Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on La Huhti 27, 2024 11:24 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Su Maalis 01, 2009 11:03 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 10:45 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Kotka
Terve,

Kannattaako ritilämaskin kanssa käyttää joitakin laseja? Meinaan vaan, jos kuula sattuu pirstoutumaan niin silmiinhän ne palaset lentää.

Silmälasit mulla ainakin mahtuu http://www.proairsoft.com/acatalog/info_ST_5.html taakse, mutta talvella ei vain ole kiva pitää mitään siellä maskin takana kun huurustuu lasit.. Olen siis aloittava pelaaja :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Su Maalis 01, 2009 11:20 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Periaatteessa vara ei venettä kaada, mutta jos ritilämaskisi on laadukas tuote, voit luottaa siihen tiettyyn järkevään rajaan asti. Varoituksen sanana täytyy sanoa, että nykyään on liikkeellä myös prikulleen laatutuotteiden näköisiä, huonolaatuisempia ritilämaskeja, eli kannattaa katsoa mitä ostaa ja mistä (alan liikkeet vs. halpahallit).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Su Maalis 01, 2009 11:42 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 10:45 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Kotka
Ahaa, selvä. Pitäisi varmaan ostaa myöhemmin joku "ei ritilämaski" kun se verkko rajottaa näkyvyyttä melko paljon - etenkin pimeällä :?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Su Maalis 01, 2009 12:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 11:41 am
Viestit: 69
Itse olen pelannut Sansei SG-5 ritilämaskilla, hyviähän ne ovat, on vaan niin pirusti kopioita liikkellä, niin kuin jdoe tuossa hehkutti asiaa . Omaan valintaan vaikutti eniten se, että kannan silmälaseja. Hämärtävät ne tietenkin kun pelaa, mutta eivät huurru, jos esim hikoilee. Se on sitten oma valinta jos hankkii Bollet, tai ESS:it, vaiko pysyy ihan perus maskissa. Kunhan vaan pysyt kemistinlaseista erossa, niin menee hyvin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: La Elo 15, 2009 6:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 5:26 pm
Viestit: 31
Paikkakunta: Helsinki
Itse pelasin linkissä kyseisellä ritilämaskilla noin 2 vuotta aivat tyytyväisenä. Jos ostat/ostit nuo kyseiset, kannattaa varautua siihen, että sen "kuminauhan" muoviset kiinikkeet maskissa repeävät jossain vaiheessa, näin on tapahtunut itselleni sekä kahdelle ystävälleni. Eli kannattaa niihin pistää sellaiset rautalankaviritykset. Ja itse olen porannut lisää tuuletusreikiä alkuperäiseten reikien viereen parantamaan tuuletusta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: La Elo 15, 2009 6:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 11:30 am
Viestit: 588
Paikkakunta: Imatra
Se sirpaloitumisriski on marginaalinen. Ensinnäkin, laadukkailla kuulilla ei moista synny, ja toiseksi, jos syntyisi, silmät olsivat jo automaattisesti reaktiomaisesti sulkeutuneet ennen kuin sirpaleet saavuttaisivat silmän, ja viimeiseksi, vaikka sirpaleet tulisivatkin silmille, se ei ole vaarallista. Verrattavissa esim. tuulen kuljettamaan hiekkapilveen, joka kyllä ärsyttää silmiä, muttei niille pysyvää vahinkoa tee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: La Elo 15, 2009 7:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 14, 2008 6:30 pm
Viestit: 150
Paikkakunta: Satanmala
Käyttävätkö kaikki laadukkaita kuulia? Kyllä minä olen hiljattain törmännyt ainakin tusinaan softaajaan, jolla on ritilämaski ja huonolaatuisia kuulia. ei Veli-Markus kymmenenveen yksinhuoltajaäiti käy ostamassa sille peeceebeestä tai nemexestä G&G:n superpalloja, kun villihinnankin sinisiä minttuja on saatavilla.

