Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on La Huhti 27, 2024 1:32 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2006 8:13 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Avaan uuden aiheen yleisen otsikon alle sivuten oman aseeni sähkövikaa. Toivottavasti tänne saadaan kerättyä hyödyllistä tietoa sähköaseiden ikävimmistä toimintahäiriöistä - sähkövioista.

Oma tapaukseni on seuraavanlainen:

CA M15A4 SPC:täni alkoi vaivaamaan loppusyksystä mystinen ongelma. Aika ajoin (yleensä alle lippaallisen ampumisen jälkeen) ase vain lopettaa toimintansa täysin. Ase saattaa toimia hyvin noin puoli lippaallista, jonka jälkeen se ei reagoi mihinkään mitenkään. Yleensä ongelmasta selviää lyömällä asetta voimakkaasti rungon vaihtimen puolelle (en ole kokeillut muualle lyödäkään). Ongelma ilmenee useammin ammuttaessa kertalaukauksia.

Omasta mielestäni vaikuttaa sähkövialta, sillä en keksi mikä mekaaninen voisi aiheuttaa tällaisen ongelman.

Olen kokeillut korjata vikaa seuraavilla:
- puhdistin kaikki sähköosien kontaktipinnat (olivatkin aika huonossa kunnossa)
- kokeilin asetta eri moottorilla
- tarkastin kaikki johdot, liittimet ja liitokset silmämääräisesti
- laitoin mechan uudelleen osiin n. 100 laukauksen häiriöllisen käytön jälkeen, kaikki näyttäisi olevan ennallaan

Kuka keksii mikä asetta vaivaa ja millä vaiva parannetaan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2006 8:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 16, 2005 6:42 pm
Viestit: 45
Paikkakunta: Kuopio, Päiväranta
Syy saattaa löytyä, jos ne johdotukset oli kerta huonossa kunnossa, niin sieltä.. Toinen, mikä itsellläni oli aika-ajoin, liittimmä jotain putua/häikkää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2006 8:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Jos olet monilla akuilla kokeillut, niin suosittelen että käyt kaikki liitokset vielä läpi tai vaikka uusit ne. Voit myös yrittää paikantaa vikaa muutamalla johdolla ja moottorilla. Kokeilet erilaisia paikkoja missä moottori pyörii, ja lopulta lähestyt moottorin liittimiä. Et kertonut pyöriikö moottori normaalisti vai pätkiikö se?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2006 8:19 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
w00tti:

Kontaktipinnat mechassa (selector plate ja liipaisimen kelkka) olivat varsin tummat, mutta puhdistin ne. Ongelma on jatkunut tämän jälkeen samanlaisena.

Liittimien "heiluttua" olen kokeillut, mutta se ei tunnu auttavan vaan ase kaipaa terävän kolautuksen. Joskus auttaa runsas vaihtimen pyörittelykin. Tästä päättelisin itse, että vika olisi todennäköisimmin selector platessa tai sen lähialueella?

Leksas:

Ase ei toimi lainkaan silloin kun häiriö iskee eli moottori ei inahdakaan. Ja kun häiriöä ei vaivaa voi aseella ampua jopa parikymmentä kuulaa normaalisti. Viimeeksi ase oli jumiutunut näemmä koneisto puoliväliin viritettynä, mutta tämä saattaa johtua silloin kokeista pienemmästä akusta ja/tai sen hyytymisestä, koska kokeilin pelitilanteessa. Päättelisin siis, että virta ei tule moottorille saakka.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2006 9:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Höm, kokeiles ottaa motti irti kahvasta ja pistää johdot kiinni siihen. Samoin voit kokeilla ampua ilman runkoa, kahva kiinni boksiin ja sinne motti ja piuhat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2006 10:02 pm 
Veikkaisin 90% varmuudella, että liipaisinkoneiston kelkan liikettä rajoittava tappi on joko katkennut tai vääntynyt, jolloin kelkka pääsee niin taakse ettei liipaisin ota siihen kiinni. HYVIN yleinen vika kaikissa Proboxeissa ja sen klooneissa (Systema, CA, G&P)


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 02, 2006 1:32 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Carbine:

Tappi on ehjä. Sen hajoamisen olisin kyllä humannut jo ensimmäisellä avauksella.

