Jaakonpoika kirjoitti:
Kuluttajansuojaviranomainen on myös antanut sellaisen lausunnon, että tavaran noutamatta jättäminen lasketaan asiakkaan normaalin 14 päivän etämyynnin peruutusoikeuden piikkiin, eikä asiakkaan tarvitse edes erikseen ilmoittaa kaupalle peruutuksesta - riittää, ettei nouda. Sen todistaminen, että noutamatta jätetty ostos on tehty häiriökäyttäytymisenä, jää kaupan vastuulle, enkä mä ainakaan keksi oikein mitään tapaa osoittaa, että ihan vittuillakseen tilas ja jätti noutamatta.
Henkilökohtaisesti mulla ei sinänsä olis väliä, vaikka muilla kaupoilla olis millaset toimitusehdot, mutta kun oma elanto riippuu postimyynnistä, ja todennäköisesti suurin osa Muovisotilaan asiakkaista ovat myös meidän asiakkaitamme, harmittaa tollanen - se tuo asiakkalle, tai jos ei ilmeisesti melkein mitä tahansa sietäville nuorille ihmisille, niin ainakin heidän vanhemmilleen, huonoa kuvaa koko etämyyntihommasta yleensä. Omassa duunissa en jaksa hermostua noutamattomista paketeista - muistaakseni olen itekin joskus unohtanut jonkun postimyyntipaketin noutaa, enkä sitä ollenkaan pahuuttani tehnyt. Mun suhtautumiseni näihin asioihin menee niin, että etämyyntiostoksesta pitäis tehdä mahdollisimman mukava ja luotettava tapa tehdä kauppaa, ja että sen eteen tulee olla valmis sietään vähän tappioitakin. Kuulapyssybisneksessä on kohtuu tiukat katteet, ja pari kertaa bumerangina tullut pyssy, varsinkin vähän halvempi, on jo tappiolla. Näitä kuluja ei kuitenkaan tulis tuijottaa tilauskohtaisesti, vaan ajatella niitä yleisinä etämyynnistä koituvina kustannuksina. Myymälämyynnissä menee sitten vastaavasti etämyyntiä enemmän rahaa vuokraan, palkkaan, sisustukseen ja mahdollisesti markkinointiinkin, joten jos palautuskustannukset vituttavat, tulee ajatella sitä, mitä näissä kustannuksissa säästää.
Kellään ei varmaan ole epäselvää, että Muovisotilaan toimitusehdot ovat oudot ja epäselvät, sekä reippahasti erilaiset kuin muilla saman alan kaupoilla, kuluttajan tappioksi. Jos en tietäisi Muovisotilaasta mitään, en kehtaisi sieltä kyllä mitään tilatakaan, ellei se sitten olis viimeinen vaihtoehto, josta tavaraa sais.
Kuten sanoimme aiomme katsastaa läpi ja muuttaa ehtojamme lähipäivinä. Pitää kuitenkin pitää mielessä että kuluttaja laki on se mikä loppuen lopussa ratkaisee sanoi kuluttaja asiamies mitä tahansa. Riitatilanteisiin emme kuitenkaan vielä ole joutunut joten oletan että olemme hoitaneet homamme vähintäänkin riitävän hyvin.
Kiitos palautteesta kaikille jotka sitä ovat antaneet. Tosin olisi toki mukavaa jos palaute lähetettäisiin yrityksille suoraan sillä eri foorumien seuraaminen alkaa nopeasti käydä työstä, lekan ollessa yksi suurimmista (ilmeisesti suurimmat) foorumeista suomessa pyrimme toki seuramaan niitä niin hyvin kuin vain pystymme. Pyytäisin siis että jos tulevaisuudessa törmäätte keskusteluihin jotka koskevat yritystämme olisi mukaavaa jos edes lähettäisitte linkin kyseiseen keskusteluun meille niin että pystymme vastamaan mahdollisiin kysymyksiin sekä korjaamaan väärinkäsitykset.
Otacon kirjoitti:
Minkä ihmeen takia Muovisotilaassa on niin pirun sekavat tuotteiden nimet ja kuvaukset? Plastic Soldier M4 kuulostaa ihan joltain nelivuotiaan vääntämältä nimeltä, M.A.S. P5 A5:sesta puhumattakaan. Vaikka Cybergun ei voisikaan laittaa (jälleenmyymänsä) aseensa nimeksi aitoa vastaavaa, niin kyllä nettikauppa voi. Niinhän on muissakin alan liikkeissä.
Taisittekin ite jo ymmärtää miksi, mutta vahvistamme tämän viellä. Elikkä juuri siksi että uudelleen nimeäminen aiheuttaa suuria määriä väärinkäsityksiä ja on myös tietyn tulkinnan mukaan laitonta.
