Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Pe Marras 08, 2024 4:56 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ti Huhti 20, 2010 7:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 16, 2003 8:09 am
Viestit: 102
Paikkakunta: Nurmijärvi
Molempien johtojen kuuluu tulla miinuspuolelta pistoolikahvassa, eli jätä plus- johdin pidemmäksi, jotta se ylettää vielä moottorille.

Mahtuu sitten hyvin tuon paksuisen johdon kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ke Huhti 21, 2010 5:03 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 6:32 pm
Viestit: 73
Paikkakunta: Kuopio
Tiedän, ei ole ensimmäinen kerta kun otan moottorin ulos, mutta ongelma on se, että pistoolikahvasta tulee aivan liian ahdas, eikä esim. moottorin säätöruuvilla ole sen jälkeen mitään virkaa kun johdot pitävät moottorin paikallaan. Vai onko tämä aivan normaalia? Ärsyttävintä tässä systeemissä on se, että moottoria ei saa ilman pihtejä ulos ja pelkään, että joku päivä hajotan moottorin (tosin se olisi loistava tekosyy ostaa uusi moottori). Auttaisiko muuten, jos vaihtaisin silikonipäällysteiset johdot kovapintaisempiin (vähemmän kitkaa). Eihän sillä pintamateriaalilla tuolla pistoolikahvassa ole juurikaan merkitystä, kun ovat käytön aikana koko ajan paikallaan.

E:Siistitty


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ke Huhti 21, 2010 7:30 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 24, 2006 5:37 am
Viestit: 95
Paikkakunta: Forssa
Minkähän aseen pistoolikahva kyseessä? Esimerkiksi colteissa johtojen tulisi kulkea samalla puolella kahvaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ke Huhti 21, 2010 8:03 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 6:32 pm
Viestit: 73
Paikkakunta: Kuopio
Siis kyllä ne kulkee samalla puolen kahvaa, tulee ahdasta kumminkin. Ja ase on M4 S-systemi, pitäis olla sama juttu muissakin M4/M16 sarjan pyssyissä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ke Huhti 21, 2010 8:07 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Yllättävän paksutkin johdot sinne saa, mutta se vaatii hitosti kärsivällisyyttä ja gynekologin sorminäppäryyttä. Ohuetkaan johdot taas ei mene, jos ne on miten sattuu. Jos yhtään lohduttaa, niin noi johdot suututtavat ihan ketä tahansa, joka noiden kanssa puljaa. Jotkut tarvikekahvat on vähän väljempiä, mahtuu johdot paremmin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ke Huhti 21, 2010 12:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 6:32 pm
Viestit: 73
Paikkakunta: Kuopio
Voiskos joku kertoa, että mikä olisi väljempi tarvikekahva? Moottori menee siis paikalleen, mutta sitä ei saa ulos ilman pihtejä. Ja mahtaisiko kovapintaiset johdot helpottaa yhtään? Olen yrittänyt sovitella johtoja hyvin pitkään ja hartaasti, mutta moottori ei liiku vapaasti, eli se ei pomppaa jousen työntämänä kahvasta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ke Huhti 21, 2010 12:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 4:06 pm
Viestit: 104
Paikkakunta: Tuusula
Tommoseen ainakin oma moottori uppoaa tosi helposti. Siinä on sellaset uratkin johdoille.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ke Heinä 21, 2010 7:16 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 28, 2009 6:59 am
Viestit: 47
Sain lahjaksi Proairsoftista mosfetin. Minulla on JG G36C ase. Onko kukaan asentanut siihen mosfettiä ja kuvannut tapahtunutta? Sain proaisoftista ohjeet miten liitän mosfetin: "pitkät piuhat akkuun, lyhyet moottoriin, siniset koneistoon" Tuo ohje ei riitä minulle koska olen täysin newbie airsoft aseiden mekaanikan kanssa, ja muutenkin sähkömekaanikan kanssa.

Eli onko kenelläkään kuva kollaasia miten asennetaan mosfet JG G36C aseeseen. Semmoinen ohje mikä sopii myös ensikertalaiselle.

Älkää pasteko tätä linkkiä http://www.juoksuhauta.net/stories.php?story=fet. Se on tiedossa ja siitä on vähän apua minulle.

Kiitos!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ke Heinä 21, 2010 10:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 19, 2010 4:04 pm
Viestit: 12
Jos et itse osaa niin kannattaa kysyä joltain tutulta jolla on kokemusta mosfetistä ja virittämisestä ylipäätään,sillä yleensä jos itse alkaa laittamaan eikä kunnolla tiedä niin jälki on huonoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Pe Heinä 23, 2010 7:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 5:58 pm
Viestit: 114
Paikkakunta: kisko
Sininen meinaa varmaan sit signaali johdinta, joka rykästään sitten liipaisimen kytkimeen. Pitkiin laitta akkuliittimen ja lyhyet vie moottorille näin niinku teoriassa.

