Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Su Huhti 28, 2024 9:21 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 2:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 7:06 pm
Viestit: 133
Paikkakunta: Kirkkonummi - 22 Acacia Avenue
Hello!

Kuten otsikosta joku voi jo päätellä, mietin mikä on airsoftin nykytila?

Harrastin itse airsoftaamista ( vaikka suurin osa olikin kohdallani sitä chairsoftaamista, hah ) n. 4v. Periaatteessa, kuudennelta luokalta, yhdeksännen loppuun. Sen jälkeen ystävieni tahti hiipui vähitellen, ja itse olin myös ollut varmaan vuoden vain "hengessä mukana". Siltikin, joissain nostalgiatripeissä tulee vielä selailtua, mm. Lekan foorumia.

Tuntuuko minusta, vai onko airsoftissa meneillään pieni lama?

Otan esimerkin, Lekan etusivu. Viimeinen päivitys Lokakuu 10. 2007, se on aika pitkä aika. Vastaavia sivuja löytyy monia. Jotkut päivittivät sivujaan, jo silloin, hivenen hitaammin, mutta kuitenkin päivittivät. Onko tosiaan näin, että airsoftin maailmassa ei ole tapahtunut mitään uutisoinnin arvoista pitkään aikaan? Muistaakseni, tähänkin hommaan oli tehty erikseen sivu, mihin oli kerätty erilaiset uutiset? Siltikin olen ihmeissäni kaiken spekuloinnin vähyydestä.

Otetaan lisää esimerkkejä, vaikkapa tämä Lekan foorumi.

Uusia aiheita ei tunnu syntyvän, samat vanhat aiheet, samoilla kysymyksillä. Keskustelu tuntuu olevan hiipumaan päin kaikilla osa-alueilla. Onko tämä sitä minun nostalgiatrippien kuvitelmaa, vai onko chairsoftaajat lopettaneet kokonaan niin viehättävän harrastuksen? Aika moni vanha sivukin on kuollut ja kuopattu. Onko joku uusi uusi foorumi, mistä en ole tietoinen, vai miksi näin?

Skenut.

Aika vähänlaisesti ( Edit, tulipas valittua huono sana, mutten nyt parempaakaan keksi. Yrittäkää ymmärtää) tuntuu nykyään olevan... Eipä sillä, eihän niiden järjestäminen helppoa tai ilmaista ole, propsit kaikilla jotka jaksavat! Mutta jotenkin.. No, jos vaikka vertaat ihmisten innostusta FPJ III:n ja minkään etusivun skenun kanssa, niin mitä ihmettä on tapahtunut? Tai pikemminkin, mitä hittoa minä olen missannut?

Tämän viestin pointtina oli lähinnä ihmetellä, mihin on kaikki se ihmismassojen innostus hävinnyt? Vai onko se hävinnyt? Ainakin Chairbornen Syys-Kotvan ilmottautuneiden listalla on mukavasti porukkaa, joten kyllä ihmisiä vielä homma kiinnostaa. Hivenen vielä itseänikin.

Heh, saa poistaa jos ei miellytä, mutta olisi silti mukava kuulla, onko tämä kaikki minun ja ystäväni harhaluuloa :)

Np. Iron Maiden - Wasted Years

Cheer's, viettäkäähän riehakas perjantai.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 2:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Suomalainen airsoft on paskaa. Ehkä muutkin ovat ymmärtäneet sen.

