Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 12:40 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 302 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kirkko, uskonto jne.
ViestiLähetetty: La Touko 31, 2003 8:12 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 12:18 pm
Viestit: 106
Paikkakunta: Helsinki
InVeider: Olen kanssasi täysin samaa mieltä, uskontojen pitäisi kaiken järjen mukaan olla menneen talven lumia.
Näin ei kuitenkaan ole, itse uskon, että kovimmat uskovaiset uskovat sen takia, koska toivovat parempaa elämää "sitten joskus", kuten antiikin Roomassa. Kristinusko yleistyi ja sai suosiota köyhien keskuudessa, eli niiden, joilla meni huonosti, koska valtio ei pysty korjaamaan kaikkia epäkohtia, se tarjoaa tilalle uskontoa. Kukaanhan ei tule sen oikeellisuutta todistamaan kuolemansa jälkeen. "Uskonto on kansan oopiumia" pitää paikkansa.
Kuulun itsekin evankelisluterilaiseen kirkkoon, koska vanhempani niin valitsivat. Mielestäni lasten pitäisi antaa esimerkiksi 16-vuotiaana valita uskontonsa, jos ylipäänsä haluaa kuulua mihinkään uskonkuntaan.

[Muokkaus] Jaettu alkuperäisestä viestiketjusta omaansa. Alkuperäinen ketju osoitteessa http://www.varusteleka.fi/forum/viewtopic.php?t=137


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 31, 2003 1:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 25, 2003 3:11 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Espoo
Porta kirjoitti:
Kuulun itsekin evankelisluterilaiseen kirkkoon, koska vanhempani niin valitsivat. Mielestäni lasten pitäisi antaa esimerkiksi 16-vuotiaana valita uskontonsa, jos ylipäänsä haluaa kuulua mihinkään uskonkuntaan.


Juuri tuota tarkoitankin! Osaako 0 vuotias vauva tehdä päätöksiä? tälläisestä väkisinkastamisesta pitäisi tulla loppu... Miksi nämä jeesukset jotka luterilaisuudenkin keksivät ottanu Raamatun aikuiskastetta, vaikka muka noudattavat Raamattua. Voisihan kirkosta tietenkin erota, mutta ei jotenkin vaan kehtaa, kun noita uskovaisia omasta suvustakin löytyy :|


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 31, 2003 4:13 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:37 pm
Viestit: 99
Paikkakunta: Seinäjoki
Minun tietääkseni 15-vuotiaana saa erota kirkosta jos haluaa :/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 01, 2003 7:57 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 12:18 pm
Viestit: 106
Paikkakunta: Helsinki
Dragonian: Totta, mutta moni (minä itse) ei koe kirkosta _eroamista_ tärkeänä, koska siitä ei ole mitään haittaa, vaikkei hyötyäkään. Varsinkin, kun rippikoulukin on jo kestetty. On siis eri asia antaa vapaa liittymismahdollisuus, kuin eroamismahdollisuus 15-vuoden iässä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 01, 2003 8:54 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:37 pm
Viestit: 99
Paikkakunta: Seinäjoki
Onhan se hyödyllistä erota ettei tarvitse maksaa kaikenmaailman kirkon kynimiä veroja... :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 03, 2003 5:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Minä olen kristitty siksi, etten todellakaan voinut muuta. En löydä mitään muuta selitystä maailmalle ja kaiken monimuotoisuudelle. Olen kirkkokunnaltani vapaakirkollinen, vastustan siis luterilaisen kirkon lapsikastetta. En ole itse vielä käynyt kasteella, määrä olisi mennä ensi viikolla.
Olette tosiaan oikeassa tuosta lapsikasteesta, sille ei ole Raamatussa lainkaan perusteita. Uskovien kaste henkilökohtaisen sydämen uskon perusteella apostolisen käytännön mukaisesti on oikeampi tapa ja löytyy myös Raamatusta.
Mutta kaikenlainen uskontokielteisyys on silkkaa typeryyttä. Mielestäni ihmiset saavat uskoa aivan vapaasti, jos haluavat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 04, 2003 11:43 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 3:35 pm
Viestit: 21
Paikkakunta: Turku
Ja lisää paskaa.

Käsittääkseni uskonto on antamassa toivoa pahoinakin hetkinä. On kai se hyvä että sinut on aivopesty Jumala olennoilla ja muilla vastaavilla. Kun tulee paska hetki voi ainakin yrittää tilittää sille ukkelille ylhäällä(tai alhaalla)?????

