Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Touko 02, 2024 5:13 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Maastopuvut
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2003 5:55 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Eri maastopukujen soveltuvuus Suomen maastoon & olosuhteisiin.

Mikäli teillä on mielipiteitä asiasta olkaa ystävällisiä ja lisätkää ne tänne samoin kuin linkit aihetta käsitteleviin sivustoihin tai jopa mahdolliset lyhytmuotoiset arvostelut omasta puvustasi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2003 6:23 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:03 pm
Viestit: 27
Paikkakunta: Nurmijärvi, Klaukkala
Mielestäni woodland-camo on paras Suomen metsään kesällä ja talvella täysin valkoinen tai BW:n lumipuku. Mun mielestä desert-camo, metro-camo tai tiger stripe-camot eivät sovellu ollenkaan Suomen metsiin. Itselläni on woodland kuvioitu maastopuku.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2003 6:56 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Mun mielestäni jenkkien Woodland ei sovi mihinkään hyvin.

Suomessakin metsä on vaihtelevaa, ja jos tosi Proksi ryhtyy tietenkin valitsee maastopukunsa tutkittuaan tarkkaan peliympäristönsä. Todennäköisin tikki olisi SA-maastopuku, mutta joissakin paikoissa jokin muukin on parempi.

Ei maastokuvioinnista tarvitse hermoja repiä. Kunhan ei ole jotain aivan muuhun tarkoitettua, kuten Sveitsiläistä tai sinistä. Enemmän kannattaa olla huolissaan siitä kuinka puku sopii muun varustuksen kanssa yhteen, sillä tyylihän menee toki ohi tarkoituksen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2003 7:31 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 14, 2003 7:24 am
Viestit: 1
Paikkakunta: Outokumpu
Mitä mieltä olette NATO ja Venäjän maastopukujen suomeen sopivuudesta?
Omasta mielestäni NATO saattaa sopia kohtalaisesti joka puolelle Suomea, mutta hieman paremmin etelämpään, eikös siinä ole melko vaaleat värit. Mutta Venäjän maastopuku sopii paremmin Pohjoisempaan, havumetsäisempään puustoon, koska se on NATOa hieman tummempi.

Sanokaapa mielipiteenne.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2003 11:16 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Minkäslainen tämä Naton univormu nyt sitten onkaan?
Nato-univormunakun olen nähnyt puhuttavan saksalaisesta ja amerikkalaisesta kuvioinnista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2003 12:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 7:07 pm
Viestit: 336
Paikkakunta: Helsinki
Omasta mielestäni Suomen luontoon soveltuvat parhaiten Saksalainen kuviointi (flecktarn), Venäläinen kuviointi ja Suomalainen kuviointi (m-91).

Paras noista kaikista on ainakin minun mielestäni flecktarn, se on halpa, se kestää ja sopii Suomen luontoon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2003 1:56 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Flecktarni on kyllä aika huono maastoon suomessa. Varsinkin etelässä, jossa on varsin vihreätä kesäisin. Syksymmällä toki jo paremmin, mutta silti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2003 2:28 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 3:34 pm
Viestit: 223
Paikkakunta: Kuopio (Puijonlaakso)
Kirjoitan parhaillaan artikkelia maastopukujen värityksen sopivuudesta suomen luontoon. Oma näkemykseni on seuraava:

Flektarn sopii parhaiten myöhäiseen syksyyn tai kevääseen ennen lehtien puhkeamista. Kuten huomaatte puvussa on paljon punertavan ruskeaa ja mustaa, jota ei suomen luonnossa juurikaan esiinny. Ainoastaan lapin tuntureilla näyttää yleensä siltä, että flektarn katoaisi sinne.

Venäjän kesäpusero ja paita. Sopii erinomaisesti suomen suveen. Väritys on sopivan vaalea sekä lehti, että havumetsään. Väri on täsmälleen sama kuin keskikesän metsän. Jos ette usko tätä, niin voitte katsella omin silmin!




