Kyllä huomaa, ettei noita rensseleitä työkseen kanniskele, sen verran on paikat jumissa nyt
Peli oli kokonaisuutena todella hyvä. Vihollisen toiminta vaikutti ainakin jenkkinäkökulmasta todella mahtavalta, oli huikean turhauttavaa yrittää metsästää hit & run -tekniikkaa tehokkaasti käyttäviä sissejä. Myös jenkkien lähinnä partioinnista koostuvat tehtävät toimivat mainiosti, vaikkei luvattua ja odotettua vartiointia ja poteronkaivuuta ainakaan meidän ryhmämme osaksi tullutkaan, mistä vähän miinusta. En tiedä paljonko kävelykilometrejä päivän aikana tuli, mutta veikkaisin, että aika paljon. Tehtävänantojen ja ohjeistuksen muuttuminen aivan koko ajan oli niin ikään tunnelmaan sopivaa.
Ryhmämme ei saanut koko pelin aikana ainuttakaan varsinaista lepotaukoa tai edes vartiovuoroa. Ilmankin pärjättiin hyvin, mutta miinusta on silti pakko antaa, sillä osa ryhmästämme ei ehtinyt syödä kunnolla missään vaiheessa. Noinkin monituntisessa pelissä sellainen tuntuu väistämättä etenkin kun olimme koko ajan tiivistä tahtia liikkeellä. Aivan pelin lopussa ollut pakotettu tauko JSP:llä söi paitsi hitosti tunnelmaa, oli myös täysin turha, koska suurin osa ruuasta oli tukikohdassa. Myöskään lippaiden täyttäminen ei samasta syystä onnistunut ja hyökkäykseen on jokseenkin hölmöä lähteä suurimmaksi osaksi tyhjin lippain, olihan kuulia käytetty juuri valtava määrä melkein tyhjän pellon puhdistamiseen.
Pelin loppupuolen sekoilu onkin ainoa seikka, joka estää minun mielessäni peliä nousemasta jakamattomalle ykkössijalle ohi sarjan edellisen osan. Kun valtaosa pelin tehtävistä oli selkeästi järjellisiä, loppupuolen "riisipellon" putsaaminen tuntui aika keinotekoiselta viritelmältä etenkin komentajan riisinsyömispuheiden jälkeen. Tästäkin syntyi silti ihan mukavaa toimintaa etenkin tehtävän loppupuolella kun bravo-joukkueen jäljellä olleet haravoivat pellon viimeistä osaa parin kongin tehdessä tehokkaita iskuja sivusta ja vetäytymisvaiheessa selustasta.
Tämän jälkeen oli kuitenkin vuorossa se tunnelmaa rotan lailla syönyt pakotettu JSP:lle vetäytyminen. Jos se aivan pakko oli tehdä, niin miksei sitä sitten voinut toteuttaa ingame eli paikan ympäristöstä olisi otettu puolustusasemat sen sijaan että kaikki palloontuivat yhteen nippuun jauhamaan paskaa. Hölmöydentuntua olisi vähentänyt sekin, että olisi edes kerrottu jokin syy tälle operaatiolle tai mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Lopun sekava ja päämäärätön hyökkäys myös päätti pelin aika kökösti ja kummalliseen tilanteeseen.
Jokaisessa pelissä alueelle tunkevat motoristit harmittivat, etenkin kun niiden toiminta tuntuu usein olevan likimain tahallista kiusantekoa. Eikö heidän kanssaan todellakaan ole mahdollisuutta sopia, että niinä muutamana viikonloppuna kun alueella on pelejä, siellä ei ajeltaisi?
Lopuksi voisi vielä nurista camelbakeistä, naamioimattomista nykyaseista, irrottamattomista rissirasseista ja muutamasta selvästi varustesääntöjen vastaisesta viritelmästä. Olisi enemmän kuin mukavaa, että tällaiset erittäin helpot asiat hoidettaisiin niin, etteivät ne häiritse muuten mitä mainiointa tunnelmaa.
Kiitokset vielä kaikille, peli oli kokonaisuutena oikein mahtava tapahtuma ja todella onnistunut jatko sarjan edelliselle, riman erittäin korkealle nostaneelle pelille. Vielä kun olisi vähemmän havumetsää sisältävä pelipaikka.
Ensimmäinen ratsuväki kuittaa,
SSgt Wulf
Bravo 1
7th Cav. Regiment, 1st Cav. Division
PS. Erikoiskiitokset heppakerhon pojille ja bravo 1:sen kolmelle FNG:lle, sekä luutnantti Fullerille ja muulle bravo-joukkueelle. Kanssanne oli hauskaa pelata.
EDIT: Bravo ykkönenhän se oli. Taisi tulla muutama osuma liikaa kun ei omaa ryhmäänsä muista