Kirkosta eroaminen ei ole vaihtoehto, sillä meille on annettu kaste ja se on lahja Jumalalta tai jotain??? Saatan olla väärässä (tai olen mutta korjatkaa)...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 04, 2003 1:03 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:52 pm
Viestit: 82
Paikkakunta: Kausala
Varg kirjoitti:
Kirkosta eroaminen ei ole vaihtoehto, sillä meille on annettu kaste ja se on lahja Jumalalta tai jotain??? Saatan olla väärässä (tai olen mutta korjatkaa)...


Voiko tässä asiassa sitten olla väärässä? Joo, tiedetään, kohta tulee joku anti-Jeesus ja sanoo: "Joo vittu mä mitään kirkkoveroa maksa saatana! Te ootte vääräs ku maksatte ja kuulutte kirkkoon!" Uskonto on mielipiteestä ja henkilöstä itsestään kiinni. Kukin uskoo mihin ikuna haluaa, oli se sitten Jeesus Kirstus, Belsepup tai vaikka kiven hengen keskeinen voima.

Ts. et voi olla väärässä, koska on olemassa vain mielipiteitä. Yleensä vain käsitetään Suomessa valtakirkkona olevan evankelilais-luterilaisen kirkon kanta "oikeana". Ei ole oikeaa tai väärää, jokainen määrittäkööt itse oman "oikeansa" (=mielipide).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 06, 2003 7:12 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Ainakin kirkon vapaat suunnat ovat maksuttomia. Uskontokielteisyydellä tarkoitin sitä, että käydään mollaamaan uskovia, en suinkaan ateismia. Minulle uskonto antaa turvaa ja toivoa tulevaan. Oma uskonratkaisuni ei ollut mikään ajattelematon teko, vaan olen miettinyt metafyysisesti jo pitkään ja päädyin siihen tulokseen, että kristinusko tarjoaa elämän olemassaololle parhaan selityksen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 06, 2003 9:11 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:01 pm
Viestit: 291
Paikkakunta: Helsinki, Puistola
Näin minä olen kuullut kaverilta joka on vaihtamassa uskontoaan eli 15v saa vanhempien luvalla erota kirkosta ja 18v saa itsenäisesti erota!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 08, 2003 3:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Pitää paikkansa, tuo on Finlexissa määritelty. Joten jos ei luterilaisuus miellytä, niin erohakemus vireille ja valitus pois.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 08, 2003 4:28 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Semmonenhan siinä tietty on, että mihinkään uskontokuntaan kuulumatonkin tukee kirkkoa monin tavoin - kirkon henkilökunnan palkat maksetaan valtion kassasta ja valtio osallistuu suurin rahoin kirkon rakennusprojekteihin. Lisäksi kaikki maan yritykset ovat tietenkin luterilaisia uskonnoltaan ja maksavat yksityishenkilöä korkeampaa kirkollisveroa. Ihan jännää varsinkin jos yrityksellä ei ole kuin yksi kirkkoon kuulumaton työntekijä..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 09, 2003 1:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Niinpä, mutta sopii ottaa huomioon luterilaisen kirkon pitkälliset kulttuurivaikutukset Suomessa. Kirkko on palvellut kansaamme muutenkin kuin hengellisesti ja on siksi ansainnut erityisasemansa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 09, 2003 2:37 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Historialliset saavutukset eivät oikeuta nykypäivän kirkkoa ottamaan rahaa toimintaansa ihmisiltä, jotka eivät sen toimintaa edes hyväksy.

Samalla periaatteella nykyajan kirkko pitäisi tuomita kansan väkivaltaisesta käännytyksistä ja noitavainoista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 09, 2003 4:57 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Nämä "miekkalähetykset" ja inkvisitiot kuuluvat katolisen kirkon toimialaan, eivät koske mitenkään luterilaisia.
Sitä paitsi etuoikeutta kirkko ei ole itse itselleen antanut, vaan sen on tehnyt valtio. Kyllä kirkko luultavasti toimisi ilmankin verovaroja, kuten vapaat suunnat, mutta sen pohdiskelun jätän sitten luterilaisille.
Voisit myös tähdentää, mitä tarkoitat "nykyajan kirkolla". Tarkoitatko nyt kristinuskoa yleensä vaiko jotain tiettyä kirkkokuntaa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 09, 2003 5:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 25, 2003 3:11 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Espoo
Jep jep. Mutta ei nykymaailma vaan voi päästä eroon vanhanaikaisista jumalolennoistaan. Uskonnoista on ollut paljon enemmän haittaa kuin hyötyä. Sanovatko sellaiset asiat kuin inkvisitio, noitaroviot ja ristiretket mitään?

