Darkki kirjoitti:
- - ja olisi todellakin mahtavaa jos airsoftyhdistykset nostaisivat kissan pöydälle ja miettisivät kahdesti tarkkuuskiväärien virirajoja sekä henkilöitä jotka sellaisilla pelaavat. Olisiko fiksua laittaa raskaiden viritysten käytölle k18 ikäraja? Niissä kun piilee niin rutosti potentiaalia olla ihan oikeasti tärkeä pelillinen elementti eikä mikä tahansa naskinpelote. Uskon että useat tarkkuuskiväärillä pelaavat voivat samaistua kommentteihini. Haluaisin myös kuulla perustelut että miksi juuri se 3j on nykyään yleisesti hyväksytty maksimiviraja kertaviritteisille kivääreille. En todellakaan ole vielä saanut siihen ainuttakaan järkevää vastausta.
Airsoft-yhdistykset ovat jo ottaneet kissan pöydälle, on katsottu mikä sillä on ja päätetty sen hetkisen tiedon valossa parhaat toimenpiteet. Tämä tapahtui Harjavallassa huhtikuussa 2007 Suomen airsoft-yhdistysten kokoontumisessa. En muista kaikkia edustettuina olleita yhdistyksiä, niitä oli kuitenkin toistakymmentä.
Kokoontumisen pääaiheena oli valtakunnallisesti yhtenevät viritysrajat. Niistä väännettiin kättä pitkään ja lopulta päädyttiin aseen toimintaperiaatteen mukaan määriteltyihin joulumääräisiin rajoihin, jotka nyt pitäisi olla käytössä kaikilla airsoft-yhdistyksillä. Kertaviritteisten tarkkuusaseiden ylärajaksi määriteltiin 3,0J, joka on ollut ainakin periaatteessa rajana jo jostain 90-luvun lopulta (,eli siitä lähtien kun olen itse lajin parissa hyörinyt.) Kannatusta oli myös matalammille ja korkeammille rajoituksille, molemmille hyvin perustein. Nykyinen rajoitus on tietyllä tapaa kompromissi, mutta kohtuullisen toimiva sellainen.
Päätös on suuntaa antava, eikä kokoontumisen päätöksellä ole mitään todellisia keinoja pakottaa yhdistyksiä tai pelien järjestäjiä rajoituksia noudattamaan. Niinpä korkeampien rajojen käyttö yksittäisissä tapahtumissa voisi olla mahdollista, mutta esim. yhdistysten viikonloppupeleissä en toivoisi näkeväni >3,0J tehoisia aseita.
Ikärajan - tai vielä parempaa, naamarajan - ja muutaman reunaehdon avulla niitä voisi käyttää kohtuullisen turvallisesti (johon auttaa myös vähäinen lukumäärä). Tällöin ongelmaksi nousisi kuitenkin syrjintä muita harrastajia kohtaan. "Reilua" niiden salliminen olisi, jos kaikilla osallistujilla olisi ainakin teoreettinen mahdollisuus käyttää tehokkaampia aseita. Tämä tarkoittaisi aseiden käytölle samaa ikärajaa kuin itse pelille ja järkeviä reunaehtoja, esim. vara-asetta (max 1,60J) ja tähystäjää, jolla pienempitehoinen (max 1,60J) ase.
Se mitä tällaisten sallimisella saavutetaan on minulle epäselvää. Säännöt ja järjestelmät ainakin mutkistuvat. Vastapainoksi ainakin jotkut pelaajat saavat paremman pelikokemuksen, sellaisen kuin he haluavat. Samasta syystä voi perustella esim. realistisia lipaskokoja tai 1,0J tehorajaa kaikkiin aseisiin. Muutosten vaikutus pelidynamiikkaan on myös tuntematon (...ennen kuin asiaa kokeillaan.)
Itse voisin kyllä osallistua peliin, jossa korkeammat viritysrajat olisi sallittu joissain erikoistapauksissa (esim. asialliset tarkka-ampujat, kiinteä tukiaseet, esim. KK ajoneuvossa, jne.), mutta toivoisin sen pelin olevan K18 ja muiltakin osin "realismihakuisempi".