Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Su Huhti 28, 2024 1:30 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 16, 2003 3:39 pm 
Tää menee off-topiciks: mun mielest se on jokaisen oma asia et laittaaks yhen vai kolme pistettä!
Ei sun tarvii ketää alkaa opettaa tääl kirjottaa!

[Muokkaus] Siistitty -Jaakonpoika


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 16, 2003 5:43 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Lainaa:
Tää menee off-topiciks: mun mielest se on jokaisen oma asia et laittaaks yhen vai kolme pistettä!
Ei sun tarvii ketää alkaa opettaa tääl kirjottaa!


Väärin. Täällä kirjoitetaan kunnolla tai ei ollenkaan. Jos ei kelpaa, on netissä muita muovikuulalautoja joissa kirjoitusasulla ei tunnu olevan niinkään väliä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 16, 2003 8:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 11:48 pm
Viestit: 7
Lisää offtopiccia:

Oikeinkirjoitus kertoo ihmisestä todella paljon. Minusta oikeinkirjoitus on lukijan ja mikä tärkeintä, oman kielen kunnioittamista.
Ei oikeasti ole niin vaikeaa edes hieman huolehtia viestinsä ulkonäöstä. Jos on pakko saada asiansa kuuluville, eikö olisi mukavaa, että viestistäsi saataisiin selvää, ja että jatkossakin niitä jaksettaisiin lukea. Jokaista typoa ja pilkkuvirhettä ei tarvitse laskea, mutta jonkinlaista tasoa olisi syytä pitää yllä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 17, 2003 9:18 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Ihan oikeasti syynä on se, että jos vaaditaan tiukkaa oikeinkirjoitusta, paskanjauhannan määrä laskee. Jos siinä karsiutuu pois muutama semmoinen joka henkeen ja vereen vastustaa kunnolla kirjoittamista, on se mun puolestani vain hyvä.

Lisäksi ison viestiketjun lukeminen alusta loppuun on jo valmiiksi pelottava homma, ja jos se on kirjoitettu huonosti, on lukeminen huomattavasti hitaampaa ja vaikeampaa.

Toisena syynä olkoon sitten se, että tulevana äidinkielenopettajana kannan huolta Suomen nuorison kielen taidosta :) Mä ainakin opin kirjoittamaan hyvin juuri keskustelulaudoille (tosin purkkien sellaisille) kirjoittamalla.

Ei täällä nyt aivan joka virheeseen puututa, mutta parin henkilön teksti on ollut kauhean vittumaista lukea. Toinen onkin jo onneksi luvannut parantaa tapansa, mitä kunnioitan.

Ideana ylläpidon muokkauksissa on se, että niissä tulee näkyvimmin esille se mitä vaaditaan - yleensä ne, jotka kirjoittavat huonosti, eivät viitsi lukea sääntöjäkään läpi. Pari [Muokkaus] -tekstiä kun ilmestyy viestin alle sitä toivottavasti miettii tekemisiään tarkemmin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 17, 2003 7:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 09, 2003 8:29 pm
Viestit: 10
Paikkakunta: Helsinki
Jaakonpoika: Erittäin kannatettava käytäntö. Pidä periaatteista kiinni loppuun asti, vaikka kokemuksesta voin sanoa että se on joskus vaikeaa.

Pienenä lisäyksenä vielä että siedettävästi luettavan tekstin tuottaminen kertoo myös kirjoittajan kypsyydestä paljon. Nuorikin kirjoittaja saattaa saada aikaan tekstiä joka antaa huomattavasti ikäistään kypsemmän kuvan, kun taas teinixiä sun muuta ärsyttävää käyttävä aiheuttaa vain ja ainoastaan närkästystä lukijassa. Ylenpalttinen ylimääräisten välimerkkien käytöllä on kai tarkoitus, joidenkin mielestä, viestittää asiansa painottamisesta, kun sitä ei tekstissä voi painottaa elein tai muilla äännähdyksillä. Ihan vaan muutama esimerkki jotka minua ottavat päähän.

Kuitenkin, jos yrittää parhaansa, se on minusta riittävää.

terv.
nyt jo entinen "tuleva" äidinkielen opettaja (ruotsiksi)
Meow


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 21, 2003 4:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 21, 2003 4:07 pm
Viestit: 22
Paikkakunta: Rajamäki
Joo. Jaakonpoika kirjoittaa tekstiinsä "Mä" vaikka sen pitäis olla "Minä".
Sinä ja sinun kielioppiasiat! Vaikka ihmisillä on täällä sananan vapaus, niin Admini rajoittaa sitä aika rutkasti. Esim. tää mun huomautuskin on turha, kun ei tarvitse paljoa tehdä, että virhe (ja samalla todisteet) on pyyhitty olemattomiin. Tätä nämä valmisfoorumit teettävät. On helppo kun ei tartte tehä ite.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 21, 2003 6:56 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Brakke kirjoitti:
Joo. Jaakonpoika kirjoittaa tekstiinsä "Mä" vaikka sen pitäis olla "Minä".
Sinä ja sinun kielioppiasiat! Vaikka ihmisillä on täällä sananan vapaus, niin Admini rajoittaa sitä aika rutkasti. Esim. tää mun huomautuskin on turha, kun ei tarvitse paljoa tehdä, että virhe (ja samalla todisteet) on pyyhitty olemattomiin. Tätä nämä valmisfoorumit teettävät. On helppo kun ei tartte tehä ite.


