tähtäämättömiä sokkosarjoja vihollisen yleiseen tulosuuntaan. Tämäkin on airsoftissa naskien toimesta verrattaen hyvin simuloitu.
Itse kokisin suurimmaksi ongelmaksi heikohkon tarkkuuden ja kantaman, myös käsikranaattien tms puute haittaa. Jos airsoftien tehokas, tarkka (ts. pystyy osumaan luotettavasti syöksyjätauluun) kantama saataisiin ulotettua n. 50-70 metriin, niin softiksien käyttäminen taistelusimulaatiossa olisi mielestäni erinomaisesti perusteltua.
Nykyään tehokas kantama on aseen viritystasosta riippuen välillä 10-30 metriä, 40 metrin etäisyyksille sähköaseella ampuminen alkaa olla jo onnenkauppaa. Varsinkin virittämättömien aseiden ongelmana on se, että kuulaa on mahdollista suorastaan väistää - tosin jo M100-viritys hankaloittaa tätä huomattavasti. Metsässä tällä ei tosin mielestäni ole niin suurta merkitystä kuin äkkiseltään luulisi; vihollista harvoin havaitseekaan niin kaukaa, etteikö siihen pystyisi tulella vaikuttamaan. Huono läpäisy tosin suututtaa aika ajoin, sillä softiksessa on mahdollista käyttää huomattavasti tosielämää röyhkeämpiä taktiikoita. (Toisaalta, liikkuvaan maaliin osuminen nopeassa tilanteessa ei oikeallakaan aseella ole mitenkään sanottua.)
Tätä voi vähän auttaa käyttämällä viritettyjä aseita, esimerkiksi M120-viritetty puhkupyssy poraa varsin luotettavasti useimpien puskien läpi eikä kuulaa väistä kuin äärimatkoilta. Myös lyhyiden sarjojen ampuminen, kertalaukausten sijaan, parantaa osumistodennäköisyyttä.
Metallikuorilla saa sitä painoakin lisää, oma aseeni (SR-15) painaa akkuineen jne enemmän kuin aito.
Lähitilanneammunnoissa softispyssyt ovat luonnollisesti parhaimmillaan. Oikeassakin elämässä on hiukan arveluttavaa ampua sokkona seinien/vast läpi, joten siinä mielessä softareiden voisi sanoa jopa olevan "realistisuuteen" pakottavia.
Itse ammun työn puolesta melko usein lähitilanneammuntoja. Omasta mielestäni softaamisesta on ollut selkeää apua lähinnä sarjatulen hallintaa opetellessa, 2-3 laukauksen sarjat eivät ole minulle mikään ongelma. Softikseen verrattuna suurimpana erona pidän sitä, että tähtäyspiste vaeltaa rekyylin voimasta, mikä tekee paikkolaukausten ampumisesta softausta vaikeampaa. Vaikeammin kvantifisoitavissa on lisääntynyt ymmärrys pienryhmän taktiikoista ja yhteistoiminnan tärkeydestä, mutta oletettavasti silläkin saralla on jonkinlaista kehitystä tapahtunut.
Unohtaa ei myöskään sovi halpojen vemppupistoolien käyttöä harjoitusaseina lähitaistelukoulutuksessa. Eipä tarvitse miettiä esim. aseen poisottoa harjoitellessa, jotta "ehtisiköhän se ampua mua reiteen vaiko nou".
Summa summarum, pienellä varauksella softikset ovat siviileille saatavissa olevista harjoitusvälineistä ehkä pätevimpiä. Osan armeijan opeista joutuu unohtamaan, mutta osaan saa lisää harjoitusta. Softikset ovat epätarkempia, mutta toisaalta oikeilla aseilla nopea ampuminen ja eritoten huonon laukauksen paikkaaminen on hiukan hankalampaa. Läpäisy ja kantama ovat heikot, mutta esim. metsätaistelussa vihollista harvemmin edes havaitsee kovin kaukaa. Taktiikat taas ovat melko pitkälle samat, poislukien konekiväärien ja muiden tukiaseiden käyttö. Taistelukentällä kommunikointi on oikeaa helpompaa.
Kyllä tämä aina Megazonen realistisuudessa hakkaa. Onpa ainakin hyttysiä ja märkää.
|