Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 4:29 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 145 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: La Loka 30, 2010 11:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 07, 2003 5:43 am
Viestit: 145
Paikkakunta: Viikki, Helsinki
Nimi: Olli P.
Luultavasti ongelma on kytkinkelkan leveydessä, sitä voi hieman viilata kapeammaksi ja kokeilla toimiiko.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Su Loka 31, 2010 11:37 am 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 19, 2008 11:30 am
Viestit: 77
Paikkakunta: Oulu
Epäonni jatkuu.... Huomasin boksia tarkastellessani männän metallihampaan murtuneen (punainen systema), ja murtumisen seurauksena ratas oli puolittanut kaksi seuraavaa hammasta. Mistä tämmöinen voi johtua? Shimmityksiin en ole koskenut. Voiko Systeman punaiset männät vaan olla noin onnettomia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Su Loka 31, 2010 12:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 07, 2003 5:43 am
Viestit: 145
Paikkakunta: Viikki, Helsinki
Nimi: Olli P.
Joskus niitä hajoo. Mäntä on kuitenkin rikkoutuvista osista sieltä edullisemmasta päästä, mielummin se kuin koko rattaisto. Oon ite käyttäny muutamia erilaisia mäntiä, kaikki ne hajoo joskus.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Su Loka 31, 2010 11:35 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 19, 2008 11:30 am
Viestit: 77
Paikkakunta: Oulu
Tuosta liipasimenkelkasta vielä sen verran, että cutoff lever nakkaa sen kelkan kokonaan paikoiltaan eikä kelkka palaudu taakse kuten pitäisi. Olen kokeillut viilata kelkkaa kapeammaksi, mutta tuloksetta. Voiko vika olla cutoff leverissä? Vai kannattaako vikaa hakea switch assemblystä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Marras 01, 2010 12:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Jos Cut-off-lever nakkaa kelkan ylös, mutta kelkka ei palaudu, kuulostaisi siltä, että kelkan jousi puuttuu. Vaikka eihän siinä mitään järkeä ole. Joskus itse liipaisimen nokkaa pitää viilata matalammaksi, jotta kelkka pääsee sen yli cut-off-leverin nostamana, mutta jos vika olisi tämä, olisi oireena sarjan ampuminen semilläkin.

Männän kanssa on voinut käydä niin, että se on ollut liian takana -> viritinratas ottanutkin toisesta hampaasta kiinni -> lopussa männän hampaat "loppuvat" mutta viritinrattaassa on vielä hammas -> töksähtää männän metallihampaaseen. Korjataan madaltamalla tokaa hammasta riittävästi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Marras 01, 2010 5:36 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 19, 2008 11:30 am
Viestit: 77
Paikkakunta: Oulu
Ase tuli kuntoon, vika oli liipasimen kelkkaa pitelevässä tapissa joka oli katkennut. Siihen työstettiin uusi vastaava ja nyt toimii moitteetta. Asensin lisäksi modatun männän aseeseen jossa toinen hammas oli poistettu ja koneisto pyörii erinomaisesti. Kiitokset neuvoista!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Marras 01, 2010 7:14 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:56 am
Viestit: 177
Paikkakunta: Espoo
Tuo tappi on tosiaan heikko kohta joissain mechoissa, näköjään erityisesti G&P:n vanhoissa malleissa. Itseltäni nyt kahdesta G&P:n lootasta hajonnut tuo tappi. Onneksi semmoisen saa nopeasti tehtyä itse.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ke Marras 17, 2010 9:03 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 3:16 pm
Viestit: 27
Terve,

Vaihdan kakkosboksiin m100 jousta, enkä muista miten päin jousi menee. Jousen toinen päähän on harvempi ja toinen tiheämpi. Hämärästi muistaisin parin vuoden takaa, että jousen kuuluisi mennä harvempi puoli jousenohjaimeen ja tiheämpi mäntään. Oliko näin vai päin vastoin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ke Marras 17, 2010 1:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Sikäli kun asialla mitään väliä on, tulee tiheämpi puoli jousenohjaimen ympärille.

Teoriassa liikkuva massa on tällä tavalla pienempi ja vissiin joku jousenvenkoilu on harvassa päässä isompi ongelma - mäntä pitää sen paremmin kurissa.