Ja me kerjäämme vapaaehtoisesti verta nenästä?
Jos ei nulikat osaa kirjoittaa millään muotoa järkevästi niin parempi kuin ei kirjoiteta ollenkaan. Tässä välissä on taas hyvä lakata nussimasta pilkkua. Eikö totta? Miksi kaikki pitää joka kerta vetää äärimmäisyyksiin asti jonkajälkeen kellään ei ole enää mukavaa. Ei sinulla eikä minulla.

Sananvapaus ei liity tähän asiaan millään muotoa. TAJUUUUXXXX!!!!!1111!!!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 21, 2003 7:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 21, 2003 4:07 pm
Viestit: 22
Paikkakunta: Rajamäki
heh. Jos joku ei kestä niin ei kestä. Tämmöistä elämä on! =)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 21, 2003 7:07 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:52 pm
Viestit: 82
Paikkakunta: Kausala
Brakke kirjoitti:
Vaikka ihmisillä on täällä sananan vapaus, niin Admini rajoittaa sitä aika rutkasti. Esim. tää mun huomautuskin on turha, kun ei tarvitse paljoa tehdä, että virhe (ja samalla todisteet) on pyyhitty olemattomiin.


Niin ja LEKAlla on julkaisunvapaus eli oikeus hallita sitä, mitä sivuillaan julkaisee. Muutenkin on yleisesti suotavaa, kuten jo todettu, kirjoittaa edes jonkinlaista suomea.

Ai niin, se on muuten sananvapaus. :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 21, 2003 7:10 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Brakke kirjoitti:
heh. Jos joku ei kestä niin ei kestä. Tämmöistä elämä on! =)


Niimpä. Tälläistä tama on ja jotkut eivät sitä todellakaan kestä. Vaikka eipä sikäli että heikkoja kukaan kaipaisi :twisted: .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 21, 2003 8:17 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Brakke kirjoitti:
Joo. Jaakonpoika kirjoittaa tekstiinsä "Mä" vaikka sen pitäis olla "Minä".


Ei täällä kukaan ole kirjakieltä vaatinut.


Lainaa:
Sinä ja sinun kielioppiasiat! Vaikka ihmisillä on täällä sananan vapaus, niin Admini rajoittaa sitä aika rutkasti. Esim. tää mun huomautuskin on turha, kun ei tarvitse paljoa tehdä, että virhe (ja samalla todisteet) on pyyhitty olemattomiin. Tätä nämä valmisfoorumit teettävät. On helppo kun ei tartte tehä ite.


Sovitaanko ensi kerralla, että alat nillittämään vasta sitten, kun sulla on siihen jotain oikeaa syytä? Sellaista viestinpoistoa en ole harjoittanut, että se olisi jonkun naurunalaiseksi saattanut, saatika että olisin poistanut jotain minua tai lautaa arvostelevaa tekstiä.

Sananvapautta Intter-Nettissä ei ole. Eduskunta valmistelee juuri lakiesitystä, jonka suuri tarkoitus on saada lautojen adminit kuseen. Lain mukaan meidän on pakko olla haukkana poistelemassa viestejä jotka vaikka loukkaavat jonkun yksityissuojaa tai kiihottavat jotakin kansanjoukkoa vastaan.

Olen antanut jo hyvät syyt tämän laudan tiukkaan linjaan kirjoitusasusta. Annat mulle paremmat perustelut miksi pitäisi antaa kirjoittaa niinkuin sattuu.

Viittausta valmiiksi tehtyyn lautaan en tajua.

Mutta hei, onhan Suomessa muitakin muovikuulalautoja joissa ei olla niin tiukkoja. Ei muuta kun alat boikotoimaan Lekan lautaa ja kannustat kaverit mukaan kans. Mä luen mieluummin vähän laadukasta tekstiä kuin paljon paskaa. Vertaa Airsoftzone, josta lukukelpoista kamaa jota ei ole jo käsitelty on ehdottomasti korkeintaan 5% päivän annoksesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 22, 2003 6:41 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 21, 2003 4:07 pm
Viestit: 22
Paikkakunta: Rajamäki
No jaa... Taidat kyllä olla ihan oikeassa sen asian suhteen.
Se viittaus valmislautohin tarkoittaa, että itsetehdyssä laudassa Adminilla ei ole kun sen verran oikeuksia, mitä koodaaja on päättänyt/jaksanut laittaa. =)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 28, 2003 12:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 12, 2003 12:43 pm
Viestit: 227
Paikkakunta: Turku
Kai tämänkin laudan joku on kirjoittanut..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2003 4:02 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 3:35 pm
Viestit: 21
Paikkakunta: Turku
Brakke tyst!
Kirjoitusasu on lukemisen kannalta erittäinkin tärkeä. Itse en pahemmin kantaa ota, mutta lueskelen näitä lautoja kylläkin.
Viittauksesi "sulle" ja "mulle"- kielen käyttöön on tarpeeton. Nuo ovat mielestäni hyväksyttäviä lyhenteitä toisin kuin kaikki ne lyhenteet joissa esiintyy x-,z-, tai q-kirjain.


