Nyt täytyy kyllä henkilökohtaisesti todeta että olen nähtävästi aina ollut aivan oikeilla raiteilla tässä tarkka-ampuja hommassa...
Tarkka-apujan roolissa kanssa olen aina hakenut tarkkuutta ja äänettömyyttä. Meikäläisellä on luonnollinen taipumus aseesta kuin aseesta riippuen aina edetä salakavalan hiljaisesti riittävän lähelle vihua ja ampua vasta sitten kun taatusti saa sen pudotuksen aikaiseksi. Ikäva kyllä toisinaan hieman liiankin varman päälle pelaamista, mutta ei voi mitään. Minun pelityyliini viritetty tarkkuuskivääri on aina sopinut, ja sopii vieläkin.
Kuten odotettavissa, kyllästyin ensimmäiseen sähkööni melko nopeasti. Ikuinen vihujen selustaan kiertely ei äänekkään ja epätarkan sähköaseen kanssa toiminut sitten oikein millään, joten hiljainen ja tarkka kivääri tuli jossain vaiheessa selkeäksi päämääräksi. Kauan sitä tuli kuolattua, mutta tulihan se sitten sopivassa kohdassa hommattua ja tässä sitä nyt sitten ollaan. Nyt löytyy riittävästi viritetty kivääri, joka on ihailtavan hiljainen ja tarkkuuskin on sitä luokkaa, että edes toisinaan tulee aikaiseksi pudotuksia.
Parhaimmillaan koko homma toimii kuin junan vessa, ja silloin kun se toimii niin silloin sitä vasta hauskaa onkin. Pudotuksissa painotan lähinnä fiilikseen. "Laatu, ei määrä" -voisi olla hyvä kiteytys, mutta antaa vähän kornin näkökulman asiaan. Vihun perään hiipiminen, oikean tilanteen odotus ja lopulta varman osuma ampuminen on aina ollut riittävän jännää hommaa.
Nykyään kiväärin kaverina on tietenkin sähkö. Tunnetusti, molempi parempi. Nykyään sähköllä on mukava pelata aina vaihteeksi, sillä se on huomattavasti helpompaa: nappi vain pohjaan ja kuulaa lentää. Vaatii kaverikseen mahdollisen sotahuudon ja enemmän tai vähemmän taktisen etenemisen, ja peli toimii. Tarkkuuskiväärillä kaikki on paljon vaikeampaa. Pitää aina olla varpaillaan, pitää hiipiä ja iskeä äänettömästi. Pitää olla tarkka, pitää olla toimiva, pitää olla pelottava. Ennen kaikkea on tiedostettava roolinsa.
Eli lyhyesti, sniputtelu on hauskaa mutta pirun vaikeaa. Toisille se voi sopia, toisille ei. Itse en harrasta sitä pelikentän pelätyimmän aseen takia, liioin pisimmän kantaman tai suurimman lähtöjen vuoksi. Minulle se on, ja on aina ollut, fiilistelyä. Onnistunut rooli tarkka-ampujana on jotain mistä minä pidän pidän.
Esimerkiksi tilanteet, joissa vastassa on muutoma vastapuolen pelaaja. Molemmat ”pelkäävät” koko ajan, sillä he tietävät, että kun tämä snipu ampuu, niin sitten kopsahtaa. Minun ainoa ideani pysyä hengissä pelaamalal riittävän taidokkaasti ja kestää painetta. Pitää kiertää vihollisten perässä hiljaa hakien sitä oikeaa kohtaa. Kun se löytyy, täytyy ampua oikeassa kohdassa ja osua, ilman että kukaan muu sitä huomaa.
Yksi rakkaimmista onnistumisista oli kevyt hiippailu vihollislinjojen takana. Eteeni ilmestyi yllättäen riittävän suuri joukko vihollisia, jotka jäivät muutoman kymmenen metrin päähän odottamaan heidän edessään olevalta tieltä mahdollisesti tulevia vihollisia. Minä majoittauduin sammalmättään taakse pienoisen suonsilmän kohdalle (jossa muuten oli yllättävän mukavaa pakkaskelillä kastua) odottelemaan. Vaikka välissä oli runsaasti risuja ja muuta kasvillisuutta, sain yhden pelaajan täydellisesti kiikariin ja osuma olisi ollut varma. Mitäkö sitten tein? Jäin odottamaan, sillä joukon suuruuden takia taatusti joku olisi voinut (jo vähintäänkin arvauksella) tiedostaa sijaintini. Pitkään en kerinnytkään kiikaroimaan, kun kuulin omien tovereiden tulevan äänekkäästi tietä pitkin suoraan vihollisia kohti. Laitoin kiikarin kohteeni päälle ja odotin kunnes ampuminen alkoi. Silloin, laukausten tuoman metelin suojin, ammuin. Täydellinen osuminen, eikä kukaan huomannut sitä. Eritoten itse kiikariin joutunut vihollinen ihmetteli varsin äänekkäästi putomoamistaa, eikä voinut ymmärtää kuka hänet ampui. Hiljaista ja odottamatonta tarkka-ampuja toimintaa?
Oikean kohdan odottelu on kivaa, sillä koskaan en ole tykännyt hätäilystä. Paineensieto on kivaa, sillä koskaan en ole tykännyt murtua. On hauskaa olla pelikentän pelätyin pelaaja. Ei sen takia että tekee eniten pudotuksia, vaan sen takia että tekee ne hiljaisesti, odottamattomasti ja huomaamattomasti. Minä olen ilkeä, mutta minä nautin siitä.
|