Vähän hävettää keksiä tällasia teorioita, kun rehellisesti sanottuna ainoa asia joka mut saa kerta toisensa jälkeen laittamaan tiheän pään jousenohjaimeen on taikausko ja valmistajan ohje. Kun ne kerta nyt niin sanoo. :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ke Marras 17, 2010 1:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 3:16 pm
Viestit: 27
Kiitoksia!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: To Helmi 10, 2011 12:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 28, 2008 6:05 pm
Viestit: 31
Paikkakunta: in der perc
Osaisko joku kertoa, kun tuo oma koltinrutkun varmistin ja semi jumittavat ihan täysin. Kun tulenvaihdin on niiden kohdalla, liipasin on "tahmea" ja ei painu pohjaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: To Helmi 10, 2011 1:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Toimiiko sarja normaalisti? Saattaa olla ihan siitä kiinni, että selector plate ja selector platen edessä oleva keinuvipu eivät liiku kunnolla, tai että vaihtimen kääntöpuolella oleva "kiekko" ei liikuta selector platea oikein. Voi olla korjattavissa ihan mechan asemoinnilla alarunkoon. Kannattaa ottaa mecha ulos ja kokeilla liipaisimen toimintaa selector platea manuaalisesti liikuttamalla. Etuasennossa on varmistus, keskellä semi ja takana (cut-off leverin noustessa yläasentoon) sarja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Pe Helmi 11, 2011 2:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 28, 2008 6:05 pm
Viestit: 31
Paikkakunta: in der perc
Se oli juuri tuo vika. Vähän aikaa pohtiessani huomasin että mecha työntyy liian eteen ja näin paikat menevät sekaisin. Nyt vain on ongelmana, kun kaikki pistoolikahvat sun muut osat työntää sen takaisin sinne eteen...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Helmi 14, 2011 7:12 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Muistaakseni tuo ongelma on yleensä niin päin, että mecha on liian takana rungossa. Esmes Classic Armyissä homma ratkeaa helposti kiertämällä alarungossa mechan takaa löytyvää holkkia kireämmälle.

Kun laitat ensin liipaisimen yläpuolisen tapin ja taaemman purkutapin kiinni ja sitten asennat perän, sitä ei mikään kahva tai muut osat enää eteenpäin liikauta. Mut kannattaa tosiaan vielä kerran tarkistaa kumpaan suuntaan sitä nyt pitää saada.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 6:50 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Moro kaikki,

Mitä mä teen väärin?

Kyseessä A&K SR25 ja sen oma pidempi ver2 mecha.

Purin sen, kun vaihdoin kulahtaneen männän tilalle uuden. Aivan vastaava, ei mitään eroa vanhaan.
Shimmitys oli jotain aivan kauheaa ja tein siis parin hyväksi havaitun ohjeen mukaan uuden shimmauksen.
Pari kertaa purkasin ja kokoksin, kun ei oikein shimmaus osunut kohdilleen, mutta kolmannella kerralla tuli hyvä. Eli, ei tarraa rattaat keskenään ja ei myöskään klappia, mutta ei tietenkään liian tiukalla.
Vasemmasta puoliskosta aloitin tietysti ja ne lisätyt shimmit tulivat siis rattaiden päälle. Pienet 0,2mm tjsp shimmit tuli muutaman rattaan alle vasemman puoliskon puolelle.

Moottori on Systema high torgue ja sen ratas niin ikään aivan sama kuin orkkis moottorin.

Ongelma on, että mecha rääkyy, vaikka kuinka säädän moottorin korkeutta.
Avasin mechan uudelleen, mutta ei näkynyt mitään poikkeavaa, että olisi rattaat vaurioituneet tai mäntä saanut kipeää.
Mecha puhkuu hienosti ilmaa ulos suuttimesta ja vakio M130 jousi paukuttaa sopivaa 134m/s keskiarvoa 0,2g kuulalla.

Onko nyt vain kyseessä kiina ihmeen normi ääni, vai onko jotain epähuomioitu, kun tein shimmausta? Ei pitäisi, koska kaikki tuunaajat kuulemma samoja ohjeita noudattaa ja neuvoo.
En voi sanoa vanhan männän ja vanhan shimmauksen edeltävästä äänestä mitään, koska en edes alkanut kokeilemaan, kun se mäntä oli niin scheissena.