Kuvalinkkejä:

Ryssäpuku oik. Kaverista erottuu ainoastaa mustat tetsarit, maski, paljaat ihon kohdat sekä punainen hihanauha. Muuten kaveri on näkymätön, vai?

http://koti.mbnet.fi/~rulexi/kuvat/asd/Dscn5860.jpg



Suomen M/91
Katoaako kaveri maastoon? -Ei taatusti.

http://koti.mbnet.fi/~rulexi/kuvat/asd/DSCN5844.JPG




Saksan Flektarn
Syksyä kohden tultaessa flektarn alkaa sulautua maastoon.

http://koti.mbnet.fi/~rulexi/kuvat/Kona ... cn4497.jpg



Britti- tai jenkkipuku(?)
Aivan liian tumma, vaikka onkin syksy.

http://koti.mbnet.fi/~rulexi/kuvat/Kona ... cn5313.jpg


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2003 3:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 11, 2003 6:43 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Tampere
http://www.hut.fi/~akauhan2/itis/Image34.jpg

Kuvassa on allekirjoittanut Tiger-stripe maastopuvussaan. Etsi mise. :)

Bundeswehr-väritys, mitä myös natoksi kutsutaan on mielestäni oikein leppoisa väritys. Värit eivät toimi Suomen luonnossa mutta se on mukavan tumma joten ei ihan heti herätä silmän huomiota.

Jos haluaa omaperäinen olla niin Tiger-stripe on hyvä valinta, tosin kuviointi voi olla liian "särmikäs" Suomen luontoon. Mutta kuten jo mainittu, tyyli ennen tarkoitusta 8)

Jos tahtoo erottua joukosta kiertää kaukaa woodlandit.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 14, 2003 9:01 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Tuo kuva on väkisin väännetty piiloon. Totta helvetissä kenet tahansa saa katoamaan, kun kuvaa sopivasta kulmasta ja paiskaa pari oksaa päälle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 15, 2003 7:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 11, 2003 6:43 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Tampere
Hihi, ei kuvaa ole mitenkään tekemällä tehty. Itiksessä tappeluksen aikana kyräilin kuusen alla vihuja tähtäillen ja kuvaaja hyppäsi viereen, näppäsi kuvan ja jatkoi matkaansa. Mutta joo, kamera on tarkentanut nuihin mustikanvarpuihin ja tausta jossa lymyän on jäänyt piiloon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 15, 2003 9:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 09, 2003 9:12 pm
Viestit: 27
Paikkakunta: Laukaan Komentobunkkeri
Itse suosin woodlandia koska sekin päällä sulautuu suht hyvin maastoon makamaan (varsinkin varjoiseen pusikkoon) mutta ei tuota venäjän pukuakaan erota heti maastosta ennenkuin on liian myöhäistä...

suomessa woodland ja venäjän maastopuku sopii näihin oloihin kuin kuula otsaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 16, 2003 1:40 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:26 pm
Viestit: 52
Mielestäni ei ole väliä sillä miten hyvin maastopuku sulautuu maastoon, ei sillä vaan ole suurta vaikutusta pelin kulkuun. Jos haluaa pysyä näkymättömissä pitää mennä piiloon. Mutta noin muuten mielestäni tumman vihreä on paras maastopuvun väri. Sopii joka paikkaan, ei näytä niin tyhmältä kuin woodland jne. Mutta olen huomannut että tiheässä metsässä, kun on hämärää pystyy olemaan piilossa tumman sinisessä haalarissa yhtä hyvin kuin jossain maastopuvussa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 16, 2003 3:16 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Capt. Miller kirjoitti:
Itse suosin woodlandia koska sekin päällä sulautuu suht hyvin maastoon makamaan (varsinkin varjoiseen pusikkoon)


Niin noh kyllähän sitä sulautuu suht hyvin maastoon varjoisessa pusikossa vaikka lumipuvussa kekellä kesää.