Mutku meitsi kirjottaa tänne jotai textii ni sit ne horazut ottaa sen veg niinq tietsä!!!!!!!!! :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 9:21 am 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Mitä sinä, Jaakonpoika, ajattelet slangista ja sen käytöstä täällä foorumissa?

Itse käytän jotakin hämärää nuorisoslangia ála Salo paljonkin puheessani, mutta kirjoittaessa slangin maaginen hohto tuntuu haihtuvan. Ja slangilla en todellakaan tarkoita sitä "peelokieltä", jossa käytetään x:ää ks:n tilalla ja muuta aivan tolkutonta paskaa. (Ks. ylhäällä Vargin viimeinen lause.) Tällaisen kielen soisi jäävän sinne cs:n ja muiden ala-aste-tason foorumeille. (Tiedän, cs ei ole foorumi, mutta kaikki tietävät mitä tarkoitin.)

Sen slangin alkulima, josta puhun syntyi siis jossain osassa Helsingin työläisalueita. Varmaankin vahingossa tästä tavasta keksiä omia sanoja (useimmiten asioille, joita tarvitaan paljon) kehittyi oma kulttuurinsa, joka aluksi tunkeutui Helsingin nuorten kielenkäyttöön. Tätä puhekieltä, jota nuoret siis kaduilla puhuivat, pidettiin ala-arvoisena kielenä, jolle ei tullut antaa arvostusta. Kuitenkin kulttuuri jatkoi kehittymistään, joka tänäkään päivänä ei ole loppunut. Montaa pätevää syytä tälle ei voi keksiä, tai ehkä voi, mutta itselläni on mielessä ainostaan yksi. Pienryhmille, kuten kaveripiireille samanlainen, tai ehkä vain samankaltainen oma kieli, eli slangi on psykologisesti erittäin yhdistävä, me-henkeä luova tekijä. Slangikulttuuri siis jatkoi kehittymistään. Nopeasti se tavoitti vankilat, merimiespiirit, jalkapallojoukkueet ja muut pienryhmät. Nykyään lähes jokaisella pienryhmällä kaveripiireistä työpaikkatiimeihin on omanlaisensa slangi. Todellinen ja ainoa oikea slangi on kuitenkin se slangi, jota Helsingin nuoret puhuivat joskus 50- ja 60-luvulla. Tämä siis tarkoittaa sitä, että slangin alkuperäiset taitajat ovat jo lähemmäs 70-vuotiaita, kaikki osaavat päätellä, että 70-vuotiaita nuoruutensa Helsingissä asuneita, jotka muistavat silloisen slangin, ei voi olla montaa. Alkuperäinen on katoamassa...

Ps. Saitko, Valtteri, palautteeni kirjoituksestasi, jossa puolustit softausta?


Viimeksi muokannut Tasapaino päivämäärä Ma Loka 27, 2003 1:10 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 9:39 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Minua häiritsee lähinnä kieliopilliset seikat. On suunnattoman ärsyttävää lukea tekstiä, jossa ei ole lainkaan välimerkkejä, kaikki kirjoitettu pienellä alkukirjaimella ja käytetty puhekielen ilmaisuja ihan liiaksi. Lisäksi viidentoista rivin pituista "pötkövirkettä" on huono lukea.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 10:29 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
NovaReon kirjoitti:
Minua häiritsee lähinnä kieliopilliset seikat. On suunnattoman ärsyttävää lukea tekstiä, jossa ei ole lainkaan välimerkkejä, kaikki kirjoitettu pienellä alkukirjaimella ja käytetty puhekielen ilmaisuja ihan liiaksi. Lisäksi viidentoista rivin pituista "pötkövirkettä" on huono lukea.


Juuri tällaisiin viesteihin olen itse yrittänyt puuttua mahdollisimman ankarasti, muokkaamalla ne siisteimmäksi ja kirjoittamalla huomautuksen asiasta. Muutama on ottanut jo opiksi, mutta silti löytyy käyttäjiä, jotka eivät ota opiksi. Taitaa kohta olla parin yksityisviestin paikka, jos ei parannusta näy.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 10:48 am 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
NovaReon kirjoitti:
Lisäksi viidentoista rivin pituista "pötkövirkettä" on huono lukea.

Mitähän tarkoitat tuolla pötkövirkkeellä?

Tottahan pitkiä virkkeitä on tuskaa lukea, jos ne pitäisi jakaa kolmeen pää- ja kahteen sivulauseeseen, mutta hyvin kirjoitettu, selvästi pilkutettu pitkäkin virke on helppo lukea.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 10:54 am 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Anonymous kirjoitti:
Ei sun tarvii ketää alkaa opettaa tääl kirjottaa!

Kunpa tuo olisi totta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 11:05 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Tasapaino kirjoitti:
Mitähän tarkoitat tuolla pötkövirkkeellä?

Tottahan pitkiä virkkeitä on tuskaa lukea, jos ne pitäisi jakaa kolmeen pää- ja kahteen sivulauseeseen, mutta hyvin kirjoitettu, selvästi pilkutettu pitkäkin virke on helppo lukea.