Mielipiteitä, kiitos.

-Hessu-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 8:33 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 16, 2003 8:09 am
Viestit: 102
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuosta moottorista minä en voi sanoa mitään hyvää.

Nuo Systeman vanhan malliset "vääntömoottorit" kun menettävät tehonsa todella nopeasti. Mulla on laatikossa kaksi samanmoista virattomana, kun ne eivät jaksa enää pyörittää M90 tasoista asetta kunnolla ilman jäätävän tehokasta akkua. Moteilla ei ole ammuttu kuin 10000-15000 laukausta. Hiiliä on putsattu ja kokeiltu toisen moottorin vastaavilla ilman mitään muutosta, ne vain hyytyivät.

Kokeilisin ensin toisella moottorilla. Esim. A&K:n omat vakiomoottoritkin ovat paljon parempia kuin nuo. Ja onhan sulla kunnollinen akku?

Ja Colt mallisissa aseissa on hyvä laittaa moottorille tulevat piuhat samaa puolta, eli molemmat miinus johdon puolelta. Tällöin plus johdon pitää olla hieman pidempi, mutta näin moottori liikkuu ahtaassa pistoolikahvassa vapaasti. Jos johdot tulevat eri puolilta, ei moottori välttämättä asetu täysin suoraan ja säätäminen on tahmeaa, kun johdot kiilaavat sen pistoolikahvaan. Olen korjannut useitä kiljuvia pyssyjä vain laittamalla johdot paremmin :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 9:29 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Onhan bevel gear varmasti niin lähellä boksin vasenta puoliskoa kuin vain menee?

Rääkyminen voi johtua liiasta tiukkuudesta tai löysyydestä yhtä lailla. Voi olla, että ruuvin säätövara ei riitä ja moottorin pinioni ottaa bevel geariin liian tiukasti säädöstä riippumatta. Tai sitten sulla on bevel gear liian korkealla, vaikka vasemmalta aloititkin.

Kokeilepa pyöräyttää koneistoa ilman mäntää jonkin aikaa. Näin kuorma on pienempi, mutta osiin tulee kulumaa, jos ne jossain kohtaa hankaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 10:13 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Jepa,

Johto- asian tiesinkin ja olen ne syöttänyt Dremelin avustuksella kokonaan ulkoista reittiä. Eivät siis mene mechan sisällä lainkaan ja menee kämmenpuolta molemmat johdot gripin sisällä. Moottori liikkuu vaivatta gripissä.
Minulla on vielä lisäksi AB fetti.

Joo,

Bevel gear on itse asiassa ilman mitään shimmiä vasemmassa puoliskossa, kun se ei maannut toisen rattaan päällä lainkaan. Tutkin tuon, jos voisin vaikka aloittaa shimmauksen vaikka erikois ohuella shimmilla. Minulla on 0,15mm shimmejä pari.

Outoa tässä on se, että kun aloitan ihan "nollista" moottoria säätämään, niin se pyörii irti, sitten kun lähden ruuvaamaan kiinni, niin alkaa mecha pyörimään ja rääkyminen on minusta aivan samaa siihen pisteeseen asti, että vedän niin tiukalle, että kuulen äänestä, että alkaa kirraamaan liian tiukalle. Eli, moottori ääntää väsyneemmin.
Akku on 9,6V 3500mAh. Deans liittimet. Kunnon piuhaa kaikki.

Moottori on Systeman kopio. JG high torgue. Mutta sama kuin Systema.
OK, mä testaan A&Kn omalla motilla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 4:44 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:56 am
Viestit: 177
Paikkakunta: Espoo
En nyt oikein tajua tota, että bevel pitäisi shimmittää mahdollisimman alas (lähemmäs vasenta puoliskoa). Bevelin shimmitys tulee AINA tarkistaa pistoolikahvan ja moottorin kanssa. Eli ruuvaat pistoolikahvan mechan vasempaan puolikkaaseen kiinni (ei molempiin, vain vasempaan) ja työnnät moottorin sisälle. Sitten katsot liikuttaako pinion beveliä ylöspäin. Jos liikuttaa, niin lisää shimmejä alle. Shimmien määrä riippuu tietysti bevelrattaasta, pinionista, laakereista, mechan mitoista, yms, joten valmista ohjetta ei ole.

