Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Su Huhti 28, 2024 3:03 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mielipiteitä pelimaksuista
ViestiLähetetty: La Touko 15, 2004 1:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 17, 2004 5:13 pm
Viestit: 122
Paikkakunta: Pori
Isommat pelit maksavat yleensä enemmän tai vähemmän, oletko valmis pulittamaan euroja hyvin järjestetystä pelistä?

Henkilökohtaisesti maksan mielelläni pelimaksun, kunhan pelimaksu on kohtuullinen ja todistettavasti käytetty muuhun kuin järjestäjien kaljoihin. Jotakin konkreettista pitää olla näkyvillä. :D

Kuitenkin on varmaa että pelinjärjestäjät joutuvat maksamaan "omasta pörssistään" jonkin verran juoksevia kuluja. Täten onkin kohtuullista että nämä kulut jaetaan osallistuvien pelaajien kesken. Kuitenkin ei ole suotavaa, että pelinjärjestäjät tekevät "voittoa" pelistä.

Kuitenkin esimerkiksi 10-15 euroa on täysin turhaa maksaa pelistä, johon ei ole panostettu rahaa. Tulee rahastuksen maku.

[Muokkaus] Viestiketju siirretty oikeaan paikkaan. Pelit ja tapahtumat ketju on peli-ilmoituksia yms. varten, siis missä ja milloin pelataan.


Viimeksi muokannut Matti päivämäärä Su Tammi 08, 2006 1:32 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 15, 2004 3:24 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Nojaa, itse olen valmis maksamaan, kunhan järjellisyyden rajoissa pysyy.

Pelin järjestäminen, ilman valtavia proppimääriäkin, on kuitenkin varsin kova homma, enkä näe mitään syytä, miksei pelinjärjestäjä voisi pyrkiä pääsemään voitolle peleistä. Varsinkin jos summa on sen 5-7e.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 15, 2004 3:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 12:42 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Vantaa, Korso
Toistan muiden mielipiteet, eli olen valmis maksamaan hyvin järjestetystä pelistä pelimaksun. Ymmärrän myös jos pelinjärjestäjä tahtoo pientä voittoa vaivoistaan, mutta mitään 'Rikastu yhdessä viikonlopussa'-maksua en tahdo. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 15, 2004 3:39 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 3:34 pm
Viestit: 223
Paikkakunta: Kuopio (Puijonlaakso)
Pelinjärjestäminen on kovaa hommaa ja siinä on paljon taloudellisia riskejä. Pelinjärjestäjien työ ei rajoitu pelipaikalla kekkuloimiseen, vaan tehtävää on paljon ennen peliäkin ja vieläpä sen jälkeen. Tietääkseni kaikki suomen airsoft-pelit järjestetään talkootyönä. Kaikki pelaajat ovat mukana omalla panoksellaan.

Suomen suurin airsoft-skenaario maksaa 20 euroa, mutta mielestäni tuo on melko halpaa, kun proppejakin on järjestetty niin runsaasti. Itse maksan pyydetyt pelimaksut, vaikka ihmeempiä proppeja ei oltaisikaan järjestetty. Suomessa on niin vähän isoja pelejä, että sen täytyy olla merkki pelien järjestämisen vaivalloisuudesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 15, 2004 5:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 10, 2004 8:25 pm
Viestit: 405
Paikkakunta: vantaa
Samaa mieltä Luostarin kanssa. Suomessa kun pelejä ei ihan joka viikonloppu ole niin kyllä tuon 20e voi maksaa, kyllä sile uskoakseni vastinetta tulee ina tarpeeksi. Jostakin olen lukenut että jenkeissä joidenkien pelien pelimaksu oli 45 dollaria tai ylikin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 15, 2004 5:49 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Jos FPJ3 pelimaksu hatuttaa, voi verrata jenkkiläiseen 'Nam -peliin. 84$ pelimaksu ja päälle kuulat on ostettava pelinjärjestäjiltä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 15, 2004 9:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Itse en ymmärrä tuota "voittoa ei saa tehdä"-mentaliteettiä. Jos panostaa yli puolen vuoden ajan pelin kirjoittamiseen, pelialueen rakentamiseen yms yms, niin miksei siitä saisi kerätä itselleen edes hieman vaivanpalkkaa? Tietenkään se ei saa olla "rikkaaksi viikonlopussa"-rahastusta huonolla pelillä ja nollapropeilla.