Sen ymmärtää että joissain kehitysmaissa uskotaan jumalolentoihin, mutta että 2000-luvulla vielä kehittyneissä länsimaissa. Naurettavaa touhua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 09, 2003 5:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
inveiDer kirjoitti:
Jep jep. Mutta ei nykymaailma vaan voi päästä eroon vanhanaikaisista jumalolennoistaan. Uskonnoista on ollut paljon enemmän haittaa kuin hyötyä. Sanovatko sellaiset asiat kuin inkvisitio, noitaroviot ja ristiretket mitään?

Sen ymmärtää että joissain kehitysmaissa uskotaan jumalolentoihin, mutta että 2000-luvulla vielä kehittyneissä länsimaissa. Naurettavaa touhua.

Inkvisitio, noitaroviot ja ristiretket kuuluvat edelleenkin katoliseen kirkkoon. Minä olen protestantti ja kirkkokuntani nimen mukaisesti protestoin katolisen kirkon menettelytapoja. Katolinen kirkko ei noudata kristinuskoa, vaan käyttää sitä vallan tavoitteluun, aivan kuten Stalin kommunismia, joka sinänsä oli kaunis aate.
Sanopa nyt sitten, oi viisas, miksi en uskoisi Jumalaan. Mihin minä sitten uskoisin? Evoluutioteoriaan? Lapsikin tajuaa, että evoluutioteoria elämän synnyn selittäjänä on vähintäänkin epäluotettava ja oletuksiin nojaava.
Jos kerran uskonto on saanut pahaa aikaan, niin katsotaanpa sitten maailman suurimpien ateistivaltioiden saavutuksia:
Natsisaksa: Juutalaisvainot aiheuttavat valtavaa tuhoa ja toinen maailmansota syttyy. Tukehtui omaan vihaansa. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu. Typeryksen surmaa oma vimma. (Sananlaskujen kirja)
Neuvostoliitto: Stalinin puhdistuksissa kuolee enemmän ihmisiä kuin toisen maailmansodan taisteluissa. Mätäni lopulta sisältä päin.
Kiina: Maon kulttuurivallankumous tuhoaa lähes täysin Kiinan kulttuuriperinteen ja saa aikaan valtavaa hävitystä. Maon kuoltua Kiina on länsimaistunut nopeasti ja uskonnon vastustamisesta on sille koitunut enemmänkin haittaa kuin hyötyä.

EDIT: Ja uskonnon edelleen suuren suosion selittänee se, että se tarjoaa luotettavan maailmankuvan. Kun tietää elämänsä päämäärän, ei tarvitse enää palloilla päämäärättä paikasta toiseen, vaan voi vakaasti kulkea eteenpäin kohti tulevaisuutta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 09, 2003 6:58 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:52 pm
Viestit: 82
Paikkakunta: Kausala
NoVaReoN kirjoitti:
Sanopa nyt sitten, oi viisas, miksi en uskoisi Jumalaan. Mihin minä sitten uskoisin? Evoluutioteoriaan? Lapsikin tajuaa, että evoluutioteoria elämän synnyn selittäjänä on vähintäänkin epäluotettava ja oletuksiin nojaava.

Evoluutioteoria ei ota kantaa elämän syntyyn vaan sen kehitykseen yksisoluisista eliöistä monimutkaisiin monisoluisiin organismeihin, joista ensimmäisenä yleensä ajatellaan ihmistä. Sitäpaitsi, jos omaa rippikoulupappia on uskominen niin evoluutioteoria ei kuulema ole ristiriidassa raamatun kanssa. Riippuu tietysti tulkintatavasta, mutta mikäli tulkitaan vertauskuvallisesti eikä fundamentalistisesti, voidaan ajatella raamatun vain kertovan koko elämän luominen vertauskuvana, eikä täytenä totena. Oikeasti, kuka uskoo Aatamiin ja Eevaan kirjaimellisesti? Raise your hand!

Kaikenkaikkiaan olen eri mieltä väitteestä, että kirkko on saanut enemmän pahaa kuin hyvää aikaan. Todettakoon, että suurimmaksi kristinuskon epäkohdaksi näen juuri vainot, inkvisition jne. turhan scheissen, mutta juuri tämä ns. scheisse on luonut kulttuuria. Ihminen oppii yrityksen ja erheen kautta (tai lukemalla kirjasta muiden yrityksestä ja erheestä, noin karkeasti yleistäen). Ajatelkaapa siis sitä, millainen maailma olisi, jos kaikki tuo scheisse olisi jäänyt tekemättä. Tässä vaiheessa voin kuulla suuren kuoron sanovan: "Parempi!" Fine, be that way, olen silti eri mieltä; "Se mikä ei tapa, vahvistaa." Eikä pidä unohtaa kirkon järjestämää sivistystäkään. Muistaakseni suomenkin kirjakieli syntyi kirkollisten miesten työn myötä.