Itse olen ajatellut ostaa Tiger Stripe puvun & Tarzan liivit kesäksi.
Näin talviseen aikaan kun maastopuvulla juuri tee mitään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 16, 2003 3:35 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 7:50 pm
Viestit: 19
Paikkakunta: Savonlinna
Viime syksyn pimeinä/vähemmän pimeinä iltoina ei minua ainakaan metsästä liiemmältin erottanut. Peleissämme porukkaa käveli ohi muutaman metrin päästä, joten tuo M/91:n erottuminen metsän väristä on kyllä puppua. Ja tottakai tuokin mies tuosta kuvasta erottuu kun seisaallaan on, jotain järkeä mukaan!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Maastokuviot
ViestiLähetetty: Su Helmi 16, 2003 4:57 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Itse olen huomannut hyviksi maastokuvioiksi suomalaisen M/91:n ja venäläisen kuvion. Myös Hellaksen kartanolla sai huomata sveitsiläisen kuvion toimivan ainakin joissain tilanteissa, kun vastapuolen pelaaja käveli päältäni, kun makasin sammaleikossa lippaat tyhjinä ja jännäkakka housussa :wink: Sveitsiläisestä on myös saannut kanssapelaajilta hulvattomia kommentteja tyyliin "Ootko käynny puolukassa?". Tästä syystä kyseinen maastopuku viehättää minua suorastaan perverssillä tavalla :D

Siinä kuva sveitsiläisestä: http://koti.mbnet.fi/~rulexi/materiaali/konalakuva2.jpg


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 23, 2003 9:57 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Hmm, varjoissa ja pimeässä kaikki värit tummuvat lähes harmaiksi/mustiksi, joten on aivan typerää perustella maastopukunsa metsään sulautumista sillä, että oli varjossa/puskassa/pimeässä, sillä silloin lähes kaikilla maastopuvuilla on samat maastoutumisarvot.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 23, 2003 12:31 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 7:50 pm
Viestit: 19
Paikkakunta: Savonlinna
Roska kirjoitti:
Hmm, varjoissa ja pimeässä kaikki värit tummuvat lähes harmaiksi/mustiksi, joten on aivan typerää perustella maastopukunsa metsään sulautumista sillä, että oli varjossa/puskassa/pimeässä, sillä silloin lähes kaikilla maastopuvuilla on samat maastoutumisarvot.


Juuri siksi laitoinkin myös tuon "vähemmän pimeinä iltoina". Päivisinkin tuli pelattua, mutta aika harvakseltaan minua kauempaa näki.. Vierestä tietenkin erottaa oli puku mikä tahansa :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 23, 2003 7:45 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
No niin. Koko keskustelun luettuani olen päätynyt - ainakin itse - seuraavaan lopputulokseen:

Maastopuku kuin maastopuku piilottaa misen kuin misen maastossa kuin maastossa, kunhan tajuaa piiloutua! Eli siis mikään maastopuku ei koskaan sinällään "kadota" käyttäjäänsä, vaan käyttäjän pitää nähdä hiukan vaivaa kadotakseen, tässä tieteniin auttaa sopiva maastopuku.

Mikä maastopuku sitten on sopiva? Kuvista on hankala sanoa, sillä esim. KeNialaisen kuvassa onnistuin kyllä huomaamaan Eliaksen välittömästi (Niin, et sinä minua pakoon pääse) kun kuvateksti kerran mainitsi, että kuvassa on henkikö. Siispä kuvista on hankala sanoa ja paras maastokuvionti paljastunee vasta käytössä. Tietenkin maasto vaikuttaa puvun toimivuuteen ERITTÄIN paljon, joten pukuja pitäisi periaatteessa olla useampia, mutta tätä tuskin kovinkaan moni kykenee rahoittamaan tai ylipäätänsä jaksaakaan harrastaa.