Kunhan saan akun (lainassa muualla) niin pääsen testailemaan josko vika olisi moottorin liittimissä, alkavat olla viimeinen tutkimaton paikka. Toisella moottorilla olen asetta jo kokeillut, mutta se ei auttanut...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 02, 2006 6:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 3:12 pm
Viestit: 69
Minullakin ilmeni tuollainen ongelma tänään kesken pelin. Semillä ammuin ja ase vain lakkasi toimimasta. Aseessa on systeman m120 boxi, enkä avatessa huomannut mitään vikaa. Sen verran selvitin, että vika on boxin johdoissa/liipaisimessa, koska moottori toimii normaalisti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 03, 2006 10:34 am 
Toinen hyvin yleinen ongelma M16-sarjan aseissa on moottorin jomman kumman liittimen irtoaminen. Auttaa kun puristaa liittimitä hieman tiukemmiksi.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 03, 2006 2:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 4:09 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Kangasala
Omassa CA:n ämpeessäkin on nyt outo vika. Olin ottanut moottorin pois ja laittanut takaisin, mutta liipaisinta painaessa ei kuulunut mitään ääntä. Otin motin uudestaan irti ja kokeilin vaikka miten päin ja kerran kun laitoin taas moottorilevyn takaisin ja kokeilin aseesta kuului pieni *naks* aina liipaisinta painaessa, mutta ei muuta. Tätä kuului n.10 liipaisinvedon ajan jonka jälkeen mitään ei taas kuulunut.

Missä vika voi olla? Rataslaatikkoon en ole ikänä koskenut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 03, 2006 2:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 1:21 pm
Viestit: 366
Paikkakunta: Kuopio
Itselläni ollut samallainen vika ja syynä oli, että liipasinkoneiston kelkka ei päässyt perille asti. Jos on kokemusta lootan avaamisesta niin avaat sen ja kokeilet liipaisimen kanssa meneekö kelkka perille asti. Jos ei niin vissiinkin johdot jumittaa.. Itse sain toimimaan tuon hiomapaperilla ja väkivallalla. Jos et osaa niin annat vain lootan taitavimpiin käsiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 03, 2006 4:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 4:09 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Kangasala
Itse en ala poksia availemaan, joten muille homman laitan. Kiitos Mokomalle nopeasta vastauksesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2007 11:36 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 4:14 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: Keuruu
Itselläni on sellainen ongelma, että en saa aseta jostain syystä ampumaan. Ase on todella vanha CA:n soltti josta on vaihdettu kaikki paitsi rattaat. Saadessani aseen käytettynä siinä oli MOSFET. Se vain ei ollut kovin laadukkaasti tehty sillä se päätti syttyä palamaan. No uusia osia ei ollut MOSFET:iin joten laitoin samoista johdoista vakio johdotukset. poistin vain MOSFET:in väistä ja laitoin juotokset oikeisiin paikkoihinsa ase ei vain jostain syystä tahdo edes pyöräyttää moottoria akku kiinni laitettuna. Yleismittaria en valitettavasti omista joten en pääse mittaama johtuuko sähkö moottorille asti. Epäilisin vian olevan kytkinpinnoissa. Joskus joku on käskenyt kolvaamaan kytkin pintoja yhteen vanhoissa aseissa. Mistä pinnoista oli kyse?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2007 1:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 2:09 pm
Viestit: 35
Saattaisi olla kyse kahdesta kytkinpinnasta, jotka tulevat mechan sivusta ulos. Näitä kahta pintaa yhdistää selector platen kytkinpinta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Joulu 27, 2007 1:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 28, 2007 10:41 am
Viestit: 390
Paikkakunta: Lappeenranta
Yleensä sitä mosfetiä ei laiteta sinne ihan syyttä, vaan esim. juuri siksi, että kytkin pinnat ovat niin kuluneet, että ne eivät johda virtaa.