Että sellaista tällä kertaa. Keskusteluhan alkaa olla jotakuinkin mielenkiintoista. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 09, 2003 7:24 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Noitavaino ja väkivaltainen käännyttäminen kuului hyvinkin myös luterilaisen kirkkokunnan toimintaan, vaikkei niin radikaalisti kuin katolilaiseen. Meidän pakanakansassammehan on ollut kirkolle sarkaa aina sotiin saakka.

Nykyajan kirkolla meinaan valtion kirkkoa, eli evankelis-luterilaista sellaista. Sitä mikä sitä mun leipääni syö ja paskaset sormensa hilloon tunkee.

Inveider: Uskonnon nimissä on tehty paljon pahaa, mutta on montaa muutakin asiaa käytetty sellaisen tekosyynä, kuten Novarecon osoitti. Samoin kuin nykyajan ihmistä ei pitäisi sitoa valtion kirkolla, ei nykyajan uskovia tule sitoa menneillä asioilla. Jokanen uskokoon mihin haluaa ja olkoon uskomatta jos niin tahtoo, eikä se ole arvostelun asia.

Tiukasti yhtenäinen kirkko on ollut pohjana yhtenäiselle euroopalle ja Rooman luoman länsimaisen sivistyksen uudelle valtaannousulle. Kirkko ylläpiti tieteitä läpi pimeimmän keskiajan antaen pohjan sille mitä myöhemmin yritti jarruttaa. Ensimmäinen oikea suomeksi kirjoitettu teos on Raamattu ja suomen matka maan viralliseksi kieleksi lähti luterilaisen kirkon periaatteista.

Ja vielä vähän vuodatusta: Pitkätukkaisten älykköateistien suurin vittumaisuus en se, kuinka he korottavat omaa egoaan haukkumalla hihhuleita ja muita sellaisia, jotka ovat mieleltään sen verran heikkoja että tarvitsevat älyttömiä lahkoja elääkseen elämää. Entäpä jos väittely ja epäkohtien osoittaminen onnistuisi, ja se lappuja jakava mummo huomaisi kuinka naurettava hänen uskontonsa onkaan? Mitähän voitte kuvitella miltä hänestä sen jälkeen tuntuu?


[Muokkaus] Lisätty se, mitä kristinusko on tälle maailmalle hyvää tuonut
[Muokkaus #2] Paskaset sormet, ei tahmaset..


Viimeksi muokannut Jaakonpoika päivämäärä Ti Kesä 10, 2003 8:55 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 8:51 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Jaakonpoika osui naulan kantaan, ei sovi unohtaa, että on kirkko tähän maailmaan hyvääkin tuonut. Ateistit usein korostavat juuri uskonnonvapautta, mutta yhtäkkiä yrittävätkin ajaa sen alas väittämällä, ettei kenelläkään ole oikeutta uskoa mihinkään.
Evoluutioteoria ei ole ristiriidassa Raamatun kanssa, mutta elämän selittäjänä se on liian epäluotettava. Geenien muuttuminen on Jumalan luoma asia, siinä missä kaikki muukin, kyllähän tuon nyt ymmärtää, että onhan hyvä idea varustaa eliöt ympäristöön mukautuvalla perimällä.
Uskonto on hyvä asia, mutta sitä omiin tarkoituksiinsa käyttävät ihmiset saavat pahaa aikaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 10:37 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 11, 2003 6:43 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Tampere
Lähinnä huvittaa tämä teidän muka syvällinen pohdiskelu. Tämä "uskonto on pahasta!" asenne on hyvin... *etsii oikeata sanaa*... Noh, sanotaan kuulostatte ihan pahasta teiniangstista kärsiviltä.

Jeppe on hyvä tyyppi, Herra Iso Herra on hyvä tyyppi. Eikä uskonto todellakaan ole heikkous. Ilman uskoa maailma ei toimisia, koska kaikki asiat perustuvat uskoon. Ei tietenkään pelkästään kristinuskoon tai hinduihin, mutta uskoon kuitenkin. Kaikki uskotte! Hah! Hajotkaa te muka syvälliset wannabeasioista tietäjät jotka tiedätte yhtä vähän kuin mie!

Paitovei, niillä, jotka kieltävät jumalan olemassa olon, on yhtä hatarat perustelut argumentilleen kuin niillä jotka uskovat jumalaan. Joten älkää viitsikö.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 2:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
KeNiAlainen kirjoitti:
Paitovei, niillä, jotka kieltävät jumalan olemassa olon, on yhtä hatarat perustelut argumentilleen kuin niillä jotka uskovat jumalaan. Joten älkää viitsikö.

