Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on La Touko 18, 2024 12:58 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Haavoittuminen, ensiapu, lääkintämiessäännöt.
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 12:47 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
ALKUPUHE

Erilaiset lääkintämies- ja ensiapusäännöt herättävät keskustelua lähes jokaisen pelin kohdalla. Yleinen ongelma on realismi vs. toteutuskelpoisuus.

Esimerkiksi hidastempoisemmissa milsim-peleissä toivoisi lääkintämiessäännöiltä tiettyä realismia, jolla saataisiin ns. pelejä pelin sisään. Toisaalta, sääntöjen tulisi myös olla toteuttamiskelpoisia eli haavoittuneiden pelastamisesta tulisi olla jotain hyötyä osapuolelle, jotta sitä jaksettaisiin varmasti tehdä. Nopeatempoisemmissa ei-niin-realismin-hakuisissa-peleissä taas itselleni sopii yhtä hyvin "kerrasta poikki" kuin jonkinlainen yksinkertainen ensiapusysteemikin. Tärkeintä olisi kehittää kuhunkin pelityyppiin sopiva ensiapu-/lääkintäsysteemi.

ERITTELY

Lähtökohtana on haavoittuminen. Joko halutaan tuoda peliin lisäväriä tai halutaan simuloida sitä, että yksi osuma ei välttämättä tee taistelijasta toimintakyvytöntä. Tässä tietysti realismi sanoo, että todennäköisimmin tekee, mutta... Kun osuma-alaksi lasketaan useimmiten koko pelaajan varustus voisi osuma olla tuurilla vain pelkkä raapaisu tai osuma esim. lipastaskuun ja voihan kypäräkin hyvällä tuurilla pelastaa sopivassa kulmassa tulevalta luodilta. Lisäksi osuma harvemmin tappaa ihmisen välittömästi, joten... Haavoittuminen on ihan perusteltua. Yleensä peleissä osumat vaikuttavat seuraavasti:

- Yksinkertaistuksen vuoksi osuma mihin tahansa pelaajan kehoon tai varustukseen (vaikka olisikin luodin kestävä) haavoittaa pelaajan, pl. ase, joka muuttuu toimintakelvottomaksi osuman jälkeen
- Se, haavoittaako vain yksi osuma vai yksi osuma sekä sarja vaihtelee. Mielestäni näiden tasa-arvoistaminen on järkevää.

Kun pelaaja on haavoittunut tullaan ensiapuun ja pelaajan toimintakuntoiseksi saattamiseen. Yleisestihän pelaajaan sidotaan jonkinlainen nauha, joka demonstroi ensisidettä, joka pysäyttää verenvuodon. Pieniin raapaisuihinhan tämä riittää, mutta realistisesti ajatellen taistelija tarvitsisi jatkohoitoa. Tätä kuvaa usein jonkinlainen JSP/SP, jossa lääkintämies poistaa nauhan ja tekee pelaajasta täysin pelikelpoisen. Mielestäni homman ei kuitenkaan pitäisi mennä näin... Se voi toki mennä, jos halutaan pelata sellaista tavallista airsoftia, mutta esim. kunnianhimoisemmissa milsim-peleissä toivoisi muuta.

Yleisiä systeemejä on siis:
- pelaajalla tai lääkintämiehellä on nauha, jolla haavoittunut sidotaan
- yleensä sitomisen voi suorittaa vain lääkintämies
- sidottu pelaaja pystyy toimimaan normaalisti, mutta menehtyy lisäosumien myötä
- haavanauhan voi poistaa paikassa X käymällä

JOITAIN TOTEUTUKSIA

Muutamissa peleissä systeemiin on tuotu lisää väriä. Esim. monissa Chairbornen peleissä pelaaja arpoo kohtalonsa lääkintämiehen pelikorteista: A) 25% mahdollisuus selvitä suoraan täydessä kunnossa peliin, B) 50% mahdollisuus joutua paikattavaksi ja C) 25% mahdollisuus menehtyä vammoihinsa. Mukavaa vaihtelua, mutta johtaa kuulemani mukaan usein huijaamiseen A)-vaihtoehdon eduksi. Joissakin peleissä lääkintäresursseja on rajoitettu siten, että ensisidenauhoja on vain lääkintämiehillä ja määrä on rajallinen. Usein silloin myös nauhan päästä löytyy jonkinlainen värikoodi, joka kertoo auttoiko ensiapu vai ei. Tämä mielestäni ihan ok systeemi, mutta ehkä sitäkin voisi parantaa. BMF:n Operaatio Mörössä aikoinaan käyttämät vaatimukset, että torso-osumat sidotaan tetsarin alta, pääosumissa peitetään toinen silmä ja raajaosumat tulee lastoittaa ovat yksi laajennus tähän systeemiin.