Tarkista seuraavat:

-Sulake
-Johtojen kunto, elikkä jos johto on rispaantunut tai katkennut suojuksen sisältä. Kohdassa josta johto on poikki pitäisi tuntua pieni "kyhmy" käy kaikki johdot läpi.
-Kosketuspinnat kannattaa ehkä hioa kirkkaiksi, jos ovat kovin tummat.

Mitä mosfetin osiin tulee niin eiköhän sieltä Keuruun suunnalta joku liike löydy josta näitä saa. Esim. Tekniset myyvät elektroniikka komponentteja.

Jos ei löydy niin tossa muutama sivu joilta voi tilata:
Vaasan elektroniikka keskus
Partco

Tässä vielä juoksuhaudan artikkeli mosfetin teosta.

Edit: Kiitokset sukalle. Linkit korjattu nyt.


Viimeksi muokannut Tauno^^ päivämäärä To Joulu 27, 2007 8:26 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Joulu 27, 2007 3:34 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 6:14 pm
Viestit: 88
Paikkakunta: Vaasa
Vaasan elektroniikkakeskus
Partco


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Joulu 27, 2007 11:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 4:14 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: Keuruu
Hioin kytkinpinnat ja tein yllä mainitsemasi tarkistukset, mutta eipä auttanut. Kaveri sattui olemaan tilaamassa tavaraa joten tilasin siinä sivussa uuden piipasinkoneiston.
Taidampa perehtyä tuohon MOSFET:iin uudelleen kohta puoliin ja koetan sellaisen väsätä, josko onnistuisin paremmin kun edellinen omistaja enkä aiheuttaisi tulipalo vaaraa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2007 12:06 am 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 25, 2007 12:29 pm
Viestit: 80
Paikkakunta: Kuopio
Jos ase ei kerta reagoi niin uskon, että sinä olet väärin kolvannu ne johdot takaisin. MOSFETin laittaminen on helppo homma jos vain osaa kytkentäkaaviota lukea ja juottaa. Suosittelen lämpimästi MOSFETin asentamista kyseiseen aseeseen ja tämä kannattaa tehdä laadukkaista osista. Kannattaa satsata hitusen enemmmän niin saa laadukkaan FETin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2007 11:39 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 4:14 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: Keuruu
Että olin väärin kolvannut johdot epäilin ensin itsekkin, mutta sitten piti oikein avata toinen aseeni ja tarkistaa, että johdot ovat oikein. Ase on kyllä todella vanha joten kytkin pinnat voivat olla kuluneet jo liiaksi. Muistaakseni sarjanumero on jotain 3000 puolella.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2007 2:42 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 25, 2007 12:29 pm
Viestit: 80
Paikkakunta: Kuopio
No jos ne on tummuneet tai ihan mustaksi palaneet ne pinnat niin sitten ne eivät toim edes mosfetin kanssa. Vanhoissa CA:n aseissa oli tämä vika, että pinnat tummuivat nopeasti. Jos haluat ne puhtaaksi suosittelen Contact Cleaneria. Älä missään nimessä hio jos et aio laittaa MOSFETia, koska sitten ne tummuvat entistä nopeammin karkean pinnan takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2007 3:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 4:14 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: Keuruu
Hioin jo nuo vanhat pinnat, mutta eivät tunnu toimivan, joten tilasin uuden liipasinkoneiston. Asetan siihen sitten sen MOSFET:in.