Itse en jaksa inistä pelimaksuista, jos ne tuntuvat liian korkeilta siihen nähden mitä voi peliltä odottaa, jätän osallistumatta, niin helppoa se on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 16, 2004 12:23 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 10:02 pm
Viestit: 480
Paikkakunta: Helsinki
Suomessa on kuitenkin sen verran vähän skenaariopelejä vuodessa, varsinkin "perusteellisesti" suunniteltuja ja propattuja, että niistä on valmis maksamaan enemmän kuin nimellishinnan.

Vaikka en ole koskaan ollut järjestämässä yhtään peliä, voin kuitenkin muun kokemuksen perusteella antaa rehelliset hatunnostot kaikille jotka viitsivät uhrata vapaa-aikaansa, muiden pelaajien elämyksen ja viihtyvyyden puolesta, näitä pelejä järjestämällä. :)


Ps. FPJ maksut myöhässä.
t. 15€ :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 16, 2004 12:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 4:52 pm
Viestit: 95
Paikkakunta: Teuva
Minä olen tottunut siihen, että ei väliä maksuilla, kunhan pääsee pelaamaan. Kyllä minä ainakin ymmärrän, vaikka siitä menisi vähän järjestäjille 'vaivanpalkkaa'.

Sitten en ymmärrä sitä, miksi ruikuttaa noista pelimaksuista. Tähän mennessä kyllä mielestäni suurin osa pelien hinnoista ovat olleet kohtuullisia. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät ole rikkaita ja he mielellään ottavat selvää, mihinkä rahansa pistävät. Mutta kyllä 20e on suhteessa kyllä sen verran vähän (vrt. USA:laiset scenut) että sen voisi kuvitella maksavansa hyvästä peliviikonlopusta ja hyvistä propeista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 16, 2004 12:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 05, 2003 6:39 pm
Viestit: 324
Paikkakunta: Vaasa
Hinnoista winettäjiä voisi vaikka sakottaa seuraavan skenaarion maksuissa, kyllähän se on vittumaista kun yksi suunnittelee vaivalla hienon pelin, ja siitä sitten valitetaan miten ´´kallista´´ osallistuminen on kun on hankittu kunnollisia proppeja eikä edes ansaitse siitä palanutta puupenniäkään (saatikka senttiä). :x


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 16, 2004 12:46 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Muutaman pienehkön pelin (DOBBS-jatkumo) järjestäneenä osaan sanoa, että n. 70 hengen pelissä, joka kestää n. 8h on jo aika paljon väkertämistä. Larpeissa (, joita olen järkännyt myös) on työtä vielä enemmän...

Pelinjärjestäjät (ainakin hyvät sellaiset) siis oikeasti näkevät vaivaa pelin järjestämisen eteen ja kuluja tulee muussakin muodossa kuin proppeina, ja aikaakin kuluu paljon. Miksei järjestäjällekin voisi siis jäädä pientä vaivanpalkkaa? Tietysti ihan oikeaa palkkaa pelien järjestämisestä on melkein mahdotonta saada, koska siihen kuluu niin käsittämättömän suuri määrä aikaa, että tuntipalkka jää pakostakin pieneksi... Kuitenkin. Pelinjärjestejällä on mielestäni (panostuksesta riippuen) oikeus ottaa se muutaman kympin kaljaraha, ja suuresta vaivannäöstä vähän enemmän (vrt. Rokkes ja PFOR4...=P).

Tuli siis ilmeisen selväksi, etten ymmärrä miksei järjestäjä saisi ottaa peleistään voittoa. Sitten itse pelimaksuihin...

Pelimaksut ovat mielestäni Suomessa varsin kohtuullisella tasolla. Kallein peli taitaa olla sen 20euroa (kuitenkin neljältä päivältä sisältäen ruokaa ja vaikka mitä). Nemesiksen sisäpeliareenan käyttömaksu (5eur) on sekin suorastaan halpa. Tavallinen skenaariotäyteinen päivä maksaa useimmiten jopa alle 5eur. Hinnoissa ei ole mielestäni mitään nipottamista. Ja jos jollakin on, niin jättäköön pelin väliin. Tavalliset viikonloppupelailut eivät ainakaan toistaiseksi maksa mitään.