Virke koostuu lauseista, joten "pötkövirke" tarkoitaa varmasti virkettä, jossa on turhankin monta lausetta. Lukion äidinkielen opettaja kutsui näitä "rönsyiksi" :D Kuten itse totesit, niin niitä on suorastaan helvetillistä lukea.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 11:58 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Pötkölause näyttää tosiaan vähän kömpelöltä. Ihan kuin kirjoittaja ei osaisi käyttää pistettään ollenkaan, vaan pistää aina pilkun virkkeiden väliin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 1:49 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Foorumikeskustelu on kirjoitettua kieltä. Se ei ole kirja tai aine, ja se näkyy myös kirjoituksessa. Se ei silti ole mikään nettichat, joten kirjoitukseensa voi paneutua kunnolla ja sen voi jopa oikolukea. Sanojen muodolla ei niinkään ole väliä, vaan lauserakenteella, isoilla kirjaimilla, pisteillä sekä loogisella kappaleenjaolla. Nämä asiat nimittäin helpottavat ja nopeuttavat lukemista, ja vaikka en työkseni foorumia selaakaan, on paljon mielekkäämpää jos pystyy keskittymään itse aiheeseen eikä sen selvittämiseen epäselvän tekstin seasta.

Slangissa ei ole mitään ihmeellistä, se on puhuttua kieltä siinä missä murteetkin. Erona on vain se, että se on syntynyt nopeasti paikassa, jossa murteita ei sallita, ja jossa virallisena kielenä on täytynyt käyttää kirjakieltä. Tämä antaa sille kummallisen säväyksen - helvetin typerältä se minusta kuulostaa - mutta siihen se jää. Ihminen ei voi luontevasti puhua kirjakieltä, sillä puhe on aivan erilainen tapahtuma kuin kirjoittaminen, kuten jokainen tajuaa kun vähän miettii. Kuten sanottu, Helsingissä murteita puhuvat ovat maalaisia ja syrjittyjä, mutta jokin puhekieli pitää silti olla.

Foorumikeskustelussa ja nettisivuissakin voi aivan rauhassa käyttää murteellisia ilmauksia, kunhan edellämainitut kirjoitetun tekstin perusedellytykset säilyttää hyvin. Se tekee tekstistä mukavampaa luettavaa ja antaa sille väriä. Etenkin nuorten kirjakieli, kuten monia asearvosteluja lukiessa voi huomata, on fraasimaista, itseään toistavaa ja tylsää.

Tämän foorumin moderaattorien tiukemman, kirjakielisemmän otteen syyt olen selvittänyt ylempänä ja seison yhä niiden takana. Jos ei osaa kirjoittaa sopivaa sekoitusta kirja- ja puhutun kielen välillä, pysyttelee sitten kirjakielessä niin lopputulos on parempi.

Tasapaino kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Ei sun tarvii ketää alkaa opettaa tääl kirjottaa!


Kunpa tuo olisi totta...


Kui? Ei se ole, kouluttaudun parhaillaan äidinkielen opettajaksi.

Post Scriptum: Tasapaino: En ole kerennyt muokata puolustuspuhetta, ja olen itseasiassa ehtinyt jo unohtaakin sen. Pitää yrittää ehtiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 8:50 pm 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Jaakonpoika kirjoitti:
Foorumikeskustelu on kirjoitettua kieltä. Se ei ole kirja tai aine, ja se näkyy myös kirjoituksessa. Se ei silti ole mikään nettichat, joten kirjoitukseensa voi paneutua kunnolla ja sen voi jopa oikolukea. Sanojen muodolla ei niinkään ole väliä, vaan lauserakenteella, isoilla kirjaimilla, pisteillä sekä loogisella kappaleenjaolla. Nämä asiat nimittäin helpottavat ja nopeuttavat lukemista, ja vaikka en työkseni foorumia selaakaan, on paljon mielekkäämpää jos pystyy keskittymään itse aiheeseen eikä sen selvittämiseen epäselvän tekstin seasta.

Samaa mieltä.

Jaakonpoika kirjoitti:
Slangissa ei ole mitään ihmeellistä, se on puhuttua kieltä siinä missä murteetkin. Erona on vain se, että se on syntynyt nopeasti paikassa, jossa murteita ei sallita, ja jossa virallisena kielenä on täytynyt käyttää kirjakieltä. Tämä antaa sille kummallisen säväyksen - helvetin typerältä se minusta kuulostaa - mutta siihen se jää. Ihminen ei voi luontevasti puhua kirjakieltä, sillä puhe on aivan erilainen tapahtuma kuin kirjoittaminen, kuten jokainen tajuaa kun vähän miettii. Kuten sanottu, Helsingissä murteita puhuvat ovat maalaisia ja syrjittyjä, mutta jokin puhekieli pitää silti olla.

Eri mieltä. "Slangissa ei ole mitään ihmeellistä". Eikö? Slangista yleisesti on tullut hyvin suuri osa Suomen kielestä. Vaikka emme ehkä heti tajua, slangeja on aivan joka puolella. Ne kehittyvät, tai lähinnä niitä kehitetään, joka puolella koko ajan. Ehkä Valtteri ja muut eivät ole huomanneet tai tajunneet, mutta airsoftaajillakin on omanlaisensa slanginsa. Omia sanoja softaajilla on vielä kylläkin hyvin vähän, mutta slangi kehittyy koko ajan.