Tuo bevelin korkeus saattaa joskus aiheuttaa varsin kamalaa ääntä, jos se menee täysin pieleen. Itselläni on molemmissa aseissani bevelin päällä ainoastaan yksi 0,1mm shimmi, joten aika korkealle olen shimmittänyt. Ja ääni on erinomainen (siis paras mahdollinen).

Onko tuon JG:n moottorin pinionia hankala pyörittää verrattuna vakiomoottoriin? Ja mikä on moottorin takalevyn väri? Jos pinionia on hankala pyörittää ja moottorin takalevy on sininen, on käsissäsi markkinoiden vääntävin moottori (siis ihan oikeasti, enemmän vääntöä kuin Magnumissa). Kyseinen moottori on hitaanpuoleinen, mutta ei kyllä hyydy isonkaan jousen edessä (M170 vakiovälityksillä menee helposti).

Ääni voi myös oman kokemuksen perusteella johtua rataslaatikko-laakerit-rattaat kombosta. Itselläni on tossa pöydällä G&P:n loota joka pyörii G&P:n kuulalaakereilla sujuvasti, mutta SHS:n liukulaakereilla ääni on jo käsin pyörittämällä hirveä jostain syystä. Tuo Salen ehdottama ilman kuormaa pyörittäminen on hyvä kokeilu.

Eiköhän se ääni näillä parane. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 5:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Motti on juuri tuo sinisellä päätylevyllä. Käsillä pyörittäessä on todella nihkeää.

OK,

Testataan tuota ehdotettua metodia myös.

-Hessu-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Maalis 01, 2011 6:30 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Jepa jee,

Se oli kuin olikin bevel gear: n korkeudesta kiinni. Kun katsoin kaverin endoskoopilla mechan sisään, kun oli grippi kiinni pelkässä mechassa ja moottori sisällä, niin pinioni otti väärässä kulmassa kiinni bevel geariin. Älkää kysykö miksi.

Nostin reilusti sitä vasemmasta puoliskosta bevel gearia ja uusi kasaaminen. Nyt ottaa koko pinnaltaan pinioni rattaaseen ja säätö toimii moottorilta.

Loppui rääkyminen ja tilalle tuli normi surahdus.

Kiitos kaikille.
Nyt vain kevättä odotellessa ja pelipaikkojen heräämistä.

-Hessu-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Maalis 01, 2011 7:19 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Mulla on ilmeisesti sattuman kautta aina toiminut bevel gearin vasemmalle shimmittäminen. Kyseessähän on samaan asiaan vaikuttava säätö kuin moottorin ruuvikin: säädetään bevel gearin ja pinionin välystä (ei siis kulmaa). Ajatuksena mulla on ollut, että liian paljon oikealle shimmatun bevel gearin kanssa pinionin pääty ottaa ratashakaa varten tehtyihin kynnyksiin kiinni ennen kuin välys on sopiva.

Näköjään bevel gear on siis mahdollista saada myös liian vasemmalle ja tällöin pinioni ei ota koko pinnaltaan bevel geariin kiinni välyksen käydessä jo liiankin tiukaksi. Eipä ole ennen tällaista tosiaan tullut vastaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Maalis 01, 2011 7:38 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Kiinaihmeissä kaikki on mahdollista.

Oisit nähnyt sen vanhan shimmauksen. Se oli jotain pelottavaa. Oikeasti, joka rattaassa varmaan 2mm klappia ylös alas.
Ei ihme että männän hammastus oli stripannut. Sitten se vaurio oli ylläri ylläri vain toispuoleinen männän hammastuksessa. Eli, shimmaus kun oli ketuillaan, niin rattaat pääsi sinkoilemaan mechassa miten lystänneet.
Edellinen omistaja varmaan vaan naama näkkärillä mennyt nänni pohjassa eikä tiennyt mistään mitään.