Toisaalta, sopii muistaa, että maksavalla "asiakkaalla" on myös tiettyjä oikeuksia, joten (huonon) pelin järjestäminen vain rahastusmielessä ei ole eettisesti oikein. Noita oikeuksia ei kuitenkaan tulisi myöskään vääristää niin, että pelaajat saavat nillittää järjesteäjälle siitä, ettei peli ollut juuri halujen mukainen... Jos on valittamista, niin järjestäkööt oman pelinsä tai olkoot pelaamatta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 18, 2004 7:40 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 15, 2004 6:41 pm
Viestit: 26
Paikkakunta: Kemi
Kyllä ne maksut ovat täällä Suomen puolella olleet tähän saakka melko järjellisiä. Hinta-laatu-suhde se ratkaisee. En itse kyllä yli kahtakymppiä jostain päivän, parin pelistä maksaisi. :?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 18, 2004 1:46 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 03, 2003 2:44 pm
Viestit: 228
Elukka kirjoitti:
Toisaalta, sopii muistaa, että maksavalla "asiakkaalla" on myös tiettyjä oikeuksia, joten (huonon) pelin järjestäminen vain rahastusmielessä ei ole eettisesti oikein. Noita oikeuksia ei kuitenkaan tulisi myöskään vääristää niin, että pelaajat saavat nillittää järjesteäjälle siitä, ettei peli ollut juuri halujen mukainen... Jos on valittamista, niin järjestäkööt oman pelinsä tai olkoot pelaamatta.


Suomessa pelejä on niin vähän, ettei kuluttajalla ole "varaa" äänestää lompakollaan. Tämän takia minusta pelinjärjestäjien pitäisi ottaa myös palautetta vastaan, siis asiallista sellaista tietty. Jotta voi kehittyä, pitää tietää mitä parantaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 18, 2004 3:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Wilzun kanssa olen täysin samaa mieltä.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen; kyllä, olen valmis maksamaan pelistä suuriakin summia, mutta toisaalta, jos peli haiskahtaa rahastukselta, en sellaiseen peliin lähde ollenkaan.

Toki joskus varmasti tulee myös virhearviointeja, mutta silloin täytyy antaa palautetta. Fiksusti, ei inisemällä / vittuilemalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 18, 2004 6:44 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 15, 2004 6:41 pm
Viestit: 26
Paikkakunta: Kemi
jdoe kirjoitti:
Toki joskus varmasti tulee myös virhearviointeja, mutta silloin täytyy antaa palautetta. Fiksusti, ei inisemällä / vittuilemalla.


Täysin samaa mieltä. Ei pidä heittäytyä sellaisissa asioissa lapselliseksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 08, 2006 11:47 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:36 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Jyväskylä
Taas ovat vanha ja etenkin ensikesän tapahtumat herättäneet paljon keskustelua pelimaksuista. Ihmetellään mihinkä valtavat rahamäärät oikein menevät? Rohekeimmat uskaltavat veikkailla että omaan pussiin.

Olenkin jo pitkään miettinyt tätä ihmeellistä keskustelun aihetta. Jotkut tuntuvat olevan kovasti sitä mieltä että pelin järjestämiestä ei saa jäädä voitolle. Yhtään perustelua en ole asialle kuullut. Heti ollaan veropetoksesta syyttämässä. Monesti keskusteluissa on menty mielestäni naurettavuuden rajamaille.

Otetaan esimerkiksi noin kuuden tunnin mittainen ohjattu melontareissu. Hintaa reissulla olisi noin 80e per naama. Miettisitkö reissun jälkeen että "jotainhan yrittäjä tästkin meni nettoamaan vaikka ei saisi. Eihän se missään sanonut että tekisi tällä voittoa. Kertoi vain järjestävänsä tälläisiä"

Kuten esimerkin yrittäjä aivan samaan tapaan myös isomman pelin järjestäjä on joutunut suunnittelemaan, tekemään hankintoja ja käyttämään paljon aikaa homman valmistelemiseen. Ja tuskimpa ne työt vielä loppuu siihen mihin me asiakkaat sen näämme päättyvän. Miksi siis pelin järjestäjä ei tästä sitten muka saisi netota yhtään? Miksi voitto rahoilla ei saisi ostaa vaikka sitten sitä kaljaa jota niin kovin usein esimerkkinä käytetään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 08, 2006 12:21 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Jos melontareissun järkkääjän teot jää siihen, että tarjotaan paikka missä meloa ja ehkä jopa kanootti, niin kyllä minä kitisen siitä, etten saa mitä olen maksanut.