"Se on syntynyt nopeasti paikassa, jossa murteita ei sallita, ja jossa virallisena kielenä on täytynyt käyttää kirjakieltä..." Totta ehkä, kun puhutaan aivan ensimmäisistä slangeista, mutta enää pitkään aikaan ei näin ole voinut sanoa.

"...Tämä antaa sille kummallisen säväyksen." Säväyksen? Tuskin sitä säväykseksi voi sanoa, jos miltei kaikki usein käytetyistä verbeistä, adjektiiveista ja substantiiveista ovat väänneltyjä sanoja ruotsista, venäjästä ja osittain saksasta, ja nykyään totta kai englannista, ja osa täysin itse keksittyjä. Ja tuskin se antaa slangille kummalista "säväystä", ett piti käyttää kirjakieltä ainoana kielenä. Kummallisuudesta tuskin voi pahemmin väitellä, ja slangeja on niin monta etten edes tiedä mistä nyt väiteltäisiin.

Jaakonpoika kirjoitti:
Etenkin nuorten kirjakieli, kuten monia asearvosteluja lukiessa voi huomata, on fraasimaista, itseään toistavaa ja tylsää.

Turha yleistys. Onko minulla (9lk.) fraasimainen, itseään toistava ja tylsä tapa kirjoittaa? No, ehkä, mutta kaikilla nuorilla ei tosiaankaan ole. Se on kybävissi. (Huom. Ensimmäinen slangisana kirjoituksessani!) :D

Jaakonpoika kirjoitti:
Tasapaino kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Ei sun tarvii ketää alkaa opettaa tääl kirjottaa!


Kunpa tuo olisi totta...


Kui? Ei se ole, kouluttaudun parhaillaan äidinkielen opettajaksi.

Tarkoitin vain, että on se surullista, kun täällä täytyy yläasteikäistä opettaa missä kuuluu olla pilkku ja missä piste.

Jaakonpoika kirjoitti:
Post Scriptum: Tasapaino: En ole kerennyt muokata puolustuspuhetta, ja olen itseasiassa ehtinyt jo unohtaakin sen. Pitää yrittää ehtiä.

Selvä. Mihin muuten lähetät mahdollisen vastauksen? Voisit ehkä laittaa sen ja mun viestin jonnekkin näkyville.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 26, 2003 2:29 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Tasapaino kirjoitti:
Eri mieltä. "Slangissa ei ole mitään ihmeellistä". Eikö? Slangista yleisesti on tullut hyvin suuri osa Suomen kielestä.


Tieto- ja ihmisliikenteen räjähdysmäisen murroksen takia aluepohjaisia kieliä, eli murteita ei ole puhtaana enää missään, ja koko maassa kielenkäyttö on viettänyt samaan suuntaan - Helsingin puhekieleen. Siinäkään ei ole mitään ihmeellistä, kieli kehittyy samaan suuntaan siellä missä ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa. Suomi on niin pieni maa, että koko kansa puhuu samalla tavalla. Ja kirjakieli ei ole luonnollinen puhuttu kieli, joten sitä ei enää kukaan oikein käytä.
Toki alueellisia piirteitä on säilytynyt, joillakin paljonkin, mutta etenkin nuorilla huomattavasti vähemmän kuin vaikka 70 vuotta sitten. Eivät alueelliset piirteet kokonaan katoa, mutta vähenevät maailman pienetessä.

Vasta viime aikoina on murteiden arvostus kasvanut, ja ihmiset uskaltavat käyttää murteita julkisemmin ja virallisemmissakin yhteyksissä. Mutta 10-20 vuotta sitten murteet olivat maalaisjunttien hommaa.

Muovikuulapelaajien "slangissakaan" ei ole mitään ihmeellistä, pienillä harrastus- ja työpiireillä on aina oma sanastonsa, kun ovat kerta tiettyjen asioiden kanssa tekemisissä enemmän. Meidän harrastuksessamme kummallisia ilmauksia ja lainasanoja on paljon lajin uutuuden vuoksi - suomenkielisiä sanoja ei ole ollut olemassa, tai niitä eivät harrastajat ole tienneet. Ja vaikka suomenkielinenkin ilmaus olisi olemassa, on ihmisellä tapana keksiä tutuillekin asioille uusia nimiä, tai enemmänkin erityisesti juuri niille. Sen takia sähköasentajatkin sanoat timpurin vasaraa hevosenkyrvänmutkaksi.

Olen muuten lukenut itseni aiheesta yliopistoon.

Tasapaino kirjoitti:
Jaakonpoika kirjoitti:
Etenkin nuorten kirjakieli, kuten monia asearvosteluja lukiessa voi huomata, on fraasimaista, itseään toistavaa ja tylsää.

Turha yleistys. Onko minulla (9lk.) fraasimainen, itseään toistava ja tylsä tapa kirjoittaa? No, ehkä, mutta kaikilla nuorilla ei tosiaankaan ole. Se on kybävissi. (Huom. Ensimmäinen slangisana kirjoituksessani!) :


Otapas huvikses 10 kirjakielellä kirjoitettya pyssyarvostelua ja laske "itseni"- ja "minun mielestäni" -lausekkeet. Hirmu tönkköä kieltä on liikkeellä ja yritystä kuulostaa tärkeämmältä mitä on.
Ei niin, että se olisi tuomittavaa. Nuorella iällä ei ole vain kirjoittanut yhtä paljoa kuin vanhempi, ilmiselvistä syistä.

