Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 8:26 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2010 5:10 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 24, 2009 1:49 pm
Viestit: 13
Spurgu kirjoitti:
5R kirjoitti:
Varastointi, pidä akut puolitäynnä jottei ne pääsisi tyhjenemään piloille.


Kun ensin pelailee täydellä Li-Polla, sitten mennään kotiin ja laitetaa Li-Po lataukseen. Jos vaikka seuraava airsoftpeli on viikon kuluttua, niin pitääkö sitä uudelleen ladata viikon aikana, jottei se tyhjene?


Lipo ei tuossa ajassa juurikaan pura itseään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2010 1:48 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 20, 2009 5:01 am
Viestit: 116
Millä eri ominaisuuksilla 7.2v Li-Po on parempi kuin 9.6v Normi akusta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 9:57 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 24, 2009 1:49 pm
Viestit: 13
Spurgu kirjoitti:
Millä eri ominaisuuksilla 7.2v Li-Po on parempi kuin 9.6v Normi akusta.


-Pidempi käyttö ikä
-ei "muistia"
-kevyempi
-tasainen purkukäyrä
jne.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 10:58 am 
Poissa

Liittynyt: To Elo 20, 2009 5:01 am
Viestit: 116
Kestääkö tuo 7.2 Li-po kylmää?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 11:28 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 07, 2003 5:43 am
Viestit: 145
Paikkakunta: Viikki, Helsinki
Nimi: Olli P.
Hyvin ovat omani kestäneet, kymmenessä pakkasasteessa en huomannut minkäänlaisia hyytymisen merkkejä. Ase ampuu noin 1,6J ja akku on statseiltaan 2S1P 2150mAh 20C. Yhdellä akulla olen toistaiseksi pärjännyt vähintään yhden pelipäivän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 3:36 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 20, 2009 5:01 am
Viestit: 116
Kannattaako esim: Gunner airsoftista tilata Li-Po akkuja ja niiden latureita? ovatko ne turvallisia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Helmi 14, 2010 11:12 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 5:58 pm
Viestit: 114
Paikkakunta: kisko
Turvallisuus riippuu käyttäjästä, olet tässä jo kysynyt niin paljon sellasia kysymyksiä, mitkä olis haulla ja muilta foorumeilta sekä googlaamalla löytynyt helposti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Helmi 14, 2010 5:29 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 20, 2009 5:01 am
Viestit: 116
Pyydän anteeksi, että kysyin apua osaavilta ja kokeneilta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Ma Helmi 15, 2010 6:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:40 am
Viestit: 50
Tauno^^ kirjoitti:
Riippuu lipon virrananto kyvystä. Esim. 7.4v 40c lipo antaa varmasti ainakin yhtä paljon roffia, kuin 9.6v mini, 15c taas ei.


Empiirisen testin pohjalta suunnilleen näin. 7.4V 15C ja 1200 mAh, testiksi hankittu G&P:n halpa lipo toimii hätävara-akkuna mutta ei jaksa samaan mihin hyvä 9.6V mini. Ihan kauhean iso ei ero ole, mutta sen verran kuitenkin että tehdasrasvoilla olevaa jähmeää M120-tason kiinakloonia ei mielellään aja. Kuulalaakeroitu ja fetillinen pyssy on pelattavissa mutta semiviive ja ROF jää siinäkin jonkin verran täydestä mini-9.6V:sta. Talvipelit voi yllättäen unohtaa, mutta ei ne toisaalta miniakuillakaan juhlaa ole (enemmän mekaniikan jäätymisestä kiinni).