OMIA TOTEUTUKSIANI

Itse jonkin verran pelejä järjestäneenä olen käyttänyt useita eri säännöstöjä. Tässä esimerkkinä yksi jo käytetty ja toinen tulevaisuudessa kokeiltavaksi kaavailtu. Jälkimmäiseen toivoisinkin palautetta ja kehitysehdotuksia.

"Elokuvallinen systeemi" (mm. The Enter ja tuleva Situation Normal)

Ajatuksena on tuottaa elokuvallista peliä, ilman varsinaista realismihakuisuutta. Pelien osapuolet ovat olleet useimmiten jengejä tai pieniä ryhmiä, jolloin ensiapu ei olisi järin uskottava lisä peliin.

- Yksi osuma tai sarja mihin tahansa pelaajan vartaloon tai varustukseen haavoittaa pelaajan. Aseosuma tekee aseesta käyttökelvottoman.
- Haavoittunut pelaaja saa ryömiä ja ampua yhdellä kädellä, jolloin saadaan dramaattisia hetkiä peleihin. (Mm. itse vietin eräässä skenaariossani n. 20min kiroillen ja kostoa vaatien, samalla raahautuen lähemmäs rakennuksen ovea toiveenani päästä kostamaan kohtaloni nelivitosella. No, henki lähti, mutta kokemus oli hieno...)
- Lisäosumat tappavat haavoittuneen.
- Haavoittuneita ei voida parantaa, mutta omat tulee tietysti pyrkiä pelastamaan raahaamalla heidät suojaan taistelualueelta ja evakuoimalla.
- Menehtyneitä kehotetaan jäämään peliin ruumiiksi, sillä skenaariot ovat usein varsin lyhyitä ja ruumiit nostavat tunnelmaa sekä hämäävät muita pelaajia.

Tässä yksi vähän erilainen vaihtoehto

"Suunnitteilla oleva, realistisempi systeemi"

Ajatuksena on ollut tätä kehittäessä tuottaa jossain määrin realistinen systeemi haavoittumiseen ja haavoittuneiden hoitoon. Pohjana on toiminut intissä huoltopuolella saamani koulutus kenttälääkinnän toimimisesta. Systeemi soveltuu hidastempoisempiin milsim-tyyppisiin peleihin, joissa pelaajia on kullakin osapuolella vähintään n. joukkueellinen.

Haavoittuminen:
- Yksi osuma tai sarja mihin tahansa pelaajan kehoon tai varustukseen haavoittaa pelaajan.
(- Aseosuma tuhoaa aseen.)
- Haavoittunut ei saa toimia muuten kuin puhumalla/huutamalla ja mahdollisesti hieman ryömimällä/raahautumalla.
- Jos haavoittunut ei saa ensiapua n. 10min sisällä hän menehtyy vammoihinsa.

Ensiapu:
- Jokaisella pelaajalla on ensisidettä kuvaava haavanauha.
- Lääkintämies voi sitoa haavanauhan osumakohtaan pysäyttäen verenvuodon ja antaen pelaajelle lisää elinaikaa.
- Sidottu haavoittunut toimii yhä kuten kuka tahansa haavoittunut.
- Haavoittuneet tulee evakuoida SP:lle/JSP:lle, jossa he saavat varsinaista ensihoitoa. Tätä varten lääkintämiehillä on käytössään paarit.