Lekan sivuja ei pahemmin päivitellä, kun ei ole aikaa. Lekan ylläpitäjä pyörittää myös suomen parasta sotatavarakauppaa ja siihen menee aikaa niin paljon, ettei muita pikkuprojekteja ehditä päivittelemään. Sama koskee Ryhmä Lekan järkkäämiä pelejä.. ei ole aikaa!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 2:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:36 pm
Viestit: 31
Paikkakunta: Helsinki
No se miksi 'lekan foorumi voi tuntua kuolleelta on tiukka kuri. Ei samoja aiheita, ei turhia kysymyksiä jotka selviävät kun vähän lukee pari sivua samaisesta vanhasta ketjusta. Monta ketjua koskien asiaa X voi olla perustettu jo pari vuotta sitten.
Saan silti sieltä ihan pätevät vastaukset mieltäni askarruttaneisiin kysymyksiin. Tähän vaikuttaa siis myös se, kun ei ilmesty mitään uutta niin tiheällä tahdilla, etteikö asiasta olisi jo keskustelua. Sen lisäksi varmaan aika paljon irkin puolella taidetaan pienempiä asioita käydä koko ajan läpi (itselläni ei ole mitään hajua tästä, arvaus vain) mitä ei välttämättä foorumilla jaksa kysellä.
Ja perinteiseen paskanjauhantaan löytyy ihan tajuttoman paljon muita foorumeita missä harrastaa moista. Tämä taitaa olla kaikkein asiapitoisin foorumi mitä itse tarkkailen.

Skenuista sen verta, että tässä on hyvää vauhtia talvi tulossa ja takana on aika sateinen kesä joka varmasti on tehnyt oman verotuksen järjestettävien pelien määrään. Mutta on niitä silti omasta mielestäni aika paljon ollut mitä olen vanhoja ketjuja katsellut.
Tämän lisäksi pitää muistaa kuinka paljon näitä puhkupyssyilijöitä jo löytyy ja pelipaikkojen vähyys, etenkin pk-seudulla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 2:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 11:30 am
Viestit: 588
Paikkakunta: Imatra
Kyllä kaikenlaista huomionarvoista asiaa on tapahtunut sitten lokakuun '07 (kuten esim. ilma-aseiden ja samalla kuula-aseiden luvainvaraistaminen ja uusien mielenkiintoisten asemallien julkaiseminen), mutta eipä Lekan miehillä ole näköjään ollut aikaa kirjoitella niistä, kuten ylempänä sanottiin.

Omassa kaveripiirissäni softaaminen on vähentynyt koko ajan. Kaikilla on (minä mukaaan lukien) niin paljon muita menoja ja tekemistä, että muovikuulapyssyily on jäänyt vähemmälle. Minun tapauksessani tämä ei ole niin huono asia, sillä tykkään enemmän aseiden hamstraamisesta & räpläilystä sekä purkamisesta yms, kuin itse sothimisesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 3:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Skenujen järjestämisestä voin sanoa, että ainakin pohjoisessa on kuluneen vuoden aikana pitänyt pelejen aikatauluja siirrellä tai jopa joitain jättää pois, ettei tule päällekkäisyyksiä.

Valtakunnallisella tasolla kalenteri on kohtuu hyvin kansoitettu.

Meillä päin näkyy selvästi se, että viikkopeli-innostus ei ole laantunut, eikä isompiinkaan peleihin ole vaikeutta saada osallistujia, kunhan pääsyvaatimukset ovat tarpeeksi geneeriset. Eli harrastajia on, mutta erikoistumis-into on selvästi laantunut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 3:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Missä vaiheessa airsoft-aseet on muka luvanvaraistettu?-)

Mut joo.. Sinäänsä kyllä ihan mielenkiintoinen väite tää "Suomalaisen airsoftin lama". Ehkä tota vois kuvata enneminkin skenen muutoksena. Se mikä mua itteänikin kummastuttaa on että sellasia uusia suuria vaikuttajia ei oo juurikaan noussu tästä uudesta porukasta. Vuosituhannen alkupuolella kaikki tunsi ne tietyt tyypit skenestä jotka ajo asioita eteenpäin. Nyt jotenkin tuntuu että tollasta samantyyppistä toimintaa ei juurikaan ole. Toisaalta nykypäivänä onkin varmasti vaikeempi organisoida uutta Chairborne/KT-VA:ta tai ryhmä Lekaa mitä tulee esim pelinjärjestämiseen. Siis tahoa jonka "kaikki" tuntee ja joiden peleihin matkustetaan vaan ihan sen takia että ne on ko. tahon järkkäämiä. Tää luultavasti johtuu ihan puhtaasti siitä että porukkaa on niin paljon että on vaikeampaa kerätä itelleen sellasta tiettyä valtakunnallista "mainetta" kuten tossa vuosituhannen alussa helposti tapahtu. Porukka kyllä järkkää ihan samalla tavalla pelejä, mutta semmosen tietyn maineen saamiseksi pitäis lyödä laudalta kaikki jutut jotka on jo tehty tähän mennessä.