Abelius kirjoitti:
Pakko tähän väliin omasta ostokokemuksesta hieman kertoa, kerta semmoinenkin tuli kokeilumielessä tästä liikkeestä hankittua.
Ostaminen nettikaupan kautta vaatii nähtävästi jonkinsorttisen rekisteröinnin sivustolle, enkä kärsimättömänä tietenkään suostunut odottamaan että rekisteröinti aktivoitaisiin, vaikeuttavaa ja vaikeaselkoista kökköä semmoiset. Tilasin siis maililla. Vastaukset tulivat poikkeuksetta nopeasti ja täsmällisesti sekä tavara tuli perille kuten pitikin, heti seuraavana päivänä. Annoinkin liikkeelle jo seurantakoodin saamisen vaikeudesta palautetta, mutta sanottakoon että se ainakin omaan silmään tuntui hieman hankalalta, esmes PCB:n ja Varustelekan automatisoitu(?) systeemi on esimerkillinen ja toimiva. Toisin sanoen jouduin loppujen lopuksi tiedustelemaan seurantakoodia itse kun sitä ei alkanut kuulua.
Sitten hieman muita huomioita. Kauppias saa tietysti pyytää tuotteista mitä hintaa lystää, mutta erityisesti harvinaisemmissa tuotteissa on mielestäni hieman törkeääkin ottaa ensialkuun jopa kolmasosan kalliimpaa hintaa kuin tuotteen myöhemmin markkinoille tuovat kilpailijat. Esimerkkinä esmes. Dboy SCAR (300e ilmestyessään Muovisotilaaseen) ja ACM viuhkamiina 170e. No, voitot on varmaan hyvät tällä menetelmällä, itse näen hieman epäreiluna.
Mutta joo, itselle jäi ihan hyvä maku liikkeestä. Jos löytyy tavara joka kiinnostaa ja erityisesti hinta ei saa ohimoa jyskyttämään, voinee ostaa. Itse annan suuren arvon sille, että asiakaspalvelu pelaa ja ollaan ystävällisiä. Varauksella silti itse lähtisin isompaa tilausta ottamaan näiden edelläolevien viestien jälkeen.
Rekisteröinti on tällä hetkellä ainut mahdollisuus tehdä tilaus web kaupan kautta, pitää toki pitää mielessä että rekisteröinnistä ei ole mitään haittakaan. Hätähousut voivat tietenkin suorittaa tilauksena myös mailitse. Seurantakoodi systeemi on ollut autmatisoitu ja on niin edelleenkin eikä meille oikein tahdo valjeta miksi se ei aina toimi, asiasta on otettu yhteyttä itellaan mutta pieniä ongelmia syystemin kanssa on edelleen tosin nykyään seurantakoodit näyttäsivät lähtevän lähes joka kerta, tätyy toki pitää mielessä myös se että seurantakoodi ei varmasti päädy perille jos mailiosoitteensa on ilmoittanut väärin.
Mitä hinnoitteluun tulee on varmaan tarkkasilmäisemmät saattaneet huomata että tuotteisamme, joissa CE merkitty laturi tulee kylkiäisenä, on laturit vaihdettu oikeasti CE hyväksyttyihin yksilöihin. Samaten tietyt akut vaihdetaan suomalaisen toimittajan toimittamiin akkuihin. Tämä touhu tietenkin maksaa. Samalla tavalla maksaa se että pyrimme hoitamaan reklamaatiot niin sujuvasti kuin vain voimme, tämä tarkoittaa sitä että jos tuotteen korjauksessa kestää liian kauan eli (asiakkaiden mielestä yleensä noin 2-3 viikkoa lähettäminen mukaan lukien) vaihdamme tuotteen jos se vain on mahdollista. Toisin sanoen meidän arvostamamme turvallisuus sekä hyvä asiakaspalvelu on ainakin omasta mielestämme sellainen asia jonka kustannukset me olemme valmiina ottamaan ja välttämättömänä pahana myös siirtämään eteenpäin asiakkaille. Harmillisesti tällä hetkellä pohjalle saakka vedetyty hinnat markkinoilla haittaavat tätä huomattavasti. Pyrimme myös tukemaan yhdityksiä ja informoimaan asiakkaita järjestäytyneen airsoftin toiminnasta, tämän näemme airosft tuotteita myyvän liikkeen velvoitteeksi, eikä myöskään enimmäisenä mainittu ainakaan ole ilmaista vaikka toisena mainittu syö lähinna resursseja ajan kulutksen muodossa.
Palautteesta kiittäen
-Lärry