ALKUPUHE
Erilaiset lääkintämies- ja ensiapusäännöt herättävät keskustelua lähes jokaisen pelin kohdalla. Yleinen ongelma on realismi vs. toteutuskelpoisuus.
Esimerkiksi hidastempoisemmissa milsim-peleissä toivoisi lääkintämiessäännöiltä tiettyä realismia, jolla saataisiin ns. pelejä pelin sisään. Toisaalta, sääntöjen tulisi myös olla toteuttamiskelpoisia eli haavoittuneiden pelastamisesta tulisi olla jotain hyötyä osapuolelle, jotta sitä jaksettaisiin varmasti tehdä. Nopeatempoisemmissa ei-niin-realismin-hakuisissa-peleissä taas itselleni sopii yhtä hyvin "kerrasta poikki" kuin jonkinlainen yksinkertainen ensiapusysteemikin. Tärkeintä olisi kehittää kuhunkin pelityyppiin sopiva ensiapu-/lääkintäsysteemi.
ERITTELY
Lähtökohtana on haavoittuminen. Joko halutaan tuoda peliin lisäväriä tai halutaan simuloida sitä, että yksi osuma ei välttämättä tee taistelijasta toimintakyvytöntä. Tässä tietysti realismi sanoo, että todennäköisimmin tekee, mutta... Kun osuma-alaksi lasketaan useimmiten koko pelaajan varustus voisi osuma olla tuurilla vain pelkkä raapaisu tai osuma esim. lipastaskuun ja voihan kypäräkin hyvällä tuurilla pelastaa sopivassa kulmassa tulevalta luodilta. Lisäksi osuma harvemmin tappaa ihmisen välittömästi, joten... Haavoittuminen on ihan perusteltua. Yleensä peleissä osumat vaikuttavat seuraavasti:
- Yksinkertaistuksen vuoksi osuma mihin tahansa pelaajan kehoon tai varustukseen (vaikka olisikin luodin kestävä) haavoittaa pelaajan, pl. ase, joka muuttuu toimintakelvottomaksi osuman jälkeen
- Se, haavoittaako vain yksi osuma vai yksi osuma sekä sarja vaihtelee. Mielestäni näiden tasa-arvoistaminen on järkevää.
Kun pelaaja on haavoittunut tullaan ensiapuun ja pelaajan toimintakuntoiseksi saattamiseen. Yleisestihän pelaajaan sidotaan jonkinlainen nauha, joka demonstroi ensisidettä, joka pysäyttää verenvuodon. Pieniin raapaisuihinhan tämä riittää, mutta realistisesti ajatellen taistelija tarvitsisi jatkohoitoa. Tätä kuvaa usein jonkinlainen JSP/SP, jossa lääkintämies poistaa nauhan ja tekee pelaajasta täysin pelikelpoisen. Mielestäni homman ei kuitenkaan pitäisi mennä näin... Se voi toki mennä, jos halutaan pelata sellaista tavallista airsoftia, mutta esim. kunnianhimoisemmissa milsim-peleissä toivoisi muuta.
Yleisiä systeemejä on siis:
- pelaajalla tai lääkintämiehellä on nauha, jolla haavoittunut sidotaan
- yleensä sitomisen voi suorittaa vain lääkintämies
- sidottu pelaaja pystyy toimimaan normaalisti, mutta menehtyy lisäosumien myötä
- haavanauhan voi poistaa paikassa X käymällä
JOITAIN TOTEUTUKSIA
Muutamissa peleissä systeemiin on tuotu lisää väriä. Esim. monissa Chairbornen peleissä pelaaja arpoo kohtalonsa lääkintämiehen pelikorteista: A) 25% mahdollisuus selvitä suoraan täydessä kunnossa peliin, B) 50% mahdollisuus joutua paikattavaksi ja C) 25% mahdollisuus menehtyä vammoihinsa. Mukavaa vaihtelua, mutta johtaa kuulemani mukaan usein huijaamiseen A)-vaihtoehdon eduksi. Joissakin peleissä lääkintäresursseja on rajoitettu siten, että ensisidenauhoja on vain lääkintämiehillä ja määrä on rajallinen. Usein silloin myös nauhan päästä löytyy jonkinlainen värikoodi, joka kertoo auttoiko ensiapu vai ei. Tämä mielestäni ihan ok systeemi, mutta ehkä sitäkin voisi parantaa. BMF:n Operaatio Mörössä aikoinaan käyttämät vaatimukset, että torso-osumat sidotaan tetsarin alta, pääosumissa peitetään toinen silmä ja raajaosumat tulee lastoittaa ovat yksi laajennus tähän systeemiin.
OMIA TOTEUTUKSIANI
Itse jonkin verran pelejä järjestäneenä olen käyttänyt useita eri säännöstöjä. Tässä esimerkkinä yksi jo käytetty ja toinen tulevaisuudessa kokeiltavaksi kaavailtu. Jälkimmäiseen toivoisinkin palautetta ja kehitysehdotuksia.
