Im Felde, Unbesiegt IV

Alles ist mir Scheissegal
Teema: Saksan länsirintama, 1945
Aika: 25.-26. 4. 2009 (siis yön yli)
Paikka: Inkoo
Pelaajia: n. 20-60
Ikäraja: K18 - 16 vuotta täyttäneet harkinnan mukaan
Pelimaksu: Ei ole - Varusteleka sponsoroi pelin kulut
Muuta: Erittäin hidastempoinen fiilistelypeli
Keskustelu: Etulinjan foorumilla

Päivitykset tälle sivulle
21.4.2009 - Lisätty tieto Pelialueesta
24.2.2009 - Sivut julkaistu. Ajo-ohjeet pelialueelle ilmestyvät myöhemmin.

Sisällysluettelo

Pelialue

Pelialue sijaitsee Inkoossa. Alueella ei olla aikaisemmin pelattu. Saksalaisosapuoli saa tutustua alueeseen ennen peliä, jenkit eivät.
Alueen lähistöllä on asuinrakennuksia. Koska peli on hidastempoinen, ei tämän pitäisi tuottaa ongelmaa. Muistakaa kaksi asiaa: Ei mennä toisten pihoille sekä ei ammuta toisten pihojen läheisyydessä.

Paikalle saapuminen

Suunnistakaa osoitteeseen Ingarskilantie 145, 10120 Inkoo. Ingarskilantielle pääsee tieltä numero 51. Matkaa viisykköseltä Ingraskilantie 145:seen on noin 3,7km.

Mikäli vain mahdollista, SUOSIKAA KIMPPAKYYTEJÄ! Pakoitustilaa on, kuten yleensä, kauhian vähän, joten mitä vähemmän autoja, sen parempi.

Paikalle sopii saapua kello 18:00 alkaen. Sopivaa olisi, että kaikki tulisivat 18:00-20:00 välillä. Toki odotamme tarpeen tullen 22:00 asti, mutta harmistellen!

Homman lutviutumiseksi olisi sopivaa, jos varusteet säädetään ja vaatteet puetaan jo kotona. Tässä pelissä on aina kiire odottamaan.

Perustietoa

IFU 4 on erittäin yksinkertainen airsoft-peli, jossa pyssyttelyllä on pieni sivurooli. Ensisijainen tarkoitus on viettää yö ja aamupäivä toisen maailmansodan loppumetrien tunnelmassa. Tunnelman ensisijaisena luojana tulevat toimimaan pelaajat itse, varusteidensa ja oman toimintansa kautta. Tarkoitus on yhdistää Airsoftin ja Reenactmentin parhaat puolet toimintaan, johon on harvoin kummassakaan toiminnassa liiemmin aikaa - odottamiseen.

Peliin voi halutessaan osallistua myös dekoaseella varustautuneena. Silmäsuojaimet ovat toki silti pakolliset.

Pelissä on kaksi osapuolta - Yhdysvaltain armeija ja Saksan Wehrmacht. Kummallekin tulee olemaan oma tukikohtansa, oma majoituksensa ja oma muonituksensa.

Peli sisältää erinomaisen paljon vartiossa istumista sekä niihin syöksymistä, asemien kaivamista, muutamalle onnekkaalle vähän partiointia ja siinä se. Kannattaa varustautua ajanmukaisin ajanviettotavoin, ts. kirje/piirrosviholla, pelikorteilla, kirjalla jne.

Pelin järjestää Valtteri Lindholm.

M1

Vastuu

Peliin osallistutaan omalla vastuulla. Pelin aikana on normaalin leirielämän ja airsoft-pelin tapaturmavaarat. Lisäksi aina on mahdollista, että joku ei osaa varustautua riittävästi kylmään kevääseen. Peliin osallistuminen edellyttää näiden asioiden ymmärtämistä.

M1

Aikataulu

Lauantai 25.4. 18:00 Ilmoittautuminen aukeaa, paikalle saa saapua
22:00 Ilmoittautuminen päättyy, tukikohtiin siirtyminen alkaa
24:00 Peli alkaa
Sunnuntai 26.4. 12:00-14:00 Peli loppuu

Tavallista älykkäämmät saattavat aikataulusta päätellä, että nukkuminen tulee tapahtumaan pelin aikana. Jos tarvitset ehdottomasti kahdeksan tuntia katkeamatonta unta, ei kannata osallistua.