Ensihoito:
- Haavoittuneet evakuoidaan SP:lle/JSP:lle, jossa he saavat lääkäritasoista ensihoitoa.
- SP:lla/JSP:lla tulee siis olla lääkäri ("uusi" rooli/tehtävä). Lääkäri voi myös liikkua kentällä esim. kriittisen potilaan hoidossa (lääkäreitä varten kirjoitettu skenaario) tai olla kentällä antamassa haavoittuneille ensihoitoa (mukana oltava joku laukku/reppu varusteita).
- Lääkäri arpoo pelaajan kanssa onko pelaaja lievästi haavoittunut vai vakavasti haavoittunut. Mahdollisuudet voivat olal esim. 50/50.
- Lievästi haavoittunut pelaaja voi palata käytännössä suoraan kentälle, pitäen haavanauhan yhä paikallaan, jolloin hän eliminoituu tulevista osumista. Tämä kuvaa näitä varusteosumia ja pieniä luodin raapaisuja sekä mahdollisesti kypärän ja suojaliivin pelastavaa vaikutusta.
- Vakavasti haavoittunut pelaaja laittaa nauhan taskuun ja poistuu respalle. Tämä kuvaa vakavasti haavoittuneiden evakuointia eteenpäin lääkinnän ketjussa. Toki evakuoinnit voidaan ottaa mukaan peliin, jolloin saadaan lisää tekemistä.

Respa:
- Koska hyvästä suorituksesta tulee mielestäni palkita pitää vakavasti haavoittunut pelaaja erottaa jotenkin eliminoituneesta. Tähän on monta vaihtoehtoa...
- Vakavasti haavoitutnut saisi palata suoraan peliin ilman respaviivettä.
- Vakavasti haavoittunut ei kuluttaisi osapuolen respakiintiötä, jos sellaista käytettäisiin. (Mielestäni respan rajoittaminen olisi kainpuolin järkevää. Esim. Harharyhmän lanseeraamat "rajoitetut respat" vaikuttavat varsin lupaavilta.)

Tällainen ehdotelma tällä kertaa. Ottakaa osaa projektiin ja kertokaa näkemyksiänne!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 1:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:51 pm
Viestit: 897
Paikkakunta: Charleston, South Carolina
Nimi: Kalle-Erik Vähäkylä
Mistä voi liittyä sun Fan-Clubiin? :shock:

Näkemyskiä seuraa, mutta nyt on kiire pois kirjastosta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 2:44 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 04, 2006 12:26 am
Viestit: 84
Paikkakunta: Orivesi/ Tampere
Eräs idea haavoihin ja suojiin. Mikäli pelaaja pitää luotiliivejä, olisi hänellä mahdollisuus saada yksi haavanauha lisää (yhden osuman/ paikkauksen sijasta pelaaja voitaisiin paikata kahdesti).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 3:15 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Itse toivoisin enemmän paarien ja JSP:n käyttöä peleihin. Toivoisin, että haavottuneita ihan oikeasti roudattaisiin pois ja että kuolleiden olisi ihan oikeasti pakko olla paikoillaan maassa vähän pitempään. Tämähän ei oikeastaan vaadi kuin asennemuutosta ihmisissä.

Odotan kovasti sitä päivää, kun minut haavoittuneena raahataan suojaan ja sitten lääkintämiehet (joita olisi nykyistä enempi) tulisivat ja roudaisivat minut suohaan paareilla :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 3:34 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 05, 2005 6:17 pm
Viestit: 41
Paikkakunta: Kaunianen
Olen itsekkin kaavaillut peliä jossa lääkintämiehillä on "suurempi" rooli, eli aivan samaan tapaan ei nauha-käteen-ja-menoksi systeemi vaan että paareilla kuskataan JSP:lle jne. Olisi kyllä jännää kokeilla tämmöistä pelityyliä mutta huomioon tulee myös ottaa että kiinostaisiko sinua juosta päivä paarien päässä kuskatessa "haavoittuneita" JSP:lle? Mutta kannatan täysin tämän tyylistä realistisempaa systeemiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 3:39 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Olen itseasiassa ajatellut asian niin, että isommissa taisteluissa vähän linjojen taakse sijoittuisi väliaikainen piste, johon haavoittuneet pitäisi tuoda, ja josta niitä sitten voisi viedä JSP:lle _jos_ olisi mahdollisuus käyttää autoa pelissä ambulanssina :P

Toinen olisi se, että pienet partioit joutuisivat roudaamaan haavoittuneensa jotenkin pois metsästä. Vaikkapa jakamalla ryhmänsä kahteen osaan ja tekemällä takeista ja vöistä paarit, tai jotain sen tapaista. Kuitenkin tälläistä.