Edit: Nyt meni hassuksi. Asensin uuden liipasinkoneiston ja moottori pyörii tasan tarkkaan puoli kierrosta liipasinta painaessa. Aluksi toimi ihan hyvin mutta lyödessäni boxin kasaan toiminta muuttui tuollaiseksi. Ehdotuksia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: To Maalis 20, 2008 7:31 pm 
Poissa

Liittynyt: La Elo 11, 2007 10:23 am
Viestit: 49
Itselläkin on mystinen ongelma oman colttini kanssa. Aseeni on G&G GR16, johon on asennettu MOSFET. Vika tässä on se, että aseella pystyy ampumaan 10-20 laukausta normaalisti, jonka jälkeen ase ei inahdakkaan. Kun asetta taas hetken räplää (painelee liipasinta, painaa mechaa runkoa vasten jne..) ampuu se taas sen 10-20 laukausta, jonka jälkeen sama rumba. Kytkinpinnat olivat hieman palaneet ennen MOSFET:tia, mutta hioin niitä hieman. Valitsinlevyn päästä on katkennut pienen pieni pala( Sieltä "terävästä" päästä), voiko sillä olla vaikutusta? Ainakin ase pelasi ennen MOSFET:tia tuolla samaisella valitsinlevyllä. Moottori pyörii normaalisti, kun se on irrallaan. Mechan sisällä kaikki osat OK. Aseeseen on samalla vaihdettu kokonaan uudet johdotukset. Olisiko jollain hajua mikä tässä mättää?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 04, 2008 1:26 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 17, 2005 8:51 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: Kitee
Tämä kuuluu varmaanki tänne:
Olen tässä asentamassa maruin EG1000 moottoria CA:n G36K:hon ja ole kolvannut johodot kiinni. Moottori pyörii ilman mechaa mutta kun laitan sen sitten mechaan kiinni, moottori ei muuta tee kuin naksu. Johdot väärinpäin? Olen myös kokeillut säätää sitä moottorin korkeus säätö ruuvia tjsp.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 04, 2008 2:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 7:45 am
Viestit: 1071
Paikkakunta: Kihniö
Mulla on välillä ollu samaa vikaa, vika on kadonnut aina kun on boksin avannut ja asentanut uudelleen paikalleen. Koitappa ensimmäiseksi vapauttaa jousi vireestä, jos vaikka sillä olisi jotain vaikutusta näin alkuunsa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 04, 2008 2:45 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 17, 2005 8:51 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: Kitee
Mitenkäs se tapahtuu?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 04, 2008 3:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 1:18 pm
Viestit: 213
Paikkakunta: Turku
Pyöritä rattaita hieman ruuvimeisselillä, ja vapauta ratashaka. Moottorin pyörimissuunta kannattaa tottakai myös tarkistaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 04, 2008 6:42 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 27, 2006 1:39 pm
Viestit: 134
Paikkakunta: Espoo
Ei sitä moottoria voi pistää "väärinpäin". Johdot voi tietty kolvaa väärin, mut oot aika velho jos saat sen vääntämään jousta "pois vireestä" :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: La Huhti 05, 2008 8:21 am 
Poissa

Liittynyt: La Syys 17, 2005 8:51 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: Kitee
Joo no nyt toimii, johdot väärinpäin. En jaksannut vaan heti ruveta uudestaan kolvaamaan kun on niin huono kolvi tai itseasiassa tina oli tarkotettu vahvemmalle kolville.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: La Huhti 05, 2008 2:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 02, 2006 10:06 am
Viestit: 101
Paikkakunta: Päijät-Häme
Moottoriin suosittelen, ihan omien hermojen säästämiseksi, pikaliittimiä kolvauksen sijaan. Kettumainen homma joka kerta kolvailla kun aseen sisäosiin pitää päästä käsiksi (jos ase on semmoista mallia missä moottorin irroittaminen on tuolloin tarpeen).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Su Huhti 06, 2008 5:49 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 27, 2006 1:39 pm
Viestit: 134
Paikkakunta: Espoo
pstj kirjoitti:
Moottoriin suosittelen, ihan omien hermojen säästämiseksi, pikaliittimiä kolvauksen sijaan.