Tasapaino kirjoitti:
Tarkoitin vain, että on se surullista, kun täällä täytyy yläasteikäistä opettaa missä kuuluu olla pilkku ja missä piste.


Vain käyttämällä oppii kieltä, ja täällä sentään virheistä huomautetaan. Ei pelkkiä äidinkielen aineita tekemällä opi kirjoittamaan, niiden tarkoitus on vain sysätä perusinnostus ja taito kirjoitukseen.

Vähän niinkuin kävisit koulun ruotsintunnit ja sanoisit osaavasi hyvin sitä kieltä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 27, 2003 1:09 pm 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Jaakonpoika kirjoitti:
Ja vaikka suomenkielinenkin ilmaus olisi olemassa, on ihmisellä tapana keksiä tutuillekin asioille uusia nimiä, tai enemmänkin erityisesti juuri niille. Sen takia sähköasentajatkin sanoat timpurin vasaraa hevosenkyrvänmutkaksi.

Itse asiassa omien sanojen keksiminen ei ole kovinkaan yleistä tässä maailmassa. Ainoastaan Suomessa näkyy slangi näin vahvana puhekielessä. Helppo verrata esim. englannin kieleen. Kesällä vieraillessani tätini ja hänen miehensä ja serkkujeni luona Jenkkilässä opin parissa päivässä yleisimmät ns. slangisanat, joita serkkuni käyttivät puheessaan. Tämä vain slangisanojen vähyyden takia. Suomessa tämä ei olisi koskaan mahdollista. Onhan Jenkkilän jou-räppäreillä oma slanginsa, jota amerikkalaiset niin coolina pitävät. Mutta mitä mitä? Katsoin Snoopdog showta (tai mikä lienee) ensimmäistä kertaa elämässäni ja ymmärsin puheesta noin 95%. Ainakaan amerikkalaisten nuorten "slangia" ei voi edes verrata Suomen vastaaviin. Ja samalla voin kertoa, ettei muidenkaan kielien tai maiden slangeja.

Jaakonpoika kirjoitti:
Muovikuulapelaajien "slangissakaan" ei ole mitään ihmeellistä, pienillä harrastus- ja työpiireillä on aina oma sanastonsa, kun ovat kerta tiettyjen asioiden kanssa tekemisissä enemmän. Meidän harrastuksessamme kummallisia ilmauksia ja lainasanoja on paljon lajin uutuuden vuoksi - suomenkielisiä sanoja ei ole ollut olemassa, tai niitä eivät harrastajat ole tienneet.

Katsotaan viidenkymmenen vuoden kuluttua, kuinka paljon alasta tietämätön ymmärtää softaajien puheesta, kun he kertovat varusteistaan, aseestaan, sen virityksistä ja mitä se vaati muutostöitä.

Tuskin mitään. Softaajien slangi on vasta kehittymässä, eikä päinvastoin. Uusia, omia ilmauksia ei ole syntynyt lajin uutuuden vuoksi, eikä siis sen takia, että oli pakko keksiä omat sanat. Halusimme, ja nimenomaan halusimme, keksiä omat sanat omille varusteille, aseille ja kaikelle sälälle. Tämä todella luo ylemmyyden ja me-hengen tuntoa, kun ulkopuoliset eivät tajua sanaakaan, kun ylpeänä kehumme aseemme virityksiä.

Jaakonpoika kirjoitti:
Olen muuten lukenut itseni aiheesta yliopistoon.

Tukevana vastapainona minä puolestani sain kahdeksannen luokan päättötodistukseen ysin äikästä. :D

Jaakonpoika kirjoitti:
Otapas huvikses 10 kirjakielellä kirjoitettya pyssyarvostelua ja laske "itseni"- ja "minun mielestäni" -lausekkeet. Hirmu tönkköä kieltä on liikkeellä ja yritystä kuulostaa tärkeämmältä mitä on.
Ei niin, että se olisi tuomittavaa. Nuorella iällä ei ole vain kirjoittanut yhtä paljoa kuin vanhempi, ilmiselvistä syistä.

Tämä on todellakin tosi, ja valitettava asia. Mutta yleensäkään en pidä yleistyksistä. Vaikka 90% nuorista kirjoittaisi perseelleen, se ei tarkoita, että Pikku-Matti ei osaa kirjoittaa.

Jaakonpoika kirjoitti:
Tasapaino kirjoitti:
Tarkoitin vain, että on se surullista, kun täällä täytyy yläasteikäistä opettaa missä kuuluu olla pilkku ja missä piste.


Vain käyttämällä oppii kieltä, ja täällä sentään virheistä huomautetaan. Ei pelkkiä äidinkielen aineita tekemällä opi kirjoittamaan, niiden tarkoitus on vain sysätä perusinnostus ja taito kirjoitukseen.

Huomasin, että olemme olleet ainakin tästä asiasta pitkälti samaa mieltä, mutta olemme keskustelleet ikään kuin toinen olisi väärässä. Tottahan sinä kirjoitit, mutta unohdit mainita lukemisen tärkeyden.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 27, 2003 3:30 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Tasapaino kirjoitti:
Ainoastaan Suomessa näkyy slangi näin vahvana puhekielessä. Helppo verrata esim. englannin kieleen.