Sitten lopullinen tuomio: Uskon, että tässäkin asiassa ollaan hieman samassa tilanteessa kuin TM:n vakioaseita vertailtaessa, toinen saattaa olla hieman parempi, mutta parhaiten jokainen pelaa juuri sen aseen kanssa josta eniten pitää. Niinpä maastopuku on jokaisen henkilökohtainen valinta, enkä ala mitään maastopuku tyyppiä sen kummemmin siis tässä erottelemaan suuntaan tai toiseen. Itse käytän DPM:ää ja kun koko tiimillä on samanlaiset puvut ovat ne mielestäni äärimmäisen toimivia. Kai voidaan taas todeta, että: "Tyyli ennen tarkoitusta".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 26, 2003 5:17 pm 
Joo no onnistuu se katoamistemppu ilman maastopukuakin.

Viime kesänä nimittäin olin pelailemassa kavereitten kanssa tuolla jossain metsässä.Tehtävänä oli eliminoida muut 2 joukkuetta (2 vs 2 vs 2) niin menin sitten pusikon ja puun väliin väijymään tien reunaan toverini kanssa.

n.5 minuutin kuluttua toverini kyllästyi makoilemaan kun "viholliset" eivät tulleet tarpeeksi lähelle (pieni pelialue), jotenka toverini lähti harhailemaan jonnekin jota en huomannut kun välissä oli kuusipuu ja huomasin vain että toveri oli kateissa.

no päätin siinä makoilla hetkisen välillä taakse vilkuillen ja silloin se tapahtui: olin siis pusikon ja puun välissä + n. 30cm aluskasvillisuutta harvallaan.

No katsoin siinä taas taakseni ja sieltä hiippaili vihulainen tietä kohti takaapäin, ihmettelin kun hän ei huomannut minua vaikka oli abaut kolmen metrin päässä (ei ollu sitä maastopukuu vaan ulkoilu housut ja joku harmaan vihree paita) jotenka ammuin uskollisella vemputtimellani joka on kwc:n sig sauer p226 laukauksen häntä kohti, ja en osunut :D mutta hän kuuli laukausen eikä nähnyt minua vieläkään jolloin olin ampunut lisää ja enempää en muista mutta pointti oli että jos pelaa sekopäiden kanssa, niin ei tarvitse maastopukua. ja kaverilla ei ole näköongelmia.

[Muokkaus] Jos seuraavalla kerrallakaan ei ole mitään uutta sanottavaa mutta haluat varmistaa aikaisemman tiedon, kirjoita vain pari riviä. Ja harkitse tarkkaan, onko sekään sanottavan arvoinen.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 01, 2003 10:09 am 
Valokuvista ei kannata koskaan arvioida maastopuvun naamiointiarvoa. Se ei yksinkertaisesti ole luonnollinen tilanne, semminkin kun mm. stereonäkövaikutelma puuttuu kokonaan.

Normaalinsynkkään suomalaiseen metsään soveltuvat oman kokemukseni mukaan parhaiten tummasävyiset puvut, joista parhaimpina pidän kuviota m/91 ja (tummaa) m/62. Oliivinvihreä puku on kuitenkin kaikkein monikäyttöisin.

Kuten on tullut jo ilmi, maastopuku ei kuitenkaan suojaa näillä etäisyyksillä lainkaan havaitsemiselta, jos käyttäjä ei osaa maastoutua. Kääntäen, osaava sissi pystyy häviämään kesäiseen metsään vaikka lumipuvussa (testattu on).

Kaikkein tärkein muistettava ja useimmin unohtuva asia on kaiken liikkeen välttämisen merkitys - ihmissilmä havaitsee pienenkin liikkeen helposti hyvinkin huonoissa olosuhteissa, ja kaksi kertaa hidasta, rauhallista liikettä helpommin havaitaan nopea liikahdus. Samoin unohdetaan siluetin merkitys, kuten voidaan huomata ylläolevasta m/91-pukua kritisoivasta kuvasta - totta helvetissä parhainkin maastokuvio paistaa silmään, jos käyttäjä kulkee pystyssä...