Ehkä sama on kuulapyssyilyssäkin? Useimmat järjestäjät tarjoavat alueen ja jotkut hassut osapuolirajat & "syitä" räimiä sitä vastustajaa. Eli justiinmelkeen sitä samaa mitä viikonloppuisin. Ja siitä vielä maksetaan aika summia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 08, 2006 12:33 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Mulla on nyt sellainen tilanne, että jos järjestän peliä, on se leipätyöstä pois = minä saan vähemmän rahaa (ja asiakkaat suuttuvat jne). Jos vielä järkkäisin pelin, tekisin sen yrittäjänä. Sellaisessa ei taas nykyisillä summilla ole mitään järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 08, 2006 12:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 07, 2003 9:37 am
Viestit: 283
Paikkakunta: Kuopio
Turhan pitkälle menevä ajattelu tässä asiassa mädättää vain koko systeemin. Minusta olisi paras, jos hinnat pysyisi samalla tasolla kun tähän asti ja homma pidettäisiin simppelinä ja enemmän talkoohenkisenä. Siinä vaiheessa, kun aletaan tätä hommaa tekemään vain voiton takia, ollaan minusta menty askel huonompaan suuntaan. En kuitenkaan kiistä, etteikö pelinjärjesäjällä olisi "oikeus" ottaa pientä korvausta näkemästään vaivasta.

Vaikka pelissä ei näennäisesti olisikaan tarjolla muuta, kun näennäiset "syyt" ampua toisia ja tarjottu alue, on taustalla usein paljon pelaajille näkymätöntä työtä. Varsinkin, jos pelistä halutaan saada toimiva ja sujuva. Jo pelipaikan hankkiminen voi olla melkoisen työn takana.

Mielestäni myöskin rahaa kannattaisi käyttää vain välttämättömään peliä järjestäessä. Eli näkyvät ja hyödylliset propit jne. Jos pelissä on yksi rekka, jonka kyytiin ei pääse edes kymmenesosa pelaajista ja se pari kertaa vilahtaa, niin kannattaa jo miettiä kannattaako kyseiseen proppiin investoida. Sama kaikessa muussakin. Tähän asti parhaina proppeina ovat toimineet savukranaatit luomaan tunnelmaa taistelussa ja hiekkasäkeillä varustetut kunnon linnoitteet. Näistä ei käsittääkseni kovin suuria kustannuksia ilmaannu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 8:27 am 
Poissa

Liittynyt: La Elo 09, 2003 2:19 pm
Viestit: 75
Paikkakunta: Loimaa
Nimi: Sami Laaksonen
Suurin ero tuon mainitun melontaretken ja airsoft-tapahtuman välillä lienee se, että melontaa tarjoaa yritys, airsoftia yksityishenkilöt tai yhdistys. Yrityksellä on palkattuja työntekijöitä, yhdistystä pyöritetään vapaaehtoistyöllä. Yrityksellä on rahallisia velvoitteita valtiovaltaa ja työntekijöitään kohtaan, joista yleishyödyllinen yhdistys on vapautettu. Palvelun tuottajien kannalta näitä ei siis kannata vertailla, mutta loppukäyttäjän kannalta tilanne onkin aivan toinen.

Jos kaikki pelinjärjestäjät investoisivat vain sellaisiin oheistuotteisiin, jotka hyödyntävät suoraan itse airsoftia, miten eri tapahtumat eroaisivat toisistaan? Jos niillä peruspropeilla, jotka tukevat parhaiten pelaamista, yrittää rakentaa jotain taustamaailmaa, törmätään nopeasti ilmiöön "Sama peli, eri nimi". Tietysti peruskomponenteista saadaan toimivaa peruspeliä, mutta eikö kukaan halua sen enempää? Jos haluaa, siitä varmasti on myös valmis maksamaan, edellyttäen tietysti, että isommalla rahalla myös saa enemmän.