Varmaan on helppo verrata, kun amerikanenglannissa ei puhe- ja kirjakielen sanastossa ole suurta eroa. Rupea sitten vertaamaan brittienglannin puhe- ja kirjakieltä, niin johan rupeaa näkymään. Ja kuinkahan paljon olet yleensäkään tutustunut vakavaan kirjoitettuun englanninkieleen?

Tasapaino kirjoitti:
Ainakaan amerikkalaisten nuorten "slangia" ei voi edes verrata Suomen vastaaviin.


Slangilla tarkoitetaan juuri räppineekerien tai Lontoon punkkarien sekavaa mongerrusta. Ne vertautuvat mun mielestäni aivan mainiosti vaikka stadin slangiin. Puhekieli on eri asia, mutta - en tiedä missä sinä asut, mutta täällä vantaan perukoilla kuuluu stadin slangiakin vain radion erikoislähetyksissä.

Tasapaino kirjoitti:
Katsotaan viidenkymmenen vuoden kuluttua, kuinka paljon alasta tietämätön ymmärtää softaajien puheesta, kun he kertovat varusteistaan, aseestaan, sen virityksistä ja mitä se vaati muutostöitä. Tuskin mitään. Softaajien slangi on vasta kehittymässä, eikä päinvastoin.


Varmaan ihan yhtä paljon saavat selvää kuin nytkin. Tai luettelepas huviksesi ne harrastuksen sanat, jotka eivät ole englannin lainasanoja tai jo olemassa asetekniikassa tai inttikielessä.
Mulla kesti kuukauden päästä selville sähköasentajien soperruksesta, eikä siinä ollut sen kummempaa kuin oppia nimiä asioille joita en aikaisemminkaan hirveämmin tuntenut.

Tasapaino kirjoitti:
Jaakonpoika kirjoitti:
Olen muuten lukenut itseni aiheesta yliopistoon.

Tukevana vastapainona minä puolestani sain kahdeksannen luokan päättötodistukseen ysin äikästä. :D


Joo, ei tässä sitten ketään, tasoissa ollaan.

Tasapaino kirjoitti:
Tämä on todellakin tosi, ja valitettava asia. Mutta yleensäkään en pidä yleistyksistä. Vaikka 90% nuorista kirjoittaisi perseelleen, se ei tarkoita, että Pikku-Matti ei osaa kirjoittaa.


Mutta eihän tässä puhuttu Pikku-Matista sen paremmin kuin kestään muustakaan. Sitten kun kasvat vähän isommaksi, ymmärrät että kun yleistetään, ei sanota että kaikki tekisivät tai olisivat jotain. On siitä yleistyksestäkin hyöty, esmes sovellettu K16-ikäraja on nostanut pelien tasoa kummasti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 27, 2003 3:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Todellakin havaittava efekti. Viime sunnuntain peleissäkin oli suuri määrä pelaajista alle 15v, mikä taas johti mittavaan modetukseen. Läheskään kaikilla <15v-pelaajilla ei ollut IDDQD käytössä, mutta silti joillain kuitenkin. Taidan omien pelieni suhteen alkaa harjoittaa ikärasismia, jos kerran liika sallivaisuus kostautuu modetuksessa. Kamelin selkä katkesi, kun sarjalla ammuin poikia selkään, mutta mokomat vain kääntyivät ympäri ja ampuivat takaisin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 27, 2003 4:12 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Isommissa peleissä nuoremmalla porukalla on nähty myös vaivihkaista kesken pelin kotiin luikkimista, ininää, innottomuutta ja huonoa tai lamaantunutta toimintaa. Ei toki kaikki kakarat, mutta selkeä taitekohta pelaajien asenteessa ja toiminnassa on siinä 16-vuoden paikkeilla.

Niitä muutamaa poikkeusta varten Lekan peleissä onkin, kuten sanottu, käytetty sovellettua ikärajaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 29, 2003 11:55 am 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Jaakonpoika kirjoitti:
Tasapaino kirjoitti:
Ainoastaan Suomessa näkyy slangi näin vahvana puhekielessä. Helppo verrata esim. englannin kieleen.


Varmaan on helppo verrata, kun amerikanenglannissa ei puhe- ja kirjakielen sanastossa ole suurta eroa. Rupea sitten vertaamaan brittienglannin puhe- ja kirjakieltä, niin johan rupeaa näkymään.

Tässä kohtaa puhuin kylläkin nimenomaan slangista, enkä yleisestä puhekielestä.

Faktaa se on, ettei Amerikassa tai Englannissa, tai varmaan missään muussakaan maassa, slangi näy nuorten, eikä muidenkaan, puhekielessä.

Jaakonpoika kirjoitti:
Ja kuinkahan paljon olet yleensäkään tutustunut vakavaan kirjoitettuun englanninkieleen?

En paljoa, neljä englannin kielistä kirjaa olen lukenut, ja totta kai koulussa opiskelen ne pakolliset vuodet. Salossa tämä tarkoittaa seitsemää vuotta, joista olen lukenut kuusi.

