Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on La Marras 09, 2024 12:44 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 16, 2006 12:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Taktinen voitonhalukkuus ainakin omassa ryhmässämme on tarkoituksena. Tosin tuo VOITTO tulee siitä että onnistumme ryhmätoiminnassa tai toteuttamaan idean/suunnittellun hyökkäyksen kuten sen olemme ajatelleetkin. Jos omia kaatuu (yleensä kaatuu) niin se on voi voi. Pääasia että hoidetaan homma tiiminä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 16, 2006 9:01 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Ite en yleensä sen pidemmälle ajattele kuin että toinen pitää ampua ennen kuin se ampuu minut. Tämä ajatusmalli johtaa tietty siihen voittamiseen, mutta muistaakseni aloitin ketjun siitä ajatuksesta että pointtina ei olekaan enää niinkään pelkästään ampua toista, vaan voittaa. Ylivoimaisesti, minimitappioilla.

Kumpikin ajattelumalli siis johtaa samaan asiaan, sekä voitonhakuisella pelaajalla että adrenaliinihörhöllä.

Mikä onkaan väärin ja mikä on oikein? :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 11:40 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Ainoastaan voitto on tärkeätä ja tietenkin vihollisen tappaminen. Pitäskö liittyä Sass:n porukkaan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Vanha sanonta
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 3:12 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 16, 2006 9:29 am
Viestit: 18
Eräs ulkomainen kenraali sanoi joskus nykyaikaisesta sodankäynnistä näin:
"Se voittaa joka lähettää taivaalle eniten metalliromua".
Realistisesti Ajatellaan että jos osuu jalkaa niin kävely kyky heikkenee mutta kädet vielä toimii. Jos osuu päähän niin se on siinä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vanha sanonta
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 3:17 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2003 3:37 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Svalbard and Jan Mayen Islands
sass kirjoitti:
Eräs ulkomainen kenraali sanoi joskus nykyaikaisesta sodankäynnistä näin:
"Se voittaa joka lähettää taivaalle eniten metalliromua".
Realistisesti Ajatellaan että jos osuu jalkaa niin kävely kyky heikkenee mutta kädet vielä toimii. Jos osuu päähän niin se on siinä.


Ja tämä liittyi mihin ja miten...?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 3:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 10:39 am
Viestit: 244
Aika heiveröisesti rajattu. Kyllä sitä herroja on kupsahdellut "pelkistä" jalkaosumistakin, mutta miten tämä "realistinen ajattelutapasi" liittyy airsoftiin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 8:08 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Siis jos minua osuu reiteen, niin tottavie se pelkästään hidastaa minua ;)

Noissa rei'issä ei ole pelkästään se vaarana, että sieltä tulee vähän verta ja sattuu. Pitää muistaa että luodit ovat kulkeneet x ihmisen paskaisten käsien läpi ja vielä aseöljyä päälle. Jos ei osumahaavaa hoideta heti, johtaa se tulehdukseen, kuolioon ja kuolemaan. Siinähän sitä sitten ollaan jalkahaavan kanssa jossain suolla/aavikolla/metsässä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 8:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 26, 2005 1:56 pm
Viestit: 40
Paikkakunta: Joensuu
Tiedä sitten onko sen kuuman luodin pinnalla kovinkaan paljon näitä pöpöjä hengissä. Avohaava on toki aina avohaava ja tulehtuupi helposti, mutta ei sen luodin paskaisuus vaikuta, mitä nyt itse mietin asiaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 8:42 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
s0k00L kirjoitti:
Tiedä sitten onko sen kuuman luodin pinnalla kovinkaan paljon näitä pöpöjä hengissä. Avohaava on toki aina avohaava ja tulehtuupi helposti, mutta ei sen luodin paskaisuus vaikuta, mitä nyt itse mietin asiaa.

Olet väärässä, bakteerit selviävät kuumuudesta ja äärimmäiistä kiihtyvyyksistä varsin hyvin.

Luodin aiheuttamissa vammoissa tosin luodissa mahdollisesti olevat bakteerit eivät ole se syy tulehtumiseen yms. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 10:01 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Off topic, mutta kun haavoittuminen tuli puheeksi.

En ole saanut ampumahaavojen lääkinnästä koulutusta, mutta huoltopuolen johtajana on tulltu kuunneltua aika monta yleistasoista luentoa haavoittuneiden hoitamisesta/lääkintähuollosta ja paljon jutellut lääkintä-au:iden ja lääkups:ien (valmiita tai lähes valmiita lääkäreitä) kanssa.