Veit sanat suustani. Minä luovun uskostani vasta, jos saan vedenpitävät todisteet siitä, ettei Jumalaa ole. Mitkään "Jumala on pelkkää satua ja sä näät harhoja"-kommentit eivät ole kovin vakuuttavia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 2:48 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
NoVaReoN kirjoitti:
KeNiAlainen kirjoitti:
Paitovei, niillä, jotka kieltävät jumalan olemassa olon, on yhtä hatarat perustelut argumentilleen kuin niillä jotka uskovat jumalaan. Joten älkää viitsikö.

Veit sanat suustani. Minä luovun uskostani vasta, jos saan vedenpitävät todisteet siitä, ettei Jumalaa ole. Mitkään "Jumala on pelkkää satua ja sä näät harhoja"-kommentit eivät ole kovin vakuuttavia.


Niin ja lauseen voi kääntää myös täysin päinvastaiseksi "Uskon kun näen omin silmin". Tämä alkaa mennä jo todella typeräksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 3:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 11, 2003 6:43 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Tampere
WDW kirjoitti:
NoVaReoN kirjoitti:
KeNiAlainen kirjoitti:
Paitovei, niillä, jotka kieltävät jumalan olemassa olon, on yhtä hatarat perustelut argumentilleen kuin niillä jotka uskovat jumalaan. Joten älkää viitsikö.

Veit sanat suustani. Minä luovun uskostani vasta, jos saan vedenpitävät todisteet siitä, ettei Jumalaa ole. Mitkään "Jumala on pelkkää satua ja sä näät harhoja"-kommentit eivät ole kovin vakuuttavia.


Niin ja lauseen voi kääntää myös täysin päinvastaiseksi "Uskon kun näen omin silmin". Tämä alkaa mennä jo todella typeräksi.


Kah, kerrankin samaa mieltä kansasi. :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 3:16 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
WDW kirjoitti:
Lainaa:
Veit sanat suustani. Minä luovun uskostani vasta, jos saan vedenpitävät todisteet siitä, ettei Jumalaa ole. Mitkään "Jumala on pelkkää satua ja sä näät harhoja"-kommentit eivät ole kovin vakuuttavia.

Niin ja lauseen voi kääntää myös täysin päinvastaiseksi "Uskon kun näen omin silmin". Tämä alkaa mennä jo todella typeräksi.

Voihan sen toki, mutta entä sitten? Enhän minä ole täällä kenellekään yrittänyt todistaa uskoani. Uskontohan nimenomaan on uskoa siihen, mitä ei omilla varsin rajatuilla aisteillaan pysty useinmiten havaitsemaan.
Minun puolestani ihmiset saavat uskoa vaikka olalla istuvaan pieneen vihreään mieheen jos lystäävät, eikä kenelläkään ole oikeutta ruveta siitä itkemään.
Ja luterilaisuuden maksullisuudesta vielä, vaikka itse en sitä kannatakaan, että kyllähän kolmekymppinen, työssä käyvä, lapseton sinkku joutuu maksamaan valtiolle verojen mukana koulustakin, vaikkei itse sitä kävisikään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 4:03 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:52 pm
Viestit: 82
Paikkakunta: Kausala
NoVaReoN kirjoitti:
Ja luterilaisuuden maksullisuudesta vielä, vaikka itse en sitä kannatakaan, että kyllähän kolmekymppinen, työssä käyvä, lapseton sinkku joutuu maksamaan valtiolle verojen mukana koulustakin, vaikkei itse sitä kävisikään.

Mielestäni huono vertaus, koska koulu on jotain, mikä on kaikille ainakin yhdessä elämänvaiheessa pakollista. Suomessa kun on oppivelvollisuus, joka periaatteessa velvoittaa käymään peruskoulun yhdeksän luokkaa läpi. Luterilainen usko on täysin vapaavalintainen, mutta silti siitä maksetaan jokaikisen kansalaisen veroissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 5:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Lt.Kamikaze kirjoitti:
NoVaReoN kirjoitti:
Ja luterilaisuuden maksullisuudesta vielä, vaikka itse en sitä kannatakaan, että kyllähän kolmekymppinen, työssä käyvä, lapseton sinkku joutuu maksamaan valtiolle verojen mukana koulustakin, vaikkei itse sitä kävisikään.