Uskallan väittää, että ei se noin surkeasti shimmattuna ole A&Kn tehtaalta lähtenyt. Eli, joku edellinen omistaja on sen turannut.

No, nyt saa tulla jotain tosi fataalia. Kaikki osat terästä mechassa. Mäntää myöten.

Leikkiä DMRää tolla M130 jousella ja sitten nostaa, jos näyttää hyvältä.

Olenkin jo tehnyt mekaanisesti tuosta SR25sta semi vehkeen. Eli, ei pitäisi tulla pelipaikoilla nillitystä siitäkään. vaikkakin tuo AB fetti tuo aika hyvän triggeri vastauksen. Semilläkin voi nakuttaa aika monta laukausta, kun tuo moottori tuntuu pystyvän vastaamaan triggerin haasteeseen.

-Hessu-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ke Maalis 16, 2011 6:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 3:26 pm
Viestit: 166
Morjes!
Osattaisiinko täällä neuvoa mikä mahtaa olla ongelmakohta G&P:n M16 a4:ssäni? Suutin ei liiku, mutta muuten peli tuntuu toimivan; ase kuulostaa ampuvan normaalisti ja mäntä liikkuu.
Todennäköisesti vika ei ole kovin suuri, vaan ainoastaan suoraan suuttimeen yhteydessä oleva osa on pois paikaltaan/hajonnut. Mutta selventäkääs, itselle kun tuo 2. rataslaatikon anatomia ei ole kovin selvä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ke Maalis 16, 2011 6:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Hmm,

Joudut joka tapauksessa aseen avaamaan ja mechan myös avaamaan.

Osa, joka on antautunut on nimeltään tappet plate. Kyseisessä osassa on sellainen U- hahlo, johon suutin tulee kiinni.
Tuo U- hahlo on rikki/ halki ja se suutin nyt vain "on" siellä. Tai, sitten itse tappet plate on poikki siellä mechan sisällä.

Kaikki selviää, kun avaat mechan.

Jos mechan avaus on sinulle ensimmäinen kerta, niin kuukleta vähän tutorial videoita ja kuvia hommasta. Suosittelen.

Laita kaikki samalla tavalla kasaan, kun olet uusinut rikki menneen osan. Näin ei tule ylläreitä, kun kasauksen jälkeen ammuskelet.

-Hessu-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: To Maalis 17, 2011 3:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 3:26 pm
Viestit: 166
Kiitos. Näinpä vähän arveltiinkin. Tuota mechaa ei ole tullut availtua, vaan kaipa sitä voisi yrittää. Hyvä keino ensimmäistä kertaa avatessa on myös ottaa vähän väliä valokuva höskästä, jolloin voi niistä tarkistaa mihin mikäkin osa kuuluu.
Mutta uusi osa täytyy siis mitä todennäköisimmin hankkia...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2011 1:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 3:26 pm
Viestit: 166
Jaha, piti ruveta yrittämään mechan avausta, mutta yritän vasta päästä yrittämään. Eli miten tuon mechan saa irti aseesta? Kyseessä siis G&P M16. Rungon takaosassa on yksi tappi, joka näyttää menevän sekä rungon, että mechan läpi eli se täytyisi mitä ilmeisimmin saada pois. Tapissa ei vaan ole minkäänlaisia kierteitä eikä tunnu lähtevän työntämälläkään pois vaikka miten yrittäisi. Jelppikää nyt vähän :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2011 2:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Ihan ekana lähtee tietty yläkerta: se mikä oikeassa aseessa on saranatappi eli ns. etummainen purkutappi otetaan pois. Sitte perä, lipassalpa ja kahva otetaan irti. Tämän jälkeen on enää pari tappia, ja nää on muiden osien irrottamisen jälkeen löysempiä: liipaisimen yläpuolella yksi pienempi ja sitten se rungon varsinainen purkutappi vähän taaempana. Purkutapin suunta on aika yksiselitteinen. Pienemmässä tapissa toinen pää on pyälletty: jos tulee sileää tappia esiin, paina se takaisin sisään ja paina eri suuntaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2011 2:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 3:26 pm
Viestit: 166
Juu nuo alkuviheet on tietysti selviä, mutta miten esim. pistoolikahva lähtee irti? Avasin kahvan pohjalevyn, mutta entäs sitten? Moottori pois vai? Peränkin irtisaamisessa on hankaluuksia; perälevyn irroittamisen jälkeen siellä perän sisällä näkyy ruuvi, jota avaamalla perä ilmeisesti lähtee pois. Tuo ruuvi vaan on niin älyttömän syvällä, ettei sinne yllä mikään meikäläisen ruuvvareista.