- Luodin välittömät vaikutukset tappavat harvoin haavoittuneen. Mieleen tulee lähinnä pää- tai vastaavatosumat, joissa elintärkeät elimet vahignoittuvat pahasti osuman takia. Henki lähtee nopeasti.
- Sitten tulee verenhukka eli valtimosumat ja elintärkeiden elinten vajaatoiminta. Hyvä paikka löytyy mm. reidestä. Meilel esitettyjen kaavioiden mukaan 5,56mm Nato-ammus murtaa/pirstoo reiteen osuessaan reisiluun ja silloin luun pinnalla oleva valtimo saattaa saada kyytiä. Ja siinähän verta kulkee paljon enemmän kuin ranteiden valtimoissa.
- Sitten tulee mieleen Prikaati 2005 lääkintähuollon painottama "golden hour" eli tunti haavoittumisesta tulee ensimmäinen jyrkkä emenhtymispiikki. Syys on jonkinlaiset shokkioireet tai vastaavat. Haavoittunut saattaa siis olla ihan tolpillaan ja toimintakykyinen, mutta tipahtaa tunnin kuluttua jos ei saa hotioa.
- Seuraava piippi on se, jota 91:sen organisaation lääkintähuolto pyrkii estämään ja se tulee 6h kohdalla, jonka jälkeen infektioriski on niin korkea, että ne koituvat monen kohtaloksi. Luotihan vie mennessään kehoon paljon paskaa esim. vaatteista, ihon pinnalta, jne. Ne sitten tekevät tehtävänsä ja henki lähtee.
- Lisäksi tietysti kipu tai joidenkin ruumiin osien (jänteet, luut, jne.) hajoaminen vaikeuttaa toimintaa tai voi tehdä siitä mahdotonta.

Miten tämä sitten mallinnettaisiin airsoftissa? Jaa-a. Jos joku keksii hyvä tavan niin kertokaa ensin minulle, niin lanseeraan sen seuraavaan peliini. =P

Yksi parhaiksi näkemistänmi tavoista on se, että nopeatempoisissa peleissä mikä tahansa osuma tekee pelaajasta toimintakyvyttömän eli hän ns. eliminoituu. Tällä säilytetään pelin nopeatempo kun ei tarvitse liikaa arpoa ja miettiä osumaa. Lisäksi esim. skenaariossa, jossa terroristien hallussa pitävää taloa vyörytetään, ei haavoittuneiden jälkihoito ole sen osan kannalta mitenkään olennaista.

Hidastempoisemmissa peleissä haavoittuneen toverin auttaminen taas on tunnelmaa luova osa peliä. Sen toteuttaminen uskottavasti taas on jokaisen pelinjärjestäjän päänvaiva. Olisi sinänsä mielenkiintoista nähdä millaisia vaikutuksia huollon toteuttamisella olisi airsoft-pelissä? Pelin luonne toki muuttuisi paljon, mutta ehkäpä jotkut realisminhakuiset tahot saisivat siitä kiksejä? Jos mietetään esim. 2 vrk pitkää peliä peliä niin huollolla alkaa olla iso vaikutus. Toki täydennysmiehiä tulisi epärealistisen paljon, mutta käyttöönvoisi ottaa ajalla määrätyt reservivarat, joiden huollon taso ei olisi sen parempi. Tällaisessa pelissä pitäisi osapuolten siis turvata ammusten saanti, veden saanti ja mielellään ruuan saantikin. Siinä sitä olisi milsim-hirmuille puuhaa kun joukkueestan pitäisi juosta n. 500m suuntaanta paukkuja hakemaan ja kun sieltä olisi loppu niin 2-5km pataljoonan huoltokomppaniaan tai puhelimella nouto ja odottelemaan. Ja ammuslaatikoihin toki painoa, jotta olisi fiilistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2006 10:46 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Elukka kirjoitti:
Hidastempoisemmissa peleissä haavoittuneen toverin auttaminen taas on tunnelmaa luova osa peliä. Sen toteuttaminen uskottavasti taas on jokaisen pelinjärjestäjän päänvaiva.


Nosiis, tuohan on justiinsa pienin päänvaiva sillä pelinjärjestäjällä. Se on pelaajan vastuulla eläytyykö vai vetääkö sarjaa lonkalta ja sooloilee.