Mielestäni huono vertaus, koska koulu on jotain, mikä on kaikille ainakin yhdessä elämänvaiheessa pakollista. Suomessa kun on oppivelvollisuus, joka periaatteessa velvoittaa käymään peruskoulun yhdeksän luokkaa läpi. Luterilainen usko on täysin vapaavalintainen, mutta silti siitä maksetaan jokaikisen kansalaisen veroissa.

Niinpä, mutta sanotaanhan kouluruokaakin ilmaiseksi, vaikka sen hinta vain sisällytetään veroihin. Siitä joutuu maksamaan, vaikka söisi joka päivä kotona. Silti kannatan luterilaisuuden maksullisuuden poistamista, mielestäni se tekisi kirkolle hyvää ja saisi sen hengellistymään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 5:06 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Koulutus tuo rahaa valtiolle, pitkällä tähtäimellä, eikä sillä kolmekymppisellä hemmolla ole sanottavaa asiaan vaikka vastustaisikin koulutusta - koulutus ei ole kulu vaan tuottavaa sijoitustoimintaa. Sitä paitsi, kuka täysjärkinen ihminen vastustaisi julkista koulutusta?

Syrjäytyneiden kuntoutuksen takia jne kirkon toiminta ei oikeasti syö ihan niin paljoa rahaa kuin siihen menee. Silti pidän pahana, että syrjäytyneiden pitää ottaa uskonnollinen tuputus vastaan saadakseen sitä tukea. Lisäksi valtio makaa kirkolle lisätukea vielä erikseen tämänsuuntaisiin asioihin.

Lisäksi valtion kirkko asettaa uskonnot eriarvoiseen asemaan ja on siten uskonnonvapauslain vastainen. Saat olla rauhassa ateisti tai vaikka muslimi, kunhan tuet evankelisluiterilaista kirkkoa.

Ette muuten varmaan saa oikeutettua valtionkirkon asemaa tai yritysten kirkollisveroja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2003 9:18 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:26 pm
Viestit: 52
Mielestäni nuo NoVaReoNin mainitsemat ateistisetvaltiot eivät kuitenkaan ole oikesti ateistisia. Kyllä kommareilla ja natseilla oli ja on omat uskonnon korvikkeet. Tavallaan ateistikin uskoo, sillä siihen ettei ole jumalia.

Yksi uskontojen tarkoitus on ollut järjestyksen ja lain tuominen ihmisille. Mielestäni nykyaikainen maailma selviäisi hyvin ilman uskontoja. Laki olisi sen korvikkeena ja ihmiset ukoisivat enemmän itseensä ja olisivat siten "oman elämän jumalia".

Itse kuulun ev.lut. kirkoon, mutta ole ajattelultani enemmän agnostiko. Eli mistään jumalasta/uskonnosta on turha puhua ennenkuin kuolee. Sitten näkee tuleeko vastaan jeesus, jahve, jehova, saatana... vai jääkö sitä vain kuopan pohjalle mätänemään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 11, 2003 2:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Urg kirjoitti:
Itse kuulun ev.lut. kirkoon, mutta ole ajattelultani enemmän agnostiko. Eli mistään jumalasta/uskonnosta on turha puhua ennenkuin kuolee. Sitten näkee tuleeko vastaan jeesus, jahve, jehova, saatana... vai jääkö sitä vain kuopan pohjalle mätänemään.

Katsos kun ongelma on siinä, että useimmiten elämiä on vain yksi. Pelastususkonnoissa sanotaan harvinaisen selvästi, että vain uskova pääsee taivaaseen (kristinuskossa tässä poikkeuksena pakanat, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksesta. Nämä ihmiset tuomitaan omatuntonsa mukaan.). Siis ei välttämättä kannata jäädä empimään, uskoon tuleminen ei maksa mitään ja loppupeleissä on se mikä ratkaisee. Näin minä asian näen ja veikkaanpa, että en olisi sen onnellisempi ateistina kuin uskovana. Kristinuskossa ei kehoteta olemaan uskomatta itseensä, siinä kehotetaan pyrkimään eroon ns. maailmallisuudesta ja karttamaan syntejä.
Kristinusko on pelastususkonto, ei lakiuskonto toisin kuin juutalaisuus tai islam.
Kuten eräs munkki Wittenbergissä eräänä päivänä tajusi, uskosta ihminen pelastuu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 11, 2003 3:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 26, 2003 9:41 pm
Viestit: 2
Tuli tässä mieleen, että täällähän on menossa kauhea syrjiminen. Kaikki puhuvat vain luterilaisesta kirkosta + rakkaasta synnyinmaastamme. Meillä on nimittäin kaksi valtion kirkkoa, luterilainen ja ortodoksinen, jotka molemmat keräävät kirkollisveroa.