M1

Pelikohtaiset erikoissäännöt

Pelaajien käytökseen ja varustukseen puuttuvat

Modernien tavaroiden väläyttely pelin aikana on kielletty

Teltan pimeydessä saa käyttää modernia makuupussia ja mahdollisia muita mukavuuksia, mutta teltassa ulostullessa näkyvissä tulee olla vain sellaista tavaraa, mitä olisi ollut jo 40-luvulla. Moderni ruoka nyt on jo muutenkin kielletty, mutta sama koskee kännykän räpläämistä ja ihan mitä tahansa, myös yllä mainittuja ajanviettovälineitä. Kynät kannattaa pitää lyijykyninä, vihot ajanmukaisina (sellaisia saa joka kirjakaupasta), pelikorttien taustat perinteisillä kuvioilla ja kirjatkin kannattaa valita sellaisiksi, että ne joko näyttävät ajanmukaisilta tai ne voi päällystää näyttämään ajanmukaisilta.

Ylimääräisten ruokatarvikkeiden tuonti peliin on kielletty

Aiheesta lisää kappaleessa Majoitus ja muonitus.

Peliin kuulumattomista aiheista puhuminen on kielletty

Tämä voi olla vähän vaikea temppu pelaajille, mutta koitetaan: Ette puhu mistään, mistä ei olisi voinut puhua 40-luvulla. Ei siis irkkijuttuja eikä mitään nykyaikaista.

Tässä kannattaa sitten varoa, ettei kompastu typeryyteen. Kirjakieltä ei kannata puhua, ellei sitten oikeastikin puhu sillai. Kannattaa olla mahdollisimman paljon oma itsensä, ja jos ei keksi sanottavaa, on sitten hiljaa. Hyviä puheenaiheita ovat sää, kurjuus (suurinta osaa varmaankin väsyttää ja on kylmäkin), oma itse, oma perhe, tulevaisuudensuunnitelmat (ajattelin opiskella, ajattelin mennä töihin) jne. Hirveitä tarinoita ei välttämättä kannata keksiä, jos ei osaa luontevasti kertoa niitä.

Sääntötekniset erikoissäännöt

Pelissä simuloidaan käsikranaatteja sekä epäsuoraa tulta. Tarkempi selostus sääntöliitteessä.

Muuta

Pelinjohto tuo paikalle kummallekin osapuolelle konekiväärit. Moni pelaaja määrätään konekivääriasemaan vartioon. Pelinjohdon konekiväärilla saa ampua, mutta sitä ei saa lähteä liikuttamaan, irroittamaan jalustastaan tai muuta vastaavaa.

M1

Majoitus ja muonitus

Pelinjohto tarjoaa telttamajoituksen sekä aamupalan ja lounaan, joka ei välttämättä ole mikään lämmin. Teltoissa voi olla ahdasta ja lämmitys edellyttää kipinävuoroja.

Oma majoitus

Omassa majoituksessa yöpyminen onnistuu, ja pelinjohto ei paljoa harmnistuisi, vaikka kaikki toisivat oman telttansa. Omasta majoituksesta tulee ehdottomasti kertoa ilmoittautumisen yhteydessä!
Huom! Ei kirkkaita siviilitelttoja! Omassa majoituksessa tulee turvautua armeijatelttoihin, joko isoihin tai pieniin. Kantsii myös huomioida, että pienessä teltassa ilman lämmitystä voi huhtikuussa olla hyvinkin kylmä. Hyvällä makuupussilla toki pärjää.
Jos tuot ison teltan ja se meinaa jäädä väljäksi, olisi ystävällistä päästää sinne muitakin. Mikäli olet näin jalomielinen, kerro ilmoittautumisen yhteydessä, kuinka monta muuta pelaajaa päästät sisään.

Majoitteen sisällä saa käyttää moderneja esineitä, joista suositeltavimpia ovat hyvät makuupussit ja makuualustat. Tosi kova jätkä tietysti nukkuisi ajanmukaisesti telttakankaan päällä huovan ja manttelin alla.

Oma muonitus

Peliin ei saa tuoda omaa ruokaa. Ollenkaan. Kahvia saa tuoda. Pikku poikkeus sallitaan myös niille, jotka pystyvät oikeasti taikomaan ajanmukaisen pienen suklaa-annoksen.