Sinälläänhän toi olisi kätevä vaikka pyssyyn sisälle rakennettava vara-akku, kun koko on suunnilleen paria lyijykynää vastaava. Esim. Dboysin PDW:hen saattaisi mahtua sellaisenaan etupään sisälle, siinä missä 11.1V lipot joutuu luultavasti hajottamaan erillisiin kennoihin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Ti Helmi 16, 2010 4:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 6:48 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: turku
Ei kannata pahemmin fairsoftista tai sen sivuilta ostella, koska sama liike samoissa tiloissa ja samoilla nettisivuilla myy samoja akkuja puolta halvemmalla, RC liikettä tarkoitan siis.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Ti Helmi 16, 2010 9:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 28, 2007 10:41 am
Viestit: 390
Paikkakunta: Lappeenranta
Jeesh, itte pelailin 11,1v 1300mah 28c lipolla viime sunnuntaina -15c pakkasessa semmosen kolmisen tuntia, eikä minkäänlaista hyytymistä ollut havaittavissa. Kyseinen akku pyörittää omaa asettani paremmin, kuin 9,6v large ja menee vieläpä mp5:n erittäin ahtaan etukahvan sisään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2010 7:18 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:40 am
Viestit: 50
Onko jollain tietoa siitä millaisia ampeerimääriä pyssyt suunnilleen imevät, niin osaisi vähän miettiä onko hidas ROF enemmän lipon jännitteestä kiinni vai siitä että se ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa? Netissä on arvioita vähän laidasta laitaan mutta ne on yleensä viritetyistä aseista, ei niinkään vakkarikinkeistä.

Esim. toi testaamani 15C 1200 mAh -akkuhan antaa vain alle 20 Ampeeria joka ei taida ROFfista päätellen kunnolla riittää varsinkaan kahden kennon lipossa. Taunon 1300 mAh 28C taas pukkaa yli 36A.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2010 5:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Me mittailtiin noita asioita Softaajan 02/09 numerossa jonkin verran. Testissä oli siis kasa LiPo akkuja joita sitten ajettiin ~1.2 joulen "vakiopyssyllä" (muuten aikalailla vakkari kiina-thompson, mutta elektroniikka laitettu tosi customiksi MCU perustainen suutinlevyn liikkeeseen perustuva esivirittävä pursketuli).

Aseen virtaa ja akun hetkellistä jännitettä mitattiin oskilloskoopilla jolloin saatiin aika hyvää dataa akun tehokäyttäytymisestä. Käytännössä huomioitiin se että S3 tasolla kun koneisto oli saatu käyntiin toi ase söi suunnilleen 18 amppeerin virtaa. S2:lla puolestaan vastaava arvo oli hieman päälle 10 ampeerissa. Vastaavasti alkupiikkivirta oli S3:lla parhaimmillaan hieman alle 80A ja S2:lla 45A.

Noissa mittauksissa oli mielenkiintoista se että S3 tasolla akun tehokäyrä oli suht tasainen kun mutka oli saatu "liikkeelle". S2:lla taasen oli havaittavissa huomattavasti selkeämpää oskilaatiota aseen syklin mukaan.

Käytännössä näytti myös siltä että Akun jännite sanelee sen että kuinka suuri maksimi tulinopeus on ja akun laatu sitten sen että voiko tohon tavoitteeseen päästä. Noi testit myös osoitti aika selviä eroja eri akkujen välillä. Esim huipputeho huonoimman S3:n ja parhaan S3:n välillä oli lähes tuplat (~450 W vs. ~800 W) Lisäksi huvittavaa tuossa oli että akut myytiin "samoilla specseillä" ts. 1500 mAh C15 ja 1250mAh C18 (laskennallisestihan noista tulisi sama 22,5 A:n maksimivirta). Eli käytännössä noihin C arvoihin ei voi kovin hyvin luottaa. Markkinoilla kun noita mitataan vaikka millä tavalla. Yleisesti ottaen homma toimii siis siten että jos haluu oikeesti hyvän akun niin siitä saa sitten yleensä maksaa aika reippaasti (kannattaa melkein katella RC-puolen laatumerkkejä), hinta-laatusuhteeltaan puolestaan noi kiinahalppislipot on ihan ok tavaraa. Eli kyllähän niillä pelaa. Kannattaa vaan ehkä valita sinne aseeseen mahdollisimman isokokoinen LiPo, sillä myös näissä akuissa mitä suurempi akku sitä paremmin se myös syöttää aseelle tehoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2010 8:05 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:40 am
Viestit: 50
Kiitti, Grave! Noista C-lukemista ihan sama fiilis. Kun katselee juuri noita ns. laatumerkkejä ja RC-puolella käytettyjä akkuja niin siellä isot C-lukemat oikeasti maksaa paljon. Airsoft-puolella taas yhteys on vähän niin ja näin, koska harva käyttäjä maksimivirtoja ikinä tulee mittaamaan, tai tietää edes mitä AEG:n moottori tarvii.