Itse olisin valmis vaikka kantelemaan paareja päivän, tosin olen muutenkin aika Erilainen Softaaja, sillä nautin suuresti PFOR5:n rauhanturvaamisesta kun ei tarvinnut ammuskella ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 4:39 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Airsotaajien peruskunnolla ei kyllä kovin pitkälle kanneta edes kahden miehen voimin yhtä haavoittunutta, etenkään kun taisteluvarustusta ei voi riisua.

FPJ7:ssa oli kahdella jantterilla vissiin aika hauskaa yrittää raijata meikäläisen tsabaut 30 kilon taisteluvarustuksella kuorrutettua tsabaut 100 kilon ruumista sen kymmenen metriä kohti JSP-paikkaa.

Toive siitä, että edes 20% haavoittuneista kannettaisiin metsässä edes muutaman kymmenen metrin päähän tielle, on nyt ja tulevaisuudessa airsoft-peleissä mahdoton, ellei kyse ole jostain rajatummasta systeemistä, esmes K18 HC-pelistä, johon tulee isompaa ja asennoituneempaa porukkaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 4:44 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Jaakonpoika kirjoitti:
ellei kyse ole jostain rajatummasta systeemistä, esmes K18 HC-pelistä, johon tulee isompaa ja asennoituneempaa porukkaa.

Niin, eipä muutenkaan kunnon haavoittumisia sun muita voi toivoa kuin vähän vanhemmalta pelaajakunnalta pääosin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 5:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 10, 2004 8:25 pm
Viestit: 405
Paikkakunta: vantaa
Paari-idea on sinällään ihan kiva, ongelma vain on se että jos paareja on, ne yleensä ovat jspllä ym. josta niitä ei kukaan jaksa alkaa roudaamaan ties kuinka pitkälle yhden potilaan tähden(vielä enempi on pahempi koska edestakaista reissua tulee paljon). Suomessa en ole vielä kokoontaitettavia reppupaareja(tuttu Black Hawk Downista) nähnyt, käteviähän moiset olisivat jos lääkintämiehillä olisi paarit valmiina mukana, eri asia on kuka niitä tahtoo roudata.
Airsoftaajien suuren koko- ja voimaerojen takia kantaminenkin on aika iso ongelma(kuten Jaakonpoika asian ilmaisi), kun osaa ei jakseta kantaa ja tetsareista ei välttämättä viitsi raahata koska varustuksen hajotessa tulee sanktiota(ellei kyseessä ole joku reilu jätkä).
Itse olen aika pitkälti tykästynyt lekan systeemiin, se on minusta suht helppo ymmärtää ja käyttää, ja peliystävällinen. Realismia systeemiin tuskin saa laitettua paljoa lisää tekemättä siitä paljon hankalampaa ja monimutkaisempaa kaikkien ymmärtää, eihän tästä täyttä larppia haluta?.


Vielä tuosta että "kuolleet" jäävät makaamaan maahan, kyllä se nostaisi tunnelmaa, mutta aika monesta se varmasti tuntuisi vittumaiselta, vaikka erät ovatkin lyhyitä niin seuraavaan skenaarioon siirtyminen on entistä kitkattomanpaa kun puolet porukasta on jo ladannut, tankannut ja turissut ne jonninjoutavat ennenkuin erä on päättynyt.

Luotiliivi-idea on sinällään ihan toteutuskelpoinen, mutta melko varmasti tätä muutamat käyttäisivät väärin, Palaneessa Maassa tällainen erikois-sääntö yhdelle miselle annettiin, silloin se vielä toimi, en tiedä sitten kun jokaisella pelaajalla on se yksi "extra-elämä" cirassien tms. takia. Tuo, että lievästi haavoittunut pelaaja pääsee peliin, vakavasti haavoittuneen pitää kiertää respan kautta tämän kuitenkaan vaikuttamatta osapuolen respatilanteeseen kuulostaa ihan hyvältä, veisi ehkä meininkiä enemmän pois battlefieldistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 7:44 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 26, 2005 8:01 pm
Viestit: 81
JF kirjoitti:
Realismia systeemiin tuskin saa laitettua paljoa lisää tekemättä siitä paljon hankalampaa ja monimutkaisempaa kaikkien ymmärtää, eihän tästä täyttä larppia haluta?.
Ennen kuin alkaa laukoa näitä viisauksia siitä, kuinka pelin ehostaminen pienillä mutta helvetisti tunnelmaa nostattavilla keinoilla alkaa vaikuttaa larppaamiselta, kannattaa miettiä kumpi on kokemuksena vakuuttavampaa: osuman huutaminen kudin kilahtaessa kypärään vai eläytyminen eliminoijaansa palkitakseen?