Chairsoftin puolella on tavallaan sama homma. Vaikka näitä vanhoja saitteja (leka, jh.net ja neme) ei olla juurikaan päivitetty niin siltikään kukaan ei oo vain yksinkertaisesti pystyny organisoimaan mitään semmosta joka olis noussu varsinaiseen yleiseen tietoisuuteen ja jossa olis ollu sen ihmeelllisempää sisältöä. Tarkkailija.net nyt on oikeestaan ainut joka on mun mielestä ees yrittäny tosissaan. Sinäänsä hassua että kukaan ei oo ees yrittäny perustaa minkään tason "arvosteluportaalia" vaikka nykypäivänä portaalisoftia ei tarttee ees koodata ite vaan sivuston pystyttämiseen menee suunnilleen puoli tuntia. En mä nyt usko että kaikki kirjoittamaan kykenevät aktiiviharrastajat myyvät tekstejänsä pelkästään Softaajaan.

Mut joo ehkä tietynlainen aktiivivaikuttaminen on tällä hetkellä jossain laman tapaisessa. Vuosituhannen alkupuolella aktiiviset ihmiset ovat joko lopettaneet tai sitten pelaavat joko omissa peleissään, ulkomailla tai järjestävät yhdistystoimintaa. Nuoret puolestaan ei ilmeisesti uskalla lähteä ajamaan omia asioitaan tai sitten hukkuvat vain massaan.. Tiedä sitten.. Ehkä uusi vaikuttajasukupolvi nouseen tässä jossain vaiheessa..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 4:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 11:30 am
Viestit: 588
Paikkakunta: Imatra
Lainaa:
Missä vaiheessa airsoft-aseet on muka luvanvaraistettu?-)


Siis korjaan, niitä ei ole missään vaiheessa luvainvaraistettu, mutta lakialoite tästä kyllä tehtiin kuukausi pari sitten. My msitake.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 4:17 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Aina, kun olen mennyt viikonloppupelipaikoille, on siellä ollut paljon porukkaa, vaikka sää olis ollut paskakin. Pelejäkin on ollut niin paljon, ettei mulla ole ollut aikaa käydä edes puolessa niissä, mihin olis halunnut mennä. Lisäks Varusteleka myy enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja vaikka nykyään varmaan suurin osa asiakkaista ei ole airsoftia harrastavia, menee airsoft-kamaakin aina vaan kaupaksi niin paljon, kuin ehtii hankkia. Harrastuksen kasvusta on kertonut sekin, että pyssyfirmoja on tullut lisää, eikä yhtäkään ole lähtenyt pois.

Foorumikaan ei nyt ihan ole kuollut, kyllä mulla menee puol tuntia päivässä lukea kaikki läpi täällä. Kuten sanottu, niin paljon asioita on jo käsitelty, että kun paskanpuhuminen on kielletty. Suurin osa osaa lukea uutiset englannin kielellä airsoft-news.eu:sta, joten suomalaiselle uutisfoorumille ei sinänsä ole tarvetta.