Tulkitsen viittauksen kuorma-autoon ainakin osittain kommenttina Chairbornen järjestämiin tapahtumiin, koska ainakin tietääkseni ainoat kuorma-autot, joita Suomen airsoft-peleissä käytetään, ovat meidän hallinnassamme. Pyrkimyksemme on omissa tapahtumissamme hyödyntää ajoneuvoja mahdollisimman tehokkaasti, ts. ottaa mahdollisimman suuri hyöty investoinnistamme. Toisaalta hyödyntämisvaiheessa joudumme huomioimaan myös käyttökustannukset, jotka nykyisen bensiininhinnan, 6-litraisen venäläisen moottorin ja kuuden tonnin painon yhdistelmällä ovat "riittävät". Olemme kuitenkin pyrkineet siihen, että ajoneuvoista kuten muistakin propeistamme pääsevät hyötymään mahdollisimman monet. Hyöty ei kuitenkaan aina ole pelkästään sitä, että pääsee lavalle istumaan. Toisaalta itse tapahtumalle tuleva hyöty ei välttämättä näy pelaajille mitenkään. Muutaman tonnin kantokyvyllinen, maastokelpoinen ajoneuvo on suhteellisen kätevä laite peliä järjestäessä.

Mikä sitten on välttämätöntä pelin järjestämisessä? Onko esimerkiksi pelaajille tarjottava juomavesi ja lämmin ruoka välttämätöntä? Ei varmastikaan, mutta ainakin itse koen sen suurena plussana. Kuka hyötyy offgame-alueelle tulevasta sähköstä? No organisaatiokoneiston lisäksi ainakin ne, joiden akku hyytyy kesken pelin tai muuten vaan ihmiset, jotka haluavat vielä illallakin nähdä kaverin naaman. Välttämättömiä satunnaiselle kävijälle eivät varmasti ole myöskään saniteettitilat(ts. puuceet ja kusipaikat), mutta vakituisemmat käyttäjät ja erityisesti alueen omistajat varmasti arvostavat, ettei joku kerta puun juurakkoa lähemmin tutkiessa törmääkään johonkin eloperäiseen, ihmislähtöiseen. Eivät varmaan millään tavalla välttämättömiä asioita, mutta paljon elämää helpottavia asioita, ja kaikki ne maksavat.

Uskoisin yhden syyn pelimaksujen nousuun olevan se, että asioita on alettu tehdä kunnolla, paremmin kuin ennen. Toimivan organisaation on paljon helpompi järjestää kuin muutaman yksittäisen ihmisen. Toisaalta uskon, että kuluista on alettu pitää tarkemmin kirjaa, eikä pelimaksua enää määritetä näppituntumalla, vaan jonkunlaiseen laskelmaan pohjaten. Jos sadan henkilön pelissä tehdään 2e/pelaaja tappiota, jää maksettavaksi 200e, 500 hengen pelissä puhutaan jo tuhannesta eurosta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 5:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
samilisko kirjoitti:
Toisaalta hyödyntämisvaiheessa joudumme huomioimaan myös käyttökustannukset, jotka nykyisen bensiininhinnan, 6-litraisen venäläisen moottorin ja kuuden tonnin painon yhdistelmällä ovat "riittävät". ... Muutaman tonnin kantokyvyllinen, maastokelpoinen ajoneuvo on suhteellisen kätevä laite peliä järjestäessä.
...
Onko esimerkiksi pelaajille tarjottava juomavesi ja lämmin ruoka välttämätöntä? Ei varmastikaan, mutta ainakin itse koen sen suurena plussana.


Kulkuneuvo on toki kätevä olla olemassa, mutta toisaalta: onko rohmusyöppö venäläinen vempele se taloudellisin tapa kuljettaa roinaa peliä järjestettäessä? Jollei, niin tulisiko pelin järjestäminen edullisemmaksi (l. pelin hinta laskisi) käyttäen jotain vaihtoehtoista ratkaisua. Proppikäyttö pelin aikana taas on eri asia. Jos/kun pelaajat ovat valmiita maksamaan siitä, että pelipaikalla pörrää (tai vaikkei edes pörräisi, mutta on ainakin taputeltavana) iso tekninen laite, homma on bueno, ja kaikki ovat onnellisia. Kanoottiretkiesimerkkiä mukaellen tämäkin tosin kuulostaa metkuilulta: retken järjestäjäketale ostaa osallistumismaksuilla itselleen hienon kanootin osallistujien ihailtavaksi.
Jokainen voi tosin mielessään pohtia, onko suurensuurten pelien proppiroju (esim. mainittu venäläinen kuorma-auto) sellaista, että pelinjohto tekee vilunkia pisnestä vai palveluksen ihmiskunnalle ostaessaan ko. rojua nurkkiinsa roikkumaan.