Pelit ovat minusta onnistuneita silloin, kun niitä voi jälkeen päin miettiä hienoina kokemuksina ja parhaimmillaan saavuttaa edes henkilökohtaisella tasolla sen "siellä-olon" fiiliksen. Kaikenlainen eläytyminen ehostaa kummasti tätä. Minua itseäni miellyttää ainakin paljon enemmän katsoa pelin tiimellyksessä kunnon roolisuorituksia kuin laimeita kaavamaisuuksia. Mielipiteitä on moneen lähtöön, mutta minulle ne isoina peleinä tunnetut skenaariot (joihin tässä keskustelussa suurimmilta osin varmaankin viitataan) ovat enemmänkin fiilistelyä kuin iänikuisten tappojen laskemista. Oma näkemykseni, joka ei varmastikaan täsmää kaikkien muiden kanssa.

-Kommander


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 7:50 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Kiitettävästi herättänyt keskustelua tämä aihe...

KANTAMINEN JA MUUT ONGELMAT

Kuten epäilinkin haavoittuneiden raijaamista JSP:lle toivotaan peleihin, mutta ongelma on tosiaan saada mukaan niitä raavaita lääkintämiehiä kantamaan raavaita haavoittuneita. Itsellä tuota kantamista helpottamaan olisi tarkoitus hankkia peleihin riittävästi paareja ( varmaankin RU army -mallia). Nämä eivät ole kätevästi repuksi taittuvia, mutta ne saa pituusakselinsa ympäri rullalle. Sellaiset kuuluisivat sitten lääkintämiehen varustukseen ja niiden kanssa olisi elettävä ellei palomiehen otetta halua soveltaa...

Jos JSP olisi kaukana voisi sinne (ja sieltä takaisin) järjestää autokyydin joltain pisteeltä tien varresta. Tämä riippuu sitten käytettävissä olevista resursseista ja pelialueesta. Ts. ne määräävät jonkin verran JSP:n sijaintia.

Toinen ongelma tuossa systeemissäni on mahdollinen lääkäreiden puute. Tätä helpottaa se, että lääkäreitä olisi hyvin vähän kummallakin osapuolella (1/30 tai sitä luokkaa). Lääkärithän viettävät pääosan ajasta JSP:lla, jossa ei kauheasti taistelutoimintaa näy... Tätä voisi toki koettaa kiertää tarjoamalla lääkäriä pelaaville alennetun pelimaksun.

Ehkäpä tämän kokeileminen pitää toteuttaa nimenomaan K18 pelissä... Olisiko tulijoita lämäreiksi/lääkäreiksi jos tuollaista pelissä kokeiltaisiin?

SUOJALIIVIT JA KYPÄRÄT

Omasta mielestäni pelaajat hankkivat varustuksensa pääasiassa tyylin (ja tarpeen) vuoksi. Näen, että tärkein syy luotiliivien hankkimiseen ei ole hit pointsien lisääminen vaan tyyli ja mahdollisesti toimivuus. En pidä vääränä, että kypärästä ja luotiliiveistä saisi lisäsuojaa, mutta... Jossain vaiheessa systeemi menee tarpeettoman monimutkaiseksi ja se ei silloin enää hyödytä ketään. Haavanauhan lisääminen olisi niitä yksinkertaisimpia keinoja...

RUUMIIT KENTÄLLÄ

Niissä peleissä, joissa eliminoituneita kehoitettiin jäämään kentälle ruumiiksi oli skenaarioiden pituus vaihtelevasti 20-45min ja keskimääräinen aika "ruumiina" lieni n. 20min. Ei paha, minun mielestäni. Lisäksi uuteen skenaarioon valmistautumisenhan pitäisi viedä, teoriassa, yhtä kauan vaikka ruumiitkin lataisivat vasta edellisen skenaarion päätyttyä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 8:31 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Lataamisaikoja ei kannata laskea teorian mukaan, käytännössä sellaiseen kannattaa varata sopivasti aikaa, monilla osa latausajasta kun menee jo pelkkään latauspaikkaan laahustamiseen.