Laadukkaiden nettiarvosteluiden vähäisyys on totta, mutta toisaalta porukka on nykyään tosi valveutunutta ja kirjoittaa foorumille vähemmän hyvin jäsennellysti paljon kovaa ja selkeästi löydettävää faktaa. Silloin kun mä aloitin kirjoittamaan artikkeleita, ei netistä kovin helposti löytynyt tietoa pyssyistä. Nykyään on sekin tilanne, että yhden artikkelin teksti saattaa vanhentua jo muutamassa kuukaudessa, kun valmistajat pukkaavat esille uusia malleja ja parantelevat jatkuvasti vanhoja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 9:59 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 02, 2006 11:12 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Tku
Naurahdin tuolle viestiketjun otsikon sanavalinnalle.
Airsoft ei mielestäni missään nimessä elä lamakautta. Osa airsoftista saattaa sellaista vaihetta elellä, mutta itse peliosuus mielestäni kukoistaa. Jaakonpojan tavoin mielestäni pelitarjontaa, niin suomessa kuin naapurivalloissa, on ollut enemmän kuin tarpeeksi eikä puoliinkaan tapahtumista ole päässyt, joihin on hinkunut.
Chairsoftaaminen taas, kuten jo todettu, taitaa jonkinlaista lamakautta elellä. Itse en osaa tuota sen kummemmin kommentoida, koska suurin painopiste on oman harrastamiseni kohdalla pelaamisessa ja kaverien kanssa hengaamisessa. Loppu "harrastamisestani" onkin huvin sijaan enemmänkin velvollisuuksia yhdistystouhuja askarrellessa, ja pidän jossain määrin lekan laudankin(muiden ohella) seuraamista osana tuota vastuuta. Kuinka ylläpitää organisaatiota jos ei seuraa kansallista ja kansainvälistä kehitystä?

Kuten Gravewindkin tuossa ehdotti, on mahdollista että uuden sukupolven sankarit avaavat sanaiset arkkunsa ja täyttävät suomalaiset airsoft-sivustot viisaudellaan. Kolumneja ja arvosteluja alkaa taas pukata joka tuutista kunnes voidaan todeta, että aika on kypsä ja vuorostaan nämä henkilöt saatetaan asettaa vastuulliseen asemaan ja pyörittämään suomalaisia airsoft-organisaatioita. Pikkunilkeistä airsoftjumaliksi. Olen nimittäin melko varma siitä, että muun elämän ohella kiireitä ennen niin aktiiviislle kirjoittelijahahmoille luo nykyään myös oman alueensa airsoft-yhdistykset tms. On myönnettävä, ettei näihin puuhahommiin nyt ihan liikaa tunnu ihmisillä olevan aina hinkua(ja jos on niin usein vääristä syistä) ja henkilö, jolla näkemyksiä ja sanottavaa riittää ajautuu helposti mukaan järkkäilyyn, jolloin saattaa äkkiä huomata ettei olekaan enää aikaa kirjoitella joutavia.

No, tässä taas minun näkemykseni. Pelipuolella on vaikea huomata minkäänmoista lamaa kun säästä riippumatta pelipaikalle vaivautuu se puolen sataa päätä, lippaat ja akut ladattuina. Viikosta toiseen pelipaikalla näkyy uusia kasvoja. Joskus uusien kasvojen joukosta löytyy myös nitä todella vanhoja tuttavuuksia, joilla ympyrä on sulkeutunut: muutaman vuoden hiljaiselo on päättynyt ja vaihdin napsautetaan jälleen sarjatulelle.

Lähdenpä kiillottamaan saappaitani, viikon päässä Turussa jytkyy ja jytisee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Su Syys 14, 2008 3:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 11:00 am
Viestit: 8
Paikkakunta: Kerava
Täytyy sanoa, että omia tuntojani vastasi ensimmäinen postaus erittäin hyvin. "Suomalainen airsoft on paskaa" -kommenttikin herätti hilpeyttä, sillä voin tavallaan tunnistaa tuon ajatusmaailman itseltänikin. "Katkeroituneet softaajat" -ryhmään luokiteltavia ihmisiä näkee foorumikeskusteluissa yhä enemmän.

Lajin kasvu on tosiaan siirtynyt vahvasti tuonne pelipuolelle, netti on jäänyt aika sivuun. Suomenkielistä mediaa tuotetaan yhä vähemmän, kun se tosiaankin vanhenee hieman turhan nopeasti tuottamisen vaivaan nähden.