Siinä vaiheessa, kun pelaajille on luvattu juomavesi ja ruoka, alkaa olla melko välttämätöntä, että lupaus myös pidetään. Lisäksi monen vähäpätöisemman asian suhteen koen suurena plussana sen, että saan sitä, mistä olen maksanut. Jos/kun järjestelyt kusevat, niin vitutus on vitutusta, ja syypäänä on ensisijaisesti taho, jolle olen maksun suorittanut, riippumatta siitä, millä hankintaportaan/suunnittelun/toteutuksen tasolla kämmi on käynyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 5:35 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
mrq kirjoitti:
Proppikäyttö pelin aikana taas on eri asia. Jos/kun pelaajat ovat valmiita maksamaan siitä, että pelipaikalla pörrää (tai vaikkei edes pörräisi, mutta on ainakin taputeltavana) iso tekninen laite, homma on bueno, ja kaikki ovat onnellisia.

Paitsi että Keltaisemman uhan perusteella voisi sanoa, ettei se nyt niin mageeta ollu maksaa kovaa hintaa mageista vempeleistä ja istumisesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 5:44 pm 
Poissa

Liittynyt: La Elo 09, 2003 2:19 pm
Viestit: 75
Paikkakunta: Loimaa
Nimi: Sami Laaksonen
mrq kirjoitti:
Kulkuneuvo on toki kätevä olla olemassa, mutta toisaalta: onko rohmusyöppö venäläinen vempele se taloudellisin tapa kuljettaa roinaa peliä järjestettäessä? Jollei, niin tulisiko pelin järjestäminen edullisemmaksi (l. pelin hinta laskisi) käyttäen jotain vaihtoehtoista ratkaisua. Proppikäyttö pelin aikana taas on eri asia.


ZIL:n ja jonkun muun vastaavalla suorituskyvyllä varustetun kulkineen hintaero on sitä luokkaa, että sillä hinnalla kyllä ostaa jonkun litran bensaakin. Sama koskee myös diesel-moottoria, ja oikeastaan myös kaasuttimen vaihtoa, joka olisi ensimmäinen askel matkalla vähemmän janoiseen rakkineeseen. Eikä sitä bensaa niin kovin paljoa loppujen lopuksi pala, että mitään merkittävää eroa pelimaksuun tulisi.

Todettakoon vielä ensimmäiseen viestiini liittyen, että olihan Keltaisemmassakin Uhassa ainakin yksi kuorma-auto käytössä. Unohtui. Pahoittelen. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 8:03 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 10:00 am
Viestit: 3
Heitetäämpä oma rikka soppaan ja mietiskellään hiukan.

Useampia pelejä järjestämässä olleena (Larppeja ja Airsoftia) voisin kommentoida osallistumismaksua. Kaikissa peleissä hinta on pyritty laskemaan niin alas kuin vain järkevästi on mahdollista. Kallein peli mitä olen ollut järjestämässä on tainnut kustantaa pelaajille 7-8 €. Siihen tosin kuului leirikeskuksen vuokra, äänentoisto laitteistoa, sapuskaa, peliä kahdelle päivälle ja osan kustannuksista korvasi vielä nuorisotoimi ja Mahiksen tuki. Ei paha mielestäni.

Joka tapauksessa kaikki pelit ovat menneet budjetin osalta hyvin lähelle +/- 0 eli ei voittoa ole tullut ja aikaa on kulunut paljonkin. Eli tuntipalkasta on turha puhua. Harrastuksena näitä pelejä tehdään.

Palautetta olisi vain mukava saada, jotta voisi parantaa aina seuraaviin peleihin. Kuitenkaan palautetta ei yleensä tule muutamaa "ihan hyvä" kommenttia lukuunottamatta.

Yleensä kommentit pelin hyvyydestä tai huonoudesta löytyvät tämän tyyppisistä ketjuista sitten joskus tulevaisuudessa. Se ei enää auta muuttamaan seuraavaa peliä.