Paaritkaan eivät vielä tee pelaajista voimakkaampia kuin olevat. Kaksi lääkintämiestä saa hartioista kantamalla pelaajan varmaankin paremmin liikkeelle kuin vielä ainakin 5-10 lisäkiloa painavien paarien kanssa. Neljä lämäriä auttaa asiaan, mutta annas olla kun se yksi niistä ammutaan..

Meikäläinen voi sponssata isompaan peliin lääkintämiehen repun, joka avautuu paareiksi (ei kovia rankoja) kuudella kantopisteellä. "two at my feet, two at my head, two carry me where my hands are laid"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 9:29 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Jaakonpoika kirjoitti:
Lataamisaikoja ei kannata laskea teorian mukaan, käytännössä sellaiseen kannattaa varata sopivasti aikaa, monilla osa latausajasta kun menee jo pelkkään latauspaikkaan laahustamiseen.

Meikäläinen voi sponssata isompaan peliin lääkintämiehen repun, joka avautuu paareiksi (ei kovia rankoja) kuudella kantopisteellä. "two at my feet, two at my head, two carry me where my hands are laid"


Kymmenkunta isompaa ja pienempää (kuitenkin alle 100hlö) peliä järkänneenä tiedän, että teoria ei päde käytännössä kuin hyvin harvoin. Pointti oli kuitenkin se, ettei pelaajan siirtyminen off gamelle valmistautumaan heti pelaajan eliminoiduttua nopeata uuden skenaarion alkamista merkittävästi, ellei sitten valtaosa pelaajista eliminoidu hyvissä ajoin ennen skenaarion loppua.

Millainen tuo reppu tarkkaan ottaen on? Kuulostaa kiinnostavalta systeemiltä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 16, 2006 9:47 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 10, 2004 8:25 pm
Viestit: 405
Paikkakunta: vantaa
Kommander ehkä käsitti hiukan väärin, nyt en puhunut ammutuksi tulemisesta vaan yleisesti lääkintämiessäännöistä, toki realismi niihin on aina hyvästä mutta kuten moni täällä on varmaan huomannut ihan kaikkia se ei innosta.
Ihan toteutuskelpoisia ideoitahan nuo ovat, itse pitäisin K-18 peliä(alitusmahdollisuudella) varsin otollisena koealustana, aikuiset kun tunnetusti ovat vähän kärsivällisempää sakkia. Itse pitäisin Jaakonpojan mainitsemia paareja parempina vaihtoehtoina, sillä tuskin kukaan lämäri jaksaa/haluaa roudata kokopituisia paareja koko pelin ajan mukana, enkä näkisi niitä kovin hyvin ryhmän toimintaa edesauttavana, pidemmille keikoille joku "med-evac" auto voisi olla ihan hyvä idea, joka radiolla sitten kutsuttaisiin(edellyttää jonkunlaisia teitä ja kartanlukutaitoa kyllä). Itse en kyllä pitäisi mahdottomana että lääkärinä moiseen peliin osallistuisin, vähän tapauskohtaistahan tämä on(pitäisi nähdä pelin puitteet ensin jne.). Vaikka siellä JSPllä saattaisi tulla tylsää niin kai sinne jotakin "draamaa" saisi järjestettyä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2006 11:01 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Koska kaikki lääkintämiessäännöt (kuten osumien tunnustaminenkin) perustuvat joka tapauksessa rehellisyyteen, saa seuraavaakin sääntöä kokeilla yleisen "jos paikattu pelaaja ottaa toisen osuman, eliminoituu" -säännön sijaan/lisänä. Tällä säännöllä paikattu pelaaja ei suoraan ole mukana pelissä "toisella elämällä", vaan aktiivisuutta on rajattu simppelisti.

Perusidea sama:
Osumasta/sarjasta haavoittuu (doh). Niin kauan kuin pelaajaa ei lääkintämiehen toimesta paikata, hän ei saa tehdä muuta kuin huutaa lääkintämiestä paikalle -> pelaaja on täysin hyödytön. Toisesta osumasta/sarjasta eliminoituu. Tuttua kauraa.