Oma tai taisteluparin yhteynen keitin sekä pakki ovat aika ehdottomia tähän peliin.

M1

Varustesäännöt

Varustautumisesta yleisesti: Pelissä ollaan märässä metsässä paikallaan. Sellaisessa urheilussa tulee usein kylmä, joten kannattaa vaatettua oikein - pitkät alusvaatteet, villapaitaa sekä pipoa, kaulahuivia ja hanskaa. Kolme jälkimmäistä saavat kummallakin osapuolella olla siviilimallejakin, kunhan ovat uskottavasti 40-lukua - eli villaa tai nahkaa eikä mielellään mustaa väriä!

Huom! Peli on tukikohtapeli. Pakkaus on hyvä olla mukana, siinä voi kuljettaa henkilökohtaista tavaraa, mutta selässä sitä ei tarvitse pitää. Koskee sakemannien osalta myös A-raamia ja telttakangasta.

US Army

Puvusta ei ole lupa löytyä aliupseerin tai upseerin merkkejä, ellei toimi pelissä arvoa vastaavassa tehtävässä.

Vähimmäisvaatimukset, eli varusteet, joiden on löydyttävä reprona tai aitona:

Mikä saa olla "korvaavaa"

Kiellettyä

Aseet

Ottaen huomioon, että kiinalaiset Thompsonit maksavat vähemmän kuin puolet muusta varustuksesta, olisi suotavaa yrittää hankkia ajanmukaienn ase. Jos sellainen on mahdottomuus, on paras korvike M14 tai joku pulttilukkoinen vekotin ilman kiikaritähtäintä. Jos nämäkään eivät onnistu, voidaan harkita muitakin pyssyjä. P90 on automaattinen no-go.

Airborne

Olisi tosi kivaa, jos kaikki tulisivat paikalle jalkaväen varusteissa. Jos tämä on mahdotonta, pääsee mukaan myös Airborne-setillä. Tällöin setin pitää olla jotakuinkin täydellinen (ottaen huomioon, että kyseessä on tukikohtapeli, jolloin pakkausta ei tarvitse kantaa) ja aseen ajanmukaista mallia. Airbornelle sallitaan myös pistoolit.

Saksa

Puvusta ei ole lupa löytyä aliupseerin tai upseerin merkkejä, ellei toimi pelissä arvoa vastaavassa tehtävässä.

Vähimmäisvaatimukset, eli varusteet, joiden on löydyttävä reprona tai aitona:

Mikä saa olla "korvaavaa"

Kiellettyä

Aseet

Ottaen huomioon, että kiinalaiset konepistoolit maksavat vähemmän kuin puolet muusta varustuksesta, olisi suotavaa yrittää hankkia ajanmukaienn ase. Jos sellainen on mahdottomuus, on paras joku pulttilukkoinen vekotin ilman kiikaritähtäintä tai M14. Jos nämäkään eivät onnistu, voidaan harkita muitakin pyssyjä. P90 on automaattinen geht nicht.

Waffen-SS

SS-harrastajia on aika paljon, joten sekameteliporukka syntyy joka tapauksessa. SS:ää koskevat samat säännöt ilmiselvin poikkeuksin - rintaharakkaa ei saa olla, sensijaan hihaharakan tulee löytyä sarkatakista, jos sellaista käyttää. Ajanmukaisen maastopusakan alla saa pitää ruotsalaista sarkatakkia JOS siinä on oikeanmalliset kauluslaatat JA sen helma on lyhennetty - ei muuten!

Luftwaffe Fallschirmjäger

Sallitaan ainoastaan jos taisteluparina on joku täydellisessä laivaston varustesetissä.

M1

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen tapahtuu sähköpostilla. Lähetä ilmoittautuminen osoitteeseen valtteri ät varusteleka piste fi ja otsikoi se "IFU4 Ilmoittautuminen"

Mainitse ilmoittautumisessasi seuraavat asiat:

Huom! Peliin ostetaan ruokaa ja järkätään majoitusta juuri sen verran, mitä on ilmoittautuneita! Valtteri suuttuu tosi, tosi, tosi pahasti, jos joku ei tule paikalle perumatta ilmoittautumistaan! Ilmoittautumisen voi perua viestittämällä samaan sähköpostiosoitteeseen.

Ilmoittautuneiden lista päivitetään pelin keskusteluketjuun.