Muistan elävästi kun eräs pelitoveri ryömi, huuti ja valitti jossain pelissä meitin vieressä, kun kukaan ei suostu raahaamaan tätä pois tulesta (haavoittunut). Ympärillä oli koko ryhmä tilanteessa mukana. Tässä kun sitä tarkemmin ajattelee, niin olisihan sitä voinut edes tilanteen vuoksi yrittää palomiesotetta itteä puolta isompaan miseen :) Vaikka itse peli olikin "resparalli", niin kyllä se varmasti olisi antanut lisäkiksiä edes joidenkin peliin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 19, 2006 1:38 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Gestaa kirjoitti:
Elukka kirjoitti:
Hidastempoisemmissa peleissä haavoittuneen toverin auttaminen taas on tunnelmaa luova osa peliä. Sen toteuttaminen uskottavasti taas on jokaisen pelinjärjestäjän päänvaiva.


Nosiis, tuohan on justiinsa pienin päänvaiva sillä pelinjärjestäjällä. Se on pelaajan vastuulla eläytyykö vai vetääkö sarjaa lonkalta ja sooloilee.


Ilmaisin itseäni epäselvästi. Toki se mitä kentällä/pelissä loppujen lopuksi tapahtuu on kiinni pelaajista ja heidän valinnoistaan. Mitä tarkoitin on se, että pelinjärjestäjällä on suuri päänvaiva keksiä hidastempoiseen peliin uskottava haavoittuneiden hoitojärjestelmä.
1. Mitä käy kun pelaajaan osuu? Haavoittuuko toimintekyvyttömäksi? Säilyttää osan toimintakyvystä? Eliminoituu? Erotellaanko osumia?
2. Jos haavoittunut miten hoidetaan? Lääkintämies laittamaan 30cm valkoisen nauhan käsivarteen ja homma on hoidossa? Pari metriä sidettä käteen ja palomiesotteella suojaan odottamaan evakuointia?
3. Mihin vedetään realisminhakuisuuden raja? Harva pelaaja haluaa viettää esim. 24h kestoisesta pelistä 4-6h ensihoitoa saaden tai odottaen, jonka jälkeen "evakuoidaan" alueelta ja palaa takaisin täydennysmiehenä. Toisaalta, 30s nauhan sitominen käsivarteen ja pelin jatkaminen taas syö reilusti realismia.

Nuo ovat pelinjärjestäjän päänvaiva. Se, että kannateaanko kaveri pois tulen alta vai annetaan kuolla taas on sitten kunkin pelaajan valinta, kun tilanne osuu omalle kohdalle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2007 2:12 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 17, 2007 8:27 am
Viestit: 32
Paikkakunta: Hamina
Meidän viikonloppupeleissämme ei yleensäkkään ole mitään mielettömiä taktiikkasuunnitelmia, vaan tarkoituksena on pitää hauskaa, sehän softaamisen tarkoitus kai onkin. Joskus tosin törmää sellaisiinkin ikäviin asioihin, että porukka pelaa naama irvessä Frägejä hakien, ja kun kerran vauhtiin pääsee niin muiden pelaajien osumista ei välitetä - osumia ei tunnusteta ja tulee pahaa mieltä. Eihän se mukavaa ole jos olet juuri mättänyt 20 kuulan sarjan jotain kaveria rintaan, ja tämä vain menee kiven taakse piiloon.
Tuollaisessa tilanteessa voi itse kukin miettiä, että onko tuo todella sitä hauskanpitoa jonka takia tultiin softaamaan, vai ei.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2007 6:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 28, 2007 10:41 am
Viestit: 390
Paikkakunta: Lappeenranta
Tokako kirjoitti:
Joskus tosin törmää sellaisiinkin ikäviin asioihin, että porukka pelaa naama irvessä Frägejä hakien, ja kun kerran vauhtiin pääsee niin muiden pelaajien osumista ei välitetä - osumia ei tunnusteta ja tulee pahaa mieltä. Eihän se mukavaa ole jos olet juuri mättänyt 20 kuulan sarjan jotain kaveria rintaan, ja tämä vain menee kiven taakse piiloon.
Tuollaisessa tilanteessa voi itse kukin miettiä, että onko tuo todella sitä hauskanpitoa jonka takia tultiin softaamaan, vai ei.


