Ihan lyhyesti:
1) Kaasu on vangittuna lippaassa olevaan säiliöön. Venttiilin auetessa se tulee lippaan yläpäästä ja menee lataussuuttimeen. Suuttimen sisällä oleva venttiili ohjaa vähän kaasua kuulan taakse ja sen jälkeen blokkaa kaasunvirtauksen piippuun. Kun tämä virtaus on blokattu, suuttimen peräpään tukkeena oleva mäntä alkaa liikkua taakse ja työntää luistin taakse. Western Armsin systeemissä lataussuutin toimii mäntänä ja GBB-koneisto siinä ympärillä sylinterinä. KSC:ssä ja Maruissa ym. lataussuutin on sylinteri ja GBB-koneisto toimii mäntänä.
2) Puoliautomaatilla vasara jää vireeseen, koska takana käydessään luisti vapauttaa disconnectorin välityksellä virekynnen. Sarjalla luisti eteen palatessaan tökkääkin virekynnen taas pois tieltä ja vasara pääsee putoamaan. Samalla tavalla kuten oikeissa siis.
3) Periaatteessa joo. Paitsi että WE:llä on oma systeeminsä, joka poikkeaa mistään näkemistäni pistooleista.
4) Kauan aikaa sitten Tanio Kobayashi kehitti MGC:lle ensimmäisen koneiston. Sittemmin WA kehitti Magna-blowbackin. Sen jälkeen TK jatkoi omia kehitelmiään, josta Maruikin innostui ja TK kehitti sitten Maruille omaa systeemiään vielä lisää. KSC:n vanha systeemi on lähellä TK/Maruita ja KSC:n Hard Kick -systeemi taas ihan oma lukunsa. Kivääripuolella on tosiaan toi Escort-systeemi ja WE:n oma kehitelmä. Sitte on jotain vanhoja Bullet Valve -systeemeitä JAC-kivääreissä sun muissa, mutta ne ei ole varsinaisesti GBB-systeemeitä.
|