Sen sijaan, että paikattu eliminoituu vain uudesta osumasta, otetaan käyttöön myös toimintaa rajoittava tekijä:
Jäljellä oleva rajallinen aika riehumista mitataan sillä, paljonko kuulia aseessa kiinni olevassa lippaassa on jäljellä. Jos/kun jatkaa pelaamista ja ampumista, niin aseessa kiinni olevan lippaan tyhjentyessä takki on tyhjä, eli pelaaja on jälleen täysin hyödytön/eliminoitu, eikä uusi paikkaaminen enää auta. Jos oli juuri vaihtanut lippaan ennen haavoittumistaan, on paikkaaminen suoritettu paremmin tai haava ei ole ihan niin vakava. Jos taas lipas oli miltei tyhjä, pitää miettiä kuinka jäljellä olevat elinvoimarippeensä käyttää. Jos pelissä on JSP, paikattu pelaaja voi omatoimisesti lähteä sinne poistamaan/ttamaan haavoittumisnauhaansa, kunhan ei matkalla ammu lipastaan tyhjiin.

Kuulien loputtua pelaaja on joko eliminoitunut lopullisesti, tai sitten alkaa kuljetus kohti JSP:tä, jonka kautta kenties takaisin peliin. Jos peli koostuu lyhyistä skenarioista, JSP on turha. JSP:lle ei kuitenkaan tarvita ketään oikeasti päivystämään... ellei haluta "realismia".

Isommissa skenuissa voitaisiin siis värvätä isoja miehiä roudaamaan JSP:lle niitä rohkeita miehiä, jotka haavoittumisestaan huolimatta jatkavat peliä lippaan tyhjentymiseen asti. Lyhyissä peleissä roudaamista ei juuri tarvita, ja lämärien rooli on saada miehet pysymään kasassa vielä hetki, eli käytössä oleva lipas loppuun.

Mitä sitten jos on vara-ase, miten tuota valvotaan jos vaihtaakin lippaan salaa haavoittumisensa jälkeen, mitä jos on hicap yms. kiperiä kysymyksiä... No, ainahan voi huijata, jos sitä välttämättä haluaa tehdä. Sovitut säännöt voivat olla esim: vara-aseenkin saa tyhjentää vielä pää-aseen lippaan tyhjennyttyä, mutta siihenkään ei saa vaihtaa lipasta (on jotain iloa vara-aseen roudaamisesta), hicappejä ei saa muutenkaan käyttää, ja huijata ei saa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2006 1:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Kun airsoftissa aletaan monimutkaistamaan asioita, on tuloksena yleensä se, ettei mikään lopulta toimi niin kuin pitäisi. "Vanhemman" väen eläytymiskapasiteetista en menisi laukomaan turhia yleistyksiä, on olemassa iso läjä minun kaltaisiani "vanhoja", joita eläytyminen ei nappaa lainkaan. Itse en skenaariopeleissä jää koskaan odottamaan lääkintämiestä, ellei sellainen ole muutaman metrin säteellä ja olen suht varma, etten ole ainoa laatuani.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2006 2:43 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 04, 2006 12:26 am
Viestit: 84
Paikkakunta: Orivesi/ Tampere
Novareon, ei tässä siinätapauksessa varmaankaa sinulle olla ehdottamassa mitään? Tässä ketjussa pohditaan asioita ja ratkaisuja aiheeseen joka koskettaa joitakin airsoftaajia, kuten esim. minua. En näe mitään syytä kirjoittaa ketjuun ja sanoa "toi ei ole mun juttu eikä varmaan kovin monen muunkaan".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2006 3:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Otin lähinnä asiaan kantaa sikäli, että mikäli tällaiset "realistisemmat" lääkintäsäännöt tosiaan alkavat yleistyä, se hyvinkin koskettaa meikäläistä. Siksi halusin vähän viskata jäitä hattuun, eivät läheskään kaikki pelaajat kaipaa skenaarioihin kummallisia lääkintäsääntöviritelmiä, olkoonkin kuinka realistisia hyvänsä.
Ilmaisin tosin pointtini tapani mukaan hämärästi ja puoliksi perseelleen :P
Intissä "oikeissa" taisteluissa monimutkainen ja hidas lääkintäsysteemi oli ystävä, itsensä "tapattaminen" taisteluharjoituksessa johti mukavaan tunnin parin joutenoloon JSP:llä tai sinne lähtöä odotellessa. Airsoftissa moista pökkelösysteemia en mielellään näkisi, että ensin juntataan tien laidassa tunnin verran evakuointia odottaessa ja sitten JSP:llä toinen odottaessa kyytiä takaisin lihamyllyyn. Saatika sitten sitä, että makaronilihaksilla siunattu sunnuntaisoftaaja raastaa meikäläistä pitkin metsiä kohti lääkintäpaikkaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2006 4:29 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Meikäläisen K18 HC -idean takana oli, että ensinnäkin sillä varmistetaan, että kaikki pelaajat ovat täyskasvuisia, ja vaikka kaikki täysi-ikäisetkään airsotaajat eivät välttämättä osaa syödä riittävästi, on voimaa keskimäärin enemmän kuin tavispelissä tai vaikka K16-saumalla. Lisäksi vaikka paljon löytyy täysi-ikäisiä, joita ei eläytyminen kiinnosta lainkaan (ja itsemäisimmät teemapelien väärin ymmärtäjät tuntuvat löytyvän nimenomaan vanhemmasta väestä), on empiirisesti todistettua tietoa, että K18 nostaa eläytymispelin tasoa huomattavasti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 18, 2006 4:36 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 5:18 pm
Viestit: 12
Löyhästi asiaan liittyen, kun realismista puhutaan: Minä saan jatkuvasti sen kuvan osuman ottamisesta lääkintämiessäännöillä maustetussa pelissä, että haavoittunut itse hoitaa lääkintämiehen paikalle huutamalla. Miten yleistä on, että joku muu järjestää haavoittuneelle ryhmä / joukkuetoverilleen lämärin haavoittuneen ollessa "kyvytön asiaa itse hoitamaan"?