Maastopuku ei myöskään auta pätkääkään, jos käyttäjä menee muuten naamioitumisessaan siitä missä aita on matalin - eli esimerkiksi käyttää "taktisen" mustia liivejä (erinomainen tähtäyspiste eli minun puolestani ostakaa ihmeessä...) ja jättää kasvot ja kädet peittämättä tai maalaamatta. Oikein suojautuneesta taistelijasta ei tulisikaan olla esillä ja näkyvillä muuta kuin ase, kädet ja pää silmistä ylöspäin.

Loppupäätelmänä, maastopukuun pätee sama asia kuin mihin tahansa kalliiseen varustukseen: siitä ei ole mitään hyötyä jos sitä ei osaa käyttää. Olisi varmasti opettavaista pelata ensin varsin räikeissä vaatteissa, ja vasta sitten sijoittaa kalliisiin maastopukuihin.

Kermainen esitti joskus toisella foorumilla asian erinomaisesti, uusiin ja kalliisiin varusteisiin kannattaa satsata vasta kun on oppinut ottamaan olemassaolevista irti sata- tai satakymmenprosenttisen hyödyn.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 02, 2003 11:32 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 11, 2003 6:43 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Tampere
Nuudeli kirjoitti:
jättää kasvot ja kädet peittämättä tai maalaamatta.

Jepu, ei paljon auta tiimoustäktikäl maastopuvut jos jättää kasvot peittämättä. Ihmisen silmä etsii ihmisen muotoa ja kasvot herättävät silmän huomion nopeasti. Tämän takia kannattaa käyttää niitä naamiovärejä tai vaikka hiiltä tai multaa jos ei värejä ei satu olemaan. Kasvot on hyvä maalaata myös talvisin. Yleisin virhe mitä näkee on jättää korvat ja kaula peittämättä. Eikä vain riitä että värittää naamansa vihreäksi, kasvojen muoto on hyvä rikkoa. Joku asiasta enemmän tietävä voisikin tehdä artikkelin vaikka tuonne AF:n tai Nemen palstalle.

Vinkkinä jos sellaisen haluaa, kannattaa laittaa kasvoille ennen maalamista jotain kosteusvoidetta. Se helpottaa maalin pesemistä pois illalla pelin jälkeen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 02, 2003 1:14 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:52 pm
Viestit: 82
Paikkakunta: Kausala
KeNiAlainen kirjoitti:
Nuudeli kirjoitti:
jättää kasvot ja kädet peittämättä tai maalaamatta.

Joku asiasta enemmän tietävä voisikin tehdä artikkelin vaikka tuonne AF:n tai Nemen palstalle.

Tai hyvä Mombasaa huutava ystäväni yksinkertaisesti kirjoittaa tänne LEKAan mielenkiintoisen artikkelin naamioitumisesta. Vastaavasti voisihan sen myös juoksuhauta.nettiin heittää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 06, 2003 2:33 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:01 pm
Viestit: 291
Paikkakunta: Helsinki, Puistola
Mitäs mieltä olette noista Britittien maastopuvuista ne on ainakin halvat (40€)!?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 06, 2003 8:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 07, 2003 4:08 pm
Viestit: 69
Paikkakunta: Helsinki
Eikös hyvä keino peittää kasvot ole kommandopipo? Ei ainakaan ihonväri pilkota sieltä väleistä, ja pehmentää mukavasti osumia. Tosin ei kaikkien tyyliin sovi varmaankaan? Okei onhan se hianompaa käyttää maaleja, mutta se pipo ajaa saman asian. (Mielestäni)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 06, 2003 9:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 23, 2003 8:59 am
Viestit: 71
Paikkakunta: Suomi
Xtrememurmeli: "AK-47, the very best there is. When you absolutely, positively gotta kill every motherfucker in the room, accept no substitutes." Eipä raiskata quoteja vaikka ase vaihdetaankin ;)

Maastopuku on maastouttamisen ensimmäinen vaihe, jolla vain vaihdetaan valtasävytys vähän paremmaksi. Naamioituminen alkaa toden teolla vasta muodon rikkomisesta. Lisää aiheesta BMF:n tai King Six:in kotisivuilla.