Kiitos muuten nopeasta vastauksesta!

Edit: Joo nyt lähti tuo pistoolikahva ja takatappi pois. Eiköhän tää tästä ala luonnistua : D
Edit2: Mecha on auki ja tappet plate vaan rikki, niinkuin arveltiinkin. Kiitos avuista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Su Elo 14, 2011 5:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Uusi projekti ja uudet ihmetyksen aiheet.

Boksi TM ver2 mecha.
Elementin helical 200% torque rattaat.
M120 jousi ja loputkin osat jotain viri höröä.

Boksi pyörii jo aseessa, mutta nyt ei näytä suutin menevän tarpeeksi taakse, että kuula menisi hoppikammioon.

Nyt kun tutkin tarkemmin Elementin pakettia, niin siellä on sellainen musta muovinen osa, joka tulisi sector gearin siihen tappiin, joka siirtää tappet platea ja täten myös suutinta taakse.
Se siis on nyt irti asentamatta.

Onko minun syöttöongelma nyt tuosta mustasta muovinpalsta kiinni, kun se jäi sector gearista?

Eipä ole aiemmissa viri rattaissa ollut tuollasta palikkaa.

Viisaammat kertokaa, kiitos.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Su Elo 14, 2011 11:24 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 07, 2011 6:52 pm
Viestit: 65
Kyseinen osa on sector clip/chip, joka pitää suutinta pidemmän aikaa takana, mikä auttaa syöttönopeuksissa isoilla tulinopeuksilla.
Epäilen vahvasti tämän asentamatta jättämisen aiheuttavan ongelmat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Elo 15, 2011 5:05 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Asia selkee,

Boksi irti ja asentamaan tämä chip/ clip paikoilleen ja testiä.

Kiitos oman epäilyksen vahvistamisesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 3:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Heipä hei taas,

Sain tuon sector clip: n paikalleen ja suutin jättäytyy nyt pidemmäksi aikaa taakse ja kuulia menee hoppikammioon ok.

Nyt sitten kronotuksen jälkeen alkoi uusi pohtiminen.

M120 jousella kivääri ampuu noin 85m/s 0,2g kuulalla.
Shimmaus OK, ase ampuu OK.

Kiväärissä helical 200% torque rattaat, paremmat loputkin osat ja Systeman M120 jousi.
Jousi on nyt niin päin että se tihenevä kierreosa on männänpäätä kohti.

Kiväärissä on koko M16 ulkopiipun pituinen sisäpiippu. Taitaa olla jotain 530mm tjsp. Tulee siihen liekinvaimentajan kohdille nyt.
Onko sisäpiippu liian pitkä sylinterille ja männälle? Tuleeko nyt sitä takaisin imua sisäpiippuun?

Jos on liian pitkä nyt tuolle sylinterille, niin mitä pitää hommata erilaista osaa, että voin käyttää pitkää sisäpiippua?

Miten päin se jousi pitää olla? onko väliä? luulisi kronottavan enemmän, vaikka olisi kummin päin tahansa jousi???

Mechan kasauksessa testasin sylinterin, männän ja männänpää tiiviyden. Oli ihan OK.

Mitä tsekkaan uudelleen? Mitä testaisin, että varmistuu esim tuo sisäpiipun pituus- asia?

Kiitos etukäteen kaikille.