Jaakonpoika kirjoitti:
Tasapaino kirjoitti:
Ainakaan amerikkalaisten nuorten "slangia" ei voi edes verrata Suomen vastaaviin.


Slangilla tarkoitetaan juuri räppineekerien tai Lontoon punkkarien sekavaa mongerrusta. Ne vertautuvat mun mielestäni aivan mainiosti vaikka stadin slangiin.

Valtterikin ymmärtää, että jos kuuden vuoden kirjakielen opiskelulla ymmärtää ensimmäisellä kuuntelukerralla käytännössä kaiken, ei tosiaankaan voida puhua minkäänlaisesta slangista. Kuusi vuotta suomen kirjakieltä opiskellut ulkomaalainen ei ymmärtäisi mitään stadin slangista.

Lontoonkin punkkareiden mongerruksesta pääsee luultavasti nopeasti selville, kunhan tottuu aksenttiin.

Jaakonpoika kirjoitti:
Puhekieli on eri asia, mutta - en tiedä missä sinä asut, mutta täällä vantaan perukoilla kuuluu stadin slangiakin vain radion erikoislähetyksissä.

Puhekieli tosiaan on eri asia, itsekin sekoitit äsken. Tosin eri asia se ei silloin ole jos slangia käytetään puhekielenä.

Salossa asustellaan, eikä täälläkään paljoa slangia kuule.

Jaakonpoika kirjoitti:
Tasapaino kirjoitti:
Katsotaan viidenkymmenen vuoden kuluttua, kuinka paljon alasta tietämätön ymmärtää softaajien puheesta, kun he kertovat varusteistaan, aseestaan, sen virityksistä ja mitä se vaati muutostöitä. Tuskin mitään. Softaajien slangi on vasta kehittymässä, eikä päinvastoin.


Varmaan ihan yhtä paljon saavat selvää kuin nytkin.

Eli eivät paljon mitään. Jos vain käyttää niitä harvoja sanoja, jotka ovat softauksen slangia.

Jaakonpoika kirjoitti:
Tai luettelepas huviksesi ne harrastuksen sanat, jotka eivät ole englannin lainasanoja tai jo olemassa asetekniikassa tai inttikielessä.

Muistetaan nyt kummiskin, että muista kielistä lainaaminenkin on slangia.

Ase- ja inttikielestä en tiedä yhtään mitään.

Jaakonpoika kirjoitti:
Tasapaino kirjoitti:
Tämä on todellakin tosi, ja valitettava asia. Mutta yleensäkään en pidä yleistyksistä. Vaikka 90% nuorista kirjoittaisi perseelleen, se ei tarkoita, että Pikku-Matti ei osaa kirjoittaa.


Mutta eihän tässä puhuttu Pikku-Matista sen paremmin kuin kestään muustakaan. Sitten kun kasvat vähän isommaksi, ymmärrät että kun yleistetään, ei sanota että kaikki tekisivät tai olisivat jotain.

Tämän(kään) asian ymmärtäminen tuskin on iästä kiinni, mutta katsellaan kunhan olen kasvanut "vähän isommaksi".

Jaakonpoika kirjoitti:
On siitä yleistyksestäkin hyöty, esmes sovellettu K16-ikäraja on nostanut pelien tasoa kummasti.

Mitähän tuo sovellettu K16-ikäraja tarkoittaa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 27, 2003 9:26 pm 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Olen muuten huomannut sellaisen hassun jutun, että jotkut moderaatorit bännäävät rumat sanat ja jotkut eivät. Olisi helpompaa jos Lekalla olis selkeä linja rumuuksien suhteen. Ainakin Luostari ottaa rumat sanat heti pois ja uhkaa porttikiellolla, Valtterin sen sijaan olen kuullut kehoittavan, että "saa sanoa miltä tuntuu". Tai jotain sinne päin ainakin. Lokin linjasta en ole varma.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 27, 2003 10:51 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Tasapaino kirjoitti:
Olen muuten huomannut sellaisen hassun jutun, että jotkut moderaatorit bännäävät rumat sanat ja jotkut eivät. Olisi helpompaa jos Lekalla olis selkeä linja rumuuksien suhteen. Ainakin Luostari ottaa rumat sanat heti pois ja uhkaa porttikiellolla, Valtterin sen sijaan olen kuullut kehoittavan, että "saa sanoa miltä tuntuu". Tai jotain sinne päin ainakin. Lokin linjasta en ole varma.


Tästä onkin syytä keskustella moderaattorien kesken. Asiaan palataan heti, kun ollaan päästy selkeään linjaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 28, 2003 11:06 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Joo, eli linja on seuraava: kirosanat ovat voimakas ja hieno osa kieltämme ja tekee siitä huomattavasti rikkaamman kuin vaikka länsinaapurimme Ruotsin. Kirosanoja saa käyttää hyvän maun rajoissa, mutta tarpeettomat törkeydet poistetaan.

Samalla vielä voin mainita, että keskustelu on muutenkin vapaata, eikä esimerkiksi muista firmoista puhuminen ole mikään ongelma - ensin tuli Leka ja sitten vasta kauppa, eikä kauppa ala sanelemaan ehtoja sivustolle.

Pahoittelemme aikaisempia epäselvyyksiä linjassa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com