No, kaikesta huolimatta laitettiin juuri äskettäin Tarkkailija.net uuteen uskoon (mitäs pidätte?), ja katsellaan josko se toisi yhtään eloa netin puolelle. Omasta puolestani olen toiveikas, että suomenkielisenä mediana se toisi jotain lisäarvoa yhdistellessään tietolähteitä, vaikka en voi kieltää etteikö lähteinä suurimmaksi osaksi toimisi Airsoft-news.eu ja Arnies. Kovasti ollaan tietysti yritetty saada jotain yhteisöllisyytä ja sitä kautta paikallisuutta uutisten keruuseen, mutta aika harvaksi on osanotto jäänyt. Tiedon löytyminen englanniksikin (ja aikaisemmin) tietysti syö motivaatiota kirjoittaa asiasta suomeksi. Vai onko kyse siitä, että harrastajien eri ryhmittymät jakavat tiedon mielummin vain omassa ryhmässään?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Su Syys 14, 2008 8:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:51 pm
Viestit: 897
Paikkakunta: Charleston, South Carolina
Nimi: Kalle-Erik Vähäkylä
Lainaa:
Vai onko kyse siitä, että harrastajien eri ryhmittymät jakavat tiedon mielummin vain omassa ryhmässään?


Jos jolla on jotain oikeasti sanottavaa, ei kukaan kuuntele. Jos joku taas inisee jotain turhaa airsoft-paskaa, ei ketään kiinnosta. Kai sitä tietoa jaettaisiin, jos joku joskus kuuntelisikin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Ma Syys 29, 2008 2:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 6:02 pm
Viestit: 40
Itse uskon ainakin omalla kohdallani jotta tuo "ryhmittymät" ovat se mikä näyttää ehkä sivullisen silmiin jotta homma hiipuu tai jotain vastaavaa. Ennen kaikki olivat yhtä iloista tai vähemmän iloista massaa, ei ollut tehopelaajia, fiilistelypelaajia, milsimaajia tai mitään muutakaan. Nyt on tullut näitä kuppikuntia jotka vievät osittain omaa ideologiaan eteenpäin, joten vaikkakin harrastajia on varmasti tullut lisää, on tämä "perus airsoft" jäänyt statukseen joka ei kaipaa mitään tiedonlähteitä. Pääasia on että mätetään. Muut ala-lajikkeet taas jakavat tietonsa miten jakavatkin, mutta kirjoittaminen näissäkin on vähäisempää, vaikkakin kirjotettavaa olisikin paljon. Tämä selittää myös sen, miksi tällaisia chairborneja tai lekoja ei voi oikein syntyä enään, ainakaan puhtaasti positiivisessa mielessä. Tästä on tullut enemmänkin meininki että peleihin jotka tietty taho järjestää, tullaan tai sitten ei tulla juuri sen tähden että ne ovat tietyn tahon järjestämiä. Kaikkia ei voi, eikä ole tarvettakaan enään mielyttää.
Summasummarum: Henkilöitä jotka käyttävät lelupyssyjä harrastuksensa tukena on varmasti tullut enemmän, mutta ne eivät ole niin näkyviä kuin ennen, kunnes kriittinen massa saavutetaan myös näissä kuppikunnissa. Tämä vie varmasti oman aikansa. Jotkin kuppikunnat eivät edes halua kasvaa kovin isoiksi, saatikka näkyä juuri missään.
Mitä tulee suomalaisen airsoftin paskuuteen, niin mitä se airsoft nykyään edes merkitsee? Itse sanon harrastukseksi suoraan milsim, en airsoft, koska en oikeasti tiedä mitä se edes tarkoittaa tänäpäivänä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Ma Syys 29, 2008 3:30 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Nojaa, ennen PFOR4-peliähän tilanne oli paljon pahempi, eli oli toisiaan kyräileviä kuppikuntia ja ristiin ei menty pelaamaan ja muutenkin oltiin aika lapsellisia. Ainakin mä olin. Sitten siellä kun tavattiin vähän toisiamme, havaittiin, että yhtä huonoja ihmisiä kaikki ollaan, ja sen jälkeen skenen suurimmat olivat hetken aikaa aktiivisia, kaikki tunsivat kaikki ja kun järkkäävälläkin taholla oli paljon vielä kokematta, oli simppelitkin pelit uutta ja hienoa. Nyt uudemmat harrastajat eivät ole saaneet samanlaista suuremman luokan meininkiä käyntiin.