Netistä löydettyä:"Here you can find general information on which cylinder to use for which barrel http://www.acmeairsoft.com/showthread.php?t=5796. Nevertheless, you need to consider this equation (cylinder volume - leakage losses) = barrel length, the standard chart/table only applies if you standard barrel and parts. Here is my experience, my stock G&P M4 (dia 6.04mm, 365mm barrel) use a closed cylinder which is 2 size too large compare to the table. Later, I when and brought a PDI 6.01dia, 455mm barrel, I initial thought this length will be prefect for my closed cylinder and should gain some significant FPS(feet per sec – bullet speed). When I test fired with the PDI barrel it actually reduced the fps, I was bowelled and lost a few hours sleep that night. Some days later I open up the gear box and found that the piston head was cracked, I didn’t really suspect anything and replaced it with the stock piston head and for some reason I wouldn’t remember installed a port cylinder (type 3) and tested fire, and to my amazement, the gun was shoot 136mps (445fps) with a M120 spring."

Nyt on siis aukoton sylinteri. Pitäisikö olla sellainen sylinteri, missä on se ilma-aukko?

-Hessu-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 8:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Tiheä puoli tulisi taiteen sääntöjen mukaan tulla jousenohjaimen puolelle, mutta ei sillä kummempaa merkitystä tosielämässä ole.

Jos tiiveys on boksin sisällä kunnossa, tarkista myös boksin ulkopuolelta: suuttimen sopivuus hoppikammioon ja kumin sekä sisäpiipun tiiveys.

Yli 500-millisen kanssa käyttäisin ehdottomasti aukotonta sylinteriä. Huomaa, että esim. G&P:llä ei yleensä ole aukkoja, vaan sylinteri on takaapäin kalvettu kartiomaiseksi, millä on sama vaikutus kuin vuotoreiällä. Ns. takaisinimu on vähän myytillinen juttu, mutta se on faktaa, että pitkän piipun kanssa boksin tuottama paine voi loppua kesken ja lähtönopeus pudota.

Niin, ja ihan perusjuttuna kai sulla on hop-uppia ainakin vähän päällä? Jos hoppi on nollilla, lähtönopeudessa voi tapahtua yllättäviä putoamisia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 7:59 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
OK,

Eli, nyt olisi tuo suutin ja hoppiyksikkö sitten se seuraava paikka. Jos ja kun se on sitten ongelman aiheuttaja, niin kuinka saan sen tiiviiksi taas?

Pidempi suutin? Mistä sellainen?
Uusi hoppiyksikkö? Nyt minulla joku metallinen yksiosainen, sen kaksiosaisen tilalla. Pitäisiköhän kokeilla takaisin sitä TMn omaa kaksiosaista???

Käännän sen jousen toisinpäin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 12:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Kokeile vaikka sellaista, että haittaat ilman poistumista piipusta jollain tavalla, vaikka painamalla piipun tyynyä vasten. Pieni vastus riittää, älä tuki kokonaan. Sitten vaan kostutettu sormi syöttöputken luokse, jotta huomaat vuotaako ilma.

Erilaisia tiivistyskikkoja on monenlaisia. Pidempi suutin ei ole yksi niistä - muuten palaat samaan ongelmaan syötössä, mikä oli ennen sector chipin asennusta. Piipun alkupään ympärille voi laittaa kylppärisilikonia, joka tasoitetaan tiskiveteen kastetulla sormella. Kun tähän päälle laittaa hoppikumin ja sitten tuuppaa koko komeuden hoppiyksikköön, pitäis olla aika pahuksen tiivis liitos.

Muita mahdollisia tarkastuskohtia on niin paljon, että niitä on tosi vaikea neuvoa etänä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 2:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Sale kirjoitti:
Kokeile vaikka sellaista, että haittaat ilman poistumista piipusta jollain tavalla, vaikka painamalla piipun tyynyä vasten. Pieni vastus riittää, älä tuki kokonaan. Sitten vaan kostutettu sormi syöttöputken luokse, jotta huomaat vuotaako ilma.


Itse käytän nenäkarvoja ;D

Ts. nokka syöttöaukkoon ja pam. Jos tuntuu värettä nenässä, vuotaa. Jos ei niin ei vuoda.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 2:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Ööh, totaa. Ootas ny :lol:

Siis, mä levitän sisäpiipun hoppikumi päähän sitä silikonia ja laitan sitten hoppikumin siihen silikoniin levitettyyn sisäpiipun päähän???
Eikös tän vois tehdä sillä ohuella siimalla. Tätä tekniikkaa olen Vesureita rakentaessani käyttänyt. Toimii varmasti yhtä tiiviinä vaihtoehtona.