Eläytymispainotteisissa peleissä jo yksinkertaisilla lääkintämiessäännöillä saadaan varmasti lisää fiilistä pelistä, tilanteesta ja paikasta pelissä tietysti riippuen, jos ryhmätoveri jeesailee ensin haavoittunutta, (eli lähinnä pitää kädestä,) kunnes lääkintämies saapuu.

Edit: kirjoitusvirheiden korjauksia


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 18, 2006 7:28 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Lämärisäännöt yleensä kiusaavat vain silloin, kun kyseessä on ns. eläytymispeli. Samaa asiaa liipataan eläytymistason heikkoutta käsittelevässä säikeessä.

Pelaajien puolelta on kohtuullisen paha moka olla ottamatta selvää siitä, mistä pelissä on kyse. Pahin moka on kuitenkin se, että ottaa selvää, toteaa ettei nappaa ja menee silti pelaamaan. Hyvä eläytyminen (=ulkoinen esittäminen) luo muillekin fiilistä ja aikaansaa ilmapiirin, jossa useampi pistää itsensä likoon ja uskaltaa heittäytyä "rooliinsa", jos milsim-pelien osalta moista sanaa voi edes käyttää. Monimutkaisten ja typerienkin sääntöjen luominen on pelinjohdon oikeus, eikä niitä pelaajien kiusaksi pitäisi tehdä, vaan ensisijaisesti pelaajien viihdyttämiseksi. Pelaajien oikeus (ja velvollisuus) taas on äänestää jaloillaan.

Pelinjärjestäjien puolelta pahin moka on se, ettei tiedä itsekään mistä on kyse. Toiseksi pahin moka on se, että tietää, muttei osaa kertoa pelaajille. Ja vielä yksi kärkikymmenen joukossa on se, että eläytymispelissä uskoo pelaajien vittuuntumisen/nälän/janon/unenpuutteen/jumalattoman hedarin/tms yleisesti auttavan ko. tilaan eläytymistä ja sen esittämistä muille pelaajille. Tämänkaltainen näkökulma varmasti osaltaan ajaa potentiaalisia päteviä intinkin käyneitä tyyppejä pois milsim-peleistä. "Oli jo ihan tarpeeksi kurjaa kiitos." Lisäksi on kuulunut tarinoita pelaajista, jotka eivät myöskään ole sisäistäneet ns. vakavankaan milsim-pelin hauskanpitoaspektia. Sen verran softcoremilsimistä softauspeleissä kuitenkin yleensä on kyse, että pelaajan henkisen tai fyysisen sietokyvyn rajoja ei kenenkään muun kuin pelaajan itsensä ole oikeus alkaa etsimään, ei, vaikka johtaisi kärjessä, mouhoaisi huumormielellä ja itse jaksaisi enemmänkin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com