Maastopuvun tai minkä tahansa muun naamiointivälineen tehtävähän ei ole hämätä silmää vaan aivoja. Vaikka sinulla on maailman paras ghillie, niin ei se tee sinusta näkymätöntä. Sen sijaan havaintoprosessi hidastuu tai keskeytyy siten, että näköärsyke ei tule aivoihin ihmisenä.

Pilkunnussintaako? Tästä päästään pointtiin. Maastopukujen ja silmien käytön yli havaitsemisessa ja sen estämisessä tulee _aivojen_ käyttö.

-Anssi Leskinen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 07, 2003 2:39 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 12:40 pm
Viestit: 24
Paikkakunta: Lapinlahti
Itse olen päätynyt Venäläiseen maastopukuun, mutta jos sattuu olemaan liikaa rahaa sukanvarressa, kannattaa ottaa myös tämä kuviointi huomioon: http://www.star.t.u-tokyo.ac.jp/project ... xv/oc.html


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 10, 2003 7:57 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 8:32 am
Viestit: 26
Razer kirjoitti:
Itse olen päätynyt Venäläiseen maastopukuun, mutta jos sattuu olemaan liikaa rahaa sukanvarressa, kannattaa ottaa myös tämä kuviointi huomioon: http://www.star.t.u-tokyo.ac.jp/project ... xv/oc.html


wow! mut taitaa olla feikki, toi tekniikka on viel aika kehitys vaiheessa joten tuskin sitä tommosel käsin piirretyllä camo kaaviolla todistetaan... muutenkin oudolla sivustolla.

Itse tilasin viimeviikolla milprosta englantilaisten maastopuvun takki 20e ja housut 20e, toivottavasti sopii ja on muutenkin hyvin päälle istuva...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 10, 2003 4:57 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 03, 2003 2:44 pm
Viestit: 228
Ainakin omasta mielestäni käyttämätön (siis, sellainen, josta vihreät sävyt eivät ole kulahtaneet) sopii Suomessa metsään kuin metsään woodlandia paremmin. Kuvia: http://www.flecktarn.co.uk/gallery.html
Mutta kuten sanottu valokuvien perusteella ei kannata arvioida camoja, sillä etenkin valaistus poikkeaa salamavalon takia normaalista.

M/91, vaikka ihan hyvä onkin, on mielestäni huikean yliarvostettu. Se, että se on suunniteltu Suomen olosuhteisiin, ei automaattisesti tarkoita, että se on ylivoimaisesti paras Suomeen. Etenkin täällä Oulussa tämä tuntuu olevan vallitseva käsitys. Tosin eteläsuomen vihreisiin metsiin luulisi sen olevan paras valinta. Taas esimerkiksi Oulun Hiukkavaarassa Kettuskissa (ennen armeijan harjoituskäytössä) on taas hiekkapohjaista männikköä, jonne flecktarn sopii kuin nyrkki silmään.

BTW on muuten helvetin halpa tuo saksalainen goretex-puku (flecktarn) flectarn.co.uk:ssa, vain 35 puntaa eli noin 50€.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2003 12:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 24, 2003 1:39 pm
Viestit: 5
Paikkakunta: Nurmijärvi
Sopiiko siis Venäläinen maastopuku etelän mänty/sammal metsään?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 30, 2003 5:17 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 03, 2003 2:44 pm
Viestit: 228
Paha sanoa... ...venäläinen camo on aika tumma. Uskoisin sen toimivan ihan hyvin mainitsemassasi metsä tyypissä. Sitäpaitsi sillä, että kuinka hyvin camo soveltuu johonkin, ei ole juuri paskaakaan väliä. Liike, kasvot, ase tai mustat tetsarit/-kypärät ne paljastaa. Joten osta se josta tykkäät.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 30, 2003 6:14 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
IMO maastopuvun kuviolla ei ole kovinkaan paljon väliä kunhan se rikkoo hyvin rajat. Pelkkä oliivi vaatetus on riittävä kadottamaan ihmisen metsään.

