Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on La Huhti 27, 2024 1:38 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Shimitys
ViestiLähetetty: To Syys 04, 2008 2:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Elo 20, 2008 2:01 pm
Viestit: 16
Elikkä olisin vaihtamassa rattaat aseestani joten samalla varmaan kannattaa vaihtaa shimit.
http://www.21stcenturyairsoft.com/21cashimguide.php elikkä onko tämä hyvä shimitys kaavio?
Ja voitte tokin kertoa omat shimitys kaavionne :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: To Syys 04, 2008 2:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 5:14 pm
Viestit: 392
Paikkakunta: Tampere
Itse pistän pohjalle shimmit siten, ettei ole liikaa tai liian vähän välystä rattaiden välissä, eli istuvat toisissaan kunnolla. Päällishimmit sen mukaan, miten pääsevät rattaiston kuorien sisällä liikkumaan, sama tähän: ei liikaa, liian vähän välystä, rattaiden tulee pyöriä kunnolla, mutteivät saa likkua sivuttaissuunnassa. Mitään shimmityskaavioita en pahemmin harrasta, vaan liikun mututuntumalla. Rattaita ei ole tähänmennessä hajonnut ja pyssyt ovat toimineet hyvin lukuunottaen erästä M120 AUG:a, josta mäntä murtui palasiksi, tässä tapauksessa epäilin ja epäilen vieläkin vahvasti männän rakennevikaa. Mäntänä oli Hurricanen M120-setin mäntä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: To Syys 04, 2008 3:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 7:45 am
Viestit: 1071
Paikkakunta: Kihniö
Itse olen shimmityksen aloittanut laittamalla alennusrattaan(keskimmäisen) alle 0,2mm shimmin, kartio ja sektorirattaan alle 0,3mm shimmin. Näin rattaat eivät hankaa toisiinsa, mutta aina kannattaa varmistaa asia kahteen kertaan. Sen jälkeen yläosat laitetaan mutu tuntumalla kuntoon, yleensä alennusrattaan päälle 0,3 tai 0,5mm ja muiden päälle 0,2mm. Tätä sitten säädetään niin kauan kuin on tarpeellista. JH:n ohje on ollut mielestäni hyvä, joskin hieman vaikeaselkoinen ekaa kertaa shimmittävälle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: Ti Syys 09, 2008 3:05 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Rattaat eivät hankaa mihinkään ja pyörivät vapaasti. Tämä toimii. Mielellään kanssa hampaat ottavat toisiinsa koko pituudellaan, se on hyvä juttu :3 (sanoisin että pakollista)

Rattaiden pyörimistä voi kokeilla laittamalla kuorenpuoliskot toisiinsa kiinni ilman sylinteriä (pelkät rattaat kiinni) ja sormella sylinteriaukosta pyörittämällä. Se riittää että sormella pyöräyttämällä ne pyörivät vielä hetken, mutta eivät lonksu sivusuunnassa. Esim. laakereita painelemalla tämä selviää.

Muista ruuvata kuoret kiinni ennen kokeilua

Puristus on kovempi kun kuoret ruuvataan kiinni, siksi kokeilun ajaksi kannattaa ruuvata kuoret kiinni toisiinsa. Muussa tapauksessa saat ns. valheellisia tuloksia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: Ti Syys 09, 2008 11:08 am 
Poissa

Liittynyt: La Touko 27, 2006 1:39 pm
Viestit: 134
Paikkakunta: Espoo
Oon aina ymmärtäny, et kuoret ruuvataan kiinni, ku shimmitetään, mut mitä varten rasvat pitää poistaa? Ite oon isoimmat klöntit ottanu pois, mut en oo mitenkää paneutunu siihen putsaukseen. Aseet on toistaseks toiminu *koputtaa puuta*


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: Pe Loka 03, 2008 3:01 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Ei niitä rasvoja tarvi poistaa, jos näyttää suht puhtaalta muuten boksi. Rasvojen vaihto on vähän nipottamista muuten IMHO :> Mut liika on liikaa ja ainakin CA tekee tätä jäynää että laittaa litratolkulla sitä rasvaa sinne (ja se on ihmeen kovassa niissä rattaissa), joka lähinnä sit haittaa tulennopeutta. Vaatii myös enemmän vääntöä moottorilta -> enemmän virtaa akulta.