M1

Liite1: Säännöt

Säännöt ovat mukaelma Lekan kuulapyssysäännöistä mallia 1,0. Tässä pelissä on muutamia erikoissääntöjä, jotka tulee lukea ja tiedostaa, vaikka luulisi Lekan pelien olevankin jo tuttuja.
Tutuista säännöistä poikkeamat listataan erillisessä osassa heti alkuun. Ne kerrataan vielä varsinaisten sääntöjen ohessa.

Poikkeukset Lekan kuulapyssysäännöistä mallia 1,0

Ampuma-aseet

Sarjatuli on sallittu vain sellaisille pyssyille, jotka tarkasti esittävät jotain vuoden 1945 sarjatuleen kykenevää asetta. Kaikilla muilla saa ampua vain kertatulta. Mikäli ase jumittaa kertatulella, tulee häiriönpoistosarja ampua maahan.
Poikkeuksia saatetaan tehdä päästämällä mukaan myös sodanjälkeisiä tulitukiaseita. Mikäli tämä kiinnostaa, ota yhteyttä. Jos et tiedä, mistä on kyse, unohda koko juttu ja ammu kertatulta.

Lääkintämiessäännöt

Tuttua kamaa, paitsi että lääkintämiehillä on hiukka enemmän homaa, ja lisäksi jokaiselle jaetaan ensiside + sulfapakkaus, jonka avulla he voivat parantaa itsensä yhen (1) kerran.

Varsinaiset säännöt

Lisäsäännöt

Varsinaiset säännöt

1. Aseet ja varusteet

1. 1. Pakolliset varusteet

Jokaisella pelaajalla on oltava vähintään silmäsuojaimet. Suojaimen tulee olla sellainen, että se kiinnittyy hihnalla ja painautuu ihoon joka reunastaan. Silmäsuojaimen jokaisen osan on kestettävä 3J voimalla tuleva osuma, eikä siinä saa olla kuulan mentäviä aukkoja.

Sangallisten lasien käyttö on kielletty alle 18 vuotiailta.

Lisäksi pelinjohto suosittelee myös hampaiden suojaamista.

Silmäsuojaimet on pidettävä päässä koko pelin ajan. Mikäli jossain näkyy ihminen ilman silmäsuojaimia, on peli huudettava seis välittömästi ja tilanne selvitettävä.

1. 2. Ampuma-aseet ja rajoitukset

Aseissa ei saa pitää mitään lisäkalustoa kiinni, kuten äänenvaimentimia tai kiikari/punapistetähtäimiä. Tarkka-ampujia tästä pelistä ei löydy.

Aseilla ammutaan kertatulta. Poikkeuksen tekevät sota-ajan sarjatuliaseet (konepistoolit ja konekiväärit), siis jos aseesi esikuva on ollut käytössä Euroopan rintamalla vuonna 1945, ja kykenee sarjatuleen, voit ampua sarjaa.

Varsinaista viritysrajoitusta ei ole, viritykset katsotaan erikseen ilmoittautumisen yhteydessä. Mikäli pelaat jollain muulla aseella, kuin millä ilmoittaudut, ilmoita siitä pelinjohdolle.

Oikeiden, toimivien tuliaseiden tuominen pelipaikalle on kielletty. Dekoaseella saa pelata, silloin ei vain voi osua kehenkään.

1. 3. Lähitaisteluaseet

Lähitaisteluaseiksi hyväksytään pehmustetut, "bofferi"-tyylin astalot. Mikäli tuot mukanasi lähitaisteluaseita, kysy niille pelinjohdon hyväksyntää ilmoittautumisen yhteydessä. Veitsen voi rakentaa leikkaamalla sen solumuovilevystä, eli esimerkiksi retkipatjasta, ja päällystämällä teipillä. Näitä lähitaisteluaseita ei tule pitää näkyvissä.

Puukot ja veitset lasketaan työkaluiksi ja niitä saa tuoda, mutta niitä ei missään nimessä käytetä kentällä taisteluvälineinä.

1. 4. Muut aseet

Pelissä sallitaan heitettävät kranaatit. Näiden tulee olla ihan kranaatin näköisiä ja niiden pitää olla kevennettyjä, ts. harjoituskranaateilla tai kokonaan metallisilla kranaateilla ei pelleillä. Painavampia kranaatteja saa kyllä kantaa mukanaan, jos niitä ei käytä.