Löytyykös näitä jostai valmiina, vai pitääkö ite taitella sopivasta metallilevystä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Su Huhti 06, 2008 5:59 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 1:18 pm
Viestit: 213
Paikkakunta: Turku
Mistä tahansa elektroniikkaliikkeestä, mahdollisesti myös autoliikkeistä. Hakusanaksi 3mm abiko-liitin. Kannattaa myös ostaa kuparinauhaa, jolla saa liitinpinnan puhtaaksi tinasta, jotta abiko-liitin sopii.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2008 6:58 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Onkos kukaan muuten törmännyt missään tietoon että miten hyvin abiko kestää virtaa? yritin tuossa äsken googletella hetken, mutta datasheeteissä ei tuota lukua tahtonut olla.

Ainakin mua on henk koht arveluttanut tuo abikon soveltuvuus varsinkin viriaseiden moottoripiuhojen kiinnitykseen. Toki perusmutkissa toi ei oo niin justiinsa, mutta kun on katellu esim normaalin mini-liittimen luomaa pullonkaulaa aseen virtapiirissä niin en jaksa uskoa että abiko olisi mainitsettavasti parempi. Minin vaihtaminen deansin T-liittimeen kun ainakin mulla nosti tulinopeutta (ja täten aseen energiataloudellisuutta) jonkin verran. Ja onhan noita tapauksia ollut jossa miniliitin on hitsautunut kiinni moottorivirran ansiosta (toi tosin käsittääkseni tapahtui rc-puolen sovelluksessa, mutta en näkisi sitä mahdottomaksi jonkun airsoft tulitukimutkan tapauksessa).

Lähinnä tuosta syystä juotan ite aina moottorijohdot kiinni jos kyseessä on yhtään viritetympi ase.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2008 8:48 am 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 11:10 am
Viestit: 396
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Abikoita on käytetty menestyksekkäästi esim. autoissa, jopa starttimoottoreissa, joissa liikkuu aika isoja virtoja, liittiminä iät ja ajat. Kummasti toimivat. Tosin itsekin juotan jopa nuo mokomat kiinni omakohtaisista kokemuksista kilpa-autoiluajoilta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2008 10:30 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Tosin kai noi auton startin liittimet on hieman eri kaliiperia kuin aseen moottoriin kiinnittyvät? Abikohan tekee vaikka minkälaisia ja kokoisia malleja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2008 7:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 11:10 am
Viestit: 396
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Jonkin verran on kokoeroja, mutta yllättävän moni toiminto autoissakin hoidetaan pienillä, ts. softismoottoriin soveltuvilla liittimillä. Kuitenkin autoissa liikkuvat hieman erilaiset virrat. Eihän Abiko ole mikään optimaalinen ratkaisu, mutta ns. normaaleilla virityksillä aivan toimiva.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Ti Huhti 08, 2008 4:14 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Jeps.. samoilla linjoilla oon periaatteessa itekin. Käytännössä kumminkin jos aseeseensa rupeaa tekemään enemmän remonttia, niin tuokin asia kannattanee harkita tarkkaan. Nykyiset huippumoottorit (Lähinnä nyt ainakin Systeman Magnum ja Turbo) kun syövät aivan järkyttäviä virtoja. Tuohon komboon kun lisää LiPo:n virtalähteeksi niin päästään sellaisiin amppeerilukemiin että heikompaa hirvittää. Airsoftmechanicsin foorumeilla on viritetyistä aseista mitattu yli 250 amppeerin piikkivirtoja. Muutenkkin modernit viritetyt koneistot (varsinkin rpm virit) käyvät yli 20 amppeerin jatkuvalla virralla. Mulla on sellainen käsitys että esim normaali miniliitin on esimerkiksi tarkoitettu alle 15 A:n virroille.

