Nyt alkaisi olla aika laittaa vähän päivitettyä listaa, mikäli jotakuta kiinnostaa.
Wheels of terror:
Melkoisen surkea elokuva, mutta jokaisen Sven Hassel -fanin kannattaa katsoa ihan vain sen takia, että näkee miten pahasti kirjasta tehdyn elokuvan voi ryssiä. Yksikään hahmo ei vastaa läheskään sitä kuvaa, jonka olen jokaisen kirjan noin viiteen kertaan lukeneena saanut ja tapahtumat poukkoilevat sekalaisesta kahden ensimmäisen kirjan välillä, juoni on rikkonainen ja löyhä. JOTAIN siinä silti on, ja se jokin taitaa yksinkertaisesti olla se pienenpieni yhteys Hasselin kirjoihin.
Black Hawk Down:
Pelkkää sotapornoa, mutta silti mielestäni hyvä elokuva. Seuranvalinnassa kannattaa olla tarkka, koska elokuva on aika tylsä, jos aihepiiri ei kiinnosta.
We Were Soldiers:
Varsin katsottava pätkä. Kotipuolen lässytys ei oikein sovi elokuvaan, mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen.
Tuntematon Sotilas:
Hyvä leffa, lähinnä suomalaisuuden ja kirjan ansiosta. Vähän köykäistä näyttelyä mielestäni.
Hylätyt talot, autiot pihat:
Surkea elokuva, en suosittele.
Etulinjan edessä:
Huonoin katsomani sotaelokuva. VÄLTTÄKÄÄ KUIN RUTTOA. Katsoessa meinaa nukahtaa ja sitten, kun jotain tapahtuu se ohitetaan mustalla ruudulla tai kuvataan samaa kymmenen hengen vihollisjoukkoe viisi kertaa eri kuvakulmista.
Ilmestyskirja nyt:
Kuten on jo tullut ilmi; mahtava elokuva.
Platoon:
Kova vietnam-pätkä.
Rautaristi:
Vaihteeksi saksalainen näkökulma. Sven Hassel-tyylinen. Vähän kankean näköistä, mutta hurttia menoa.
Vihollinen porteilla:
Todella hyvä sotaelokuva. Voi katsoa jopa tyttöystävän kanssa sen höhlän rakkaustarinan ansiosta, vaikka itseä se ärsyttääkin.
All quiet in the western front:
Muutava hyvä kohtaus ja huomautus. Kokonaisuutena melko köykäinen ja tylsä.
Full Metal Jacket:
Koulutusosuus hyvä, vietnam-osuus huono.
Taistelutoverit:
Todella komea elokuva, mutta katselunautintoa häiritsee amerikkalaisten ylistäminen. Ehdottomasti yksi parhaita sotaelokuvia joka tapauksessa. Pituudessa se etu, että elokuva on rauhallisempi kuin useimmat sotaelokuvat, siis hyvällä tavalla, ja hahmot tulevat paremmin esille.
Pelastakaa sotamies Ryan:
Hyvä alku ja jälleen komeaa katsottavaa Spielbergiltä. Valitettavasti lopun sillanpuolustus menee niin naurettavaksi jenkkiylistykseksi, että ihan itkettää. Lopettakaa katsominen siihen, kun Ryan löytyy.
Schindlerin lista:
Hyvä elokuva, mutta eri tavalla kuin aiemmat.
Rukajärven tie:
Ihan ok, mutta ei mikään ihmeellinen.
Windtalkers:
Aika pitkäveteinen ja hölmö. Räiskintänä kuitenkin ihan viihdyttävä.
Veteen piirretty viiva:
Tylsä. Sodan kauheuden kuvaamisessa vähän väkisinvääntämisen tuntua. Kyllä tämän joka tapauksessa katsoo, ja hyökkäyskohtaukset ovat varsin komeita.
Forrest Gump:
Ei sotaelokuva, mutta sisältää pienen vietnam-osuuden. Tämä ihan siksi, että elokuva on yksinkertaisesti aivan loistava.
Likainen tusina:
Ei sytyttänyt.