Kranaatin katsovan räjähtävä silloin kun se pysähtyy maahan ja sen vaikuttava alue on 3m säde kranaatista.

2. Pelin kulku

2. 1. Pelin alku

Peli alkaa vain kun pelinjohto huutaa "PELI ALKAA!" Kaikki toistavat huudon. Kaikki aikataulut ovat viitteellisiä, ja peli alkaa tosiaan vasta ja vain pelinjohdon käskystä.

2. 2. Pelin keskeytyminen

Kuka tahansa voi keskeyttää pelin riittävällä syyllä. Peli keskeytetään huutamalla "PELI SEIS!" Kaikki toistavat huudon. Huutoon sopii myös kuuluttaa keskeytymisen syy. Keskeytymisen syyn kadotessa peli jatkuu huudolla "PELI JATKUU!" Kaikki toistavat huudon.
Pelin keskeytymisen aiheuttamia syitä voi olla esimerkiksi vaaratilanne, tai pelialueelle eksyytyneet pelin ulkopuoliset, suojautumattomat henkilöt. Kuka tahansa voi keskeyttää pelin milloin tahansa. Pelin keskeyttämisestä valittaminen saattaa johtaa porttikieltoon, mikä tahansa syy on riittävä huutoon.
Pelinjohto saattaa keskeyttää pelin myös muista syistä.

2. 3. Pelin loppu

Peli loppuu vain pelinjohdon eri käskystä. Kukaan muu ei saa lopettaa peliä. Peli loppuu, kun pelinjohto huutaa "PELI LOPPU!" Kaikki toistavat huudon. Pelin loppumisen jälkeen kaikki pelaajat kerääntyvät välittömästi sille paikalle, jossa alustus pidettiin koko porukalle. Pelien jälkeen on aina loppupuheet ja muuta lopetustoimintaa joissa kaikkien tulee olla paikalla.

3. Taistelu

3. 1. Muovikuula-aseella ampuminen

Muovikuula-aseilla saa ampua miten huvittaa, mutta järkeä saa ja täytyy käyttää. Liian pitkiä sarjoja ei tule ampua liian lähellä, ja mikäli mahdollista, tulee välttää herkkiin paikkoihin, kuten päähän ampumista. Pelinjohdolla ei ole mahdollisuutta valvoa koko kentän toimintaa tai selvittää riitatilanteita, joten pakkomääräyksiä ei ole - luotamme pelaajien järkeen. Päähän ampuminen ei siis ole kiellettyä, sillä emme halua sääntöihin pahaa porsaanreikää! Jos saat osuman päähän siksi, ettei muuta ollut näkyvissä, saat syyttää itseäsi. Aina on syytä pysyä rauhallisena, sillä vahingossa sattuu ja tapahtuu.
Viritettyjen aseiden omistajat joutuvat noudattamaan erityistä varovaisuutta. Mikäli viritetyillä aseilla törttöillään, toisin sanoen lähinnä ammutaan läheltä liikaa arkaan paikkaan, voi tämä toiminta johtaa pelistä poistamiseen ja jopa porttikieltoon.

3. 2. Ammutuksi tuleminen

Osuma mihin tahansa pelaajassa kiinni olevaan varusteeseen lasketaan osumaksi. Jos siis rinkan päällä keikkuva makuupussi tai naamioviitta keräävät kuulavanoja, lasketaan sinut osuman saaneeksi ja saat syyttää vain itseäsi. Osumien määrällä, eli sarjan pituudella ei ole väliä, pitkäkin tikkaus lasketaan yhdeksi osumaksi.
Myös omien tulitus lasketaan osumaksi. Selkeätä kimmoketta ei ole pakko ottaa, mutta jos on vähänkin epävarmuutta, lasketaan se osumaksi.
Aseosumat poistavat ainoastaan osuman saaneen aseen pois pelistä. Peliä saa jatkaa tällöin vara-aseella, tai vaikka aseetta. Mikäli on saanut aseosuman ja löytää kentältä "kuolleen", saa oman aseen ottaa takaisin käyttöön - "kuolleen" asetta kun ei voi ottaa, sillä hänen tullessa pian takaisin elävien kirjoihin on hänellä itsellään sille tarve. Myös kymmenminuuttinen yhtäjaksoinen omassa tukikohdassa oleskelu palauttaa aseen käyttöön.