Kuullostaa melko V*ttumaiselta ja osittain tutulta. Itseäni ehkä vielä enemmän V*tuttaa tapaukset jotka huutelevat pelin tiimellyksessä tyyliin:"Kyl varmaan osuin suhu!". Ei niitä osumia välttämättä tunne ja kaiken lisäksi nää huutelijat ovat yleensä niitä Jani-Pettereitä, jotka pelaa sillä sillä Viron-matkalta ostetulla vempulla, jonka osumaa ei ainakaan tunne. Sitten ne tulee "saunomaan" offille:"Osuin kymmeneen ziljoonaan äijään, mut ne xiittas ja ei lähteny pois pelistä!". Jos vastustaja ei huomaa osumaa voi ampua uudestaan!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2007 5:13 am 
Poissa

Liittynyt: La Marras 17, 2007 8:27 am
Viestit: 32
Paikkakunta: Hamina
Tauno^^ kirjoitti:
Tokako kirjoitti:
Joskus tosin törmää sellaisiinkin ikäviin asioihin, että porukka pelaa naama irvessä Frägejä hakien, ja kun kerran vauhtiin pääsee niin muiden pelaajien osumista ei välitetä - osumia ei tunnusteta ja tulee pahaa mieltä. Eihän se mukavaa ole jos olet juuri mättänyt 20 kuulan sarjan jotain kaveria rintaan, ja tämä vain menee kiven taakse piiloon.
Tuollaisessa tilanteessa voi itse kukin miettiä, että onko tuo todella sitä hauskanpitoa jonka takia tultiin softaamaan, vai ei.


Kuullostaa melko V*ttumaiselta ja osittain tutulta. Itseäni ehkä vielä enemmän V*tuttaa tapaukset jotka huutelevat pelin tiimellyksessä tyyliin:"Kyl varmaan osuin suhu!". Ei niitä osumia välttämättä tunne ja kaiken lisäksi nää huutelijat ovat yleensä niitä Jani-Pettereitä, jotka pelaa sillä sillä Viron-matkalta ostetulla vempulla, jonka osumaa ei ainakaan tunne. Sitten ne tulee "saunomaan" offille:"Osuin kymmeneen ziljoonaan äijään, mut ne xiittas ja ei lähteny pois pelistä!". Jos vastustaja ei huomaa osumaa voi ampua uudestaan!

Onhan se näinkin, mutta onko enään huomaamista jos olet esim. 8 metrin päässä vastustajasta, ja ammut n. 20 kuulan sarjan hänen rintakehäänsä, ja hän vain menee piiloon? Kyllä tuossa tulee ilkeästi kusetuksen maku...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2007 7:15 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 4:59 pm
Viestit: 118
Heittäkää kivillä perään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2007 2:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 5:31 pm
Viestit: 88
Paikkakunta: Espoo
Tuli nyt näiden viimeisimpien viestin pohjalta sellainen olo, että pojat sekoittaa nyt voitonhakuisen pelin modettamiseen. Jos lukee vaikka vain ketjun ensimmäisen viestin huomaa, että tästä ei ole kyse. Eli ketjussa ei ole tarkoitus (tietääkseeni) puhua siitä miltä tuntuu jos joku kusettaa yms.
Itse en näe mitään vikaa voitonhakuisessa pelaamisessa, kukin tyylillään kunhan yhteisiä sääntöjä noudattaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2007 2:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2003 3:37 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Svalbard and Jan Mayen Islands
Alkuperäiseen aiheeseen ja pelaamisen iloon liittyen:

Voittajan on helppo hymyillä. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2007 3:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 1:15 pm
Viestit: 555
Paikkakunta: Hell Bent for Baby Poop
Nimi: Stefan M.
Ei softatessa kyl oo mitään kivaa, jos ei oo taktinen. Sillein ilman nylonvarusteita kaikki näyttää ihan silt ku ne ois jostain 70-luvulta, tai jopa vanhemmalta ajalta! Itelläni ainaski on semmonen vihkonen mihin listaan frägit ja kuolemat, ni oon huomannu, et ku on taktinen ni frägää enemmän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2007 5:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 4:36 am
Viestit: 12
Paikkakunta: Helsinki
WeedMeister, oot niin ysärii tai jotain vanhempaa. Nylon on ollu out jo ainaski kaks kuukautta ja mul on ainakin aseen kiskois kiinni taktinen laskuri johon merkkaan frägini! Eliminoitumisia ei saa tulla, eli niitä ei tarvitse laskea. Tehokkuus on kivaa. ;)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com