Niin, ja ei se tietenkään ole vaarallista jos silmää kohti jokin esine lentää, eihän? Ja tottakai jokainen kerkeää aina sulkemaan silmänsä, jos näin käy? Ja onhan se siltikin täysin turvallista, onhan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: La Elo 15, 2009 8:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 4:07 pm
Viestit: 473
Paikkakunta: Loppi
Mun entisessä tiimissä oli ainakin yksi tapaus jossa ritilämaskin läpi tuli kuulasilppua, eikä kyseessä ollut edes viripyssy tai halpiskuulat. Vastaanottajan näkö palautui kuitenkin ennalleen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Su Elo 16, 2009 10:01 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 10, 2008 7:13 pm
Viestit: 15
Itselläni on hieman ristiriitaisia kokemuksia noista ritilämaskeista, joilla olen nyt viimeiset lähes pari vuotta pelaillut.
Pro-airsoftista ostetut ST-5 maskit ovat olleet täyttä kuraa. Hihnat ovat irtoilleet, ritilätkin ovat irtoilleet, mutta kertaakaan ei ole kuula tullut läpi/rikkoutunut.
Sen sijaan samaisesta kaupasta ostetut SS -malliset maskit ovat olleet todella kestäviä. Itse olen em. maskista irroittanut itse maskiosan, ja pelaan pelkkiä "laseja" käyttäen. Suosittelen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Su Elo 16, 2009 10:09 am 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 3:52 pm
Viestit: 413
Silmäsuojaimissa pihistely on vähän tyhmää. Pyssyihin ja varusteisiin ollaan kyllä valmiita laittamaan sadoittain rahaa, mutta tärkeimmässä suojaimessa tahdotaan niin monesti päästä halvalla.

Esimerkiksi ESS:n Profile NVG:t ei huurru, ovat niin mukavat että niitä kehtaa käyttää pidempäänkin, kestävät taatusti kuulan osuman vaikka hihnankiinnikkeisiin ja ylipäätään ovat ostos, jota ei kadu. Hammassuojat vielä lisäksi jos kalustoaan pelkää, eikä syytä halpojen ritilämaskien käyttöön enää ole.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Ti Elo 18, 2009 3:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 11:32 am
Viestit: 6
Ei ritilämaskin käyttö aina (välttämättä) tarkoita sitä, että haluaa säästää silmäsuojaimissa. Itse tosin olen kyllä vannoutunut ESS Land Ops-lasien + hammassuojien käyttäjä.

Jotkut tosiaan käyttävät ritilämaskeja (tai ehkä useammin näkee ritilälaseja, eli maskeja joista suuta peittävä osuus on heitetty mäkeen) puhtaasti sen takia, että se ei todellakaan huurru missään olosuhteissa. Se ei myöskään ikinä menetä tätä ominaisuutta, toisin kuin useimmat polykarbonaattilinssiset suojaimet joiden huurteenestokyky heikkenee ajan kanssa. Ritilälasit eivät myöskään naarmuunnu koskaan niin, että siitä olisi haittaa, toisin kuin muissa suojaimissa. Vielä viimeisenä ritilälaseja ei tarvitse säilyttää mitenkään erikoisesti, esim. suojapussissa. Tunnen muutaman jotka käyttävät ritilälaseja juuri näiden syiden takia. "Halvat" ritilälasit ovat sitten asia erikseen, ja se voi olla ja onkin jo turvallisuusriski, mutta esim. Sanseit on todettu hyvin kestäviksi airsoft käytössä.

Itse tosiaan käytän ESS Land Ops-suojalaseja, joten itse olen valmis maksamaan hyvistä suojalaseista, varomaan vähäsen mahdollisia naarmuja ja säilyttämään lasejani asiallisesti. Ja tietysti käytän hammassuojia, kun ne omat leegot on ihan siisti juttu :wink:

-Spectre


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Ti Elo 18, 2009 3:57 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:40 am
Viestit: 50
^justkin näin. Mulla on ritilälasit vuodelta nakkisota eli ajalta ennenkuin halpakopioita oli, ja ne kulkee skenuissa aina mukana repussa. Ei tarvi varoa, ei hajoa tetsareissa, ei tarvi säätää huurteeneston kanssa ja kun kaikki muut pettää niin ritilä ei huurru. Tulee käytettyä sillointällöin myös satunnaismätöissä.