Minä kuulun yllättäen siihen vähemmistöuskontokuntaan :)

Uskonnot ovat vallan erinomainen syy alkaa tappamaan toisiansa ja vahvistaa omaa paremmuudentuntoansa. (lisähuomautus: ortodoksi tarkoittaa oikeauskoista =). Ihmiset ovat petoja ja itsekkäitä sellaisia. Kaikki mitä _minä_ teen on oikein ja se oikeuttaa minut käännyttämään toiset tai ainakin hankkiutumaan niistä eroon.

No, tokihan on ihmisiä, jotka ihan oikeasti uskovat eivätkä tahdo vain toisia alistaa. Minun mielestäni siihen ei tarvittaisi (länsimaista) kirkkoa sekaamaan. Kirkko ei tunnu tukevan asioitten pohtimista, vaan haluaa seurakuntalaistensa uskovan juuri niin kuin on määrätty. Ja se tekee kirkosta yhtä luotettavan kuin horoskoopeista. Ei uskonto ja Jumala tarkoita samaa asiaa jokaiselle uskovalle.

Mutta mitäpä sitä mankumaan, onhan kirkosta hyötyäkin kuten aiemmin on jo mainittu.

Japanilainen sintolaisuus saattaisi olla tutustumisen arvoinen uskonto.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Kesä 12, 2003 4:56 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Näinhän asia on, mutta vika onkin pahoissa ihmisissä eikä uskonnossa. Uskonnon tehtävä on saada ihminen eroon pahuudestaan, mutta jotkin ihmiset käyttävät vain uskontoa hyväkseen, kuten juuri katolisuudessa. Tämän takia pitäisi tuomita ne hyväksikäyttävät ihmiset, eikä uskontoa itseään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Elo 10, 2003 5:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 7:27 pm
Viestit: 19
Paikkakunta: Varpaisjärvi
Minulle on melkeimpä ihan sama mihinkä uskontoon on kastettu tai mitä sukulaiset tai perhe on. Minuun ei se vaikuta mitenkään koska en usko mihinkään uskonnoliseen hommaan.

Heimo on puhunut. khihih!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Marras 26, 2003 7:26 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 12:18 pm
Viestit: 106
Paikkakunta: Helsinki
NovaReon kirjoitti:
Urg kirjoitti:
Itse kuulun ev.lut. kirkoon, mutta ole ajattelultani enemmän agnostiko. Eli mistään jumalasta/uskonnosta on turha puhua ennenkuin kuolee. Sitten näkee tuleeko vastaan jeesus, jahve, jehova, saatana... vai jääkö sitä vain kuopan pohjalle mätänemään.

Katsos kun ongelma on siinä, että useimmiten elämiä on vain yksi. Pelastususkonnoissa sanotaan harvinaisen selvästi, että vain uskova pääsee taivaaseen (kristinuskossa tässä poikkeuksena pakanat, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksesta. Nämä ihmiset tuomitaan omatuntonsa mukaan.). Siis ei välttämättä kannata jäädä empimään, uskoon tuleminen ei maksa mitään ja loppupeleissä on se mikä ratkaisee. Näin minä asian näen ja veikkaanpa, että en olisi sen onnellisempi ateistina kuin uskovana. Kristinuskossa ei kehoteta olemaan uskomatta itseensä, siinä kehotetaan pyrkimään eroon ns. maailmallisuudesta ja karttamaan syntejä.
Kristinusko on pelastususkonto, ei lakiuskonto toisin kuin juutalaisuus tai islam.
Kuten eräs munkki Wittenbergissä eräänä päivänä tajusi, uskosta ihminen pelastuu.


NovaReon: Tässä tuleekin esille eräs asia, jonka koen ongelmaksi. Olet aivan oikeassa, Raamatussa sanotaan, että yksin uskosta pelastuu. "Uskoon tuleminen ei maksa mitään ja loppupeleissä on se mikä ratkaisee." Jos ihminen uskoo sen takia, että hän pääsisi taivaaseen, hän ei usko itse kristinuskoon, jeesukseen jne. Vaan uskoo, koska ajattelee sen ajavan hänen omaa etuaan. Siinä on vissi ero, sillä "vain usko pelastaa" tarkoittaa juuri _puhdasta_ uskoa.

Ja jos joku käsitti väärin tuon ensimmäisen viestin perusteella, niin en ole uskonnonvastustaja, vaan ateisti, eli uskon siihen, ettei Jumalaan ole.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Marras 26, 2003 12:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Porta kirjoitti:
NovaReon kirjoitti:
Urg kirjoitti:
Itse kuulun ev.lut. kirkoon, mutta ole ajattelultani enemmän agnostiko. Eli mistään jumalasta/uskonnosta on turha puhua ennenkuin kuolee. Sitten näkee tuleeko vastaan jeesus, jahve, jehova, saatana... vai jääkö sitä vain kuopan pohjalle mätänemään.