Hyvää dataa muutenkin. Mietin vähän aikaa miksi kahden kennon akulla virta pumppaa enemmän sarjan syklin mukana mutta en keksinyt :) Oikeastaan ainoa mitä arvelin, olisi että 3S-akun antama 11.1V on tunteettomampi ketjun resistanssin muutoksille sarjan aikana. Eli 3S puskee moottorille "riittävästi" tehoa läpi huolimatta siitä, että akku-johdotus-moottori -ketjun keskinäiset resistanssit/jännitepudotukset vaihtelee sen mukaan runnooko moottori jousta vastaan vai pyöriikö vapaana. Toi saattaisi vaihdella moottorin mukaankin, eli jos kaivaisi hyvin matalallakin jännitteellä vääntävän moottorin niin käytös voisi olla erilainen (EG1000?).

Samasta syystä tietty 3S vääntää tehonantomielessäkin paremmin, eli saa häviöistä huolimatta moottorin rullaamaan ns. täpöllä (jos vaan on tarpeeksi laadukas antaakseen juissia). 2S-akkujen kanssa pullonkaulana ja ROFfia rajoittavana tekijänä on akun raa'an virranantokyvyn sijasta AEG:n häviöt.

Oliko BTW toi burstipiiri se sama josta extreme-fire fettien ketjuissa puhutaan, satuin bongaamaan sun kirjoituksia sieltä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2010 11:09 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Käytännössä toi pulssiintuminen johtuu mun käsittääkseni siitä että S3 taso kiihdyttää rattaiston sen verran kovaan vauhtiin että rattaissa on aika reippaasti pyörimisenergiaa säilöttynä. Tuo puolestaan johtaa siihen että koneiston takia syklinen jousivoima (joka on periaatteessa vakio (männän virittäminen vie aina saman verran energia)) ei näy tehokäyrässä niin pahasti, sillä pyörivällä rattaistolla on huomattavan paljon pyörimismomenttia joka sitten antaa hommalle aika kiva energiareservin.

Hommaa voisi verrata vaikka siihen että ajaa polkupyörällä tasaista tietä ja eteen tulee pieni nyppylä. Jos sulla on paljon vauhtia (paljon liike-energiaa) niin mäen päälle pääseminen ilman suurta vauhdin pudotusta ei vaadi ihan hirveetä tehonlisäystä polkemiseen. Kun taasen pienellä vauhdilla joudut oikeasti tekemään reippaasti duunia että pääset nyppylästä yli.

En nyt muista mistä mun mutkasta oon tonne fettiketjuun kirjoittanut. Mutta saattaa olla sama pyssy. Mulla on atm. kolme MCU-fet toimista asetta joista kahdessa on magneettiin ja hall anturiin perustuva koneiston tilan seuranta. Toinen rakennettu tappet plateen ja toinen mäntään perustuvaksi. Akkutesteissä käytettiin tota thompsonia jossa siis tappet plate versio. Toi softaajan numero on muuten saatavilla digitaalisena täältä (maksaa rahaa) jos joku haluu ton artikkelin lukea eikä lehteä omista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2010 11:37 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:40 am
Viestit: 50
Niijoo toki, liike-energia vaikuttaa sekin. Oon ajatellut että rattaisto on sen verran kevyttä että se ei kauheasti rotaatioon energiaa säilö vrt. se pitkästi reilu joule mikä vaaditaan jousen viritykseen. Mutta kovilla ROFfeilla toisaalta rattaisto pyörii melko hiton rajulla vauhdilla, ja onhan tolle todisteena kovemman ROFfin pyssyissä sekin kun semilaukaus vetää jousen puoliksi vireeseen höyryillä (..olettaen että mekaniikka oikeasti katkaisee moottorin virransyötön heti laukauksen jälkeen).