Itse olen valmis maksamaan kyllä tuon 20€ pelistä jos muut kustannukset pysyvät kurissa. Tarkoitan muilla kustannuksilla, bensaa, juna/linja-autolippua yms.
Peleihin osallistumisen kokonaishinta voi nousta melko korkeaksikin kun oikein alkaa laskemaan ja itse osallistumismaksu on vain pieni osa kaikista kuluista. Miettikääpä sitä. :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2006 10:28 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Työtä voi tehdä joko ilmaiseksi tai rahasta.
Työlle voi joko omistautua ja tehdä hyvin tai tehdä piittaamatta lopputuloksesta.

Itse ainaskin osaan kumman hyvin omistautua näennäisen turhalle työlle, koska saan siitä palkkaa.

Oletetaan että järjestäisin pelin metsäalueelle, johon olen pyytänyt peliluvat maanomistajalta. Olen pystytellyt viime yön pelialueelle vieville teille ajo-ohjekylttejä. Menneen viikon olen ehkä parin ahkeran kaverin kanssa roudannut paikalle (bensaa syövällä Toyotalla) autonrenkaita ja muita linnoitusvälineitä, mitä jokamiessoftaajalla nyt sattuisikaan autotallistaan löytymään. Autonrenkaat nyt ovat sattumoisin budjettivalinta, koska en ole pyytänyt pelimaksua eikä ole rahaa ostaa "uusia" proppeja. Bensat ikävä kyllä joudun itse maksamaan, ajometrejä tuli useita. Kyllähän se vähän harmittaa, mutta pääsenpähän ainakin sarjaa lasettamaan, eikun... Enpäs pääsekään, minähän olenkin järjestäjä ja pitää valvoa ettei kukaan perseile :P

No, pitänee repiä hyvä mieli siitä että muut pääsevät minun kustannuksellani räimimään kuulaa luontoon. Vaikka eivät propit nyt niin kummoisia olleetkaan ;P

Paikallehan tietenkin tuli se 50-100 henkeä ja mikäli olisin pyytänyt 2e jokaiselta pelimaksua, olisi siitä varmasti jäänyt vähän yli. Olisi kummasti kompensoinut sitä että päivän ajan oli hermo kireällä kun jännitin sitä että loukkaantuuko kukaan pelissäni ja onnistuuko ennaltasuunnitellut tapahtumat pelissä niinkuin pitäisi..

Oikeasti, miksi ihmeessä valitatte tällaisesta asiasta? Mitä sitten jos jää rahaa yli? Eikö teille itselle raha kelpaisi? Vapaaehtoisesti te sen maksatte. Heittäkää ensimmäinen kivi jne., sanoi yks tyyppi parituhatta vuotta vanhassa kirjassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2006 11:05 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 02, 2005 4:25 pm
Viestit: 9
Paikkakunta: helsinki
Ovat kyllä kunnon pelien järjestäjät roponsa ansainneet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2006 3:54 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 9:29 am
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
Olen valmis maksamaan laadukkaasta pelistä paljonkin, koska rahalla nämä pelit järjestetään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2006 1:41 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 31, 2005 12:08 pm
Viestit: 48
Paikkakunta: Koskenkorva
Olavi kirjoitti:
Olen valmis maksamaan laadukkaasta pelistä paljonkin, koska rahalla nämä pelit järjestetään.



Ehdottomasti, samaa mieltä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2006 1:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 17, 2005 10:25 pm
Viestit: 88
Paikkakunta: Turku
Mistä tiedät, että onko peli niin laadukas, että siitä kehtaa maksaa se X hinta, Jos et ole pelissä ollut vielä? Ei se hype ihan aina vastaa sitä raakaa totuutta. :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2006 1:51 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 31, 2005 12:08 pm
Viestit: 48
Paikkakunta: Koskenkorva
En maksa paljoakaan jonkun tuntemattoman pitäjän peleistä, mutta jos esim.Chairbornen skenuihin, tai Lekan skenuihin ikä riittäisi, olisin valmis pulittamaan selvää rahaa. Ainakin mitä peleissä olijoilta olen kuullut, niin nuo on juuri niitä laadukkaita.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2006 2:11 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 12:31 pm
Viestit: 59
SaNTei^ kirjoitti:
Ainakin mitä peleissä olijoilta olen kuullut, niin nuo on juuri niitä laadukkaita.