Katsos kun ongelma on siinä, että useimmiten elämiä on vain yksi. Pelastususkonnoissa sanotaan harvinaisen selvästi, että vain uskova pääsee taivaaseen (kristinuskossa tässä poikkeuksena pakanat, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksesta. Nämä ihmiset tuomitaan omatuntonsa mukaan.). Siis ei välttämättä kannata jäädä empimään, uskoon tuleminen ei maksa mitään ja loppupeleissä on se mikä ratkaisee. Näin minä asian näen ja veikkaanpa, että en olisi sen onnellisempi ateistina kuin uskovana. Kristinuskossa ei kehoteta olemaan uskomatta itseensä, siinä kehotetaan pyrkimään eroon ns. maailmallisuudesta ja karttamaan syntejä.
Kristinusko on pelastususkonto, ei lakiuskonto toisin kuin juutalaisuus tai islam.
Kuten eräs munkki Wittenbergissä eräänä päivänä tajusi, uskosta ihminen pelastuu.


NovaReon: Tässä tuleekin esille eräs asia, jonka koen ongelmaksi. Olet aivan oikeassa, Raamatussa sanotaan, että yksin uskosta pelastuu. "Uskoon tuleminen ei maksa mitään ja loppupeleissä on se mikä ratkaisee." Jos ihminen uskoo sen takia, että hän pääsisi taivaaseen, hän ei usko itse kristinuskoon, jeesukseen jne. Vaan uskoo, koska ajattelee sen ajavan hänen omaa etuaan. Siinä on vissi ero, sillä "vain usko pelastaa" tarkoittaa juuri _puhdasta_ uskoa.

Niin kai, mutta enpä ole tavannut yhtäkään pidempään uskossa ollutta henkilöä joka uskoisi vain itsekeskeisesti. Tämä on taas niitä asioita joita ei oikein voi maallikolle selittää selvästi. Usko synnyttää rakkauden ja kiitollisuuden Jumalaa kohtaan, kun ymmärtää että on saanut armon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 27, 2003 1:48 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 07, 2003 1:50 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: Nokia
Minun mielestäni ainoita uskontoja joita en voi sietää on Islam ja Bushmanniuskonnot. Lähinnä mollemmat sen takia että ne ovat erittäin väkivaltaisia uskontoja. Bushmannit uhraavat ihmisiä sun muuta.

Minulle on muuten aivan sama onko kristitty, juutalainen vai buddhalainen, onko luterilainen vai ortodoksi. Minun mielestä uskonnoista jankutetaan vähän turhaa kai kaikki saa olla mitä lystäävät. Vaikka itse olenkin Evankelis-luterilainen hihhuli. :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 27, 2003 2:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Islamhan ei ole väkivaltainen uskonto, mutta sen säännöt tulkitsevat jotkut aika väärällä tavalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 27, 2003 6:15 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Islam on ihan yhtä väkivaltainen uskonto kuin kristinusko, eikä senkään hirmuajasta ole kovin kauaa. Englannissa tuomittiin nainen noitana vielä 1940-luvulla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 27, 2003 6:34 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 07, 2003 1:50 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: Nokia
Juuri tuota Novareonin kommenttia tarkoitan. Jotkut Islamilaisethan ovat mukavia. Mutta väärintulkitsiat mm vievät uskon kunnolisiin islamilaisiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 27, 2003 6:46 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Islaminuskoisia on nykyään muodikasta vihata, etenkin rapakon tuolla puolen. Vähän niinkuin juutalaisia eräässä toisessa isossa maassa 60 vuotta sitten. Samalla tavalla historia tuntuu itseään muutenkin toistavan, molemmat maat ovat rikkoneen törkeästi erinäköisiä kansainvälisiä sopimuksia asevarustelun rajoituksista, ohittaneet muiden maiden huolestuneet huomautukset vittuilulla ja pitäneet YK:ta/kansainliittoa pilkkanaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 28, 2003 1:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Näinhän siinä käy, kun ihmiset alkavat käyttää uskontoa omiin tarkoitusperiinsä, perseelteen menee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 14, 2003 11:55 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 6:07 pm
Viestit: 70
Paikkakunta: Rautalampi
Tähtitieteilijänä on hieman vaikea uskoa mihinkään kun tietää suunnilleen mikä on asian laita. Miten maapallo syntyi jne. Kysymys miksi on siten täysin turha.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 302 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com