Osuman saatuaan pelaaja älähtää tuskaisesti ja vaipuu maahan vaikeroimaan. Osumaa ei tarvitse huutaa, sen sijaan osuman jälkeen leikitään haavoittunutta. Showta ei ole pakko vetää yli, hiljaakin voi kärsiä.
"Haavoittuneena" olemisen aikaa ei ole rajattu, voit odottaa kavereita vaikka koko loppupelin, jos siltä tuntuu. Suosittelemme kuitenkin nousemaan viimeistään kohtuullisen ajan jälkeen ylös, ettei tule kylmä.

Haavoittunut ei saa ampua, eikä muutenkaan osallistua hyödyllisesti taisteluun tai toimintaan. Haavoittunut ei saa kontata saatika kävellä tai juosta. Tuskallisesti voi raahata itseään eteenpäin - ottakaa esimerkkiä Lehdon kuolemasta Edvin Laineen Tuntemattomassa sotilaassa. Kaverit voivat kantaa haavoittuneen suojaan.

"Kuolleet" makaavat maassa kunnes tilanne on ohi. Tämän jälkeen he poistuvat tukikohtaansa tiettyyn paikkaan osoitetulle henkiinheräämispaikalle, josta pääsee takaisin peliin 15 minuuttia istuttuaan. Kuolleet eivät pidä asetta uhkaavasti kahvasta, ja pitävät yhtä tai molempia käsiä päänsä päällä.

3. 3. Käsikähmä

Voit tuhota vastustajan pelinjohdon hyväksymällä lähitaisteluaseella tai pyssyn piipulla tökkäämällä. Pelkkä hipaisu ei riitä, vaan toimintaan on käytettävä saman verran aikaa kuin täysin nappiin onnistuneen suorituksen suorittaminen oikeassa elämässä. Voimaa ei kuitenkaan ole tarvis käyttää. Kuritsusotteita ja muita vastaavia ei ruveta käyttämään.
Bofferiaseen osuma lasketaan samalla tavalla kuin kuulapyssynkin. Ensimmäisestä osumasta "haavoittuu", ja haavoittuneena osuman saaminen kohtaa "kuolemaan".

Lisäsäännöt

Lääkintämiessäännöt

Lääkintämiehille kerrotaan erikseen, mitä tehdä. Ensisijaisesti pelaajat luottavat lääkintämieheen. Terve sotilas voi haavoittua ja paikkaantua vain kerran, sen jälkeen seuraavasta osumasta käy kuolema.

Pelissä on erikseen lääkintämiehiä, jotka kantavat mukanaan siteitä ja ovat kuvitteellisesti tavallista sotilasta lääkintämiestaitoisempia. Varsinaista ensiaputaitoa ei tarvita, vaikka se olisikin hyväksi.

Lääkitseminen tapahtuu seuraavalla tavalla:
"Haavoittuneen" pelaajan parannus tapahtuu vähän niinkuin oikeasti. Lääkintämiehille on annettu sideharsorullia, joilla he sitovat pelaajan "vammat" samalla tavalla kuin jos ne olisivat oikeita vammoja. Sidos on tehtävä osumakohtaan. Mikäli on useita, joudutaan käyttämään useampia rullia. Päähän osuneet vammat sidotaan niin, että toinen silmä peittyy. Vaatteita ei tarvitse poistaa sidoksen tekemiseen, mutta reput, tetsarit, hatut ja muut helpot varusteet on toki otettava alta pois. Sidos on tehtävä pysyväksi.

Haavoittunut, paikattu pelaaja voi mennä tukikohdan joukkosidontapaikalle ja odottaa siellä viisi minuuttia. Tämän jälkeen hän voi palata normaalisti peliin.

Epäsuora tuli

Asemissa olemisen pahin pelko on olla vihollisen tykistön tai ilmavoimien maalialueella. Tiedät iskun lähestyvän, jos kuulet korvassasi äänen "lentokoneen pörinää" tai "viheltää". Silloin kannattaa syöksyä suojaan ja kehottaa muita tekemään samoin. Iskun käytännön materialisoituminen on paha pelinjohtaja, joka ampuu kuulapyssyllä erityisesti niitä, jotka eivät ole kunnon suojassa. Osumiin tulee suhtautua kuten normaalissa taistelussa, takaisin ei saa ampua.