"Elokuvallinen systeemi" (mm. The Enter ja tuleva Situation Normal)
Ajatuksena on tuottaa elokuvallista peliä, ilman varsinaista realismihakuisuutta. Pelien osapuolet ovat olleet useimmiten jengejä tai pieniä ryhmiä, jolloin ensiapu ei olisi järin uskottava lisä peliin.
- Yksi osuma tai sarja mihin tahansa pelaajan vartaloon tai varustukseen haavoittaa pelaajan. Aseosuma tekee aseesta käyttökelvottoman.
- Haavoittunut pelaaja saa ryömiä ja ampua yhdellä kädellä, jolloin saadaan dramaattisia hetkiä peleihin. (Mm. itse vietin eräässä skenaariossani n. 20min kiroillen ja kostoa vaatien, samalla raahautuen lähemmäs rakennuksen ovea toiveenani päästä kostamaan kohtaloni nelivitosella. No, henki lähti, mutta kokemus oli hieno...)
- Lisäosumat tappavat haavoittuneen.
- Haavoittuneita ei voida parantaa, mutta omat tulee tietysti pyrkiä pelastamaan raahaamalla heidät suojaan taistelualueelta ja evakuoimalla.
- Menehtyneitä kehotetaan jäämään peliin ruumiiksi, sillä skenaariot ovat usein varsin lyhyitä ja ruumiit nostavat tunnelmaa sekä hämäävät muita pelaajia.
Tässä yksi vähän erilainen vaihtoehto
"Suunnitteilla oleva, realistisempi systeemi"
Ajatuksena on ollut tätä kehittäessä tuottaa jossain määrin realistinen systeemi haavoittumiseen ja haavoittuneiden hoitoon. Pohjana on toiminut intissä huoltopuolella saamani koulutus kenttälääkinnän toimimisesta. Systeemi soveltuu hidastempoisempiin milsim-tyyppisiin peleihin, joissa pelaajia on kullakin osapuolella vähintään n. joukkueellinen.
Haavoittuminen:
- Yksi osuma tai sarja mihin tahansa pelaajan kehoon tai varustukseen haavoittaa pelaajan.
(- Aseosuma tuhoaa aseen.)
- Haavoittunut ei saa toimia muuten kuin puhumalla/huutamalla ja mahdollisesti hieman ryömimällä/raahautumalla.
- Jos haavoittunut ei saa ensiapua n. 10min sisällä hän menehtyy vammoihinsa.
Ensiapu:
- Jokaisella pelaajalla on ensisidettä kuvaava haavanauha.
- Lääkintämies voi sitoa haavanauhan osumakohtaan pysäyttäen verenvuodon ja antaen pelaajelle lisää elinaikaa.
- Sidottu haavoittunut toimii yhä kuten kuka tahansa haavoittunut.
- Haavoittuneet tulee evakuoida SP:lle/JSP:lle, jossa he saavat varsinaista ensihoitoa. Tätä varten lääkintämiehillä on käytössään paarit.
Ensihoito:
- Haavoittuneet evakuoidaan SP:lle/JSP:lle, jossa he saavat lääkäritasoista ensihoitoa.
- SP:lla/JSP:lla tulee siis olla lääkäri ("uusi" rooli/tehtävä). Lääkäri voi myös liikkua kentällä esim. kriittisen potilaan hoidossa (lääkäreitä varten kirjoitettu skenaario) tai olla kentällä antamassa haavoittuneille ensihoitoa (mukana oltava joku laukku/reppu varusteita).
- Lääkäri arpoo pelaajan kanssa onko pelaaja lievästi haavoittunut vai vakavasti haavoittunut. Mahdollisuudet voivat olal esim. 50/50.
- Lievästi haavoittunut pelaaja voi palata käytännössä suoraan kentälle, pitäen haavanauhan yhä paikallaan, jolloin hän eliminoituu tulevista osumista. Tämä kuvaa näitä varusteosumia ja pieniä luodin raapaisuja sekä mahdollisesti kypärän ja suojaliivin pelastavaa vaikutusta.
- Vakavasti haavoittunut pelaaja laittaa nauhan taskuun ja poistuu respalle. Tämä kuvaa vakavasti haavoittuneiden evakuointia eteenpäin lääkinnän ketjussa. Toki evakuoinnit voidaan ottaa mukaan peliin, jolloin saadaan lisää tekemistä.
Respa:
- Koska hyvästä suorituksesta tulee mielestäni palkita pitää vakavasti haavoittunut pelaaja erottaa jotenkin eliminoituneesta. Tähän on monta vaihtoehtoa...
- Vakavasti haavoitutnut saisi palata suoraan peliin ilman respaviivettä.
- Vakavasti haavoittunut ei kuluttaisi osapuolen respakiintiötä, jos sellaista käytettäisiin. (Mielestäni respan rajoittaminen olisi kainpuolin järkevää. Esim. Harharyhmän lanseeraamat "rajoitetut respat" vaikuttavat varsin lupaavilta.)
Tällainen ehdotelma tällä kertaa. Ottakaa osaa projektiin ja kertokaa näkemyksiänne!
|