Henkilökohtaisesti en aina luottaisi edes siihen mitä muut sanovat, oikeastaan aika harvoin. En toki väitä ettenkö olisi itse LEKA:n tai CB:n peleissä viihtynyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2006 3:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Nimenomaan. Elämyksillä ja kokemuksilla on sellainen hauska ominaisuus että ne ovat yksilöstä riippuvaisia. Toinen tykkää äidistä jne.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Elo 13, 2006 8:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 8:17 pm
Viestit: 7
Paikkakunta: Turku
Sitä tasoa mitä Lekan pelit on ollut niin olen valmis pullittamaan vaikka 40 - 30 euroa. Kiitos Lekalle mukavista ja todella hauskoista peleistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 25, 2006 7:08 am 
Poissa

Liittynyt: To Touko 26, 2005 3:01 pm
Viestit: 4
Paikkakunta: Ilmajoki
Pelimaksu ei ole itselleni yleensä ongelma.

Suomessa nuo pienet maksut ovat kyllä pysyneet ihan sopivissa mitoissa. Peleistä ei kiskota liikaa ja vastinettakin rahoille saa, ainakin näissä huolella toteutetuissa skenaarioissa.

Olen samaa mieltä myös niiden kanssa, joiden mielestä pelinjärjestäjällä on oikeus ottaa pientä voittoa pelistään. Kuitenkin tuo 84$ ja kuulat pelipaikalta on jo melkoinen ryöstö, vaikka peli olisi kuinka hyvä tahansa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 25, 2006 7:19 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:22 pm
Viestit: 131
Minua ei haittaa ollenkaan, jos järjestäjä vaikka jäisi voitolle pelistä. Ketä se haittaa? Miksi suomalaisten on vaikea hyväksyä sitä, että joku saa palkkaa vaivastaan?

hienona esimerkkinä kimppatilaukset. Aika monet näitä säännöllisesti järjestävät ottavat hieman välistä. Useimmiten pyöristämällä veroja yläkanttiin laskukaavoissa, mutta ei se minua haittaa. Päin vastoin. En ainakaan itse vaivautuisi järjestämään joka kuukausi kimppatilausta wgc.hen, jos en siitä itse mitään hyötyisi. En siis odota sitä keltään muultakaan.

Muutamia larppeja järjestäneenä (ja useiden järjestämisessä auttaneena) voin kokemuksella sanoa, että tällaiset tapahtumat menevät useimmiten hieman pakkaselle. Esimerkiksi Milsim meinasi mennä budjettiin, kunnes vuokra-auto ajettiin ojaan.

Jos joku kitisee 35e pelimaksusta, voi kysyä itseltään: saatko halvemmalla hienoa meininkiä, panssarivaunua ja niin loistavaa pelialuetta?

Toinen esimerkki: Nam II maksoi allekirjoittaneelle 15e. Reissu oli yksi hineoimmista pelikokemuksista noin suunnilleen koskaan. Puitteet eivät olleet yhtä hienot, kuin pforissa ja milsimissä, mutta ei ollut maksukaan. Hintaan kuului kuitenkin hieno hihamerkki ja pelissä oli mukavasti proppeja (miinat <3).

Pelin korkea hinta ei välttämättä tarjoa hyvää peliä, mutta tarjoaa se paremmat puitteet. Se nyt vain on fakta, että jos saa jokaiselta pelaajalta 5e sijaan 30, on varaa ostaa enemmän kaikkea kivaa. Pelaajille näitä kuitenkin järjestetään. Ei se pelimaksu mene järjestäjien kaljoihin, ja jos meneekin, mutta peli oli sen 30e arvoinen, niin minua ei haittaa että pelinjohto sai itsekkin muutaman mukavan kokemuksen.

Allekirjoittanut jatkaa "kalliiden" pelien kiertämistä ja kiittää kaikkia sellaisten järjestäjiä, kun viitsivät hankkia hienot propit.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 25, 2006 11:16 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
5-10e maksan mielelläni pelistä, vaikkei mitään mahdottomia proppeja olisikaan. Itse pidän taitavaa pelinohjausta ja tehtävien suunnittelua paljon suuremmassa arvossa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com