Itseasiassa, jos joku valmistaja virittelisi ritilämaskin idean tukevammaksi kuminauhoiltaan ja normien taktisten lasien malliseksi (näitä näkyy jo jossain kaupoissa) JA korvaisi paksulankaisen ritilän jollain ohutlankaisella mutta kestävällä jäykän kehikon varaan jännitetyllä verkolla, niin käsissä olisi voittajatuote. Siitä näkisi läpi myös hämärässä, ne eivät huurtuisi, eivät näyttäisi ihan niin dorkalta kuin perus-sanse. Ja bonuksena kuulien sirpaloituminen ritiläänkin saattaisi olla historiaa sikäli kun verkko olisi hieman joustava.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Ti Elo 18, 2009 4:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 3:52 pm
Viestit: 413
No en silti tiedä. Kyllä lasien edut ovat suuremmat kuin haitat, mainittu huollontarvekin on vähän liioiteltua. Omat ESS:t ovat kolmatta vuotta kovassa käytössä, eikä naarmuja ole käytännössä ollenkaan, huurteenestokykykin pysyy hyvänä kun aina muutaman pelin välein hutaisee 50 sentin Parkersin liinan linssiin. Toisaalta jotkut lasit tuntuvat keräävän juuri em. naarmuja luvattoman paljon, hyvänä esimerkkinä vaikkapa Bollen X500-malli, joihin itselläni meni hermo.

Ritilälaseissa itseäni on aina vaivannut ritilän kiinnitys kumiseen kehykseen. Pari kertaa olen nähnyt, että esimerkiksi aseen perällä tökkäämällä on saatu ritilä muljahtamaan laseihin sisälle ja vaaratilanne aikaan. Esimerkiksi sankalaseja en puolestaan ole koskaan nähnyt rikkoutuvan kenenkään silmille, vaikka niitä kammoksutaankin turhankin paljon.

Eipä siinä silti, saa ihmiset ritilälaseja minun puolestani käyttää, ei ole vielä pelottanut päin ampua. Siitäkin huolimatta, että ampuja on aina vastuussa aiheuttamistaan vammoista.

Mielenkiintoinen "uutuus" ovat tosiaan nämä nk. "Bitter End" -ritilälasit, joissa kestävä ristikko on sovitettu hieman Sansein perusmaskeja ergonomisempiin ja turvallisempiin kehyksiin. Hinta vaan on aika suolainen ja valmistaja rapakon länsipuolella.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 7:39 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:40 am
Viestit: 50
Bitter Endit näyttää kiinnostavilta kyllä. Verkko on melko järeän näköistä, mutta moni arvioija sanoo että se ei haittaisi näköä juurikaan, uskoisikohan? Vieläkin kaipaisin vähän elastisuutta siihen verkkoon ja kevyempää rakennetta.

Toi huurtuminen on niin henkkohtaista samoin kuin näkökenttäongelmatkin, eipä itselläkään olis tarvetta verkolle jos olisi lasit jotka istuisivat huurtumatta niin lähellä kasvoja etteivät haittaa näkökenttää. X500:set eivät käytännössä huurru mutta niissä on hieman klaustrofobinen olo, plus hiostavat sen verran että linssi alkaa olla huurteen sijasta kasvoilta roiskuvan hien sottaama. Toisaalta saan avoimet ESSin ICEtkin kohtalaisen helpolla huurtumaan vaikka ne olisi Parkerilla äsken käsitelty, ja niissä taas käyttöturvallisuus kärsii jos ne asettelee kauas kasvoista. Jotkut vaan käyvät kuumempana :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 5:18 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 06, 2003 7:24 pm
Viestit: 424
Paikkakunta: Vantaa
Nimi: Miikka K.
Parkersilla saa kuka vaan linssit huurtumaan. Kantsii kokeilla sellaista kun Fogtech. Mielettömän hyvää tavaraa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ritiliämaskista
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 5:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 3:52 pm
Viestit: 413
Itsellä Parkersi ja Fogtechi toimii kummatkin, toisaalta oon laiha paskiainen enkä hikoile paljoa. Fogtechin Raincoat taas on äärimmäisen pätevää, sadesäällä pelaaminen muuttui huomattavasti mukavammaksi.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com