Halusin kirjottaa oman näkemykseni alivoimalla taistelemisesta, mitä tuli viestiketjua lukiessa mieleen tuossa "hit & run" kohdassa. Tämä ketju on aika kevyttä tekstiä, joten pidän oman pätkänikin lyhkäisen ytimekkäänä. Ja vaikka muutama asia onkin varmasti monelle itsestään selvä, ei aloittelijat ja muut noviisit välttämättä ole kaikkea sisäistäneet tai ottaneet huomioon..
Eli "Hit & Run" on suomenkielellä sissisodankäyntiä. Vihollinen ei voi taistella, jos ei se näe toista osapuolta. Yksittäinen hyökkäys ja vetäytyminen lukumäärältään isomman joukon kimppuun on kertaalleen tehtynä tehokas ja usein menestyksekäs tapa toimia. Vihollisen lukumäärä pienenee, ja vaikka hyökkäyksellä ei saavuteta isompia tappioita, tuo se vihollisen lukumäärän lähemmäs omaa pientä ryhmää. Huono puoli yksittäisessä hyökkäyksessä on se, että vihollinen lähtee usein takaa-ajoon. Eli poistumisreitti ja tapa pitää olla hyvin mietitty ja suunniteltu ennen hyökkäyksen toteuttamista. Poistumista tulikontaktista voi käyttää myös ansana. Vihollinen jahtaa pientä ryhmää ja ei huomaa itselleen huonoa asemaa. Lopputuloksena joko väijytys, tai vaikkapa ristituli-asemat.
Muutama muu hyväksi havaittuja menetelmiä pelitilanteessa, pelatessa pienellä ryhmällä tai alivoimalla. Houkuttimet. Yksittäinen pelaaja tähystää ryhmästä erillään, eikä erityisemmin yritä maastoutua. Tarkoitus ei ole saada vihollista ampumaan kohti tähystäjää, vaan tähystäjä on vaarattoman näköinen kohde, kantaman ulkopuolella, ja pitää rintamasuunnan vihollisesta pois päin. Noin 80 astetta. Tähystäjä kääntää päätään ainoastaan vihollisesta poispäin, mutta tarkkailee silti silmäkulmasta vihollisen liikkeitä, ja pitää itsensä turvassa. (vastustajan silmin tämä näyttää harhauttavan paljon perus "puolihuolimattomalta sunnuntai softaajalta", joka ei turhaan maastoutumisesta pingota, tai jaksa liikkua kivasta pikku kuopastaan.) Vihollisen kiertäessä tähystävän pelaajan asemaan, voi muu ryhmä olla jo sivustassa, ja ottaa tuliylivoiman. Lisäksi "tollo-tähystäjä" taktiikka toimii myös yksin pelatessa, ja antaa helpon maalin ampua. Vihollinen näkee tähystäjästä pään, mutta ei asetta. Tämä yleensä on merkki ettei vihollista ole vielä havaittu. Kun otollinen hetki saapuu, tähystäjän rintamasuunta muuttuu ja hän nostaa aseensa salaman nopesti tähtäysasentoon, ja lähettää kuulaseinän kohti juuri suojastaan etenemään lähtenyttä vihollista.
Muistisääntönä omassa sissitoiminnassa airsoftin osalta on toiminut: "Hetkellinen tuliylivoima vihollisesta". Eli vaikka vihollisia on 50, ja oma ryhmä on syystä tai toisesta kutistunut 10 taistelijaan, voi 10 taistelijan ryhmä helposti nitistää alle 6 pelaajan ryhmiä, tai yksittäisiä viholliskohteita, jotka ovat vihollisen pääryhmästä erillään. Näin vältetään havaituksi tulemista, ja toistuva hyökkäys voi olla mahdollinen, kunhan hyökkäys tulee eri suunnasta.
Edellä mainittuja voi soveltaa yhdessä tai erikseen, ja sulauttaa omiin suunnitelmiin. Osa omasta ryhmästä hyökkää vihollisen pääryhmän ulkopuolisien taistelijoiden kimppuun, jolloin alkaa takaa-ajo. Muu ryhmä väijyttää perässä tulevan joukon, kun liikkuva osasto kiertää oman ryhmän takaa uuteen hyökkäysryhmitykseen, nyt suoraan edessä olevan vihollisen sivustaan. jne. Yksinkertaisimmillaan kuitenkin, pienemmän ryhmän on oltava liikkuvampi ja "viksumpi" kuin suuremman ja tulivoimaisemman vastustajan. Ja hetkellinen tuliylivoima toimii vain jos se on hetkellinen ja yllättävä. Vetäytyminen tarpeeksi aikaisin ja oikealla tavalla on myöskin yksi taiteenlaji, jota allekirjoittanut hioo vielä itsekkin, jo monta vuotta harrasteneena.
|