(Sori menee offtopikiksi, tästä vois jauhaa jossain muualla enemmänkin. Hankin nimittäin just itsellenikin extremefiren Atmel-pohjaisen fetin.)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2010 11:49 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 2:06 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Helsinki
Jooh.. Mulla on ollu vuosien saatossa yks mutka jossa oli systeman infinity torque rattaisto ja reipas akku + moottori ja se laite ampu vielä puolitoista laukasta sen jälkeen kun liipaisimesta päästi irti. Varsinkin noissa kovalla vääntömomentilla varustetuissa rattaistoissa on aivan hitosti pyörimisenergiaa.

(Joku kiltti admin vois vaikka siirtää nää pari viimeisintä viestiä omaan threadiinsa niin ei ihan täysin kaapata tätä ketjua =))


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: To Maalis 18, 2010 9:10 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:40 am
Viestit: 50
Gravewind kirjoitti:
Aseen virtaa ja akun hetkellistä jännitettä mitattiin oskilloskoopilla jolloin saatiin aika hyvää dataa akun tehokäyttäytymisestä. Käytännössä huomioitiin se että S3 tasolla kun koneisto oli saatu käyntiin toi ase söi suunnilleen 18 amppeerin virtaa. S2:lla puolestaan vastaava arvo oli hieman päälle 10 ampeerissa. Vastaavasti alkupiikkivirta oli S3:lla parhaimmillaan hieman alle 80A ja S2:lla 45A.


Testasin itsekin kun sain laadukkaampia dualskyn 30 ja 35C -akkuja (7.4v) ja "vakkarikinkkien" kanssa tuntuu olevan ihan linjassa omat havainnot. Noi antavat laskennallisesti 45 ja 66 ampeeria (piikkinä ehkä reilumminkin), mutta korvalla ei ollut huomattavissa mitään eroa ROFfin eikä semilaukausten vauhtiin. Eli mun koepyssyissä näyttäisi olevan suunnilleen sama tai alempi alkupiikkitarve jonka molemmat lipot täyttävät, ja antavat jonkin verran reilumman vasteen kuin 9.6v mini.

Ainoa ase johon ei oikein mehu tahdo noillakaan riittää ainakaan semillä, on dboysin jäykkäjousinen ja ilmeisesti lussulla moottorilla varustettu PDW. Toikin on suhteellista, koska laadukas 9.6v NiMH-mini ei pyöritä sitä ainakaan pirteämmin. Kuulalaakeroituun ja fetilliseen JG:n pyssyyn taas tehoja on omaan makuun jo vähän liikaakin, mutta siinä onkin kertaluokkaa kevyempi koneisto ja loistava moottori.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Maalis 21, 2010 5:52 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 9:34 pm
Viestit: 321
Paikkakunta: Tampere
11,1 V 20C LiPOlla tuli testattua parin joulen semikivääriä, mutta pakkasella sain tuonkin jumiin... nyt tuli mieleen etsiä jostain parempi kolmikennoinen tai mahdollisesti koittaa nelikennoista. Kuitenkin, pari kysymystä:

1. Samaista EBaybannedin myymää Firefoxin LiPOa olen katsellut, siis 11,1 V/2300 mAh/20C. Onko parempia ehdotuksia? Tuo menee sisään heittämällä, joten isompikin voi olla, mutta perus 8,4 V Large on kokorajoitus. 8,4 V/3600 mAh menee juuri ja juuri M14 akkutilaan, mutta ulos saaminen vaatii ainakin omassa vehkeessä jo vasaran (kirjaimellisesti).