Protip: Metallisilppu rattaiden ympärillä kertoo jotain nykyisestä shimmityksestä. Ja meinaa että kannattanee vaihtaa myös ne rasvat, ylimääränen roska hampaiden välissä syö rattaiden metallia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: Ma Marras 17, 2008 2:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 24, 2006 9:40 pm
Viestit: 8
Paikkakunta: Kuopio
Vieläpä noista valmiista shimmityskaavioista sen verran, että kerran olen itse koittanut semmosen pohjalta oman pyssyni shimmityksen tehdä, itseasiassa juuri tämän ensimmäisessä viestissä olevan ohjeen avulla. Lopputulos ei ollut mitenkään kauhean mairitteleva, rattaat olivat aivan liian tiukalla ja moottori ei jaksanut pyörittää 8,4V akulla mäntää pohjaan asti. Seurauksena oli koko pyssyn jumiutuminen. Juoksuhauta.netissä on tosin hyvä ohje prikkojen asentamiseen ja itse olen ainakin juuri kyseisen opastuksen pohjalta laatinut hienosäätöni. Jokainen mecha ja sen laakerit ovat yksittäiskohtaisia ja niiden säätöjä on todella paha mennä minkään valmiin ohjeen mukaan tekemään... Ihan oikeesti.

Edit: Linkki korjattu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2009 8:27 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Mjo, kyllä nuo valmiskaavat on lähinnä ohjaavia malleja. Kokeilu ja erehdys on oikeasti se ainoa tapa tehdä asiat, kun väljykset voi vaihdella saman valmistajan tusinamechojenkin välillä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: Ma Helmi 23, 2009 9:42 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 9:24 am
Viestit: 1
Gestaa kirjoitti:
Rattaiden pyörimistä voi kokeilla laittamalla kuorenpuoliskot toisiinsa kiinni ilman sylinteriä (pelkät rattaat kiinni) ja sormella sylinteriaukosta pyörittämällä. Se riittää että sormella pyöräyttämällä ne pyörivät vielä hetken, mutta eivät lonksu sivusuunnassa. Esim. laakereita painelemalla tämä selviää.


Itse olen pariin otteeseen aseita shimmitellyt (kolmosbokseja kaikki) mutta en ole koskaan niin hyvin saanut prikkoja aseteltua että rattaisto Gestaan mainitsemalla tavalla toimisi. Eli jos ymmärsin oikein; rattaiden pitäisi jäädä vielä pyörimään kierros pari sormella vetäisyn jälkeen(?)
Saan prikat laitettua niin että rattaat ovat tukevasti paikoillaan ja ne pyörähtävät ilman väkivaltaa kokeiltaessa mutta eivät jää vapaasti pyörimään. Nykyisessä projektissa, jota kyhään tässä par'aikaa, laakereina ovat tavalliset guarderin tehtailemat metalliliukulaakerit. Johtuneeko nyt ilmenevä rattaiston jähmeys ks. laakereista?

Millä muuten rasvaatte rattaat ja sylinterin? Nuo alan liikkeissä myytävät sylinteri, laakeri ja ratasrasvat ovat mielestäni turhan kalliita (budjetilla liikkeellä, nähkääs). Onko korvaavia vaihtoehtoja olemassa jotka eivät kuitenkaan terrorisoi mitään rataslaatikon sisäosia (männänpään o-rengas, itse mäntä), siis soveltuvat muoville/kumille?

Kiitos kaikille jotka vaivautuvat auttamaan miestä mäessä.


Viimeksi muokannut Ranttis päivämäärä Ma Helmi 23, 2009 4:49 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: Ma Helmi 23, 2009 2:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 28, 2007 10:41 am
Viestit: 390
Paikkakunta: Lappeenranta
Kantsii huomioida tossa se, että jos valitsin levy on kertatuli asennolla, niin cut-offi pysäyttää rattaat jo ekalla kiekalla...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Shimitys
ViestiLähetetty: La Helmi 28, 2009 4:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2003 4:24 pm
Viestit: 174
Paikkakunta: Kuopio
Itse käytän rasvana apteekista saatavaa valkovaseliinia. Maksaa muutamia euroja ja siitä riittää kymmeniin aseisiin ja vielä kaikkeen muuhunkin kivaan. Olen todennut vuosien varrella todella hyväksi.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com