Ps. ne on muuten johtimia eikä kaapeleita ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: La Elo 07, 2010 8:22 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 7:52 pm
Viestit: 23
Olen rakentamassa JG AUGiin mosfettia ja heti kun kytken aseeseen akun se rupeaa ampumaan sarjaa. Missä vika?

EDIT: Nyt pääsin hieman eteenpäin. Nyt kun kytkeen akun, niin mitään ei tapahdu, mutta kun painaa liipaisinta moottori yrittää pyörähtää ja kuumenee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ti Elo 10, 2010 5:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 1:21 pm
Viestit: 366
Paikkakunta: Kuopio
Mitä muita vastaavia Fettejä on kuin tuo IRF3703 ? Kunhan voltti ja amppeeri määrät pysyvät reilusti yli akun ja mitenkäs tuo ohmi määrä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ti Elo 10, 2010 5:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 5:58 pm
Viestit: 114
Paikkakunta: kisko
Jännite ei saa mennä paljoa yli akun, omalla kokemuksella 250V kestävä fetti kärähti heti alkuunsa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ti Elo 10, 2010 5:59 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 28, 2009 6:59 am
Viestit: 47
Oltsu kirjoitti:
kun painaa liipaisinta moottori yrittää pyörähtää ja kuumenee.


Meillä kävi noin koska oli rattaissa liikaa simmejä ja ne puristui eikä päästäneet rattaita pyörimään. Siinä vaurioitui samalla akkukin. Tarkista siis pyörivätkö rattaasi esteittä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: To Elo 12, 2010 5:30 am 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 28, 2007 10:41 am
Viestit: 390
Paikkakunta: Lappeenranta
Itse olen aina kuvitellut, että virran ja jännitteen kestolla ei ole niinkään väliä, kunhan tosiaan ylittävät akulta tulevat virran ja jännitteen. Resistanssi, eli se ohmi määrä taas johtaa fetin kuumenemiseen. Mitä korkeampi resistanssi sitä enemmän fetti vastustaa lävitsensä kulkevaa virtaa ja kuumenee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: To Elo 12, 2010 1:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 1:21 pm
Viestit: 366
Paikkakunta: Kuopio
Tauno^^ kirjoitti:
Itse olen aina kuvitellut, että virran ja jännitteen kestolla ei ole niinkään väliä, kunhan tosiaan ylittävät akulta tulevat virran ja jännitteen. Resistanssi, eli se ohmi määrä taas johtaa fetin kuumenemiseen. Mitä korkeampi resistanssi sitä enemmän fetti vastustaa lävitsensä kulkevaa virtaa ja kuumenee.



Ok. Tämäpä selvä. Rakensin fetin ja sehän toimi.. Asennusvirhe vaan tuli ja yksi tatti katkesi. Onneksi ei ollut kallis fetti niin raskii vielä toisen käyä hakemassa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2011 5:34 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 07, 2011 6:52 pm
Viestit: 65
Kuinkas pakollinen tälläinen olisi perus m120 vireissä 9,4V akulla? Hifistelyä vai suositeltua?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Pe Elo 26, 2011 7:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 1:21 pm
Viestit: 366
Paikkakunta: Kuopio
Kyllähän se hyvä olisi olla. Toki toimii ilmankin, mutta paremmin fetin kanssa. Itselläni 1j pyssyssä fetti, enkä halua muuta enää. Kokeile.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ma Elo 29, 2011 4:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 5:58 pm
Viestit: 114
Paikkakunta: kisko
No emmä tiiä, kyl se hifistelyks menee. Pelkän lipon kun laittaa, niin yllättyy jo suuresti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2011 8:08 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 6:35 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Sauli L-M
Suorituskyky yllättää kyllä, mutta niin ehkä kytkinpintojen kuluminenkin kipinöinnin takia.

Mut vissiin aseen laatu mitataan pelkästään lähtönopeuden ja tulinopeuden perusteella nykyään. Ja jos on asiantuntija, ni osaa arvioida ekan laukauksen viivettä. Hökötyksen toimivuus ja lähtönopeuksien tasaisuus on jotain vanhojen pierujen hifistelyä. :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: MOSFET
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2011 8:50 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 6:32 pm
Viestit: 73
Paikkakunta: Kuopio
Rakentelin normifettiä ja ongelmiahan siinä tuli taas vaihteeksi.
Eli homman nimi on se että kun kaikki osat laittaa paikalleen, moottori saattaa ruveta pyörimään hiljakseen kiihtyvällä tahdilla. Tai sitten ei. Kytkimen (=liipaisimen) asennolla ei ole merkitystä. Voisiko tuolla herätteeltä maihin vievällä 30kohm vastuksella tai oikeastaan sen olemattomuudella olla vaikutusta asiaan?
Kytkentäkaavio:
Kuva

E:Kyllä se vastus g ja s katojen välillä auttoi. Nyt ongelma tosin vaihtui toiseksi. Tulinopeus on mosfetilla järkyttävän hidas. Mosfet myöskin kuumenee. Onkohan fetti viallinen?

E2: Ei ole vaan potentiaaliero g ja s kantojen välillä on liian pieni


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com