Kyllä mä edelleen järkkäisin pelin pari vuodessa, jos olis joku uus, helppo pelialue, jota koettaa. Vihtijärvi on vähänniinkuin koettu juttu jo, ja muut potentiaaliset pelialueet ovat yli 150km päässä, mikä on vähän liian pitkä reissu, jotta minä ehtisin järkätä peliä. Jos jollain on Uudeltamaalta pelialuetta ja haluaa tehdä sen isoille joukoille tutuksi Lekan kanssa järkättävällä massatapahtumalla, ottakaa yhteyttä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Ti Joulu 16, 2008 12:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 08, 2004 1:16 pm
Viestit: 3
Paikkakunta: Kirkkonummi, Veikkola
Samaa mieltä lamasta, nytkin pelikalenteri tarjoaa vain yhtä peliä ja pelejä on peruttu pitkin vuotta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Ti Joulu 16, 2008 5:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 07, 2008 10:25 am
Viestit: 46
Paikkakunta: Jalasjärvi
No mitä väliä jos pelikalenterissa on yksi peli? Todistaako se lamaa? Nyt vain ei ole mikään paras kausi skenaarioille


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Ti Joulu 16, 2008 5:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 4:39 pm
Viestit: 248
Paikkakunta: haukipudas
Eipä niitä paljoa ollut kesälläkään. Meilläkin oli aikoinaan(2v sitten) päälle 30 pelaajaa helposti viikkopeleissä ja kuinkas ollakkaan, meitä on nyt keskimäärin jotain 8. Ja sitten verrataan vaikka nuita isompiakin pelejä, niitäkin oli 2v sitten muistaakseni ainakin 5+ ilmoitettu, nyt vain 2.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Ti Joulu 16, 2008 8:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 11:10 am
Viestit: 396
Paikkakunta: Kouvostoliitto
No kun keskikalja, tytöt yms, mopot ja autot jne. alkavat kiinnostaa enemmän jossain vaiheessa, häviää yhdeltä ikäluokalta osittain peli-into. Jotkut tympääntyvät aina saman vkl-pelin jauhamiseen eikä ihan liikaa ole oikeasti erinomaisia skenaarioita tai skenuideoitakaan. Vanhemmasta sakista tympäännytään myös helposti "lapsisotilaisiin". Toisille taas "kaikki on jo nähty Suomessa, vain Perketti Ruåttissa jaksaa kiinnostaa, tai muuallakin joku muu sellainen". Toiset eivät kiinnostu enää jenkkijeestikutakuterroristijahdeista tms.
Syitä on tolkuttoman monia. Ja tuo ns. airsoft-lama on myöskin suhteellista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoftissa lama?
ViestiLähetetty: Ti Joulu 16, 2008 10:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Meilläpäin viikkopelien kävijämäärät ovat reippaassa nousussa edelliseen vuoteen verrattuna. Sekä sisällä että ulkona. Sisällä 20-30 pelaajaa 1-2 krt viikossa ja ulkona siinä 40 tienoilla keskimäärin, kerran viikossa.

Sen verran on painetta, että on ollut pakko yhdistyksen kautta alkaa etsimään uusia pelialueita. Senkin takia, että ensi vuoden isommille skenuille saataisiin uusia "kunnaita koluttavaksi".

Mulla ei ole mitään tietoa muun Suomen meiningeistä, mutta ainakin Pohjanmaalla, Lapissa ja Kainuussa on kuuleman mukaan sama meininki; harrastajapohja laajenee. Tämä tosin on tarkoittanut myös sitä, että erikoisempiin skenuihin on vaikea saada väkeä, ja esim. varusterajat täytyy pitää suhteellisen matalalla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com