2. Olisiko esim. 14,8 V (eli 4-kennoinen) liian ilkeä AB-fetitetylle M14:sta ja Magnum-motille? Mikä poksahtaa ensin? :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Maalis 21, 2010 7:17 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Hampaat männästä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: La Maalis 27, 2010 2:14 pm 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 21, 2009 4:02 pm
Viestit: 8
Joo, minkälaista akkua suosittelisitte aseeseen, jossa kiinni M150 jousi, Systeman Magnum ja tupla AB-fetti? Akkutilasta ei oo puutetta kun menee 12V Large akku sisään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Su Huhti 11, 2010 7:59 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 11, 2010 7:56 am
Viestit: 1
TuntsaT kirjoitti:
Joo, minkälaista akkua suosittelisitte aseeseen, jossa kiinni M150 jousi, Systeman Magnum ja tupla AB-fetti? Akkutilasta ei oo puutetta kun menee 12V Large akku sisään.


http://www.fairsoft.fi/tuotteet/index.p ... ductId=311


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Pe Marras 26, 2010 10:32 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 8:57 pm
Viestit: 121
Paikkakunta: Jalasjärvi
En tiedä olisiko tämä kuulunut Akut-säikeen alle mutta laitetaan nyt kuitenkin tänne.

Onko tietoa Firefoxin Li-Po -akuista? Jotenkin särähtää korvaan kiina-tuotanto ja Li-Po -akut mutta on näistä jotain positiivistakin kuulunut. Kokemuksia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Pe Marras 26, 2010 1:07 pm 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 01, 2003 1:45 pm
Viestit: 139
Paikkakunta: Turku
Oma 11.1V 1200mAh 20C AK-tikku on pelittäny ongelmitta. Kaverilta samanlainen akku päästi pelatessa savut ulos(asetta tai käyttäjää vahingoittamatta) joku aika takaperin, mut muistaakseni kaveri totesi, että vika oli enempi hänen käyttämässään laturissa ku akussa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Pe Marras 26, 2010 4:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 11, 2010 9:01 pm
Viestit: 11
Allekirjoittaneella on muutama Firefoxin lipo, toimivat erittäin hyvin. Kennojen jännitteet heittelevät jonkin verran, ja laturi joutuukin tekemään aika paljon työtä tasatakseen jännitteen latauksen yhteydessä, ilmenee pitkänä latausaikana.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Ma Joulu 06, 2010 7:25 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 9:34 pm
Viestit: 321
Paikkakunta: Tampere
Terve!

Olisi hakusessa mieluusti 7,4V lipo joka olisi normaalia largeakkua reippaasti pienempi. Käyttökohde on RPK ja akku on perässä, joten tilaa ei ole ruhtinaallisesti. Tällä hetkellä käytössä on ollut Atala-RC:n 2500 mAh akku, joka on 1 cm paksu, 4,5 cm leveä ja 13,5 cm (plus johdot) pitkä, ja on aikalailla sopivan kokoinen perään, vaikka vähän puristuukin. Normaalit largekennoja saattaa juuri mennä 2 kpl päällekkäin siihen ohuempaan osioon, mutta myös johdot pitää saada jonnekin, eikä normaali 8,4V large perään kylläkään mahdu. Tikkuakutkin varmaan toimisivat, mutta eivät ole kovinkaan optimaalisia tulituen kannalta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 3:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 9:24 am
Viestit: 457
Paikkakunta: Vantaa
Aihetta sivuten, kysyn Li-Po laturista.

Olisi edukkaasti Ebaysta saatavana 6S asti lataava:

http://cgi.ebay.com/iMAX-B6-Digital-RC- ... 335e0c3115

Joku 12V virtalähde Suomesta ja homma rokkaa. Sekin löytyisi jo.

Onko hyvä Li-Po akun lataukseen?
Olisi tarkoitus rytinällä lähteä tähän parempien akkujen maailmaan ja siksi tuota laturia metsästän.

Suomessa parista RC liikkeestä etsinyt, mutta kaikki balansoivat ovat satasen luokkaa. Tuo iMAX on samoilla toiminnoilla ja tulisi rahteineen parikymppiä maksamaan. Ihan sama vaikka on kiinaihme.