Kuitenkin raaka facta on se että jos liikut niin mikään maastopuku ei estä sinua tulemasta nähdyksi ja jos pysyt paikoillasi kaikki (Ei kirkkaat) värit tuntuvat toimivan.

Minä valitsin oman Tiger Stripeni ihan puhtaasti koska se on ketun päheän näköinen :twisted: .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 04, 2003 7:29 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 03, 2003 2:44 pm
Viestit: 228
kermainen kirjoitti:
Xtrememurmeli: "AK-47, the very best there is. When you absolutely, positively gotta kill every motherfucker in the room, accept no substitutes." Eipä raiskata quoteja vaikka ase vaihdetaankin ;)


Eipäs. Näin se menee: "AK-47, the very best there is. When you absolutely, positively gotta kill each and every motherfucker in the room, accept no substitutes". Huom. "each and every" :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 11, 2003 2:32 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 03, 2003 2:44 pm
Viestit: 228
http://www.astkeitto.cjb.net ---->materiaali -->galleria

Katsokaapa noita kuviani, mielestäni nuo flecktarnit sopivat ihan hyvin tuohon metsään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 07, 2003 2:35 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 07, 2003 1:50 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: Nokia
Mielestäni paras puku on automaattisesti Flecktarn. Se sopii melkein jokaiselle taistelualustalle, sillä siinä on monipuoliset värit. Suomessa Flecktarn on ehdoton ja vaikka minulla käytetty puku onkin on se mielestäni ihan hyvä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 07, 2003 8:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 27, 2003 1:40 pm
Viestit: 10
Jaakonpoika kirjoitti:
Enemmän kannattaa olla huolissaan siitä kuinka puku sopii muun varustuksen kanssa yhteen, sillä tyylihän menee toki ohi tarkoituksen.

Yhdyn täysin muuten, mutten silti laita urban- tai desertasua metsään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2003 8:55 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Mikä maastopuku sulautuu parhaiten-keskustelu on silkkaa roskaa, koska mikään puku ei tee kenestäkään näkymätöntä. Itselläni on toistaiseksi jokin woodlandin tumma versio, mutta ostan kaverin kautta Venäjältä Neuvostoliiton maastopuvun piakkoin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Entäs tämä?
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2003 10:04 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 7:27 pm
Viestit: 19
Paikkakunta: Varpaisjärvi
Mitä pidätte tästä --> http://www.milpro.fi/index.cfm?action=t ... A2504AD816 Tuo on jotenkin minusta jännä..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2003 1:39 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 07, 2003 1:50 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: Nokia
Death onhan tuo Itävaltalainen puku ihan keppoisen hyvä ja mielestäni jännän värinen. Osta pois ja hanki vielä AUG, siinä on itis. 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: juupa.
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2003 6:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 7:27 pm
Viestit: 19
Paikkakunta: Varpaisjärvi
sitä minäkin mutta ois kiva jos sais sen kaveriks kypärän itävaltalaiskuvioituna. tai jonkun muun... :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 09, 2003 8:08 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Maastopuku toisten joukossa. Ketjun aikaisempia viestiejä tiivistäen: Ihan sama.

Vai revitäänkö jokainen puku näkyville, ja sitte todetaan että "joo, sveitsiläinen, ihan siisti vaikka punasta onki, mutta tohon vielä sigi rinnalle.. ja ku olis sveitsiläiset tetsarit ni olis kiva..:....."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 09, 2003 11:33 am 
Poissa

Liittynyt: To Elo 07, 2003 1:50 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: Nokia
No tuon kypärän ja muiden kanssa nyt ei kannata niin kovaa p:n nussimista olla osta vaikka LC-2 ja ruottalainen kypärä ja väriää siitä ne RU merkit pois. Ajaa saman asian kuin Itävaltalainen kypärä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com