Mutta tosiaan perusvireillä noita abikoja on varmasti ihan perusteltuakin käyttää, mutta jos sähköjä alkaa laittamaan niin itse ainakin juottaisin johdot suoraan kiinni.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Ti Huhti 08, 2008 7:28 am 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 11:10 am
Viestit: 396
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Toisin sanoen Abikojen käyttökelpoisuus on myös riippuvaista osavalinnasta virittäessä. Normaaliakuilla m120:n asti olen käytännössä käyttänyt liittimiä juotettuna johtoihin. Korkeakierroksisia taas olen useimmiten välttänyt, korkea tulinopeus kun on mielestäni useimmille aseille luonnotonta. Korkeammilla vireillä olen suoria juotoksiakin käyttänyt, mutta esim. Mosfettien käytön yhteydessä olen kokeillut kumpaakin, eikä mainittavia ongelmia ole ollut. Liitinten valinnallakin on merkitystä, pienet, juotettavat liittimet ovat ehdoton valinta, jos täytyisi valita niiden ja puristettavien Abikojen väliltä. Johtojen juottaminen on kohdallani myös hieman tapaus- ja asekohtaistakin. AK-sarjalaisissa tulee juotettua poikkeuksetta johdot kiinni.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 8:24 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 4:16 am
Viestit: 57
Paikkakunta: Helsinki
Mistähän mahtaisi johtua, kun liipaisinkelkka menettää kosketuksensa liipaisimeen, kun aseella ampuu yhdenkin laukauksen? Eli käytännössä ase lakkaa toimimasta yhden laukauksen jälkeen. Ongelma ilmenee vain silloin, kun ase laukeaa.

Kyseessä on G&P:n ver. 2 loota, jossa on Systeman liipaisinkoneisto. Sama vika ilmeni alkuperäisellä liipaisinkoneistollakin. Surullisenkuuluisa liipaisinkelkan tappi on tässä yksilössä vielä ehjä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 11:56 am 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 01, 2003 1:45 pm
Viestit: 139
Paikkakunta: Turku
Koko liipaisinkoneisto pääsee joissain rataslaatikoissa nousemaan sen verran ylöspäin, ettei se enää toimi oikealla tavalla suhteessa liipaisimeen. Samantyyppistä ongelmaa on ollu esim. Actionin johtojen ja Maruin mechojen kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Pe Syys 12, 2008 12:06 pm 
Kyseessä on G&P:n ver.II boksi. Kuinka vanha? 99,9% varmuudella rataslaatikkoon valettu liipasinkelkan liikettä rajoittava tappi on katkennut. Kätevä kaveri saa sen korjattua vaikkapa poraamalla mechan kylkeen reiän ja laittamalla siihen sopivan kokoisen ruuvin.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Ma Loka 20, 2008 5:16 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 16, 2005 1:01 pm
Viestit: 79
Paikkakunta: Vantaa
Aseeni ei toiminut ja pohdinnan jälkeen uskoin vian olevan moottorissa. Siispä vaihdoin moottoria, mikä auttoi sen surratessa juuri niin kuin kuuluukin.

Päätin kuitenkin kokeilla huvikseni vielä vanhan moottorin toimivutta ja kun olin laittamassa toista piuhaa kiinni, eikä se ollut edes kunnolla paikallaan vaan hiukan kosketti sivusta sen kiinnitys kohtaa, moottori alkoi toimia (ilman että liipasimesta painoi!!!). Otin piuhan irti ja laitoin sen takaisin kunnolla paikoilleen ja nyt moottori ei inahdakkaan edes liipasinta painamalla, toisen moottorin toimiessa normaalisti.

Jäi kuitenkin häiritsemään tuo "rikkinäisen" moottorin hetkellinen toimivuus ilman edes liipasimen painamista. Jos joku keksii, mistä tämä voi johtua olisi kiva kuulla, koska itse en ole moottoria saanut tuon kerran jälkeen tosiaan inahtamaankaan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköviat, syyt ja korjaaminen
ViestiLähetetty: Ma Loka 20, 2008 6:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 14, 2008 6:30 pm
Viestit: 150
Paikkakunta: Satanmala
Oliskos oikosulku? Katso johdotusten kunto, jos ne ottavat mechan runkoon kiinni rikkonaisina, ohittavat ne liipasinkoneiston kosketuspinnat, eikä liipasimenvetoa tarvita.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com