-Hessu-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 5:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 07, 2003 5:43 am
Viestit: 145
Paikkakunta: Viikki, Helsinki
Nimi: Olli P.
Hyvä laturi, noita tulee kiinatehtaista ihan hirveesti erilaisia, toiminnot on kaikissa identtiset, ainoastaan ulkokuori vaihtelee.

Itellä on vastaava laturi ollu käytössä muutaman vuoden, Turnigyn kuorilla varustettu. Tosi näppärä ja oikeesti hyvä verrattuna näihin airsoftissa yleisesti käytettyihin ja rankasti vanhentuneisiin automaattilatureihin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: La Huhti 02, 2011 6:08 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:40 am
Viestit: 50
BlackScorpy kirjoitti:
Olisi hakusessa mieluusti 7,4V lipo joka olisi normaalia largeakkua reippaasti pienempi. Käyttökohde on RPK ja akku on perässä, joten tilaa ei ole ruhtinaallisesti. Tällä hetkellä käytössä on ollut Atala-RC:n 2500 mAh akku, joka on 1 cm paksu, 4,5 cm leveä ja 13,5 cm (plus johdot) pitkä, ja on aikalailla sopivan kokoinen perään, vaikka vähän puristuukin.


http://www.hobbyking.com :in sivuilla voi hakea akkuja ulkomittojen mukaan ja valikoima on karmea. Miniakun kokoon saa about 2 Ah 7.4V lipoja usealtakin valmistajalta, mulla esim. menee Coltin etukahvan sisään miniakulle tarkoitettuun tilaan Turnigyn 2200 mAhin akku. Tossa sun akkutilassa niinkuin colttien etukahvassakin rajaksi tulee paksuus.

IMAX-laturi on tosiaan hyvä ja monipuolinen. Virtalähteenä voi käyttää esim. läppärin virtalähdettä, mulla oli niitä joutilaana. (Huomaa että jos lataat max 3-kennoisia akkuja niin tuskin tulet tarvimaan koskaan maksimilukemien mukaista virtalähdettä.) Eri valmistajien välillä saattaa vaihdella se kuinka tarkkaan laturit balansoi ja maanantaikappaleita voi olla toisilla valmistajilla enemmän, mutta toi on hyvä peruslaturi kun kontrollielektroniikka on sitä samaa kaikilla.

Samalla laturilla saa kanssa nimh-nicad -akut ladattua hajottamatta ja syklitettyä vanhat parempaan kuntoon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: To Kesä 16, 2011 8:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 1:21 pm
Viestit: 366
Paikkakunta: Kuopio
Hmm, tuli lipot. Laturi ilmoitti täydeksi, vaihdoin liittimet ja nyt ei anna mitään ulos. Laturikin antaa Errorin. Mikähän helvetti tuli näille? Johdot ei kerenny lämpiimään kuin n. sentin matkalta juoton yhteydessä, eikä päässyt oikosulkuunkaan


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 8:10 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2003 4:24 pm
Viestit: 174
Paikkakunta: Kuopio
Mikäli sinulla on lipoja joissa kennot on erillään, niin niistä ainakin ne ohuet välijohdot tuppaavat katkeamaan tai irtoamaan melko helposti. Myös balancerin johdoissa on samaa ongelmaa. Lähtisin tarkistamaan johtojen juotokset.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 10:00 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 05, 2004 7:08 pm
Viestit: 261
Paikkakunta: Salo
Tai sit teit hienot kylmäjuotokset :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 11:53 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 9:01 pm
Viestit: 96
Liittimet helvettiin ja virtamittarilla kokeilet onko akussa mitään elämää. Jos löytyy niin tee parempi kolvaus, jos ei niin tiedät kyllä mitä rikkinäiselle akulle kuuluu tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa Li-Po akuista
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 12:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 1:21 pm
Viestit: 366
Paikkakunta: Kuopio
Löytyi syy. Kennojen välinen johto mykkänä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com