Eikös nyt suuttimen ja hoppiyksikön välinen kohta ole se mahdollinen vuotopaikka?

Voiko se tosiaan vuotaa noin radikaalisti? M120 jousenhan pitäisi nyt vähintään yli 100m/s antaa, vaikka vuotaisi hoppikammiosta???

Mä kokeilen vielä lyhyemmällä sisäpiipulla...

Swiddu, mä meen takasin kaasurynkkyihin. Mää en jaksa. Yäää!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: La Syys 17, 2011 9:44 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
No, huh huh!

Askartelin sen hoppiyksikön tiivistyksen ja pam! Hyppäsi lähdöt 125m/s 0,2g kuulalla.
Aika radikaali vuoto hopissa, kun nyt paukuttaa noin 40m/s vihaisemmin, mitä ennen.

Tein vain ohuella siimalla kiertämällä tiivistyksen sisäpiipun ja hoppikumin liitokseen. Hoppiyksikön ja sisäpiippu-hoppikumi combon tiiveys oli jo hyvä, koska ei antanut minun laittaa teflonteippiä väliin.

Ennen asennusta puhaltelin vielä hoppiyksikköön, kun pidin sormia kuulaputken ja sisäpiipun toisessa päässä ja tuntui tiiviiltä.

Saisihan tuo lähtönopeus olla vieläkin korkeampi, kun miettii, että aseessa nyt M120 jousi kilkkeineen ja tiivistykset tehty aiemmin boksissa ja nyt hoppiyksikössä kaiken taiteen sääntöjen mukaan mitä löysin netistä ja itse sovelsin.

Testaan vielä jaksaessani tuon 539mm ja 509mm pituisten sisäpiippujen eron. Löytyy myös yksi vakio joku 339mm pitkä...

Kiitos jälleen tännekin kaikille.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ma Syys 19, 2011 7:38 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Jousen valmistajasta riippuen toi lähtönopeus on ihan OK. Jotkut tekee kovempaakin ampuvia "M120"-jousia, mut ei niilläkään 125 m/s huono tulos ole. Laittaisin normaalin vaihtelun piikkiin.

Mut hyvä että tuli kuntoon!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Tammi 03, 2012 12:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 6:32 pm
Viestit: 73
Paikkakunta: Kuopio
makkarakalakeitto kirjoitti:
No G&P:n boksit on aika kalliita, mutta köyhällä ei ole varaa halpaan...

Ostin lopultakin tommosen ja on hyvä. Pitääkös tuo viilata vai onko nuo sylinterinreiän kulmat riittävän pyöreät? Silmämääräisesti en kyllä huomaa mitään pyöristystä. Entäs johdot? Mitkä ovat parhaat johdot jotka mahtuvat tuonne? 2,5millisiä en saanu millään mahtumaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 2. Mecha
ViestiLähetetty: Ti Tammi 03, 2012 1:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Monisäikeinen ja pehmeällä silikoni eristyksellä olevaa johtoa. Niin paksua, mitä pystyy laittamaan.

Jos et silmämääräisesti voi sanoa, että onko sylinterin paikat pyöristetty mechan puolikkaista, niin silloin voinen sanoa, että ei ole tehty sitä lainkaan. Kyllä sen näkee, jos ne on tehty.
Viilalla vaan teet. Käytä hienojakoista viilaa, ettei tule karkeasta viilasta liian syviä uria, joista on riski lähteä murtumia.

Itse suosittelen tähän kohtaan uutta testattua kikkulaa. LPE: n tekemää VSR tyypin AEG männänpäätä. Eli, sellainen, missä on se tikku, mikä menee viimeisen sentin matkalla suuttimen sisään ja ilma jarruttaa iskua sylinterin päähän ja täten vähentää rasitusta mechan kuoriin.

Bonuksena tulee shimmit, joilla saa AOEn säädettyä mahdollisimman hyväksi. Joutuu kyllä männän hampaita jyrsimään, kun tekee säädön. Ainakin omassa tuunauksessa joutui.

Nykyinen M4 ja 32:1 rattaat ja tuo LPE männänpää on yllättävän hiljainen M150 jousella.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 145 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com